Dutch Tamiya Challenge 2011!

Ik heb er zeker ook wat aan.

Heb de demper toch besteld, moet ik maar leren vullen.

Later zal ik een aantal bandensets bestellen. Is het handig om 5 velgensets te hebben of is dat te veel van het goede? (moest volgens mij ook een setje schotelveren met lager in 1 achterwiel)
Een Tamiya demper lekt vrijwel nooit, gewoon volgens de handleiding in elkaar zetten!

Extra velgen is altijd makkelijk,net als het lagersetje waar je het over hebt.
Hoef je die ook niet telkens te wisselen;)

mvg Roy

Ik heb er zeker ook wat aan.

Heb de demper toch besteld, moet ik maar leren vullen.

Later zal ik een aantal bandensets bestellen. Is het handig om 5 velgensets te hebben of is dat te veel van het goede? (moest volgens mij ook een setje schotelveren met lager in 1 achterwiel)

Even het bandenlijmen opgezocht: [post122]

bevalt mij nog steeds zeer goed. Voordeel is, dat je de lijm nu niet van de velg schuift tijdens het monteren.

Velg opruwen met schuurpapier.
Velg en band ruim insmeren met Bizonkit (ik gebruik nog steeds de originele bruine)
Beiden minimaal 12 uur laten drogen, liefst langer.
Band kun je nu makkelijk op de velg schuiven.
Steek een schroevendraaier van ong. 5mm tussen band en velg
Spuit met een injectiespuit ruim thinner langs de schroevendraaier, van de rest op op een bord/schotel, kun je zo hergebruiken.
Verdraai telkens de schroevendraaier een paar mm en spuit er weer thinner langs, tot je weer bij het begin bent. Nu kun je de schroevendraaier zonder problemen een paar rondjes rond de velg trekken. Haal de schroevendraaier eruit en zet de band goed op de velg, je kunt deze een paar seconden draaien en schuiven.
Na een paar minuten zit de band al vast en kun je al afdraaien.
Ik laat ze tegenwoordig 48 uur drogen, komt ook omdat de banden erg strak om de velg gaan.

Voor het afdraaien gebruik ik een omgebouwde slijpsteen. Kost 20 euro, heeft genoeg kracht en het juiste toerental.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is inderdaad ook een methode. Ik gebruik zelf een tirecone voor mijn pro10 banden te plakken (geleend van iemand). Je schuift dan wat lijm van de velg maar dat maakt verder niet heel veel uit blijkbaar. Je kunt dan wel in een uur of wat 6 sets voor-en achterbanden lijmen en na een uur of 2 afdraaien. In totaal dus een paar uur werk als je de velgen al ontdaan hebt van resterende foam. De zijkanten zijn heel goed geplakt en laten niet los. Voordeel is ook dat je niet boven de thinner hoeft te hangen, 1 keer bisonkit gebruiken voor de banden te plakken is al genoeg voor mij:D

Laatst bewerkt:
Voor het afdraaien gebruik ik een omgebouwde slijpsteen. Kost 20 euro, heeft genoeg kracht en het juiste toerental.

Hoe gaat dat precies? Je hebt daarvoor toch een beitel nodig op een X-Y slede en iets om de ronde kanten eraf te draaien?

Zou iemand de nummers van de velgschroefjes en het lager/veersetje uit de velgen kunnen geven. Ik heb het boekje nog niet en ben alvast een hoop spares aan het bestellen.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je uit buitenland besteld is het misschien handig om samen te bestellen gezien er nu 3 mensen zijn met dezelfde auto.Scheelt dure verzendkosten voor ons allemaal

Hoe gaat dat precies? Je hebt daarvoor toch een beitel nodig op een X-Y slede en iets om de ronde kanten eraf te draaien?
Natuurlijk is het mooier met een kruistafel, maar gaat ook prima met een grove vijl of rasp en schuurpapier. Ronde kanten moet je zowiezo uit de losse hand doen.
Ik gebruik een oude machineklem als langsgeleider. En als beitel een stukje decoupeerzaagblad. Je moet een beetje creatief zijn!

Ok, ik moet ook maar iets maken want een tire truer kost dik 80 euro plus verzend plus douane. Mijn budget is al een beetje op en ik moet nog 2 sets banden kopen, verf en een saver. De rest is al onderweg als het goed is dus gezamenlijk inkopen gaat deze keer helaas niet, wel goed idee totaal niet aan gedacht :rolleyes:.

Of je vraagt op de DTC wedstrijd dag of iemand je kan helpen met je banden;)
Ik heb hem altijd bij mij ivm F1.
Dus mocht je omhoog zitten geef een brul tijdens de DTC.

mvg Roy
Ps plak een stuk grof schuurpapier op een plamuurmes en je kunt daar ook perfect ronde kanten mee aan je banden maken.

Ok, ik moet ook maar iets maken want een tire truer kost dik 80 euro plus verzend plus douane. Mijn budget is al een beetje op en ik moet nog 2 sets banden kopen, verf en een saver. De rest is al onderweg als het goed is dus gezamenlijk inkopen gaat deze keer helaas niet, wel goed idee totaal niet aan gedacht :rolleyes:.

