Eagle aangepast en hij vliegt!! Nu het fijntunen ;)

Bas,
welke hoek bedoel je dan? Als je de hoek tussen de beide vleugels bedoelt t.o.v. de romp, dus voor het gemak, stel dat de vleugels een rechte lijn vormen, dus hoek is 18ograden, dan moet de romp er precies haaks op 90graden tussen hangen. Dat heb ik gecontroleerd en daar is weinig op aan te merken (de hoek tussen de vleugels is natuurlijk geen 180 graden maar heeft een kleine V-stelling).
Maar vervolgens eens goed over nagedacht en mijn konklusie is dat de 90graden hoek niet zo belangrijk is, ga maar na, neem een gewone zwever met een bepaalde instelhoek tussen de vleugels, daar hangt een romp onder, of die romp nu precies onder 90graden eronder hangt of een beetje scheef, maakt nauwelijks uit, het model krijgt daar geen sterke afwijking naar een bepaalde richting door.

Mijn vermoeden is dat er een probleem is met de instelhoek tussen de beide vleugels. Tijdens flappen is die blijkbaar gelijk, maar in zweefstand hebben de beide vleugels een verschillende instelhoek t.o.v. de lengteas, daardoor geeft de ene vleugel meer "up" dan de andere en dat geeft een afwijking in richting.
Ik snap alleen nog niet waarom dat tijdens flappen niet gebeurt en tijdens zweven blijkbaar wel :?: Ook een probleem is, hoe kan ik kontroleren of dit inderdaad gebeurt, ik zou eigenlijk een camera aan boord moeten hebben die de beide vleugels kan bekijken tijdens het vliegen :|

deze tip wil ik jullie niet onthouden, ikzelf vind het prachtig :D
Een nest met jonge slechtvalken, die lijken erg op de Eagle, dus past best goed in dit draadje.
Ze hebben 2 camera's geplaatst in en buiten het nest, ergens op een hoge zendmast in Brabant begrijp ik. We zijn al een beetje aan de late kant, de valken zijn momenteel bezig om uit te vliegen, dus over een paar dagen kunnen ze weg zijn :cry: Je ziet soms mooie beelden als de jonge vogels aan het oefenen zijn (moet je wel geduld hebben, maar het is toch rotweer momenteel :wink: ), geweldig die technieken van tegenwoordig om dit te volgen :wink:
Let wel, dit is live! Het zijn infrarood camera's, zelfs s'nachts kun je in het nest kijken. Je kunt kiezen tussen binnen in het nest en buiten (live camera 1 of 2), dubbelklikken op het beeld en het is beeldvullend :lol:
Hier de link: http://www.planet.nl/planet/show/id=2219209/sc=cf508f#

ik hoor wel wat, maar de vogeltjes zijn weg, had gister een keer een grote gezien, maar die zat net in de rand van het beeld en deed niet zo veel :(

wat bewegende veren in de kast, een bal veren in de hoek dat een deel vaan een vogel is(die is er nu ook niet) en buiten zie je wolken bewegen, en auto's rijden als je fullscreen doet.

Toch slapen ze nog steeds 's nachts in de kast, kijk maar eens als het donker is in de kast (het is nu 1uur 's nachts 2de pinksterdag en ze zijn er).
Overdag moet je nu inderdaad geluk hebben om ze te zien, zo nu en dan zie je er een op het rooster voor de kast zitten :wink:

Vandaag 1ste pinksterdag eindelijk weer eens een paar vluchtjes met de eagle kunnen maken, de wind was op het randje maar het ging net.
Het probleem is niet dat ie met teveel wind onbestuurbaar wordt maar meer dat ie niet meer tegen de wind in komt en langzaam achteruit uit het zicht verdwijnt :cry:
Nog steeds vlieg ik met de originele speed 300 motor en die voldoet prima, hoe lang zou die het nog volhouden?

