Easystar niet standaard adviseren aan beginners

• Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
@TC01 ...

Helemaal mee eens, ook ik ben vroeger begonnen met een trainer 'a la Westerly',
vond toen het totaal bedrag (incl. motor en besturing) behoorlijk hoog !
Dus leren bouwen en veel op het veld kijken als de anderen vlogen totdat de Westerly klaar was en eindelijk zelf kon beginnen met leren vliegen, de set-up is gelijk aan een Easystar ... maar de voordelen van een Easystar tegenover een houtbouw trainer van vroeger laat zich al snel raden ... bijna geen bouw tijd en veel minder 'breekbaar', bovendien nog (in vergelijk met vroeger) stukken goedkoper en uitbreidbaar; rolroeren, motor etc. !
Eenmaal vliegend met de Westerly meteen begonnen (zoals TC01) aan de bouw van een Puma (hoogdekker) als rolroer trainer ... ja, weer een smak met harde guldens op tafel leggen !!!
Dit alles is dan stukken goedkoper om een beginner een Easystar (of kloon) aan te raden, zeker zou ik een goedkope sim erbij aanraden bv zoiets simpels als Chopter X of als ze iets meer uit te geven hebben een grafisch betere uitvoering !

Bouwen van een houtbouw (trainer) vliegtuig is erg leuk (om te leren) maar kost enorm veel tijd als je staat te trappelen om de lucht in te gaan, veel haken al af tijdens het bouwen of na een tijd bouwen en met de eerste vlucht crashen ...

Ja, een Easystar (kloon) is tegenwoordig een uitkomst om (goedkoop en) snel te (leren) vliegen, zeker in combinatie met een sim !
iig dat is voor mij de manier om als herintreder weer airborne te raken

m'n Heli vliegt inmiddels weer (dankzij de sim)
zit alleen nog te wachten op m'n bestelling (Lipo's & lader) uit verwegistan om de Easystar af te maken :/

Ik vond de easystar die ik voor een beginner even in moest vliegen toch verrassend speels hoor! Zelfs al is het maar rudder, de bochten die het ding in kon zetten waren echt niet flauw of saai.

Persoonlijk heb ik zelfs de ervaring dat elevon kisten makkelijker vliegen! Ik heb even met een zwevertje gerommeld en heb toen een picojet gekocht. Het gestoei met bovendekkers vind ik zelf veel moeilijker, zonder rudder krijg je die dingen vaak niet echt lekker door een gebankte bocht. Mijn toemalige funcub, en de piper van een clubgenoot deden het allebij, de neus in de bocht naarboven tracken als een soort omgekeerd kielvlak. De andere multiplexjes die ik tot nu toe gevlogen heb (easy, scooter, twin) hadden die vervelende eigenschap niet.

Hoeveel leerlingen heb je al gehad Henry die na een maand aangaven helemaal uitgekeken te zijn op de easy?

Tsja, autorijden leer je ook beter in een Ferrari dan een Opel Astra. :?

Een EZ blijft leuk. En juist van het modificeren leer je juist hoe dingen werken en wat de gevolgen (kunnen) zijn. Als ik PB's krijg van mensen die rolroeren erin maken en dan zeggen dat hij stallt bij het gebruik van de rolroeren, denk ik: "Nog even oefenen en beter naar de instructeur luisteren". Zolang een beginnen niet op een meter hoogte inverted met een EZ over het veld kan, is er nog een hoop te leren. :yes:

In het echt heb ik meerdere mensen zien starten met een easystar, en het resultaat is onveranderd hetzelfde; na korte tijd komt men na het landen gapend teruglopen en gaat men op zoek naar een ander toestel..
Misschien zegt dat meer over de instrcuteur dan het toestel. ;) :mrgreen:

Ah kijk, we kunnen weer de persoonlijke toer op.. heerlijk toch.. eerst ad hominem 'hoeveel leerlingen heb je gehad' en daarna zelfs rechtstreeks. Chapeau, ik dacht al bijna dat dit niet het modelbouwforum meer was.

'Vroeger' was men niet gewend aan het werken met stuurknuppels. Op de 'pong' spelcomputer zaten geen proportionele joysticks die alle kanten opkonden.

'Vroeger' was er geen silverlit spul waarmee men vaak al veel wat rondgespeeld heeft.

'Vroeger' was er geen simulator waarmee men thuis op de computer kon oefenen.

'Vroeger' moest je klooien met een brandstofmotor, een les die je er óók nog bij moest leren, wat alles vertraagde

'Vroeger' kon je dingen niet zo makkelijk instellen op je zender, moest het model zélf helemaal kloppen, weer iets wat tijd kostte.

Het concept dat men nu gemiddeld nog een jaar of twee nodig heeft om te vliegen, is naar mijn mening totaal achterhaald. Jongere mensen halen hun brevet op een veilige en verantwoorde manier echt binnen 2 maanden, en dan kunnen ze gewoon behoorlijk sturen. Misschien zegt dat dan ook iets over de instructeur.

Ik ben dit draadje begonnen omdat ik weet dat men hier overdreven gesteld is op de easystar, en hoop dat beginners hier ook eens lezen en zichzelf dan afvragen of het voor hun de juiste weg is.

En ja, ik ben instructeur, ja, ik geef les, ja ik heb het echt in de praktijk zien gebeuren dat iemand binnen no-time uitgekeken was op de easystar en toen even het geld ophad en daarom bijna afhaakte. Met die jongen is toen door anderen op de club de deal gesloten dat hij een tiental shockies voor ze zou snijden, en dan stond daar een shocky-setup tegenover.

En Johan; met m'n 2m winds F3A vlieg ik een slowrol op 2m boven het veld als je het wil, over 100 meter. Dat 'goed' genoeg voor je? Wat heerlijk toch weer dat we weer persoonlijk kunnen worden?

Zoals wel vaker, missen een aantal mensen hier het punt weer volledig. Het gaat er om of een toestel ergens voor geschikt is, of niet. Niet of hij het kan. Ik denk dat geen hond ter wereld zal ontkennen dat een Easystar niet pur sang geschikt is voor kunstvlucht. Sommige dingen kan ie best, maar hij is er niet voor geschikt.

Terwijl dat juist is waarmee veel jonge beginners aan de slag willen, kunstvlucht/3D, hoveren, meskanten, dat soort zaken. Nadat ze hebben leren vliegen natuurlijk. Met een Easystaar hebben ze dan snel prima normaal leren vliegen, en daarna lopen ze tegen een muur aan.

IPV ze dan te dwingen het te leren met een kist die daar totaal ongeschikt voor is, is het denk ik beter ze meteen een kistje te laten pakken die wat meer hybride is, wat minder trainer en wat meer kunstvlucht.

Als clubtrainers gebruiken wij een electro WOT trainer en een brandstof 'trainer-40' achtige kist. Beiden zijn betere startkisten dan de Easystar, simpelweg omdat ze groter zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
omdat ik weet dat men hier overdreven gesteld is op de easystar

Henri, jij vind het overdreven maar de meeste niet zoals ik lees hier (incl mezelf). Waarschijnlijk zowel beginnende als ervaren vliegers zijn het eens dat een EZ of kloon een prima beginnerstoestel is welke je ook nog heel goedkoop uit kunt breiden. Sommige klonen hebben al rolroeren. Dus de kosten is wat mij betreft een non-discussie. Als je een EZ na een maand zat bent omdat je echt alles kunt dan ben je een goede piloot. Met die skills was een andere trainer ook onvoldoende geweest. En als je na een maand een EZ wil verkopen dan krijg je daar best een leuk bedrag voor. Voor heel weinig heb je dan goed leren vliegen.

Ben je wel een aantal keren gecrashed dan is de EZ ook een goede investering geweest, nog steeds voor relatief weinig geld goed leren vliegen.

Ik heb met een EZ veel leuke dingen gedaan en weet je wat, er ligt er hier nog een nieuw in doos op de plank. Gewoon omdat het een heel leuk toestel is met onvermoede mogelijkheden.

