E flite Apprentice S15e met SAFE technologie

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Heli freak, 21 jun 2013.

  1. Cenobyte

    Cenobyte Guest

    Ik ga me (eindelijk) met dit mooie vliegtuig ook eens in het RC vliegen storten. Eindelijk iets wat betaalbaar is en niet meteen een instructeur vergt om heel te houden. :)

    Vliegt dit mooie apparaat eigenlijk alleen op 3S accu's of is het ook mogelijk om met een 2S accu van 7600mah te vliegen? Ik heb namelijk nog 3 gloednieuwe Lipo's liggen van 7600mah (30C) maar wel slechts 2S. Als die werken dan hoef ik geen extra accu's bij mijn vliegtuig te kopen, als dat niet werkt, dan is een extra 3S Lipootje wel handig ;)
     
  2. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik schat zo van niet aangezien het voltage van een 2 cell lipo lager is dan die van een 3 cell.
     
  3. Cenobyte

    Cenobyte Guest

    Nee, dat was ook mijn eerste gedachte.. Maar mijn Traxxas RC auto rijdt ook zowel op 2S als op 3S, dus vandaar mijn vraag of dat in "vliegtuigenland" ook zo werkt. Ik snap dat dan de propeller wellicht minder snel draait, maar dat is voor mij niet erg, zolang deze maar snel genoeg draait om het machientje in de lucht te houden :D
     
  4. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Als het al werkt, dan zou ik dat risico niet willen nemen met een vliegtuig. Een auto valt niet uit de lucht ;)
     
  5. Cenobyte

    Cenobyte Guest

    Daar zit wat in :D

    Daarom vraag ik het hier ook maar: misschien dat iemand er ervaring mee heeft.
     
  6. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Zal wel vliegen denk ik hoor.. Als het erin past...

    Denk dat je wel een hoop power mist
     
  7. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    En da's de vraag :)
    Motor, propeller en accu zijn als het goed is op elkaar afgestemd. Een motor draait b.v. een bepaalde snelheid bij een bepaald voltage en de grootte en spoed van de propeller is daarop afgestemd en kan daarmee voldoende lucht naar achteren slaan om het vliegtuig vooruit te brengen.

    Als de motor langzamer gaat draaien dan zal de propellor daarop afgestemd moeten worden. Hij moet met minder toeren dezelfde 'kracht' leveren. Daarom zal hij groter moeten zijn en/ of méér spoed moeten hebben.

    Bij een kant en klaar gekocht model is dat allemaal vrij precies bekeken. Een afwijking in een van die componenten maakt een op zijn minst veel slechter presterend toestel.
     
  8. Cenobyte

    Cenobyte Guest

    Ik snap het. Dan ga ik toch maar met de voorgeschreven 3S accu's werken :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Hee hallo mensen!! Ik heb sinds gisteren mijn apprentice s binnen.
    Ik zag net tijdens het bouwen dat de motor niet recht zit.. maar hij wijst naar rechtsvoren.. klopt dit? En heeft dit een reden?

    Mvg Arjen Bron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Is bij mij ook hoor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  11. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Dus dat is gewoon prima? Ik moet mijn maiden flight nog gaan maken dus.. wil eerst zeker weten dat alles goed is, voordat ik 250 euro de grond in boor.. haha
    Heb je verder nog tips qua afstellen of iets dergelijks?
    Ik vlieg met een dx6i..

    Mvg Arjen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Cenobyte

    Cenobyte Guest

    Die motor hoort inderdaad scheef te staan, dit gaat het scheeftrekken van het vliegtuig door het koppel van de motor tegen.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat de motor moet iets scheef gemonteerd wordt is niet om het koppel van de motor te compenseren.
    In een oud draadje heeft Arjen van Viegen het netjes uitgelegd.

     
  14. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Inmiddels een jaar verder en nog steeds erg blij met mijn apprentice. :D
     
  15. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Nou! Net precies klaar met mijn maiden!! Wat een heerlijk vlieggedrag heeft deze kist zeg! !

    Gelijk 2 lipos er door gevlogen. Ik heb er totaal 4 maar, het begon toch wel erg hard te waaien!!

    Misschien morgen nog weer even proberen als het weer goed is!

    Voor mijn 1e vlucht zonder instructies.. alleen een jaar simulator ervaring (af en toe vliegen).
    Ik heb denk ik totaal 9 landingen gemaakt opstijgen moest via handstart omdat het gras alweer zo hard groeit!

    Al met al ben ik zeer tevreden over deze heerlijke ervaring!

    Ik kan dit vliegtuig aan iedereen aanraden!