het is dan nu toch gebeurd :cry: De speed300 heeft het begeven, helaas heeft ie niet het eeuwige leven :cry:
Het leek net of ik vergeten was het lipopack te laden, hij vloog een paar seconden en zakte weer terug naar de grond, dit 2x herhaald met een andere lipo en toen reageerde de motor helemaal niet meer.
Natuurlijk even denken aan andere oorzaken, regelaar stuk, 3 lipopack's stuk? Ter plekke de motor direct op een vol lipopack aangesloten, geen effect, toch de motor het begeven?
Thuis de motor doorgemeten en daarna uit elkaar gehaald, inderdaad, de koolborstels tot en met het koper van de houders afgesleten, fini speed300 :cry:
Valt me toch een beetje tegen, ik heb de eagle nu ongeveer anderhalf jaar, met vallen en opstaan het ding aan de praat gekregen, hij vliegt nu eigenlijk heel goed en nu is de motor al versleten :cry:
Als ik nu een grove schatting maak heb ik zo'n 60 vluchten gemaakt van maximaal 15minuten, dus de speed 300 heeft maximaal 15uur gedraaid, vermoedelijk is het minder, misschien 10 uur.
Wat een slechte levensduur heeft zo'n motortje dan :cry:
Nu op zoek naar een goede brushless vervanger.

Denk er wel aan dat je bij de meeste brushless vervangers het motortandwiel moet aanpassen.

Ik wil straks gaan proberen met een typhoon 6/20 en dan een 24 of 30 tands tandwiel op de motor.
Bij een snel draaiende binnenloper kijken naar eentje met een vergelijkbaar KV als die speed 300.

Overigens je mag blij zijn dat die speed 300 6 volt het zolang heeft uitgehouden, laatst nog eentje geprobeerd met Ikarus en die was binnen 5 minuten op 3 lipo's al toast. Nu gebruik ik weer een Permax 280 BB op 3 lipo's en met hetzelfde motortandwiel. let wel op, de as van die permax motor is geen 2,1 mm maar 2 mm. Hierdoor moet je het tandwiel wel heel erg goed vastzetten/lijmen.

Gewoon een 4500 tot 5000 kv binnenloper met ongeveer t zelfde gewicht, en 2 mm as

10 uur op 1 sp300, das heeel aardig.

Ik begrijp dat ik blij moet zijn met 10uur speed 300 :cry:
Nou, ik had er toch meer van verwacht, bv. ik heb hier een Graupner zwever "Biene" al meer dan 10jaar, jawel, dat is niet gelogen en daar zit nog steeds de originele speed 600 in, hoeveel vluchten ik daar al niet mee gemaakt heb, ik zou het echt niet meer weten, maar echt heeeeeel veel. Het model zelf heb ik al ontelbare keren gerepareerd, maar de motor is onverwoestbaar gebleken :wink:
De snelle slijtage van de koolborstels zal dan wel te maken hebben met het hoge toerental van de speed 300 6V, 30.000t/m is erg hoog natuurlijk.
Ik ga opzoek naar een geschikte brushless, eenvoudig is natuurlijk een type die dezelfde kv heeft, voor de speed 300 6V wordt opgegeven dat ie onbelast 29.000 toeren draait, mag je dan aannemen dat de kv 29.000/6 = 4833 is?
Ik heb al wel een paar brushless binnenlopers gevonden met ongeveer hetzelfde gewicht, andere afmetingen en meestal 2.15mm as, de speed 300 heeft 2.0mm, dus moet ik een ander tandwiel op de kop tikken van 8 tanden, welk moduul? Ik heb geen idee, waaraan kun je het moduul van tandwielen herkennen?

Na dagenlang zoeken op internet en allerlei combinaties van borstelloze binnenloper hoogtoeren motoren en vertragingen te hebben uitgezocht, ben ik toch een heel andere weg ingeslagen, eigenwijs blijkbaar ...............
Of het goed gaat werken is nog even afwachten, de motor en regelaar zijn besteld.
Ik ga het proberen met een brushless outrunner met een groot koppel en weinig toeren.
Het gaat er bij mij niet in dat een ornithopther, die toch met een lage vleugelslag vliegt, een motor nodig zou hebben die veel toeren maakt.........................................................
"The Eagle will fly again" :wink:

Doel is dat hij minimaal netzogoed moet vliegen als mijn Eagle met de originele speed 300:

http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/fbk_eagle_flight2.mpg

http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/fbk_eagle_landing.mpg

Wordt vervolgd :lol:

Zolang je maar zorgt dat je op ongeveer 5 a 6 slagen per seconde zit is er niets aan de hand.
Zoals al eerder aangegeven ga ik straks voor die typhoon 6/20 en een vele malen groter motortandwiel om toch maar op diezelfde slagfrequentie uit te komen.

De Eagle is weer vliegklaar, nu met brushless buitenloper.
Heb gebruik gemaakt van een goedkope laagtoerige "fietsbelmotor".
De tweede vertragingstrap heb ik geheel weggelaten, de motor zit direct op de tweede as gemonteerd.
Vertraging is nu nog slechts 9x.
Met 2 cellen lipo bij volgas 6 flappen/sec, bij 7A.
P1010265k.jpg

P1010271k.jpg

P1010275k.jpg

Mooi :)

Op goed geluk gewoon uitgeprobeerd?
Of er nog wat aan geredeneerd.
Er zijn namelijk verschillende kv fietsbellen.

Nee, niet op goed geluk Niek :wink:
Eerst gekeken wat er zoal te koop is. Bekend is dat de Y-gewikkelde fietsbellen de laagste KV hebben, ik vond de BM2410-9Y, 1100KV voor 12.50 euro. Bij 6.5V dus onbelast zo'n 7100 toeren, belast reken ik op 60%, dus ca. 4200 toeren, 9x vertraagd is ca. 466 toeren/min, dat is ruim 7 flap/sec.
Kortom, dat leek een bruikbaar systeem. Uiteindelijk haalt ie 6 flap/sec, dus iets minder dan verwacht, maar de Eagle vliegt al prima met 5 flap/sec, dus mag geen probleem zijn.
Nog niet mee gevlogen, teveel wind momenteel :cry:

Frank, heb je ook al de ampere's gemeten die de motor nu verbruikt?
Ben zeer benieuwd naar de vleigresultaten.

Kunnen we deze fraaie orni ook zondag a.s. op de elektromeeting in Venray aanschouwen?

Vandaag vroeg opgestaan om het maar eens met de buitenloper te proberen.
Helaas, een tegenvaller :cry: : wat ik ook probeerde, bij iedere start vloog ie ongeveer 10m en dan viel de motor uit. Dit een keer of 10 geprobeerd en toen de moed maar opgegeven.
Thuisgekomen eens goed zitten nadenken wat de oorzaak kon zijn, als ik de orni gewoon vasthield op de grond was er niets aan de hand, motor was prima te regelen en stopte niet. Toen eens snel gaan ronddraaien met de orni in de hand en jawel, de motor stopte weer!
Wat lijkt de oorzaak? Als de orni vliegt, zorgt het eigengewicht ervoor dat de vleugels langzaam omlaag gaan en snel omhoog, een wisselende belasting voor de motor dus, blijkbaar kan de brushless regelaar deze snelle veranderingen niet opvangen, de timing raakt van slag en de motor stopt ermee.
Idee :idea: , ik heb een extra vliegwiel gemaakt van het aluminium voordeksel van een oude Keller 50/24 motor, dit op de as tegenover de motor bevestigd.
P1010296k.jpg

Vanmiddag weer terug naar het veld en: het werkt, de Eagle vliegt en de motor blijft lopen. Vliegbeeld is hetzelfde als met de speed 300, niet beter en niet slechter, wel is de vliegtijd een stuk korter, eerst haalde ik wel 18min, nu maar 12min met de kokam 1500mAh. Vermoedelijk wordt de motor toch wat overbelast door de vertraging van slechts 9x, hij wordt ook behoorlijk warm. Ander nadeel is het gewicht van het vliegwiel: 22 gram.

Opvallend is dat het gierende "miep miep" geluid verdwenen is, je hoort nu alleen een heel zacht "wap wap" geluid wat waarschijnlijk alleen van de vleugels komt.

Back