fbk
PH-SAM
Bas,
welke hoek bedoel je dan? Als je de hoek tussen de beide vleugels bedoelt t.o.v. de romp, dus voor het gemak, stel dat de vleugels een rechte lijn vormen, dus hoek is 18ograden, dan moet de romp er precies haaks op 90graden tussen hangen. Dat heb ik gecontroleerd en daar is weinig op aan te merken (de hoek tussen de vleugels is natuurlijk geen 180 graden maar heeft een kleine V-stelling).
Maar vervolgens eens goed over nagedacht en mijn konklusie is dat de 90graden hoek niet zo belangrijk is, ga maar na, neem een gewone zwever met een bepaalde instelhoek tussen de vleugels, daar hangt een romp onder, of die romp nu precies onder 90graden eronder hangt of een beetje scheef, maakt nauwelijks uit, het model krijgt daar geen sterke afwijking naar een bepaalde richting door.
Mijn vermoeden is dat er een probleem is met de instelhoek tussen de beide vleugels. Tijdens flappen is die blijkbaar gelijk, maar in zweefstand hebben de beide vleugels een verschillende instelhoek t.o.v. de lengteas, daardoor geeft de ene vleugel meer "up" dan de andere en dat geeft een afwijking in richting.
Ik snap alleen nog niet waarom dat tijdens flappen niet gebeurt en tijdens zweven blijkbaar wel :?: Ook een probleem is, hoe kan ik kontroleren of dit inderdaad gebeurt, ik zou eigenlijk een camera aan boord moeten hebben die de beide vleugels kan bekijken tijdens het vliegen :|
welke hoek bedoel je dan? Als je de hoek tussen de beide vleugels bedoelt t.o.v. de romp, dus voor het gemak, stel dat de vleugels een rechte lijn vormen, dus hoek is 18ograden, dan moet de romp er precies haaks op 90graden tussen hangen. Dat heb ik gecontroleerd en daar is weinig op aan te merken (de hoek tussen de vleugels is natuurlijk geen 180 graden maar heeft een kleine V-stelling).
Maar vervolgens eens goed over nagedacht en mijn konklusie is dat de 90graden hoek niet zo belangrijk is, ga maar na, neem een gewone zwever met een bepaalde instelhoek tussen de vleugels, daar hangt een romp onder, of die romp nu precies onder 90graden eronder hangt of een beetje scheef, maakt nauwelijks uit, het model krijgt daar geen sterke afwijking naar een bepaalde richting door.
Mijn vermoeden is dat er een probleem is met de instelhoek tussen de beide vleugels. Tijdens flappen is die blijkbaar gelijk, maar in zweefstand hebben de beide vleugels een verschillende instelhoek t.o.v. de lengteas, daardoor geeft de ene vleugel meer "up" dan de andere en dat geeft een afwijking in richting.
Ik snap alleen nog niet waarom dat tijdens flappen niet gebeurt en tijdens zweven blijkbaar wel :?: Ook een probleem is, hoe kan ik kontroleren of dit inderdaad gebeurt, ik zou eigenlijk een camera aan boord moeten hebben die de beide vleugels kan bekijken tijdens het vliegen :|