Dolphyn 1750 - Corel - 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Gerko511, 15 aug 2014.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik had deze nog tussen m'n referentiefoto's zitten. Maar je word er niet echt wijzer van.

    [​IMG]
     
  2. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Je hebt het al onder controle Gerrit, ik heb wellicht te vroeg gegild.
    Zal een fraai scheepje worden, zeker als eagter over je schouder mekijkt.;)

    Ik vraag me wel af of deze Dolphyn wel een bestaand schip is geweest, wellicht net als de Friesland van Mamoli op een ander schip gebasseerd?
    Ik zou in ieder geval niet bij de VOC zoeken, lijkt mij nl. niet een schip dat door de VOC zou zijn gebruikt.
     
  3. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt, weer een plaatje ;)
    Deze had ik nog niet.

    @Barkman: Er zijn diverse referenties naar het schip Dolphyn. Het is een schip gebouwd in 1750 wat ook door Corel wordt aangegeven. Zie verder Keteloorlog (Zeeland), VOC scheepsregister en Vadelandsche Historie...

    Helaas is er niet veel meer te vinden over dit schip, of soortgelijke schepen uit die periode maar ik blijf doorzoeken ;)
     
  4. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Je hebt gelijk, niet goed opgelet. Ik fixeerde mij op de piraat. Zal eens kijken of ik díe info kan terug vinden.
     
  5. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Het blijft lastig, omdat er meerdere historische schepen te vinden zijn die Dolphyn heten met dezelfde of andere schrijfwijzen (dolphijn, dolphin, dolfijn, dolfyn).
    Het plaatje dat Erik poste dat over de Keteloorlog gaat, laat een schip zien dat lijkt op het model van Corel.
     
  6. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Hier heb je je piraat ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb ook weinig over de Dolphyn geschiedenis gevonden. Over het ketch type is wel aardig wat te vinden.

    En nog een piraat

    [​IMG]
     
  8. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Hahaha!! 't Is lekker met je!:D
    (Dacht dat je Lego blókjes besteld had...;))
     
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    NIET BOUWER??????
    Ik heb mijn belofte gestand gedaan, mijn bouwverslag staat er .......
    Nu jij met je Warrior (preview mag ook);)
     
  10. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Touché...:(
     
  11. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777

    Touché?? nee hoor, is gewoon 1-0 ;););)
     
  12. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, lego en playmobile gaat goed samen hoor. Deed ik als jochie ook altijd.

    @Erik: De Ketch (of Kaag) had ik ook gevonden, komt uit een online game volgens mij. :cool:
     
  13. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb er maar eens een mailtje naar Corel in Italië aan gewaagt om historisch achtergrondinformatie te krijgen e.d. of dat ze me doorverwijzen naar de juiste adressen.
    De autoreply gaf aan dat ze tot 22-8 met zomervakantie zijn. Ben benieuwd of ik hier iets nuttigs op geantwoord krijg.
     
  14. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Heel slim, niet geschoten is altijd mis;)
     
  15. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ondertussen is het even stil op mijn werf, de aanlevering van goederen gaat langzaam maar gestaag. De legoblokjes zijn nog niet binnen ondanks dat ze verzonden zouden zijn dus de leverancier gemaild hierover. De klemmen en extra mesjes zijn ook nog niet binnen. Wel de A3 snijmat, en die is mooi.

    Vandaag een proxxon micromot ibs/e besteld die ik sowieso wel gebruiken kan en die nu goed van pas gaat komen. Even wachten dus...

    Ik mag niet mopperen, dat mag dan weer niet... en ik had al eerder aangegeven dat ik geduld heb en geen haast, dus dan moet ik dat maar waarmaken :hammer:

    Maar dat heeft me ruimte gegeven om na te denken over hoe ik het wil gaan aanpakken en ik heb iig ideeën over de kleuren en een aantal andere dingen.

    De goudkleurige ornamenten van gepatineerd metaal, zien er niet uit naar mijn smaak. Ze moeten sowieso niet goudkleurig worden maar oker. Ik overweeg de metalen ornamenten inclusief de spiegel zelf na te gaan bouwen maar dan wat gedetailleerder of iig wat mooier. Ik ga daarvoor Fimo gebruiken, waar ik inmiddels ook veel over gelezen en gezien heb. Ook dat is nieuw voor me, maar lijkt me leuk.

