Dolphyn 1750 - Corel - 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Gerko511, 15 aug 2014.

  1. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, de spanten zitten vast. Correcties moeten vooral gedaan worden door vijlen en schuren, en mogelijk hier en daar wat hout toevoegen. Sommige spanten ga ik mogelijke breder maken door er latjes op te lijmen/spijkeren. Moet nog kijken waar dat nodig is. Ik denk dat ik de romp zo veel mogelijk op het oog moet gelijk trekken.

    Suggesties altijd welkom hoor ;)
     
  2. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Je kunt overwegen een "ben-effe-de-naam-kwijt" aan te schaffen.:rolleyes:
    Is een soort kam waarvan de pinnen zich aan passen aan de vorm waar je 'm tegenaan houdt, zo kun je in ieder geval de symetrie controlleren.
    Je weet wel, zo'n .....kam...:(
     
  3. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Een reliëf kam... :p
     
  4. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Bingo!!:p
    (Volgens de Gamma trouwens een tasterkam)
     
  5. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, een reliëfkam is idd handig. Ik heb de spanten overgezet op papier. Als je dan de spant omdraait dan kun je ook checken of de lijnen gelijk zijn. Waar ik tegen aan liep is dat sommige spanten redelijk goed leken te zijn en andere een stuk minder, maar vooral dat je niet goed weet welke kant de beste is. Door ze op de bijgeleverde 1:1 tekening te leggen, heb je een beter beeld maar ik vind dat moeilijk te vertalen naar de spant in de hand. Ik heb daarom besloten nadat ik ze redelijk gelijk had gemaakt, de boel vast te zetten en daarna op het oog gelijk te trekken. Misschien niet de beste methode, maar leek mij wel haalbaar. Uiteindelijk moet het ook op het oog goed zijn.
    De praktijk zal het uitwijzen voor me.

    Het zaagwerk van Corel is slecht. Bij slechts 1 spant waren de buitenlijnen van de tekening op het hout zichtbaar. Dit was ws het bovenste stuk hout van de stapel die in 1 keer gezaagd is. In zo'n geval kun je makkelijk vijlen tot het correct is.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
  6. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ter aanvulling: niet alleen de spanten waren slecht gezaagd, ook het valse dek en misschien ook de valse kiel. Corel is gewoon slordig en dat is ernstig jammerlijk maar bekend iig bij dit model. In het aller ergste geval zal ik nieuwe dekplaten, spanten en kiel moeten gaan maken maar ik denk vooralsnog dat dat nu te ver gaat. En dan moet ik een hoop nieuw materiaal kopen waar ik geen zin in heb.
    Ik ga gewoon vrolijk door en kijk wat ik er van maken kan :lol:
    Sowieso is het een goede oefening voor me.
    Komende uitdagingen zoals het tuigage en de zeilen lijken me een moeilijker verhaal voor me, maar dat is voor later ;)
     
  7. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]

    Vooral op deze foto is ook duidelijk te zien dat de achterkant aan stuurboord behoorlijk minder breed is als aan bakboord. Dit gaat dus nog gecorrigeerd worden door latjes aan de stuurboordkant te lijmen en in de juiste vorm te schuren en vijlen. Volgens mij moet dat wel gaan lukken.
    Ook de kier wordt nog opgevuld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Gerrit, misschien handig als je het spiegel ornament er op aftekent. Dan zie je waar je wat moet doen.
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja goed idee, bedankt. Ga ik doen, zit nu vol met klemmen die het hout in de kier vast houden dus het aftekenen van de spiegel volgt.
     
  10. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Jammer dat het zo aangeleverd wordt. Ook de spanten meer naar voren lijken niet symmetrisch. Met latjes kun je het wel weer goed krijgen. Of er aan bakboord er wat afhalen.
    Succes, Paul
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad erg jammer - slordig van Corel.
    Je betaald er toch aardig wat geld voor, en dan zo'n afwijking!

    Enkele mm is tot daar aan toe, maar dit zijn centimeters, lijkt het wel.:(
     
  12. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
  13. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, 't is me wat. Een beetje zichzelf respecterend merk zou dit niet toelaten. Volgende keer maar een ander model van een ander merk proberen.

    Gelukkig geen centimeters maar ruim een halve cm is ook best veel vind ik. Maar moet te fixen zijn.
     
  14. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Rik bedoeld diegene waarbij lijnen op de spanten getekend heeft denk ik. Werkt alleen als je spanten nog los zitten, anders is het afschuren en opvullen en controleren met de kam de enige andere oplossing.

    En dunne proeflatjes langs de spanten leggen om te kijken of er geen deuken in de romp komen.
     
  16. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ok, bedankt Hans. Bij mij zit alles al vast dus werkt dat niet meer. Zal zo'n kam overwegen. Komt ook van pas bij vloeren en vensterbanken die ik thuis nog moet gaan doen (volgend jaar).
    Voor de rest, het moet voor het oog goed zijn. Ik neem er m'n tijd voor, heb absoluut geen haast. :rolleyes:
     
  17. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Erik (eagter) had trouwens al eens opgemerkt dat de spanten op de tekeningen ook niet in orde waren. Dan heb je eigenlijk wel een slechte basis om mee te werken. Erg jammer dus van Corel.

    Ik heb trouwens ook nog geen reply gehad van Corel over mijn vraag om info over het schip. Behalve dan een autoreply dat ze tot 22-08 gesloten zijn. M'n vertrouwen in Corel is aan het wegebben :-?
     
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Peter, jammer dat het er zo uitziet, inderdaad; niet Corel waardig.
    Maar er zijn modellen van Corel waar je weinig klachten over hoort.
    Meestal zijn dat de door-ontwikkelde, en duurdere modellen.
    Dat het niet hoort ben ik met je eens.
    Troost je, zelfs Caldercraft heeft er soms kleine onvolkomendheden inzitten:(
    En dat hebben ze blijkbaar allemaal tegenwoordig, misschien komt dat wel doordat we de lat hoog proberen te leggen, en daardoor viel het vroeger minder op, of nam men het voor lief.
    Troost je, het wordt nu niet zomaar een bootje bouwen, maar verbeteren waar mogelijk om tot een mooi resultaat te komen.
    Als ze af is, kijk je er met mooie (bouw) herinneringen naar terug;)
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb nog even gekeken en het is niet dat er schokkende afwijkingen in het tekenwerk zit. Eentje die in het oog sprong was 0,75mm. Die zijn wel te gebruiken. Uitknippen en dubbelvouwen en je zie op welke punten ze niet helemaal gelijk liggen (Ook controleren of de sleuf voor de kiel goed in het midden zit). Die kan je gelijk maken. Als je ze dan doormidden knipt en het stukje waar de kiel nu zit weghaalt of omvouwt, dan kan je die stukken op je spanten plakken. Ik gebruik daar pritt stift voor. Plakt goed genoeg om te blijven zitten en je kan het daarna zonder resten weer verwijderen. Hopelijk zie je dan waar de spanten bewerkt moeten worden en de symmetrie niet verloren gaat. Ik heb hier en daar ook wat moeten prutsen om het naar m'n zin te krijgen.
     
  20. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Paul.
    Het is idd wel goed te krijgen en ook voor loopt het niet symmetrisch. Daarom vind ik het ook belangrijk om het op het ook zo goed mogelijk recht te trekken voordat ik met de beplanking ga beginnen. En latjes aan de ene kant, en wat afvijlen aan de andere moet kunnen. ´k Heb er wel lol in.
     

Deel Deze Pagina