Dornier Do24K bouwplannen

Bedankt Paul !

Hier nog wat mooie beelden :


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wat foto's van de vorderingen aan de vleugel. Nu bezig met de ailerons en flaps. Aan de struts voor de vleugel heb ik ook al een begin gemaakt , hier ontbreken de fairings nog.

a6015806-249-42.jpg


a6015808-155-45.jpg


a6015807-218-43.jpg


a6015805-194-41.jpg


Mvg,

Bart
 
Bijzonder mooi weer. Omdat ik genoeg bouwdozen heb staan wil ik voorlopig niets kopen, moet mezelf toch eens in de hand houden ;).

Maar als ik dit zie gaat de verleiding erg groot worden.

Freek
 
Laatst bewerkt:
ik wil dit toestel echt wel bouwen
ik heb zelfs motoren die ik er voor gebruiken kan
al moet ik hetr model dan wel wat groter maken
 
Wat 'n geweldig werk :worship:
Ik wil óók gaan tekenen, maar vraag me af of ik ooit zo ver kom :-)

Even voor mijn begrip, je tekent nu eigenlijk een holle vorm (wél een hele mooie ;-)) en daar ga je daarná dan de constructie in tekenen ? (spanten e.d.)
 
@ Freekt , Jeroen , Theui en Ramses , bedankt ;) ik maak idd een ''holle'' vorm en ga daat de spanten e.d uit tekenen.

Heb het model even in het water gelegt om te kijken hoe dat er uit ziet :)

attachmentNew.php


Nu even een stukje over de ailerons :

Ik heb geen goede documentatie over de ailerons , alleen een doorsnede uit de handleiding en wat schetsen. Het probleem is dat ik op foto's moeilijk kan zien hoe de lijn loop t.o.v de trailing edge en of de ''kier'' nu gelijk blijft of smaller word. Ook is het lastig te zien of alle scharnieren nu even groot zijn of dat ze kleiner worden naar de tip toe. Het meest logisch zou zijn dat ze even groot zijn want het zou wel erg veel werk zijn geweest om 5 verschillende steunen te maken. Hier enkele afbeeldingen , ik ben benieuwd naar jullie inmput :

a6023649-153-1.jpg


a6023650-217-2.jpg


a6023651-209-3.jpg


a6023652-241-20-42d12e8e2d.jpg


a6023653-146-Aileron.jpg


a6023654-232-001.jpg


a6023655-169-003.jpg


a6023656-21-9.jpg


a6023657-60-15.jpg


a6023658-140-021.jpg


a6023659-236-028.jpg


a6023660-36-041.jpg


a6023661-99-0351504.jpg


a6023662-219-0411270.jpg


a6023663-222-0515363.jpg


a6023664-165-0541095.jpg


a6023665-213-0645216.jpg


a6023666-172-0648856.jpg


a6023676-133-DSC03837.jpg


a6023677-102-DSC03836.jpg


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
Ha Bart,

Natuurlijk imput hierover !
Op bovenstaande foto's is het inderdaad niet erg duidelijk te zien, maar aan de hand van de afstanden/verhoudingen zijn die scharnieren allemaal even groot. Ook de naad is over de hele afstand gelijk.

Empire: morgen bovenstuk middenstuk vleugel weghalen; ribben maken en overnieuw beginnen........

Groeten Paul ;)
 
Hoi Paul ,

Ik ben heb een fot gevonden op Flickr waar de ailerons scharnier steunen goed zijn te zien. Als je heel veel inzoemt op de binnenste en daarna op de buitenste scharnieren zie je toch verschil. Ik de ailerons proberen te tekenen met alle scharnieren dezelfde groote moor dit zag er niet uit. Ik zal dalijk even wat foto's posten van het de aileron die ik nu heb getekend.

Mvg,

Bart

a6025816-149-3.jpg
 
.
Hoi Bart, op deze schets van je loopt de scharnierlijn openening taps met de vleugelvorm mee. De scharnieren heb je evengroot gehouden wat resulteert in een steeds verder naar achteren in de rolroer liggend scharnierpunt:

a6023650-217-2.jpg


Op de foto`s loopt de scharnierlijn openening taps met de aileron mee (die wordt ook steeds minder dik naar de vleugeltip toe). Op deze schets hou jij de opening parallel waardoor de opening aan de onderzijde van de tip heel groot wordt. Ik heb dezelfde schets daaronder toegevoegd met wat fel rood en groen en een aangepaste tiprib wat ik bedoel:

full


Om je vraag te beantwoorden; volgens mij worden de steunen iets kleiner naar de tip toe en zijn ze niet gelijk (ja, links en rechts wel ;) )

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Ramses , ik denk ook dat het meer is zoals jij het getekend hebt.

Hier wat screens van de nieuwe aileron :

a6026380-230-61.jpg


a6026381-7-62.jpg


a6026382-168-63.jpg


a6026383-73-64.jpg


a6026384-106-65.jpg


a6026385-181-60.jpg


Mvg,

Bart
 
hoi Johan , dedankt voor de links.

De motor montage zoals te zien op de foto is voor jouw 80% short een goede oplossing. Je kan ook evt fietsbel motoren gebruiken natuurlijk.


[size=+2]Dornier : [/size]

Doordat mijn bouwplank leeg is even een miniprojectje begonnen . . .

[195040] dornier-wal-klein-project-met-download-tekening

Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voortgang Do24 :

Heb de delen welke vacuum gevorm gaan worden gesorteer. Door dit nu al te doen heeft Gary maximaal tijd om de mallen te maken. Hij wil proberen voor de koepels een binnen en buiten vorm te maken , één voor het glas en één voor het frame. Vervolgens wil hij met zijn de stukken waar de ramen zitten met de laser uitsnijden. Als dit lukt zou dat natuurlijk prachtig zijn. Er moet nog wel even wat aan de middelste nacelle gedaan worden omdat dit tevens het toegangsluik word naar de vleugel bevestiging , ontvanger en flap servo. Verder een begin gemaakt met het uitwerken van de romp constructie. De romp gaat uit 2 helften worder gebouwd zodat deze op een vlakke ondergrond is te bouwen. De constructie zal voor het leeuwendeel uit 1/8th baltic birch ply bestaan.

Vraagje vleugelribben.

Als ik de vleugelribben zoals onderstaande uit 1/8th berkentriplex zou maken , zouden deze dan net zo licht zijn als ''normale'' 3mm balsa ribben ?




t6074363-27-thumb-1.jpg


Vacuum vorm delen :

a6074360-243-V1.jpg


Mvg,

Bart
 
Back
Top