.
Bedankt voor de leuke reacties!
Met een hele oude Canon EOS350D spiegelreflex camera.
Wel op statief gezet en handmatige instellingen i.p.v. automatisch.
Foto`s buiten gemaakt bij daglicht met als ondergrond een grote witte ronde tafel.
Dit heb ik gebruikt voor het weatheren van de Wal, 3 verschillende kleuren Vallejo Wash en acht potjes Humbrol en Revell verf:
Kleuren Humbrol en Revell verf (afhankelijk van het object):
En de drie kleuren Vallejo Wash:
Ik begin met de Wash.
Deze is waterdun en strijk je met een penseel over het model en dan juist goed in de naden, kieren, randen en achter/om de details.
Heel even laten aandrogen en dan weer wegpoetsen in de vliegrichting met een zachte doek.
De wash blijft dan in de naden, kieren, randen en achter de details zitten.
Ik heb voor de Wal de verschillende Wash kleuren gemengd.
Zwart en grijs bij de uitlaten, maar bijvoorbeeld zwart, grijs en olie/aarde op de romp.
Wanneer de Wash er goed op zit, deze laten drogen.
Daarna met Humbrol/Revell d.m.v. dry-brush techniek de rest bewerken.
De koperkleur heb ik gebruikt bij de uitlaten en de zilverkleur voor slijtvlekken op aluminium delen.
Ook weer verschillende kleuren gemengd voor verschillende onderdelen.
Op foto`s kijken waar er wordt gelopen over de kist, waar er zich vuil ophoopt en waar uitlaatgassen, etc. hun sporen nalaten.
Bij de Wal hangen de bommen aan de zijkant van de romp en daar zaten de mannen ook op met hun kisten wanneer deze werden bevestigd.
Dat geeft slijtplekken op plaatsen op de romp waar je het eigenlijk niet zou verwachten.
Ook het lopen over het vleugel middenstuk voor onderhoud aan de motoren geeft vuiligheid, etc. etc.
Het moeilijkste van weatheren is om het subtiel te laten.
Niet overdone want dan ziet het er niet uit en te weinig heeft weer geen effect.
Maar over het algemeen is "less is more" hier wel van toepassing...
Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak!
De een wil een spik en span en zuiver vliegtuig, de ander een zwaar gehavend, versleten en smerige kist.
Ikzelf neig vaak naar het laatste
Succes!
Groeten, Ramses
.
Bedankt voor de leuke reacties!

Hoe heb je de foto's zo mooi weten te krijgen ?
Met een hele oude Canon EOS350D spiegelreflex camera.
Wel op statief gezet en handmatige instellingen i.p.v. automatisch.
Foto`s buiten gemaakt bij daglicht met als ondergrond een grote witte ronde tafel.
Mag ik vragen hoe je het weatheren aanpakt? Als ik het zelf zou moeten doen zou ik niet weten waar en hoe ik beginnen moet.....
Dit heb ik gebruikt voor het weatheren van de Wal, 3 verschillende kleuren Vallejo Wash en acht potjes Humbrol en Revell verf:
Kleuren Humbrol en Revell verf (afhankelijk van het object):
En de drie kleuren Vallejo Wash:
Ik begin met de Wash.
Deze is waterdun en strijk je met een penseel over het model en dan juist goed in de naden, kieren, randen en achter/om de details.
Heel even laten aandrogen en dan weer wegpoetsen in de vliegrichting met een zachte doek.
De wash blijft dan in de naden, kieren, randen en achter de details zitten.
Ik heb voor de Wal de verschillende Wash kleuren gemengd.
Zwart en grijs bij de uitlaten, maar bijvoorbeeld zwart, grijs en olie/aarde op de romp.
Wanneer de Wash er goed op zit, deze laten drogen.
Daarna met Humbrol/Revell d.m.v. dry-brush techniek de rest bewerken.
De koperkleur heb ik gebruikt bij de uitlaten en de zilverkleur voor slijtvlekken op aluminium delen.
Ook weer verschillende kleuren gemengd voor verschillende onderdelen.
Op foto`s kijken waar er wordt gelopen over de kist, waar er zich vuil ophoopt en waar uitlaatgassen, etc. hun sporen nalaten.
Bij de Wal hangen de bommen aan de zijkant van de romp en daar zaten de mannen ook op met hun kisten wanneer deze werden bevestigd.
Dat geeft slijtplekken op plaatsen op de romp waar je het eigenlijk niet zou verwachten.
Ook het lopen over het vleugel middenstuk voor onderhoud aan de motoren geeft vuiligheid, etc. etc.
Het moeilijkste van weatheren is om het subtiel te laten.
Niet overdone want dan ziet het er niet uit en te weinig heeft weer geen effect.
Maar over het algemeen is "less is more" hier wel van toepassing...
Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak!
De een wil een spik en span en zuiver vliegtuig, de ander een zwaar gehavend, versleten en smerige kist.
Ikzelf neig vaak naar het laatste

Succes!
Groeten, Ramses
.
Laatst bewerkt: