Bouwverslag Dornier Wal , klein schaalmodel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2015.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Goed bezig! :cool:
     
  2. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Ik volg de bouw met belangstelling en respect, ziet er goed uit met slimme constructie oplossingen.
    Ben zelf vorige maand eindelijk begonnen met het afbouwen van de Dornier Merkur.
    De romp heeft 30 jaar op zolder gehangen ( ja echt!) ben nu bezig met de vleugels.
    Het is het ontwerp van Klaus Nietzer uit een FMT uit die tijd.
    600 W motor en 1,50 mtr. Span.
    Het richting roer van de Wal is een kopie van die van de Merkur ( of andersom)
    De Merkur was van 1926 en werd gebruikt door Duraluft en Lufthansa, ook heb ik ergens een foto gezien met floats eronder.
    Succes met de verdere bouw, hij wordt prachtig.
    Zal binnenkort even tijd maken voor wat foto's van mijn bouw.
    Groet,
    Peter Hart.
     
  3. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Hier een foto van de Merkur in aanbouw. image.jpg
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @Sikorsky , bedankt voor je leuke reactie. 30 jaar op zolder gehangen ! wat een tijd. Ik was twee toen je hem weghing ;)
    Misschien leuk een verslag te starten ? je zal er voldoende bekijks mee hebben , wat je hier laat zien ziet er erg netjes uit.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]
     
  5. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Dank je wel Bart, 30 jaar geleden had ik het net zo druk als de dertigers van nu en van bouwen kwam niet zo veel.
    De Merkur is zelfs een keer mee verhuisd maar nooit uit het oog verloren.
    Ben nu met pensioen na 48 jaar werken in de grote luchtvaart en maak dus de inhaalslag met bouwen en vliegen.
    Vooral de moderne electro aandrijving was voor mij een grote omslag, begin het langzamerhand allemaal te begrijpen en heb al 4 kisten met succes omgebouwd naar electro.
    Nogmaals succes met al de projecten, ik zal eens kijken of ik een bouwverslag kan opstarten, goede tip!
    Mvg,
    Peter.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Vandaag wat gewerkt aan de struts voor de vleugels. De zijn opgebouwd uit 2mm cf staafjes met nylon oogjes welke ik nog had liggen. Verder wat foto's gemaakt van het geassembleerde model. Het model met accu , hardware en elektronica zit nu op 1355gram. Hier komt dus alleen nog de afwerking en wat kleine details bij.

    Ik merkte op dat één van de nylon strut oogjes op breken staat , weet iemand misschien wat de juiste benaming voor deze oogjes is en waar deze evt te koop zijn ?

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Schitterend.


    jan.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig strak Bart! En in hoog tempo!
    Nu benieuwd naar de eindafwerking... alle details... die zoon van jouw... dat wordt vast geen voetballer... :D

    Laat dat nylon zich verlijmen/borgen op carbon staf? Knalt dat op den duur niet los?
    Je kan overwegen 'crimp stekkers' te gebruiken met ring-oogje (voor massa verbindingen in auto's etc met een zelftappertje)

    M'n bowden stuurstangen heb ik ook uit carbon. Over de carbon schuif ik dunwandige messing buis. Carbonstaf uiteinde iets geruwd met Dremel slijpschijfje voor meer grip. Dunne CA erop en met een crimptang buisje aan staafje crimpen. Andere kant van de buis is dan al gesoldeerd met een staafje voor de servoverbinding...

    DSCN2007-LR.jpg

    DSCN2006-LR.jpg


    Het andere uiteinde van de staaf idem verbonden/verlijmd met een soldeerhuls, CA en gecrimpt. Dan kan je er weer een clip aan schroeven. Rotsvast.
    Je kan in een messing buisje net zo goed een schroefoogje solderen, messing of verzinkt ijzer.

