Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

20240131_124751.jpg
Begonnen aan de touwen van het puttingwant. Als stelregel voor de lengte van het puttingwant is genomen dat deze net zo lang is als de buitenste diameter van de mars. Ik heb dit ooit ergens gelezen en dit lijkt me om ook de juiste hoek te krijgen het meest logische.
Het is op een schaalmodel altijd lastig om het geen warboel van knoopjes te laten lijken. Maar het begin is er.
20240130_191848.jpg


20240130_191901.jpg


20240130_204845.jpg


Op verschillende tekeningen en modellen kan je zien dat er door het aanbrengen van het putingwant een knik ontstaat in het want zelf? Is dit nu bewust of juist niet zo bedoeld?
Ik denk niet dat je zomaar kan zeggen dat die knik daar niet hoorde. Op mijn model is er overigens geen knik. Maar waarom zou er juist op oude modelllen en in tekenwerk deze knik wel getekend zijn of gemaakt? (Zie het verslag van Mattias voor de afbeeldingen en de bevindingen daar.)
Zou dit op modellen ontstaan zijn doordat dit niet anders kon en ze het niet voor elkaar kregen het want zonder knik te maken of is het juist de bedoeling geweest te laten zien en omdat het zo hoorde?
Ik kan me voorstellen dat ook de mars door dit putingwant in evenwicht wordt gehouden. Maar ook dat de krachten van het daarbovenliggende stengewant opgevangen werd mede door het puttingwant.
Mogelijk werd het puttingwant zo gespannen dat er bewust de wantouwen enigzins gelift werden hierdoor.
Dat hier grote spanningen ontstaan spreekt voor zich. En hierdoor moesten er zwichtingen komen. Dit was ook niet zomaar een simpel touwtje maar een degelijk omwikkeld of gestropt touw. Ook op de bovenste afbeelding zie je de knik.
Ook waren zwichtingen denk ik bekleed voor de aanwezige takels daar en zodoende het schavielen te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Die "knik" zit daar om de bemanning de gelegenheid te geven naar de mars te klimmen. Daar kom je vanzelf achter als je de weeflijnen gaat aanbrengen.
Constant
Ik snap even niet wat je bedoel:) een puttingwant vergemakkelijkt het klimmen en hierdoor ben je zo over de rand van de mars inderdaad. Maar ik bedoel de knik in de hoofdtouwen van het want zelf. Die je soms uitgevoerd en ingetekend ziet.
20240131_124751.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me logisch dat daar altijd een kleine knik zit in de hoofdtouwen. De touwen die van de worst naar de mars gaan, de puttingwanten moeten natuurlijk strak zijn getrokken anders bungelt de boel er een beetje bij. Die zullen het want van de hoofdtouwen dus wat optrekken.
Ook was het vaak zo dat bij kleinere schepen het touw van de puttingwanten door gaten aan de rand van de mars werden geleid en daar strak werden gezet met de juffers die naar top van de stengen liepen. Dus staan ze zo-wie-zo al onder spanning. Het is mij niet altijd duidelijk of bij grotere schepen dit laatste ook het geval was, dus dat de puttingijzers schuivend door sleuven in de marsrand liepen. In dat geval trokken dus de juffers aan de worst, en dan komt er heel wat spanning tevoorschijn.
Constant
 
Het lijkt me logisch dat daar altijd een kleine knik zit in de hoofdtouwen. De touwen die van de worst naar de mars gaan, de puttingwanten moeten natuurlijk strak zijn getrokken anders bungelt de boel er een beetje bij. Die zullen het want van de hoofdtouwen dus wat optrekken.
Ook was het vaak zo dat bij kleinere schepen het touw van de puttingwanten door gaten aan de rand van de mars werden geleid en daar strak werden gezet met de juffers die naar top van de stengen liepen. Dus staan ze zo-wie-zo al onder spanning. Het is mij niet altijd duidelijk of bij grotere schepen dit laatste ook het geval was, dus dat de puttingijzers schuivend door sleuven in de marsrand liepen. In dat geval trokken dus de juffers aan de worst, en dan komt er heel wat spanning tevoorschijn.
Constant
Dank! Het was ook ergens anders een vorm van discussie over deze knik.
 
Een hele opluchting, ja! Ik had het nog bonter gemaakt en zelfs alleen één kant gedaan.
Ook op mijn model zal ik aan 1 zijde de weeflijntjes aanbrengen. Uiteraard de complete zichtzijde. Ik vind het wel passend bij de doorsnede waarbij 1 zijde geheel klaar is en waarbij aan de andere zijde de opbouw zichtbaar is.
 
Back
Top