e-Supra bouw

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hein.z, 5 sep 2019.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik had op mijn Xplorer 4000 een
    - Tenshock EDF TS-EZ1515 - 13T - 4pol 4200KV, met
    - een Freudenthaler 14x8" schmal prop
    - 3S lipo 1660 mAh en 1800 mAh
    - Sunrise ICE-60 met BEC
    Mijn Xplorer is overleden agv. een BEC-overlijden.
    Als je een backup-accu van beduidend lagere spanning gebruikt kun je een alarm op je ontvanger maken die afgaat als de ontvangerspanning duidelijk onder de BEC-spanning komt. Bv. BEC = 5,5 V, backup-accu = 4,8 V, alarm op 5,0 V.
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zoiets dacht ik ook en raadt R. dus ook aan.

    Ik weet nog niet of ik voor 2200 ga of nieuw koop. Als het te zwaar wordt dan vast nieuw. Overigens weegt mijn 2200 accu 200g, dus met kleine life wordt dat zeker geen 400 of meer. Maar goed, alle beetjes... Kan goed zijn dat ik nog kleinere accu's aanschaf.
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik vlieg mijn beide Supra's met Tenshock EDF 1515/15 met een 16x8 en als esc DYS aria blheli 32 bits 70A , ook in mijn Satori 2 pro en de Cobra gebruik ik BLheli's voordeel is dat ze ontzettend licht zijn dus kan ik een extra accu gebruiken want defecte BEC heeft mij al een Satori gekost, daarnaast zijn ze heel simpel via de PC te programmeren en voorzien van telemetrie.
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vind ik een aantrekkelijk idee Robert - ik ga die optie ook even bekijken. Had ook al naar de BLheli regelaars gekeken, maar toen dacht ik nog niet aan een aparte ontvanger batterij.
    Ik laat weten als er iets gekozen wordt. Ook nog even met Reisenauer in conclaaf hoe hij dat precies gedacht had met de LIFE backup en de spanningen.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Deze week eindelijk verder nu de x-dream af is. Ik moest wel even moed verzamelen en wat inspiratie zoeken. Dus eerst maar eens de garage
    opgeruimd, werktafel leeg en de supra onderdelen die al af zijn uitgepakt. Dat ziet er dan zo uit:

    20201002_191718.small.jpg

    Vervolgens de ruimte voor de bolt beam uitgesneden en nog wat bijgeschuurd zodat de kernen ongeveer netjes aansluiten. Dat wordt nog een heel gedoe om
    perfect te krijgen, maar het begint er op te lijken. Wat een lel van een vleugel is dat binnen in huis! En dat is dan nog "maar" 3.4 meter ... Inspiratie geeft het zeker ;-)

    20201003_211008.small.jpg

    Volgende stap wordt het schuren van de kanaaltjes voor de servo-kabels, het markeren en uitnijden van de ruimte voor de flap servos en nadenken over hoe de kabels
    door de bolt beam moeten gaan lopen. Ik ga dat alles maar eens even in een TODO lijstje zetten zodat ik niks vergeet voor het baggen ...
     
    Peral, Piet G, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kliederen met balsa en putty. De ligger is verlijmd met de panelen, maar dat ging verre van eenvoudig omdat de contra-vormen wat krom getrokken zijn in de loop der tijd.
    Ondanks gewichten bovenop ligt de ligger dus niet perfect aan met de onderzijde overal. Tsja. Dat wordt iets meer plamuren dan de bedoeling was maar het komt goed.

    20201021_160504.small.jpg
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik loop wat achter met de foto's.

    Resultaat na plamuren (meerdere stappen) en invullen met balsa:
    20201025_111156.small.jpg

    En vervolgens balsa ribjes aangelijmd:
    20201104_202900.small.jpg

    En ten slotte de nagelbijt-stap van het snijden van de flaps (gelukt) en intapen van het "driehoekje" schuim bij het scharnier wat er later weer uit komt

    20201115_175250.small.jpg
     
    reing, renetl50, DirkSchipper en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tijd voor de volgende update. Het wordt nu echt heel spannend ...

    Mylars gespoten
    20201128_213930.small.jpg

    Weefsel voorbereiden (neuslijst, roer randen, scharnierband, trailing edge versterking)
    20201128_213909.small.jpg

    img-20201129-wa0004.jpeg.small.jpg

    Klaar voor het vacuumbaggen
    img-20201204-wa0002.jpeg.small.jpg

    En duimen maar ... (-0.9 bar vacuum met een ZEER eenmalige vacuumzak die gelukkig wel dicht lijkt)
    img-20201204-wa0004.jpeg.small.jpg
     
    Berrie, reing, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Tadaaa ...

    onopgeschoond uit de zak. Enig keukenpapier heeft een innige verbinding met de neuslijst aangegaan, en ik heb wat roze vlekken van
    de paarse bovenkant op de onderkant weten te krijgen. Tsja. Verder heel tevreden, hij lijkt recht en goed gehecht en stevig.

    :banana::banana::banana:

    20201205_171326.small.jpg
    20201205_171256.small.jpg
     
    Lyckele en Berrie vinden dit leuk.
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    komen die oneffenheden uitvergroot op de foto? De witte zijde oogt behoorlijk vlak maar op het paars zie ik heel veel structuur?
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, die zijn een stuk minder ernstig dan ze er op de laatste foto uitzien. Ze zijn wel zichtbaar en (met moeite) voelbaar.
    Het zijn diagonale lijnen in het doek om de 20-25 cm die blijkbaar wat dikker/stugger zijn dan de rest van het weefsel.
    Wit heeft het volgens mij ook, maar toont het veel minder duidelijk vanwege de kleur en niet-metallic lak.

    Ik zal na het afwerken nog een foto plaatsen in "normaal" licht, dan kun je het vergelijken.
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voorbereiden van de rompmal. Een hoop improvisatie en "eyeball" werk komt er bij kijken om dit recht en fraai te krijgen.
    20201218_113243.jpg

    20201218_230316.jpg
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Even hypothetisch voor de motor-newbie (ik dus). Het wordt waarschijnlijk een reisenauer 1515 of 1516 volgens advies.
    Maaarrr, stel ik ben eigenwijs :) (wie, ik?) en ik zet er een propdrive 2836 1000kv op. 3-4s, 1000kv. 30a max.

    Waar kom je dan uit qua prop ongeveer, en qua vermogen? 4s accu's geen bezwaar tegen, wel tegen een prop die als een naaimachientje gaat klinken. De motor weegt 80g, dat concurreert wel de tenshock + vertraging
    Ik ben benieuwd. Hoe reken ik de benodigde vermogens uit afhankelijk van prop grootte?

    Bovenstaande hypothese voornamelijk vanwege prijs (15 of 160 euro is toch wel een verschil). Maar ook omdat ik
    Met de 3s direct drive in mijn ellipsoid echt geen vermogen tekort kom, en die weegt ongeveer evenveel als de Supra.
    Wordt zo'n vertraging pas de moeite met hele kleine accu's waar je toch snel omhoog moet?
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Propdrive 2836 1000 KV op 3 S prop max 10 X 6 , regelaar 40 A
    400 W dan heb je rook, 250 W dat is goed, maar is dat voldoende voor je supra ?
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Even wat overwegingen:
    1. Kijk voor een direct drive motor goed naar het gewicht. Mogelijk te zwaar om op een goed zw-punt uit te komen. Zo'n vertraagde 1515 van Reisenauer is al gauw het halve gewicht van zo'n direct drive.
    2. Vermogen: voor een vertraagde motor is 100 W/kg een absolute ondergrens. Bij een direct drive zou ik 150 W/kg als ondergrens aanhouden. Ga je er ook mee in de bergen/heuvels vliegen, dan zou ik toch richting 175 resp. 200 W/kg gaan.
    3. Diameter van de motor moet wel in de neus passen. Direct drive buitenloper is dikker. Houdt ook rekening met de motordraden bij een buitenloper.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    @ISOLA2>

    Dat is de vraag idd. Reisenauer komt met 400.a 500 W wat mij rijkelijk veel lijkt (totaal gewicht hopelijk ruim onder 2 kg). Anderen hier zeggen dat dat prima kan zoveel, en ik neig wel om die anderen te vertrouwen. Twijfels dus :)
    Zijn er andere direct drive oplossingen met een lagere kv waarde (en iets meer vermogen) of kom je dan automatisch bij grotere diameters uit?

    @DirkSchipper>

    Dank, dat helpt met de beslissing. Toch maar gewoon Reisenauer's oplossing dan denk ik, want 250W kon wel eens te krap zijn. De diameter is inderdaad ook erg krap, ik heb ongeveer 28-30
    beschikbaar maar dan is de vraag of de kabels er nog langs gaan passen. De supra is het zeker waard, dus ik moet dit keer maar eens gewoon een goede oplossing kopen en dan verder kijken.

    Dank voor het meedenken!
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Laatste status van de electro-romp. De glasvezel kap wordt de kaprand, de kevlar kap is backup voor als de uitgesneden kap niet mooi meer is.
    Ik ben nog niet 100% tevreden (lichte banaanvorm en de neus wijst me iets te veel omhoog), maar hij is bruikbaar
    en het kan goed zijn dat ik er wel, mee doorga. Hij past vrijwel perfect op de staartboom.

    20201227_220357.jpg

    Zoals je kunt zien is er nog wel wat afwerking te doen. Ik wil 'm uiteindelijk spuiten met dezelfde lak als gebruikt voor de vleugels. Ik heb echter niet zo'n ervaring met
    de voorbereiding. Wat zouden jullie gebruiken voor plamuur en grondverf en in welke volgorde? Het oppervlak is met peelply bewerkt geweest dus zou geschikt moeten zijjn
    voor een volgende laag.

    Ik zie als opties:

    - plamuur (light filler, epoxy + microballoons of staalplamuur). Welke?
    - schuren (liefst na de plamuur want ik wil niet door de glaslaag over de kevlar heen). 120 - 240 - 360?
    - primer / schuren / primer / schuren (spuitprimer? Wat voor soort heb ik nodig?)
    - X lagen aflak spuiten
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zo. Een redelijk productieve kerstvakantie gehad, ik ben in ieder geval best tevreden waar het heen gaat.

    - kapje uitgesneden
    - kapframe gelijmd
    - 2e romp (zweef) geplamuurd, geschuurd en getaped
    - kapframe 2e romp gelamineerd

    - neuslijst middenvleugel geschuurd
    - flaps losgesneden en gangbaar gemaakt

    Met name die laatste twee stappen zijn een hele opluchting, daar zag ik wel tegenop. Nu begint het toch echt ergens op te lijken!

    20210103_112505.small.jpg
    20210103_163543.small.jpg
    20210103_172900.small.jpg
    20210103_172925.small.jpg
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welke dikte mylar heb je gebruikt , en waar besteld ?
     

Deel Deze Pagina