E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Heli freak, 21 jun 2013.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dan heb je het verhaal niet goed gevolgd.
    De automatische piloot schakelde inderdaad uit omdat hij verkeerde en elkaar tegensprekende informatie kreeg van de sensoren (de pitot buizen). De flight control computer bleef het vliegtuig proberen in de lucht te houden maar daar heeft hij ook goede info voor nodig. Die kreeg die computer ook niet.
    Het was de copiloot die de grote fout maakte door vol up te trekken en te houden! "Normaal" zou de flight control computer die vol up input van de piloot limiteren tot een veilige uitslag zodat het vliegtuig niet zou overtrekken. Dat deed die computer niet omdat hij geen juiste info kreeg!!!

    Op de CVR konden de onderzoekers de gesprekken in de cockpit horen. Kort voor de problemen zich manifesteerden was de captain naar achteren gegaan om te rusten en een tweede copiloot had het over genomen. Hij had al wel 4000 uren met dit type vliegtuig gevlogen. De andere copiloot nog geen 400 uur.
    De twee jonge (co)piloten vroegen zich gedurende meer dan twee minuten af wat er nu fout ging en waarom het vliegtuig niet reageerde. Dat was wel vreemd want het Stall Warning alarm ging continu af. Waarom ze daar niet op reageerden zullen we nooit weten maar misschien dachten de piloten dat ook dat een storing was.
    Ze riepen de captain weer terug in de cockpit en ook hij had niet direct door wat er aan de hand was. Pas toen de minst ervaren copiloot zei dat hij al constant vol up had en dat er niets gebeurde ging het lampje bij de captain aan en zei hij dat hij juist down moest sturen om uit de overtrek situatie te komen. Helaas was het toen al te laat en klapte het vliegtuig op het water.

    Zouden die twee piloten geleerd hebben hoe zij dat vliegtuig ook zonder de hulp van de computer moesten besturen dan zou dit niet gebeurt zijn. Ze vertrouwde volledig op de computer en wisten zelfs niet eens wat ze moesten doen in een geval als dit. Dat is dus ondertussen veranderd en we zouden nu moeten kunnen zeggen dat deze fout niet meer gemaakt zal worden. Hoewel, het zijn natuurlijk ook maar mensen die piloten. ;)
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2014
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Het zal aan mij liggen, maar ik lees in het verhaal niet dat de piloten de computer vertrouwden dat deze bij full up het wel zou regelen. Volgens mij is het gewoon pilot error. Laat ik het zo zeggen, in eerste instantie pilot error want wie haalt het in z'n hoofd om full up te geven op kruishoogte en in tweede instantie een computerprobleem omdat er niet ingegrepen werd om de overtrek te stoppen. De computer kon dat ook niet want de input was niet te vertrouwen. Is het echt zo dat dit type vliegtuig toch nog kan ingrijpen terwijl hij op handmatige besturing staat? Ik vertrouw die Airbussen niet en vlieg als dat even kan met een andere maatschappij. De fatale demo van een nieuw type Airbus van een aantal jaar geleden zegt wat dat betreft genoeg.

    Martin
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal eens, het is een pilot error maar die is ontstaan doordat de piloten getraind waren om op de computer te vertrouwen.
    Er was niet zo lang geleden een uitzending van Airchrash Investigations over deze crash. In die uitzending kwamen piloten aan het woord die zelf de opleiding hadden gehad. Zij vertelden dat er juist werd geleerd dat de flight control computer dingen zoals overtrekken zou voorkomen. Ze hadden zelfs tijdens oefeningen in de simulator met opzet dergelijke stuurfouten moeten maken om te zien en te leren dat de computer dat zou compenseren. Hoe die kist vloog zonder de hulp van de computer wisten ze niet omdat ze dat nooit geleerd hadden.

    De flight control computer van de Airbus werkt ALTIJD. Het vliegtuig wordt via "Fly by wire" gestuurd. De stuurcommando's van de beide joysticks (van de piloot en de copiloot) gaan naar de computer welke dan de servo's aanstuurt die de roeren bewegen.
    Dit vliegtuig heeft geen traditionele stuurkolom.
    [​IMG]

    Natuurlijk kan je dan zeggen dat een beetje piloot weet dat je nooit vol up moet trekken en houden. Maar weet jij hoe jij precies zal reageren als er een paniek situatie ontstaat? Mijn ervaring is dat je dan heel snel gaat reageren zoals "normaal" is voor jou. Dus zoals je dat tijdens de uren training is geleerd. Op zich is dat prima want dan reageer je vrijwel altijd goed. Maar als die training niet juist is............
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat mij dan verbaast is dat ze er pas na 2 minuten achter kwamen dat er iemand vol up zit te geven, Zijn beiden sticks dan actief ?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad. Bij een "ouderwetse" stuurkolom zal de andere piloot zien en voelen dat er vol up wordt getrokken doordat hij de stuurkolom in zijn buik heeft. Bij deze joystick besturing zijn beide onafhankelijk van elkaar. De ene piloot "voelt" niet wat de andere doet. De andere piloot heeft wel geprobeerd te sturen maar er gebeurde weinig of niets. Dat kwam dus doordat de andere constant vol up had.

    Bedenk je ook dat de instrumenten vreemde info gaven en dat de computers foutmeldingen gaven waar de piloten niets van begrepen. Dat veroorzaakte de paniek situatie. Ze snapten niet wat er aan de hand was omdat er zulke vreemde meldingen verschenen. Dat dit allemaal samen hing met het dicht vriezen van diverse sensoren wisten ze niet. Ze hadden de captain gevraagd terug te komen naar de cockpit. Dat duurt ook eventjes. In zo'n situatie zijn twee minuten zo om.

    Als die ene piloot de joystick had losgelaten, het vliegtuig iets had laten duiken om snelheid op te pikken en dan pas iets up had getrokken om weer horizontaal te komen was er niets aan de hand geweest. Ze konden dan geen goede snelheid aflezen en ook de hoogtemeter werkte vreemd maar het toestel zou zijn blijven vliegen. Wanneer ze daarna uit die ijzel condities waren gekomen zouden de sensoren weer ontdooit zijn en zou alles weer normaal hebben gewerkt. Dat is naderhand in soortgelijke situaties al bewezen.

    Nogmaals de opleiding is aangepast en deze fout zal nu niet snel meer gemaakt worden. De piloten weten nu wat te doen als de computer ze niet meer kan helpen.
     
  6. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    heren, het vliegen met een fly by wire systeem is heel anders en geavaceerder dan het systeem wat we in onze modelvliegtuigen gebruiken.
    toch blijf ik bij mijn oordeel dat je best mag beginnen met zo,n toestel maar als je het gevoel van vliegen een beetje in je vingers hebt moet men direct alles uitschakelen en dan zo leren vliegen, als je dan kan vliegen kun je best weer zo,n systeem gebruiken voor de lol, maar ik vertel je nu al dat je dat dan niet leuk meer vindt, zonder die elektronica is veel leuker , trouwens het eerste systeem werkte met een sensor die reageerde op licht, leuk totdat je over een mooi licht graanveld vliegt en er een donkere wolk voor de zon schuift....het toestel dacht dat hij op z,n kop vloog en draaide zich om , lekker handig als je dan allleen met die electronica kan vliegen
     
  7. hskilic

    hskilic

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Rotterdam Lombardijen
    Sinds gister heb ik ook een Apprentice :smile:

    Heb een beetje gezocht maar kwam er niet uit. Hoe zit het met het binden van een dx6i. Hoe stel je de Safe in. Beginners mode? Kan iemand mij hierbij helpen..

    Of is het alleen maar binden en vliegen? Of moet je toch alles handmatig instellen?
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2014
  8. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Hee! Je moet een model aanmaken in de dx6i
    Het enigste wat je moet veranderen is:
    Je moet de gear switch op reverse zetten.
    Dan werkt het goed.
    De panic switch is trouwens op de dx6i niet de trainer switch maar de flaps switch.

    In de handleiding van de apprentice staat hoe je de flaps moet instellen. Ik geloof: -100 en +100 maar! Dat moet je even checken.

    Je kan op je ontvanger de dipswithes omzetten om te bepalen welke modus je wilt hebben.
    Ik ben begonnen met beginner en intermediate.
    Ging me heel goed af al zeg ik het zelf.

    Controleer goed je zwaartepunt!.
    en zowieso eens goed de handleiding doorlezen.
    Daar staat alles in wat je nodig hebt.

    Zelf heb ik wel lange tijd op een simulator geoefend! (Realflight en phoenix)
    Denk dat dit zeer nuttig is geweest.
    Alleen in het echt is het toch helemaal anders!
    Voor het stickgevoel en je oriƫntatie training is het wel heel erg nuttig.

    Succes met het vliegtuig.
    Ga je met een ervaren iemand vliegen?

    Arjen Bron
     
  9. hskilic

    hskilic

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Rotterdam Lombardijen
    Woon in Rdam genoeg vliegers hier maar ken er geen :)

    Denk dat ik het alleen ga proberen. Heb hiervoor heli's gevlogen.

    Dus zover ik het begrjip maak ik een nieuwe model aan. En stel alleen de gear switch in. Panic mode word automatisch ingesteld op flaps switch.

    Hoe weet ik met welke ik begin bijv. beginner of intermediate?

