Bouwverslag Dornier Do Wal ⇨ D-24 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Bedankt Jan! :)
En inderdaad erg fijn, de altijd aanwezige kennis/ervaring binnen de club en behulpzame mede vliegers! :thumbsup:

.
Ik heb een zijaanzicht van een MLD Wal over de foto van mijn Wal gelegd in photoshop:

full


Het wijkt altijd wat af omdat de foto van m`n Wal natuurlijk geen zuiver zij-aanzicht is (lens afwijking en afwijkend perspectief).
Het richtingroer en kielvlak zijn wat groter ontworpen voor betere vliegeigenschappen.
Hulde voor je ontwerp Bart, het klopt prima!! :)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zo,... m`n 2500ste post in dit forum... jubileum! :bier:

Inmiddels 3119 foto`s geplaatst in m`n bouwverslagen... da`s 1.25 foto`s per post.
Er gaat behoorlijk veel tijd inzitten, maar ik vind het heel erg leuk om te doen.
En vooral jullie reacties maken dat het leuk blijft om te doen!
Bedankt daarvoor!! :thumbsup:

Lid geworden op 21 september 2008 en in eerste instantie alleen veel meegelezen.
Op 27 oktober 2010 begonnen met m`n eerste verslag op het MBF: de Gloster Gladiator.
Bijna 6 jaar later m`n (schaal) vloot behoorlijk uitgebreid met deze bouwprojecten/verslagen op het MBF:

full


Maar genoeg zelfbevlekking... :p
Verder met de bouwverslagen!

.
Ga vanavond weer verder met de Dornier Wal.
Ik heb eindelijk een gedachte hoe ik de vleugelstruts ga maken.
Maar eens omzetten in de praktijk!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Eddy! :)

Ik bouw altijd meerdere kisten tegelijkertijd en krijg wel eens de opmerking of er wel iets af komt daardoor...
Ik mag zeggen dat dat dus toch wel kan :rolleyes: ;)

De DH-82A Tiger Moth, Bucker Bu-180 Student, F6F Hellcat en Savoia S.13 hebben reeds gevlogen.
De Junkers Ju-87 Picchiatello en DH-T.10 Chipmunk staan klaar voor de maiden.
De Dornier Do J Wal is over niet al te lange tijd ook vliegklaar.

Dat zijn toch 7 kisten vliegend/vliegklaar in 6 jaar. :yes:

De andere 5 projecten zullen nog wel behoorlijk wat tijd kosten, de een wat meer dan de ander ;)
Ieder bouwt op zijn eigen wijze, en zo moet het ook!

.
Ik ga weer verder met m`n Wal!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Afgelopen weken in een "creatieve dip" gezeten en dus maar weinig gedaan aan de Wal... :oops:
Alles wat ik wel had geprobeerd ging niet lekker of gewoon compleet mis en moest dus weer overnieuw... :(
Vanmiddag lijkt het gelukkig weer wat te lukken en ben nu lekker wat aan het detailleren :yes:
Binnenkort weer een update van de Wal, nu even nog wat plakken.

Groeten, Ramses
.
 
Heb je er daarvan ook nog 5 op de plank liggen die "afgemaakt" moeten worden??
Dan crasht relatie 1 voor je pap gezegd hebt!
 
Laatst bewerkt:
.
Update 04-05-2016

Even een boel foto`s en weinig tekst...
Dit wordt een update in 4 delen.
Deel 1: de vleugelstruts.

Omdat mijn Wal behoorlijk meer gaat wegen dan de Wal die Bart heeft gebouwd wil ik de functionele vleugelstruts zwaarder kunnen belasten.
Tevens wil ik ze iets meer schaal maken qua positie en vormgeving.

Eerst verdiepte "pluggen" in de stummels gemaakt:

full


Daarna de "pluggen" in de vleugelhelften:

full


De vleugelstruts op hun plek en met wat filler de overgangen naar de stummels gemaakt:

full


De vleugelstruts zijn gemaakt van carbonbuisjes met een balsa fairing.
Hieroverheen aluminiumtape geplakt en aan een zijde draadeinden ingelijmd en de andere kant oogjes gemaakt.
Deze verzinken beide in de carbonbuis en zijn verlijmd met 30 min. epoxy.
De vleugelstruts voordat ze in vorm zijn geschuurd:

full


In vorm geschuurd en voorzien van zwarte verf.
Hier hangen ze te drogen:

full


De vleugelstruts en de gaatjes in de stummels waar ze in vastgezet worden.
Dat gaat d.m.v. een moertje in de verzonken gaten aan de onderzijde van de stummels:

full


full


Zo zitten ze blind bevestigd op de stummels:

full


De vleugels worden vastgezet d.m.v. een boutje door het oogje van de strut in de vleugel:
(hier voor de duidelijkheid het oogje naast het boutje, maar die moet er uiteraard in ;))

full


En zo ziet het er dan uit:

full


Hierna verder met deel 2 van 4 van deze update, de servo`s in de vleugel en de trimvlakjes

Groeten, Ramses
.
 
