E-sky Nemo, the FPV edition

In de eerste posts heb ik diverse configuraties voorbij zien komen. Overtuigd dat ook zo'n klein piepding prima vliegt bij 5 Bft. en eerdere ervaringen met EasyStar's, FunJet's en MiniMag's bij eenzelfde wind, ook maar mijzelf trakteren op een Nemo. 8) Maar welke wijze voldoet nu het beste?

Ik heb nog een hele verzameling Permax 400's en MPX Conti-16 regelaartjes liggen dus de setup met op elke vleugel een brommertje met een APC-E 6x4" lijkt me wel wat. De EasyStar deed het daarmee prima op 2S, dus met twee stuks kan er zeker een 400 gram extra mee. 8O ;)

"Maar welke wijze voldoet nu het beste?"

Je hebt de vraag al zelf beantwoord:).
Wil je hem wat effieciëenter dan voor 2 kleine brushless gaan, of één wat grotere op de rug.

Ik heb nog een hele verzameling Permax 400's en MPX Conti-16 regelaartjes liggen dus de setup met op elke vleugel een brommertje met een APC-E 6x4" lijkt me wel wat. De EasyStar deed het daarmee prima op 2S, dus met twee stuks kan er zeker een 400 gram extra mee. 8O ;)

Lijkt mij prima, je moet alleen even kijken of 6x4 niet iets te groot is op 2S, die Speed400's worden dan echt (te) heet ben ik bang, een 5x5 zou prima gaan denk ik.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Remy, Sander, bedankt. Twee Permax 400's zullen het dan gaan worden. Bestelling de deur uit gedaan. Nu maar wachten... :? ;)

Remy, Sander, bedankt. Twee Permax 400's zullen het dan gaan worden. Bestelling de deur uit gedaan. Nu maar wachten... :? ;)
EPIC FAIL!!!! Dat gaat het dus niet worden. :rolling: (verwijst naar onderschrift :oops:)

Ik vond in de garage nog een HiModel 2212/06 2200kV buitenlopertje die ook wel op EZ's worden gepropt. Ooit een blauwe maandag op een Depron F-117 gezeten en daarna de hoek in gegooid. Maar weer gevonden, inclusief stick mount. 8)

Ondertussen dus besloten een pusher er van te maken. Staart aangepast, beetje naar eigen smaak en vormgeving creatief gedaan. :mrgreen: Het resultaat tot nu toe:

nemo-fpv-romp_staart.jpg

Nu de vleugel verherbouwen. Carbon buis 6x4mm zit er in. Eerder al de buis in een Gamma-schuim vlieger gezet door met een kansloos soldeerpistool en sleuf te smelten. Langs een lineaal gaat dat superstrak en als je de tip van het pistool dwars houdt, is de opening kleiner dan de sleuf eronder waardoor de buis er mooi in klikt. Vastgezet met 5 minuten epoxy. Laat nooit meer los (en anders komt het EPP mee bleek al uit eerdere ervaringen :oops:).

holiday_build05.jpg

nemo-fpv-vleugel_carbon.jpg

En compleet verslag volgt later nog. :pc:

Nog steeds aan het typen sleur :P Je zegt wel dat je er een pusher van gaat maken maar op de laatste foto zie ik toch echt een motor voorop.

Nog steeds aan het typen sleur :P Je zegt wel dat je er een pusher van gaat maken maar op de laatste foto zie ik toch echt een motor voorop.
Hahaha, was te verwachten. ;) Kwam een stok tegen en daar paste de motor mooi op. Lag die ook niet meer los op tafel. Ondertussen zit de motor op een stokje in de vleugel verlijmd. :thumbsup:

nemo-fpv-motor_stickmount.jpg

Ik pruts eerst even het hele verhaal op het club forum. ;)

Sleurhutje, echt een ontzettend leuk veslag.

Een pusher gaat prima. Echter ondervond ik veel hinder van mijn hoogteroer bij een enkel motortje.
De propwash gaat direct langs je romp over de "punten"van je hoogteroer. Dit gaat werken als een soort vectoreffect.
Leuk hoor, alleen omdat de romp van een nemo zo ontzettend kort is word hij behoorlijk zenuwachtig op zijn staart. Dit is ook terug te zien in de video die leo toen heeft geschoten.
Het is óf naar beneden, óf naar boven:mrgreen:.
Zo'n 5 graden instelhoek doet al wonderen.
Ah, je kunt altijd nog je hoogteroer wat verkleinen.
Verder vond ik dat een klein propje niet veel deed op de Nemo. De nemo is ook zo dik en lomp, dat je al gauw voor een wat groter propje gaat. Óok dit kan natuurlijk altijd nog.
Verder ziet het er super uit. wéér een nemo derbij :mrgreen:.
Vanwaar die buis in je vleugel ? jij bent volgens mij wat van plan :mrgreen:.
Ik merk dat bij het volgas aanduiken, met direct up op het einde de vleugel een tikkeltje doorbuigt, maar absoluut niets om je zorgen over te maken.
Goed, het maakt ook niet uit.
Trouwens, op die video "the day I lost my nemo" is een goede indicatie hoe ver je kunt komen met 10mW. Ik vlieg nauwlijks anders tegenwoordig :mrgreen:.

Erg leuk verslag, ontzettend interessant voor de beginnende fpv vlieger:).

Ik heb nu een krappe 3° op de motor staan, ongeveer gelijk aan wat vroeger op mijn EasyStar zat. Een bittere noodzaak voor pushers. ;) Mocht alles te wild gaan, dan heb ik nog wel een goedkope heli-gyro liggen om tussen het hoogteroer te doen. 8O :? En voor wat betreft de vleugelbuis.... Door schade en schande ben ik in de twee jaar dat ik vlieg een hoop wijzer geworden. Als iets als dit op de club uit de hand loopt, eindigt het meestal in een full contact combat. :thumbsup: Hoe degelijker, des te belangrijker. En ik hou niet zo van doorbuigende vleugels met rolroeren. :nooo: En onder het stabilo en achterop het kielvlak zit ook een dikke strip 1,2x3,5mm carbon. 8)

Je hebt ons veld de 27e gezien. Veel verder dan die loods, de dijk en de hoogspanningslijnen wil ik toch voorlopig niet gaan. Eerst maar hiermee oefenen in een vertrouwde omgeving. ;)

Keep you posted. Ik hoop dat de antennes vlot binnen komen, kan ik beginnen met de zender/ontvanger.

-edit-
Misschien te mooi gedacht, maar als het hoogteroer zo agressief is met een pusher, waarom dan niet hoogte op de rolroeren mixen? Je beperkt de uitslag van je hoogteroer zelf tot een minimum. Met de standaard Elevon-mixers kom je toch al een eind. Eventueel kun je dit op een schakelaar zetten zodat je bij zweven/landen/lage snelheid wel volledige controle hebt. Of nog gekker: Ratio van hoogte terugmixen als gas toeneemt. :? 8O

Laatst bewerkt:
Ik kreeg wat vragen over de motoren, props en ESC's op mijn Nemo en of daar een alternatief voor bestaat bij lokale webshops, dus bij deze:

2x B2030-12T Brushless inrunner 3361KV (B2030-12T)
B2030-12T Brushless inrunner 3361KV

2x Collet Prop Adapter 2.3mm Micro (MPJ-4697)
Collet Prop Adapter 2.3mm Micro

2x EMP 5x5E Composite Electric Propellor
EMP 5x5E Composite Electric Propellor

2x GX 10A Brushless ESC
GX 10A Brushless ESC

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sven,

Daar zijn geen plannen voor, nooit geweest ook, tenminste niet vanuit mij. Zoals ik al eerder heb uitgelegd heb ik geen winkel, ik ben ontwikkelaar van apparatuur o.a. geschikt voor FPV (OSD's, zender, ontvangers, etc. etc.), deze producten worden via dealers en distributeurs wereldwijd verkocht. Ik verkoop dus niks direct aan eindgebruikers en was ook niet van plan om complete RTF oplossingen aan te bieden aan deze dealers en distributeurs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Oh dan zat ik verkeerd. ;)
Iets van E-store wordt te duur denk ik,
dus dan toch maar zelf met zon nemo gaan klooien.

Zou je een goede zijwaardse shot kunnen maken van die motor mounts,
zodat ik de domping een beetje na kan apen?

Oh dan zat ik verkeerd. ;)
Iets van E-store wordt te duur denk ik,
dus dan toch maar zelf met zon nemo gaan klooien.