    Ook met schilderijhaakjes kan je sterke verbinders maken...
    Afgeveerde klappenvanger/schokbreker landingsgestel... Schilderijhaakje als basis...
    Het haakje wordt terug gebogen, en daarna in de juiste vorm gezet. Gaatjes opgeboord. Aan het tapse eind kan de clip geklipt worden... Variaties op een thema... je moet soms toch wat.

    DSC_1248-LR.jpg

    Uiteindelijk vast gezet aan de as, krimpkous om de clip gesloten te houden... de kabel is nog nooit losgeschoten in de afgelopen 10 jaar... er ging wel eens een landing iets te rauw...

    DSC_1242-LR.jpg

    Mocht je de nylon oogjes niet terug vinden, kan je hap snap altijd iets 'bij-verzinnen"

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @jan brilman en @H.B.Busking , bedankt !

    Slimme oplossing , een messing buisje over het uiteinde van een cf stuurkabel ! Voetbal ? daar hebben we idd niets mee ;) Lucas is nu vooral aan het meekijken met bouwen. Wellicht eens een hellingzwevertje bouwen deze winter en dat het het meeste laten doen.

    Mvg,

    Bart


    [​IMG]
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel fraai plaatje... Dat gaat em dus worden...
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Zo weer wat kleine klusjes gedaan. Ik heb een luikje gemaakt van schuim om de romp af te sluiten. Deze klemt mooi vast in de cockpitrand welke ik van 1.5mm balsa heeft gemaakt. Later komen er twee piloten op het luikje.
    Verder nog twee haakjes aan de vleugel gemaakt waar het elastiek aan kan om de vleugels bij elkaar te houden.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Weer een stukje verder. De bodem is voorzien van een laagje glasdoek en de rest bekleed met tissue en watergedragen PU lak.
    Helaas is het balsa van de vleugel gaan zwellen door het water in de lak en heeft de vleugel nu een wat bobbelend oppervlak.
    Het ligt nu al een tijdje te drogen en langzaam wordt het iets minder erg.


    Mvg,

    Bart

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Pfff waar haal jij de tijd vandaan met zo'n tempo. Ziet er weer top uit.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @Jonkje , ik probeer elke dag iets aan de Wal te doen. Soms is het maar een half uurtje , elke dag iets. . . .

    Mvg,

    Bart
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik zou minstens twee uur per dag nodig hebben om zo'n tempo te realiseren! . . . :(

    En dan ook nog op zo'n hoog niveau.


    jan.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  16. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Mijn complimenten voor zo'n uitgebreid fotoverslag en prachtig bouwwerk, ik volg het met plezier.

    Groeten,

    Arie
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Weer een kleine update.

    Druk bezig geweest de Wal een kleurtje te geven , gewoon met de kwast , geen zin in spuiten. . .

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    Zo moet het worden . . . .

    [​IMG]
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Het wordt een waar kunstwerk Bart!
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Met bewondering volg ik met onregelmatige tussenpozen je fantastische bouwverslag.

    Eén technisch puntje heb ik ten aanzien van de loop van de accukabels. De plus en de min lopen op een flinke afstand van elkaar door de struts. Dit vergroot de stoorstraling heel sterk. Het is altijd aan te bevelen om de draden, en zeker bij deze lengtes vlak bij elkaar te houden en liefst getwist.
    Mogelijk moet je bij de kabellengte tussen accu en regelaar ook extra condensatoren bij de regelaar solderen. Dit kan bij deze lange leidingen het optreden van storing verminderen en de levensduur van de regelaar verhogen.

    Rick
     
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @ Rick , Leuk dat je mijn verslag volgt. Voor wat betreft jouw advies , een oude discussie. Natuurlijk heb je gelijk maar ik ben van mening dat bij een lage stroom sterkte zoals dat bij mijn modellen het geval is er geen nadelige gevolgen zijn.
    Mijn 2m span Short S23 Empire heeft de regelaars in de nacelle's en dus nog veel langere accu draden. Motoren en regelaars gaan nu al 3 seizoenen mee.

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina