E-Light, elektrieke Starlight experiment

Nog wat getalletjes:
Gewichten:

romp, vliegklaar inclusief accu en Unilog 965g
Vleugel compleet 1237g (vleugel middendeel 658g, rechter tip 257g, linker tip 270g, verbinders/schroeven 52g)

Totaal vlieggewicht 2202 gram

motor 171 gram =7,8% van vlieggewicht
47A = 521,7 W =237W/kg
accu is 192 gram
Stab en kielvlak bij elkaar 52 gram

Durf wel te wedden dat een carbon RFM (freudenthaler) spinner lichter is. Of het de moeite waard is, is een tweede natuurlijk, als het om 1 of 2 gram gaat schiet het niet zo op.

Een 38mm RFM spinner, versetzt weegt compleet 15 gram, een aeronaut middenstuk is al een stuk zwaarder.
Ik denk dat je op deze 2 dingen zo al 25 gram kan pakken.
Een RFM prop is ook al lichter dan een Aeronaut, ook dat scheelt.

Nou ik ben in het diepe gegaan en heb een RFM spinner, RFM carbon bladen en een Phoenix ICE Lite 50 regelaar gekocht.
Hier zijn de schokkende verschillen:

Dymond Smart 60 - Phoenix ICE Lite: 70 vs 57 gram
Aeronaut prop en spinner - RFM spinner en bladen: 48 vs 36 gram.

In totaal 25 gram. Het lichte spul zit op mijn Cirrus, ik vind het niet de moeite hetzelfde voor mijn E-Light aan te schaffen.

Overigens; die Phoenix regelaar is wel heel gaaf. De opgegeven 22 gram is wat dwaas want dat is zonder draden.....maar hij logt wel alles. En je kunt op de PC alles instellen, van het opstarten tot remkracht etc.

Inmiddels heb ik het kielvlak 2x vergroot.
De eerste keer aan het bestaande kielvlak een stuk bijgeplakt, toen ging het draaien al wat beter. Vorige week een nieuwe gebouwd, weer een stukje groter en nu vliegt het echt zoals ik het prettig vindt.

Tot de groene lijn is versie 1, daarna versie 2 en de witte die er nu op zit is versie 3.

121120_ELight001.jpg

Het laatste kielvlak is in totaal 2 gram zwaarder dan het eerste dus daar ben ik wel tevreden mee.

121120_ELight003.jpg

En dit was wel kicken vanochtend.

121120_ELight002.jpg

Na 5 minuten onderuit gezakt tot 40 meter en dan toch de 10 minuten vol maken :-)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de meeste F3J staarten zwaarder zijn.

Wordt dit een weightwatchers draadje of zo? (leuk - krijgen we komend seizoen mss nog ladies bij de F5J ...)
On topic: ik heb puur ter info / ter vergelijking even de stabs van mijn Pike Perfects gewogen:
* 58 g voor een std uitvoering
* 46 g voor de SL (=light)
(hoogteroer kreeg ik er helaas niet vanaf Arjan)

Veel mee gevlogen, weinig over geschreven. Ronan heeft er vorig jaar het hele F5J-seizoen mee gedaan en dat ging prima. Toch vind ik hem nog steeds wat minder lekker vliegen dan de zweef-Starlight.

Ik had nog een mooie v-staart van een Starlight liggen en ik ben begonnen die er op te bouwen. Is heel ietsje zwaarder maar dat kan makkelijk aangezien de accu een heel eind naar voren kan.

De servo's blijven achterin. Moet nu alleen nog de roerhoorntjes aan de bovenkant maken.

140802_ELight1_zps3f4134f1.jpg

140802_ELight2_zps3f4134f1.jpg

Ik weet dat het een investering is maar ..... De romp van de Gracia kompleet met V staart komt minimaal 200 gram lichter uit. Ik denk zelfs 250 gram verschil. De servo's zitten dan onder de cokpitkap met koolstof buisjes als stuurstangen naar achteren. Vanavond heb ik nauwkeurige gewichten daarvan als je dat wenst.

Hoi Frans, heel vriendelijk maar dat ga ik toch niet doen. Deze romp voldoet prima, gewicht zit me absoluut niet in de weg.

Alu heveltjes ingelijmd en stuurstangetjes gemaakt. Zit prachtig spelingvrij.
Doordat ik de constructie met veel minder schroefjes, steuntjes en plankjes heb gebouwd is het totaal weer net zo licht als mijn eigengebouwde kruisstaart.
Ik ben benieuwd hoe het nu vliegt.

140803_Elight_s_zpsedb8458d.jpg

Toch vind ik hem nog steeds wat minder lekker vliegen dan de zweef-Starlight.
Je hebt de V-staart nu netjes direct aangestuurd. Maar welk probleem probeer je nu op te lossen? Ik vind jouw omschrijving hierboven te vaag om af te leiden waar je nu een probleem mee/hinder van hebt.
Is de V-staart nieuw (oud kruisstaart?) of alleen de directe aansturing? Waarom?

Dirk

Ik heb geen probleem.....de kruisstaart is volledig empirisch ontwikkelt en vliegt heel anders dan de originele v-staart. Ik ben niet onderlegd genoeg om het exact te duiden. Overigens had mijn zweef-Starlight ook een kruisstaart toen ik hem kocht (met een iets kortere staartboom) en dat vloog ook heel anders dan de huidige originele v-staart.
De titel van dit topic is "elektrieke Starlight experiment". Dit is de volgende stap. Ik had deze staart onder het stof liggen en nu ga ik hem proberen :-)
Hij is aerodynamisch trouwens ook een stuk gerafineerder dan mijn zelf gebouwde kruisstaart, waar geen profiel in zit en die vrij dikke eindlijsten heeft. Deze v-staart is een schalen-GFK met messcherpe lijsten.

Laatst bewerkt:
Gewogen en gebalanceerd: vliegklaar voor F5J zit ik nu op 2215 gram. De zweefversie weegt vliegklaar 1972 gram, verschil is dus 243 gram. Prima, wat mij betreft.

140805_Elight1_zps6f72f04f.jpg

Afgewerkt met eind-stroomlijntje en zo, ziet er netjes uit

140805_Elight2_zpsdc9a9cec.jpg

Nog een reden om deze v-staart te monteren; iedereen weet dat die paarse beter zijn :-)

140805_Elight3_zps80a8a569.jpg

oh yeah :-)

14080_Elight_log_zpsc84f7950.jpg

Veel makkelijker kort te draaien, cirkelt stabieler. En ik durf er ongeneerd mee aan te duiken wat ik met de balsa kruisstaart niet zo zou doen.
Lijkt ook beter te steken; ik denk dat de weerstand van deze staart op snelheid beduidend lager is. Ik ben er helemaal wijs mee.

mooi resultaat Arjan :yes:

Volgens mij dezelfde vleugel als op de Omni zit, zw punt op 107 mm ongeveer ?
Ik had het eerst te ver naar voren, en dat leverde me toen een landing in het prikkeldraad op met een korte draai :(

Bob

Laat ik je dan verklappen dat de Omni een Starlight2000 vleugel heeft.......
Althans, de vleugel komt uit de originele mallen van de Startlight2000 :)

Bob

quote van de bouwer:

De naam omni staat voor flexibel, samenraapsel, al kunnend.

Omdat het de vleugel van n starlight 2000, de romp van n Supra is, staart van n Explorer :) best of all worlds

Back