    Met vriendelijke groeten,

    Arjen Bron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik lees hier dingen waar ik van schrik, zoals " mijn motor zit scheef" ik weet wel dat je daar raar naar kijkt maar het geeft ook aan dat vele niet weten hoe een vliegtuig werkt.
    ik denk dat het heel verstandig is dat deze mensen bij een club gaan, dan wordt ze verteld hoe en waarom iets zo is gebouwd en hoe iets werkt, ik ben zelf instructeur en kom geregeld mensen tegen die volgens hun kunnen vliegen, ja ze kunnen starten en met geluk ook nog landen en het toestel heel houden.
    maar dat is geen vliegen, dat is meer gecontroleerd neerstorten, ook ben ik bang voor het veiligheids aspect want die prop die voorop zit en ronddraait is vrij scherp hoor, en je vingers zijn echt geen partij voor de prop, ook vlieg je waar ook wandelaars, fietsers of zo zijn, je moet er toch niet aan denken dat je daar op neerkomt, en ja hoor , natuurlijk ik kan heel goed vliegen ,,,, dat hoor en lees ik zo vaak, ik zie dus ook dat dat niet zo is en diegene die dat schrijft ....... sorry ik geloof er niets van, leer eerst maar eens van een expert vliegen., een toestel kan echt wel zijn uitgerust met allerlei toeters en bellen maar schakel die dingen uit als je echt wilt vliegen, want als je echt kan vliegen heb je deze electronica echt niet nodig, ik zeg echt niet dat ik heel goed kan vliegen maar ik heb laatst ook met zo,n toestel gevlogen met die elektronica en ik vindt het toestel traag reageren en niet lekker vliegen, zonder die electronica aan wordt het al een stuk beter.
    kortom leer eerst maar eens vliegen van een oude rot in het modelvliegen, die leert je het beter dan welke electronica ook, en nog iets het is veeeeeeel gezelliger met en instructeur vliegen dan met en printplaatje, want een printplaatje zegt niets terug en met een printplaatje kun je ook niet samen koffie drinken.
     
  17. arjenbron

    arjenbron

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    49
    Beste r2d2,

    Ik ben het volledig met u eens dat er niet op onveilige plaatsen gevlogen moet worden.
    daarom heb ik bij een bevriende boer gevraagd of ik mocht vliegen langs een doodlopend onverharde (onfietsbare) weg. in een groot weiland zonder obstakels van ongeveer 500 meter lang en 400 meter breed.
    ik denk niet dat dat een onveilige situatie is als ik daar alléén sta.

    En wat de club betreft. ik ben vanmiddag bij een club geweest! het was inderdaad erg gezellig! ! goede koffie. en dat biertje om het brevet van een heli vlieger te vieren ging er ook wel in!
    Helaas was er geen instructeur meer aanwezig. volgende week is er een vliegshow elders.
    dat betekend dat mijn vliegtuig nog 2 weken stil zou staan! aangezien mijn ervaring met simulatoren dacht ik dat het wel zou lukken.

    Mede door de "elektronica" in het vliegtuig durfde ik het aan vandaag!
    ik vind dan ook dat de techniek van vandaag de dag een hulpstuk is! een verlengstuk van het modelvliegen!
    en ik denk niet dat ik er een mindere piloot om zou worden!!

    Een vraag nog aan u; wat vind u van flybarless helicopters?
    dit is ook een electronisch snufje..
    Techniek staat nooit stil.

    Overigens is de hulp van de vlieghoek begrensing uit te schakelen.
    Alleen de gyroscoop die het vliegtuig bij onverwachte bewegingen(lees:wind) stabiliseert is niet uit te schakelen.
    Misschien wilt u een keer een vliegtuig proberen met deze techniek?
    Dat is mogelijk.

    Ik verwacht na het vliegen met een dergelijke kist dat u hey zeker aan zou raden aan beginnende piloten.

    Ik dank u wel voor het lezen.
    Dit is geen negatief bericht! zeker niet!
    ik wil alleen even mijn verhaal nader verklaren.

    Met vriendelijke groeten,

    Arjen Bron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Arjen ik begrijp wat je schrijft maar ben het toch met R2D2 eens. Volgens mij zie je dit echt een beetje verkeerd. Ook in de "echte" luchtvaart was er een instelling zoals jij hier omschrijft. De moderne vliegtuigen hebben een fantastische automatische piloot aan boord die het vliegtuig gedurende het overgrote deel van de vlucht bestuurd. Het is niet meer nodig dat een piloot zo'n toestel ook nog volledig met de hand kan besturen. Daar is toch die computer voor?