    De ramen in de spiegel krijgen twee vertikale latten en twee horizontale, dit in tegenstelling zoals het op de tekening staat (1x vertikaal en 2x horizontaal). Ik denk dat het er dan iets realistischer uit gaat zien. Verder overweeg ik achter de spiegen een holte uit te vrezen, die verder donker wordt maar de illusie van diepte achter de kunststof raampjes moet wekken.

    Maar eerst moet ik maar eens verder met de romp...:sleepy:

    Kortom, genoeg ideeën. Alles staat trouwens open voor discussie en kritiek!
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Misschien geeft de Utrecht je nog wat ideeën. Daar zitten ook leuke kleuren in en de de fijnere glasroede verdeling die je noemt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb ook behoorlijk wat metaal overgeschilderd. Boegbeeld is er uiteindelijk zoals geleverd opgegaan al was ik er niet echt tevreden mee. Ik moet ook maar eens met de klei aan de slag gaan. Het uithollen is een test waard al vraag ik me af of het niet te donker wordt. Als je de foto van de Utrecht bekijkt, dan zie je nog aardig wat licht door de raamopeningen aan de zijkanten. Het blauw schilderen wat ik heb gedaan is in ieder geval niet voor herhaling vatbaar. In geval van schilderen zou ik nu voor een donkergrijs gaan. De keuze is reuze en wel zo prettig dat je er extra tijd voor hebt.
     
  17. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor het toevoegen van de foto's en je commentaar Erik!
    Deze statenjacht was voor mij ook de inspiratie voor de kleuren, hoewel ik twijfel over het gebruik van de blauwe kleur. Die is misschien niet echt uit die tijd. Ook de glasroedeverdeling (nieuwe term voor me) van dit statenjacht gaf me het idee om het zo te gaan doen. Ik vond de verdeling op de tekening persoonlijk niet zo mooi.

    De uitholling in kan ik eerst een grijstint geven en steeds donkerder maken totdat het resultaat me zint. Kan altijd nog zwart. Het is niet m'n bedoeling dat je naar binnen moet kunnen kijken, maar mogelijk hol ik het verder uit zodat er toch een doorkijk ontstaat met de zijvensters. Maar dat kan ook heel lelijk overkomen.
    Als het niet mooi wordt dan kan ik nog altijd het glas (plastic) aan de binnenkant schilderen en dan denk ik aan een grijstint.

    Maar ik ben nog lang niet zo ver dat ik aan dit stuk ga werken. First things first.
     
  18. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Na even een tijdje druk met andere dingen bezig te zijn geweest, hier een korte update. Ik heb nog niet heel veel gedaan wegens tijdgebrek, maar er komt een klein beetje schot in.

    Ik ben niet tevreden over de symmetrie van de spanten/romp dus daar wordt nog aan gewerkt. Ik denk zelfs dat ik hier en daar strips op de spanten te moeten plakken om beide zijden zo gelijk mogelijk te krijgen. Een hoop gedoe dus, en dat dank zij de slechte zaagkwaliteit van Corel, maar daarvoor was ik al gewaarschuwd.

    Maar alles is op te lossen lijkt me ;)

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Vooral de achterkant is geklungel tot nu toe. Eigenlijk past niets goed maar met schuren, zagen en frezen moet het goed komen.

    Ik zie af van mijn eerdere plan om de ramen uit te frezen aan de achtersteven met een opening naar de zijramen, dit is niet mogelijk in deze constructie. Ik frees wel een stuk uit achter de ramen om dat zwart te gaan verven. Mocht dat geen goed effect opleveren met de ramen, dan verf ik de ramen aan de achterzijde. Iets om verder uit te werken.

    De valse kiel die zichtbaar is in de dekgaten waar de roosters komen, heb ik dieper gemaakt zodat ze verder van de roosters komen en die zullen later zwart gemaakt worden om zo onzichtbaar mogelijk te maken door de roosters.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Oh ja, en natuurlijk kwamen de legoblikjes goed van pas. Supertip van dit forum! :D

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Blijft een mooi schip.
    Zitten de spanten als vast? Kun je het nodige nog corrigeren?
     

Deel Deze Pagina