.
Update 04-05-2016

Deel 2: de servo`s in de vleugel en de trimvlakjes.

De servo`s op de dekplaatjes gemaakt:

full


full


Van pianowire de bevestiging van de trimvlakjes gemaakt en van balsa bekleed met aluminiumtape de trimvlakjes:

full


Op het hoogteroer gelijmd:

full


full


Eigenlijk moet de :staander" op het stabilo vast staan, en de trimvlakjes scharnieren dan door de aansturing van het hoogteroer.
Om dat werkend te maken werd te zwaar en te zwak, dus ik heb het maar zo opgelost.
Geen schaal werkingdus helaas, maar het ziet er toch wel redelijk schaal uit.
De trimvlakken bewegen nu in zijn geheel dus met het hoogteroer mee:

full


full


Hetzelfde voor de trimvlakken van de ailerons:

full


full


Hierna verder met deel 3 van 4 van deze update, de pilootjes

Groeten, Ramses
.
 
.
Update 04-05-2016

Deel 3: de pilootjes.

De Wal is schaal 1/16 en zie daar maar eens een pilootje voor te vinden (of te maken)...
Nou zat ik wat te zoeken op internet met zoekterm "1/16" en kwam deze bouwkit tegen van een poppetje in schaal 1/16! :)

full


In de bouwdoos en figuurtje in schaal 1/16, maar ook een geweer in schaal 1/16!!:yes:

full


full


Alleen het bovendeel van de romp in elkaar gezet en deze onder de oksel doorgezaagd:

full


Het duitse petje kan ik natuurlijk niet gebruiken en ik zal er een vlieghelm of wat haar op maken.

full


Het geweer heb ik in elkaar gezet en deze komt op de neus van de Wal.

Hierna verder met deel 4 van 4 van deze update, romp details

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Update 04-05-2016

Deel 4: rompdetails.

Van een stukje leer enkele reepjes gesneden voor de rand van de cockpit.
Helaas had ik nog maar een klein stukje leer en ik heb de rand uit meerdere stukjes gemaakt.
Dat ziet er achteraf niet fraai uit en dat ga ik waarschijnlijk dus nog overnieuw doen:

full


Van de verpakking van een dinosaurus-ei van mijn dochter de windschermpjes gesneden.
Zo hebben ze de dubbel kromme vorm welke ik nodig heb.
Deze twee schermpjes op een stukje balsa gelijmd met transparante bisonkit:

full


Lossnijden van de schermpjes:

full


En op de romp geplakt.
Van wat dun styreen 8 kwart rondjes gesneden en met de dremel wat vertand:

full


Dat samen met wat pianowire en een in een ring uitgezaagd dun triplex maken het affuit voor het geweer:

full


full


In de neus het geweer gemaakt:

full


Komt er dan zo uit te zien:

full


E.e.a. moet nog geschuurd, geverfd en geweathered worden, maar de vorm is er al.
Alleen dat leren randje van de cockpit moet echt anders...

full


Vlieger op z`n plek (los, want moet ook nog geschilderd worden):

full


Verder met de rompdetails!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Bedankt heren! :)

Durf je m straks wel in t water te zetten??

Ja hoor!
Om wat foto`s te maken... ;)

.
Maar de Wal moet ook zeker gaan vliegen natuurlijk!
Ik hoop de Wal over niet al te lange tijd te kunnen maidenen en wat gewent te raken aan de kist zodat ik hem lekker vertrouwd kan vliegen tijdens de meeting in Oss.
Maar ik wil ook zeker waterstarts- en vluchten gemaakt hebben voor die tijd!

Maar eerst verder met het detailleren en afwerken

Groeten, Ramses
.
 
.
Update 07-05-2016

Hendrik en Klaas wat kleurtjes gegeven:

full


Nieuwe coaming gemaakt:

full


Pitotbuis/paal:

full


En alles op z`n plek gelijmd:

full


Moeten eigenlijk nog wat kleine instrumentjes in de cockpit:

full


full


full


Ook het machinegeweer in de achterste positie gemaakt.
Bijna alle details welke ik wilde maken zitten er nu op, alleen de nacelle (motoren) moet nog gedetailleerd/afgewerkt worden.
Begonnen met wat lichtgewicht vulmiddel om de motorkappen wat strakker te laten aansluiten:

full


Verder met de nacelle

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top