    Bedankt voor je snelle reactie :D
     
  10. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Dat staat in de handleiding en op de ontvanger zelf.
    Ik raad je aan toch echt even dat ding aandachtig door te lezen! Als de instellingen niet goed staan kan het wel eens 1 streep naar de grond zijn. Dat is dus 150 tot 250 euro schade! En dat gun ik niemand.

    Zoek eens een ervaren iemand op
     
  11. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Deze week ook een Apprentice S BNF gekocht en gisteren in elkaar gezet.
    Heb direct een extra lipo er bij gekocht. Goede lader en DX6i heb ik al.

    Heb zelf met heli`s gevlogen en op vakantie in Zweden besmet geraakt met het vliegen met vliegtuigen.Dat past toch beter bij mij.
    Groter dus beter zichtbaar, meer tijd om te corrigeren en niet zo veel kleine onderdeeltjes.

    Omdat dit toch een vrij groot vliegtuig is en je daarvoor een vrij groot veld nodig hebt ben ik vandaag naar de lokale vliegclub gereden.
    Ik wil toch, ondanks de veiligheidsvoorzieningen, de eerste paar keer met een ervaren persoon naast me gaan vliegen.

    Ik zal eerst mijn Dx6i van mode 2 naar mode 1 moeten zetten. Heb ik software matig al gedaan. Alleen de stick nog overzetten.
    De hele vliegclub vliegt met mode 1 en anders kunnen ze me niet helpen.

    Werd direct uitgenodigd om met een andere kist te vliegen omdat ik niet daar ter plekke mijn eigen zender kon omzetten.
    Heb gevlogen met een twee meter wingspan zweefvliegtuig. Stond behoorlijk wat wind en corrigeerde soms te veel. Verder ging het heel behoorlijk.

    Ga binnenkort weer terug om met de Apprentice te vliegen.
    Kan niet wachten.

    Iemand nog tips?

    Ohja, heeft iemand de drijvers al gekocht en uitgeprobeerd? 50 euro is wel veel geld maar het lijkt mij wel heel erg leuk om er een watervliegtuig van te maken.
     
  12. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Erg jammer dat er niet meer gepost word in dit topic sinds juli.
    De kisten zijn niet aan te slepen, maar blijkbaar heeft niemand meer de behoefte om er hier over te praten.

    Dat is hier wel anders. E-Flite Apprentice S 15e RTF With SAFE Technology.... - RC Groups

    Erg leuk om alle ervaringen te lezen en alle belevenissen in het veld.


    EDIT:

    Vandaag voor het eerst heerlijk gevlogen met de Apprentice op de club.
    Een heerlijk rustig en gemoedelijke kist.
    Stuk of 4 lipo`s gevlogen. Kon ze mooi op de club tussendoor opladen.
    Heb me direct aangemeld. Leuke gemoedelijke sfeer en gezellig.
    Nu flink oefenen voor een brevet.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2014
  13. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Ik heb besloten om de tail wheel conversion uit te gaan voeren.

    Heb nu al een paar gehad dat de prop ging grasmaaien en bij een landing dat het neuswieltje bleef hangen waardoor de kist bijna over de kop ging.

    Ik wil alleen wel de kist zo origineel mogelijk houden en niet te veel moeten slopen.
    Heb vanmiddag veel opgezocht en gelezen en dit gaat hem worden:

    Een Sullivan SU859 tail wheel set. Deze word met een veertje aan het roer vast gemaakt. Geen gedoe met servoarms door het toestel. En het ziet er stevig uit.
    Kan zo op het kunststof achterstuk geschroefd worden. Ter versteviging wat lijm er tussen. En natuurlijk het accu compartiment omdraaien zodat de wielen aan de voorkant komen te zitten.

    [​IMG]
     
  14. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, post ff een fotootje als het erop zit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Dit is hoe de poster van rcgroups.com het heeft gedaan. Zodra die van mij klaar is zal ik ook een foto plaatsen. Hij heeft er alleen wel erg grote wielen onder gezet.

    [​IMG]
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hou je ook even rekening met je zwaartepunt dan? Neuswiel vervangen door tailwheel heeft daar een serieuze impact op weet je.
     
  17. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Jazeker. Het is zelfs zo dat hij meer gewicht aan de voorkant moet hebben volgens de clubleden.
    Hij is nu te veel in evenwicht.
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een beetje neuslastig voor een beginnerstoestel kan inderdaad geen kwaad.
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoe gaat dat dan met het initialiseren van de gyro?

    Ik had altijd begrepen dat het model vlak moest staan als je die aan zet zodat de gyro weet wat horizontaal is.
     
  20. Turbodesk

    Turbodesk

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Niebert
    Als je gaat zoeken op het initialiseren van de Gyro van het Safe systeem, dan lees je al snel dat het niet uit maakt in wat voor stand het vliegtuig staat.
    Als hij maar volledig stil staat.

    Het kan zelfs op zijn kop.
     

Deel Deze Pagina