    Wel daar wordt na een vreselijke crash wel anders over gedacht. Zoek maar eens op het internet naar Air France flight 447. Daar maakte twee piloten een enorme fout waardoor die Airbus A330 in 2009 in de Atlantische oceaan is neergestort. Al vrij snel zijn er een aantal drijvende brokstukken gevonden, maar het heeft daarna ongeveer twee jaar geduurd voordat de overige resten zijn gevonden. Wonder boven wonder waren de gegevens van de flightrecorders nog uit te lezen zodat de onderzoekers konden achterhalen wat er gebeurt was.
    Tijdens de vlucht kwamen ze in een zware bui terecht. Het was nog vrij vroeg in de vlucht dus was er nog veel brandstof aan boord. Het vliegtuig was te zwaar om veel verder dan 35000voet te stijgen om over de bui te komen. Ze moesten er dus doorheen. Op een bepaald moment ontstond er zo veel ijs op de pitotbuizen dat die dicht vroren. De automatische piloot kreeg geen of verkeerde informatie over de snelheid en schakelde uit. De piloten moesten het over nemen. Ondanks dat één van de piloten meer dan 4000 vliegturen op die kist had was hij niet in staat om te achterhalen wat er fout ging. In paniek trok de tweede piloot vol up om te voorkomen dat ze naar beneden zouden gaan. Helaas is op die hoogte de lucht erg ijl en kwam het vliegtuig dus al heel snel in een stall. De automatische piloot kon niet ingrijpen door gebrek aan goede informatie, door de bevroren pitotbuizen! Toen men eindelijk in de gaten had wat er aan de hand was en dat ze de neus juist down moesten duwen was het te laat en het vliegtuig klapte met een verticale snelheid van rond de 200km/uur op het water.

    De moraal?
    Als die piloten niet waren opgeleid om vrijwel uitsluitend op de computer te vertrouwen maar ook nog hadden geleerd hoe ze het vliegtuig op de ouderwetse manier met de hand moesten vliegen, was dit niet gebeurt. De opleidingen zijn dan ook aangepast zodat de piloten die "een computer" vliegen ook het handmatig vliegen van zo´n kist nog leren.

    Die stabilisatie elektronica is inderdaad een leuke hulp en maakt het mogelijk dat een onervaren iemand zo'n model ook nog min of meer kan "vliegen". Dat geldt voor zowel heli´s als vleugel vliegtuigen. Maar bedenk wel dat als er iets niet gaat zoals gehoopt of gedacht het ook goed mis gaat. Je kan dan niets meer doen om de zaak weer onder controle te krijgen. Kan je ook "echt vliegen" dan heb je ten minste nog een kans.
    Leer eerst goed vliegen op de "ouderwetse manier". Natuurlijk kan je daarna gebruik maken van hulpmiddelen. Vertrouw je (te veel) op de elektronische hulpmiddelen dan zal dat een keer fout gaan. Gelukkig zal dat niet snel dodelijk zijn maar het zal vrijwel altijd vervelend zijn.
     
  19. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch wel een beetje een vreemd voorbeeld van die vlucht. Hoeveel moderne straaljagers zijn nog in de lucht te houden zonder computers? Volgens de natuurwetten zouden ze zelfs niet eens kunnen vliegen, maar dankzij de elektronica die erin zit wel.

    Je kunt dan nog zo ervaren zijn maar als het dan mis gaat doet zelfs de meest ervaren vlieger niets meer.

    Overigens zelfde met DFC modellen.
     
  20. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik vind dat niet het beste voorbeeld. De automatische piloot schakelde juist uit omdat de sensoren elkaar tegenspraken waarna de piloten niet correct overnamen. Het is ook verdraaid lastig als je je instrumenten niet meer kunt vertrouwen en dat kan zonder elektronica net zo goed gebeuren. Mogelijk hadden ze ook nog slecht zicht zodat ze geen informatie meer hadden over wat het vliegtuig eigenlijk deed.

    Er was ook eens een crash waarbij de sensoren aangaven dat het vliegtuig zowel te snel als te langzaam vloog. De piloten hebben toen de motoren stationair laten draaien, maar dan crash je dus uiteindelijk. Ze hadden beter half-gas kunnen geven, maar dat is als buitenstaander altijd makkelijk achteraf beredeneerd.

    Volgens mij is een piloot zonder instrumenten gewoon de klos. Zeker bij slecht weer. Bij hobby's als modelvliegen is het doel anders en is er geen goed of fout. Als je maar niet denkt dat je kunt vliegen zodra je een zichzelf stabiliserend toestel kunt "besturen". Dus een Apprentice gebruiken om een leuk vluchtje te maken is ok, maar om te leren vliegen kun je beter een paar keer crashen met een goedkoop toestel zonder stabilisatie. Eigenlijk zou je niet eens expo of dual-rates op je zender moeten hebben. Toen ik m'n eerste zender met expo kreeg, was het besturen van bepaalde toestellen opeens een eitje. Tot die tijd was ik noodgedwongen heel voorzichtig met de sticks.

    Martin
     

Deel Deze Pagina