Dornier Wal: bouw gestart.

Bedankt, en Remy: het lastigste komt nog: het glassen tussen de motorsteunen en rond de cockpit.
 
IMG_20190125_091722.jpg
Intussen even voor Roald Amundsen gespeeld.

De tweede vleugel ging minder goed dan de eerste. De onderste balsa beplanking trok bij glassen aan de achterkant iets krom. Bij rechtbuigen kwam er een barst in: die heb ik gelijmd. Het uitsnijden van de aileron ging ook iets minder goed. Maar alles is hersteld.

Het grijsblauw van het cockpitkapje wordt de hoofdkleur. De vleugels worden aluminiumkleurig, zoals de D35 in het boek van Nico Geldhof. Ik heb de belettering en de rozetten al in huis.

IMG_20190125_094922.jpg


6679467121_7d2b4eb0f2_z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bart, ik dacht dat ik ze al in vorm geschuurd had ;-)

Maar ze zijn niet heel scherp nee. Moet dat?

IMG_20190126_001112.jpg
 
Hoi Frits , ik doelde meer op de overgang naar het middendeel. De neuslijst moet idd niet scherp zijn maar een mooie ronding.

Mvg,

Bart
 
Bedankt, ik had hem al geglast voordat Bart reageerde (25 grams, met watergedragen parketlak). Zou het effect echt merkbaar zijn?
 
Denk dat het wel mee valt. Het verschil voelen tussen een scherpere of stompe radius. Er zit in ieder geval een radius in en dat is goed.

Man, nog even doorbuffelen en hij is af!
Spannend:)
Waar heb je de rozetten en belettering laten maken? Ik kon het e.a. bestellen maar zou al gauw 30 euro kosten. Ik heb ze er daarom opgeschildert met humbrol..Nu plakt ook niet alles lekker op dat Oratex dat ik gebruikte..Stickers komen zo los. "Decal stickers" nog niet geprobeerd..
 
De radius is niet over de hele lengte gelijk, wat dat betreft is de laatst foto wat aan de positieve kant.

Het buffelen houdt nog wel even aan, met name het afronden van het glassen en het vinden van een mooie oplossing voor de vleugel/motorsteunen. Ik heb daarvoor de halfronde profielen besteld die Ramses ook gebruikt had, maar die passen qua ronding alleen aan de voorkant van de steunen, voor de achterkant zijn ze te klein. Daar moet ik iets anders voor verzinnen. Ik zit te denken aan de folie die ik ook voor de raampjes heb gebruikt: als ik daarvan rechthoeken knip, kan ik één lange zijde hopelijk met CA aan de steun vastplakken en vervolgens om de steun heen buigen naar de andere kant. Zoiets dus. En de vleugelstruts op de goede lengte maken wordt ook nog wel een puntje. Ik had bedacht om eerst een proefje te maken van karton of foambord om de goede lengte te bepalen.

De stickers heb ik inderdaad aangeschaft, dat het iets kostte vond ik minder een probleem omdat de kit zelf gratis was.
 
Da's waar. Dat scheeld inderdaad behoorlijk. Ik sta er van te kijken wat zelfbouw toch nog kost. Een kit in vergelijking is nauwelijks duurder.
Een kist gratis is natuurlijk geweldig:)

Zou je niet wat kunnen prutsen met microballoons/glasparels en epoxy? Zo dik maken dat je hem goed kunt opzetten. Even schuren en afwerken met filler. Blijft toch iets buigzaam en makkelijk te bewerken. Of idd met plastic maar dan even voorbuigen om een pen met warmte. Ahja, je vind er vast wel weer wat op:)

Vleugelstruts zijn makkelijk te maken. Balsa latje snijden, op maat breken onder de vleugels. Dit latje wordt de lengte van je alu buis. De alu lipjes in in de strut schuiven en 1 voor 1 lijmen. Dus, lijm in de strut aan 1 kant. Lipje er in schuiven. Laten drogen. Dan de 2de lip er in lijmen en snel de strut monteren. Het lipje schuift zichzelf nu op lengte. Voordat je het weet heb je struts zuiver op lengte.

Groet, Remy
 
Laatst bewerkt:
Hoi Remy,

De motorsteunen houd ik het liefst hol, zodat ik eventueel nieuwe kabels kan trekken, als bijv. een esc vervangen moet worden.

Wat bedoel je met de lipjes in de struts? Ik was van plan om de uiteinden plat te maken en om te buigen. Gaatje erin boren, schroefje erdoor, klaar.

Groeten,
Frits
 
Hoi Frits ,

Hier een klein foto verslag van het bekleden van de struts van de Do24 :

De achterzijde is ingedekt met balsa en later in vorm geschuurd :

a9220587-128-N-Frame%20%2828%29.jpg



De voorzijde moet ''hol'' blijven omdat hier de kabels door lopen :

a9220588-177-N-Frame%20%2829%29.jpg




Deze heb ik bekleed met dunne plastic plaat :

a9220589-218-N-Frame%20%2830%29.jpg



a9220590-226-N-Frame%20%2831%29.jpg


a9220591-178-N-Frame%20%2832%29.jpg


a9220592-195-N-Frame%20%2833%29.jpg


a9220595-246-N-Frame%20%2836%29.jpg



a9220615-210-N2.jpg


Mvg,

Bart
 
Bij de kitversie van de Wal is het in doorsnee een T-vorm met de bovenkant van de T naar voren gericht. De kabels lopen door de hoek. De voorkant kan ik afwerken met halfronde profielen en voor de achterkant wil ik ook plastic plaat gebruiken. De halfronde profielen zou ik eventueel door balsa kunnen vervangen.
 
Kleine update. De vleugels zijn zo'n beetje klaar (de vinyl roundels laten los, zie ik net) en de romp schiet ook al aardig op. Eén echte fout tot nu toe: de staart staat iets scheef in de lengterichting.... dat laat ik zo. Met wat trimmen moet dat opgelost worden. Corrigeren zou sloop van de hele staartsectie betekenen, wat misschien erger is dan de kwaal.
 

Bijlagen

  • IMG_20190203_122858.jpg
    IMG_20190203_122858.jpg
    236,2 KB · Weergaven: 235
Mooie foto.
Sneeuw, vrieskou en dan een baantje vrij maken?
Een persoon heeft zijn schop al in de sneeuw gestoken.
Sigaretje roken?

Dit is toch niet Schiphol?


Groet,
Willum

Hoi Willum,

Nee, dat was op 250km vanaf de Noordpool, een poging van Roald Amundsen om per vliegtuig de noordpool te bereiken. Net niet helemaal geslaagd. Ze moesten met de hand een startbaan vrij maken.

(Noors, maar de beelden spreken voor zich)
 
Ik heb inmiddels de vinyl roundels weer vastgeplakt. Het was een gokje, maar het is goed uitgepakt. Wat ik gedaan heb is het volgende. Ik heb Rambo parketlak op waterbasis, die ik ook voor glassen gebruik. Die heb ik op de kleeflaag van de stickers gesmeerd en direct daarna de stickers op de vleugels geplakt. Dat zit (tot nu toe) perfect.
 
Zo, het glassen zit erop. Morgen schuren, plamuren en schuren, en daarna wat detaillering aanbrengen zoals de profielen op de romp en de dummy motoren.
 
Back
Top