Zou je een goede zijwaardse shot kunnen maken van die motor mounts,
zodat ik de domping een beetje na kan apen?

Domping = parallel met de onderkant van de vleugel en haaks op de voorkant van de vleugel, kan niet mislukken dus :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Euh nee dat lukt zelf mij nog wel dan. ;)
Enne, je gebruikt tieripjes zie ik, geen last van twistende motortjes?
Veel kracht zal daar wel niet op staan dan, maar toch.
En je ESCs gewoon binnenboord geplakt?

Zelf had ik in gedachte om van depron een klein gondeltje te snijden,
gewoon 2 druppelvormige plakjes links en rechts van de motor.
Daarachter zou ik dan de ESC en de servo wegwerken.
Mede door jou verhaal dat puls storing wel op de motordraden maar niet op voeding draden zit,
leek me dit wel een goed idee op zon klein modelletje. Toch?

Ik heb ook zo eens zitten kijken naar die motortjes.
Zijn die nou eigenlijk niet ranzig overpowered?
Ik bedoel, een goeie 200 watt op zon klein gebakje is nogal wat toch?
Of had je die motortjes nog gewoon toevallig over ofzo? ;)

Laatst bewerkt:
Euh nee dat lukt zelf mij nog wel dan. ;)
Enne, je gebruikt tieripjes zie ik, geen last van twistende motortjes?
Veel kracht zal daar wel niet op staan dan, maar toch.
En je ESCs gewoon binnenboord geplakt?

Nee, het is maar een kleine 70W per motor maximaal en 't aanloopmoment is erg klein (3500kV, met kleine 5x5 props).

Zelf had ik in gedachte om van depron een klein gondeltje te snijden,
gewoon 2 druppelvormige plakjes links en rechts van de motor.
Daarachter zou ik dan de ESC en de servo wegwerken.
Mede door jou verhaal dat puls storing wel op de motordraden maar niet op voeding draden zit,
leek me dit wel een goed idee op zon klein modelletje. Toch?

Nu ga je 't weer nodeloos ingewikkeld maken, gewoon koud erop monteren, het frontaal oppervlak is toch al gigantisch met die neus, dan maakt 't stroomlijnen van de motornacelle's ook niet veel meer uit

Ik heb ook zo eens zitten kijken naar die motortjes.
Zijn die nou eigenlijk niet ranzig overpowered?
Ik bedoel, een goeie 200 watt op zon klein gebakje is nogal wat toch?
Of had je die motortjes nog gewoon toevallig over ofzo? ;)

Nee, pakweg 140W, kistje weegt zo'n 500gram, gaat best vlot, maar is geen scheurijzer. En ja, die motoren had ik nog liggen en passen prima op zo'n Nemo.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Valt er een mouw aan te passen met 2 motoren op een 3s 1500mah lipo?
Of gaat dat eigenlijk weer te zwaar worden voor zon smurfen kistje?

Ik vlieg eigenlijk maar met 3 types accu (2s 500, 3s 1500, 3s 2200), en probeer daar mijn setups op af te stemmen,
anders heb ik voor iedere kist een eigen accu en dat vind ik niet zo gemakkelijk.
Alles universeel houden betekend dat ik 3x met mijn microjet kan vliegen, of 3x nemo misschien.

En als mijn VTX 1.3ghz is, kan ik dan nog weg komen met zon assan 2.4ghz RX?
Of krijg je dan toch nog dat harmonische gemiep waardoor alles in et honderd loopt?
Ik heb nog een JETI REX5 40mhz ontvanger met korte antenne, maar zon assan is lekker makkelijk. ;)

Laatst bewerkt:
Zo'n jeti Rex vind ik afschuwlijk. Heb er meerdere gehad, maar op allen ben ik al wel een keer neer gekomen. Dit terwijl de ander zweert bij zo'n Jeti.
Verder hoef je je om het gewicht geen zorgen te maken. De gigantische vleugel van zo'n nemO kan heel wat hebben. Hoe zwaarder de kist, hoe minder fun gehalte natuurlijk.
Mijn nemo is voorzien van een 3s 1000mah pakketje, een 25grams motortje, een Halve HD-camera, een Sony camera, een tx, Tiny telemtrie, en een richtingsroer servo. Ging met het 25grams motortje nog steeds verticaal:).

Back