Hier ga ik niet met je mee Erik.
Er werd op Hollandse schepen uit die periode een 4-plank systeen gebruikt.
D.w.z. dat er steeds 4 planken tussen de kopse naden liggen
Ik heb het vermoeden dat er op dit schip een koningsplank in het midden gelegen heeft.
Deze diende om meer stijfheid te geven aan het geheel.
Deze plank was breder en dikker dan de eigenlijke dekbeplanking.
schaarstokken of koningsplanken worden nagenoeg nooit in de bb of tekening vermeld
En daar kom ik weer mijn mijn beplankings verhaal;
Dekken waren op Ned oorlogsschepen nagenoeg wit van het vele dekschrobben, dus bijv lindehout verweren geeft een redelijk realistisch beeld.
Gebruik een vierplanksysteem.
Ik weet het, er zijn al wat discussies over gevoerd, maar ik heb dit lang geleden van iemand geleerd die het weten kan.
- bepaal de lengte van je dekplanken aan de hand van de schaal (doorgaans was 7 meter in die tijd gebruikelijk)
- Dan rond je de gevonden maat af op een lengte die deelbaar is door
5
- dan ga je planken maken, de meeste natuurlijk in de volle te gebruiken lengte, en een paar kortere maten.
Stel (voor de eenvoud) je komt op planken van 10 cm
Bij het leggen moeten de planken steeds
2/5 verspringen
10 is deelbaar door 5; en wel in 2 (1/5) , 4 (2/5) . 6 (3/5) , 8 (4/5) en dan nog 10 (5/5)
Je begint met naast de schaarstok met een plank van 2/5 = 4 cm
de volgende ernaast 2/5 verspringen = 4/5 = 8 cm
de volgende ernaast 2/5 verspringen = 6/5 (eigenlijk 1/5) = 2 cm
de volgende ernaast 2/5 verspringen = 3/5 = 6 cm
de volgende ernaast 2/5 verspringen = 5/5 = 10 cm
de volgende weer 2/5 = 4 cm
enz
enz
Dit is dan beginnend aan de spiegel, als je dit hebt liggen, dan hoef je alleen maar naar voren te werken met volle planken.
Als je dit doet liggen er steeds 4 planken tussen de kopse kanten, en krijg je een mooi patroon.
Bij mijn weten werd dan aan de andere kant het zlfde gedaan, maar dan in spiegelbeeld.
Als er luiken o.i.d. tussen zitten zorg dat je het systeem handhaaft, en haal je die ruimtes er uit, zo blijft je patroon intact.
Uiteraard ben je vrij te kiezen.
(Zet ik er altijd maar even bij, want de bouwer bepaald zelf)
In mijn eigen bouwverslag vindt je wel een foto wat dan het resultaat wordt
PS; als je de planken wilt verweren leg ik dat wel even uit, maar dat verweren moet je doen vóór je het dek legt
Germt