Ok, zal ik zeker doen. Ik ga 2 sets prepareren (op de velgen plakken), 36SH achter en 40 voor.
Daar eerst mee leren sturen en als ik foutloos en constant kan rijden misschien met andere hardheden experimenteren.

Leo

(heeft erce een F1 klasse?)

Je bent ook zo snel haha , ik was met vakantie dus kon alles maar beperkt bijhouden.

Algemeen een paar vraagjes.

Een aantal jaren geleden door werk (eigen zaak) gestopt met racen.
Vorige week de zolder opgeruimd en het begint toch weer te kriebelen.

Heb de vorige 5 wedstrijdauto's nog compleet opgebouwd staan,
(TA03 + alle toegestane en niet toegestane hopups, TRF 414 (het orgineel),TA04 Pro + alle hop ups,TB Evolution ,TB Evo III ) maar ben na meerdere jaren afwezigheid niet meer op de hoogte wat ik nodig zou moeten hebben om de volgende Tamiya Challenge weer mee te rijden.

Kun je mee komen in de GT klasse met de 23T Dynastock ?
Accu's ! Welke capaciteit zou je nodig hebben om een heat of finale (8 min) met een dergelijke motor uit te rijden.

Of toch de brushless motor, maar welke regelaar ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Andre

Andre, zie link http://www.rapidhobbyimport.nl/webshop/media/content/DTC2011boekje_reglement2.pdf

mvg Roy

Algemeen een paar vraagjes.

Een aantal jaren geleden door werk (eigen zaak) gestopt met racen.
Vorige week de zolder opgeruimd en het begint toch weer te kriebelen.

Heb de vorige 5 wedstrijdauto's nog compleet opgebouwd staan,
(TA03 + alle toegestane en niet toegestane hopups, TRF 414 (het orgineel),TA04 Pro + alle hop ups,TB Evolution ,TB Evo III ) maar ben na meerdere jaren afwezigheid niet meer op de hoogte wat ik nodig zou moeten hebben om de volgende Tamiya Challenge weer mee te rijden.

Kun je mee komen in de GT klasse met de 23T Dynastock ?
Accu's ! Welke capaciteit zou je nodig hebben om een heat of finale (8 min) met een dergelijke motor uit te rijden.

Of toch de brushless motor, maar welke regelaar ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Andre

Hi Roy,

Kan me niet voor de geest halen dat er in de regelementen iets van ervaringen van rijders stonden !

M.v.g.

Andre

Wat ik bedoelde met het PDF filetje was dat je daar exact kan zien welke motoren er worden gebruikt.
Het was mij niet te doen ivm ervaring.
Ik weet niet in welke klasse je wilt gaan rijden?
Dit namelijk ook te maken met welke keuzes je gaat/moet maken ivm motoren en eventueel regelaar.
De Euro-GT klasse is de meest vrije klasse, terwijl aan de andere klasses meer restricties zijn gebonden.
Ook staat er op de site van de Tamiya cup een test van de motor waar jij het over hebt als ik mij niet vergis.
Ook de klasse waar je in mee wil rijden bepaald welke accu capaciteit je minimaal nodig hebt.
Als je ze nieuw moet aanschaffen zou ik zelf voor minimaal 5200MAH lipo's gaan, daar je met deze accu's ook mee kan doen aan de euro gt klasse.
Hoop dat dit je iets meer info geeft?
Indien niet , vraag wat specifieker.

mvg Roy
Ps Ik weet het, keuzes, keuzes,keuzes;)

Hi Roy,

Kan me niet voor de geest halen dat er in de regelementen iets van ervaringen van rijders stonden !

M.v.g.

Andre

Vraagje, met wat voor accu's rijden jullie op de F103, neem aan Lipo maar welke capaciteit?

Ben ook gaan bestellen...

Weten jullie ook hoe je aan een bandenafdraaimachine komt?

hoor graag,
Marco

Vraagje, met wat voor accu's rijden jullie op de F103, neem aan Lipo maar welke capaciteit?

hoor graag,
Marco

Hier een bandenafdraaier:
Marktplaats.nl > Bande Slijper vol auto maat /mooie koffer Kijken Nieuw HUddy - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw en Speelgoed | Radiografisch

en nog één:
Marktplaats.nl > Serpent banden slijper volautomaat en zeer sterk HUDY - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw en Speelgoed | Radiografisch

Ik gebruik 2400MAH Team orions voor de banen met veel grip daar deze erg licht van gewicht zijn.
Normaal gebruik ik Zippy flightmax 4000MAH lipo's of een Robitronic 5000MAH, maar deze laatste past net maar dan ook echt net.
Alles tot 45mm past in de F103.
Met de lengte is het anders gesteld.
Daar past eigenlijk niets zonder de battery holders te verwijderen is mijn ervaring.
Denk dat andere mensen waarschijnlijk ook nog goede voorstellen hebben.

mvg Roy

hoor graag,
Marco

Als je een F104 hebt besteld, kun je GP banden met velg compleet kopen. Ze zijn afgedraaid en al. ( dus heb je geen dure machine nodig ) Bij de F103 is het wat anders, daar je de velgen met band los moet kopen.

Back