Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

Het klopt wel dat de windreep geborgen werd als de steng was gehesen. Zou je ook de breedte van het ezelshoofd nog eens na kunnen rekenen? Ik vermoed dat deze vrij smal opgebouwd is nu. Hierdoor kan ik een dergelijk reserve blok van 9mm ook slecht kwijt. Tijdens het maken van het gelaserde ezelshoofd vond ik deze vrij smal namelijk.
Ik had nu het 0.6mm touw hiervoor gebruikt en uiteraard in een lichte touwsoort.
Bedankt voor het uitzoeken hierboven.
Dan zit ik dus met de rode lijn die ik aangaf wel goed.

Laatst bewerkt:
Nog een toevoeging op bovenstaande: hier is nog een relevant stukje het "De schepen van Abel Tasman". Gezien het feit dat de stengewindreep niet permanent geplaatst was, is het logisch dat het blok met een haak aan het oog is bevestigd.
WhatsApp Image 2024-02-05 at 11.50.28.jpeg

Je hebt een ezelshoofd gemaakt, maar daar zitten toch groeven in om de reep over te leiden voor het ophijsen van de steng? Ik zie die groeven niet en ook de reep niet. Nu doet jouw ezelshoofd helemaal geen dienst. Of zie ik het verkeerd?
Constant

De groeven zitten er boven op. De reep zie je niet er is tenslotte ook geen ra die getakeld moet worden. Daar zijn dergelijke groeven voor bedoeld. Niet voor het takelen van de steng.

Back