Bij ons op de club zijn er nog mensen die na 10 jaar vliegen TOCH nog een easystar kopen hoor. ;) Het imago dat de easy een saai beginners kistje is, vind ik ongegrond. Met een easy KAN je best gek doen, mits je er maar genoeg "peut" aan hangt.

Nou... saai heur... :roll:

Ja, inderdaad, er is óók een groep mensen die daarvan in slaap valt. Veel meer dan rondjes vliegen doe je er niet mee.

Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, voor diegenen die het punt missen, herlees het nog eens zou ik zeggen. Het gaat niet om wat een Easystar allemaal wel of niet kan, het gaat er om of er niet een kist is voor een beginner die misschien méér geschikt is voor sommige zaken. Dat is zo, volgens mij. Dat doet er niets aan af dat zelfs mensen die al 100 jaar vliegen, nog lol kunnen hebben met een easystar. Lol is een persoonlijk iets, is net wat je wil/verwacht van een toestel, waar jij plezier mee hebt.

Juist datgene wat veel jongeren interesseert, is de easystar totaal niet geschikt voor. Dus zou een andere keuze wellicht beter zijn.

En ja, een easystar kan van alles. Een baksteen ook, als je er maar voldoende vleugel en motor aanhangt. Dat wil niet zeggen dat een baksteen dan maar hét advies voor beginners moet zijn.

Kijk.. óók een trainer.. en zet dit maar uit je hoofd met een easystar..

[media=youtube]mFa6QX_D0HY[/media]

en nee, niet iedereen hoeft F3A te vliegen, maar dit filmpje illustreert wel wat ik bedoel. Kijk nog eens dat '600 Watt Easystar' filmpje en dan dit filmpje.

Henri.

Natuurlijk zullen sommige leerlingen uitgekeken zijn binnen een maand .
Maar hoeveel zouden nooit hebben gedacht dat ze binnen een dag zelf konden starten en landen .
En met een grijns van oor tot oor thuis zijn gekomen .

En dat iemand er al weer mee wil stoppen ,dat zegt meer wat over de leerling.
Hij kon vast wel bij een clublid een fixerupper overnemen .

Ieder mens is verschillend volgens mij zal 80% tevreden met een ez beginnen.

Nu even wat anders wat moeten we met deze discussie ?
Waarvan je weet dat iedereen de ez zal verdedigen .
En daarom toch wel een keer persoonlijk zal worden .
En bijna niemand je gelijk zal geven .

Ik zie niet de nut van deze discussie .

Groeten Wiebe.

Een beetje besef kweken.. dat men niet blind overal bij elke beginner gelijk 'easystar' moet roepen, maar eerst moet kijken of dat in die situatie ook de beste keuze is.

En wat is dat nou voor een kul argument? Dus als iemand een niet-populaire visie aanhangt, is het toegestaan de persoonlijke aanval te kiezen?

Deze discussie zelf zal met een aantal mensen geen kant opgaan, omdat die gewoon niet anders willen horen. Dat begrijp ik, is ook geen ramp. Máár de beginner die nu op het forum komt en op easystar zoekt, hoort ook eens wat anders. En daar ging het mij om.

Ik wil me toch even aansluiten bij Henri. Niet dat ik erg veel vliegervaring heb op het moment, maar ik snap zijn redenering op zich wel. Ik heb bv een Charter gekozen met rolroeren om te beginnen en geen EZ zonder rolroeren omdat ik idd bang was hier te snel op te zijn uitgekeken. Ik heb er aardig wat sim uurtjes opzitten en denk met een iets minder basic model prima uit de voeten te kunnen, ook op de wat langere termijn (nu is een charter natuurlijk best basic, maar heeft wel rolroeren iig).

De praktijk moet nog uitwijzen of mijn redenering klopt, ik heb iig bewust ervoor gekozen meteen te beginnen met rolroeren omdat ik geen zin had daarna opnieuw te moeten leren vliegen met rolroeren. Dat leek me een volledig overbodige stap.

Misschien dat sommige mensen niet kunnen simmen en is de EZ dan wel een prima tussenstap... Could be.

Freek

Laatst bewerkt:
en nee, niet iedereen hoeft F3A te vliegen, maar dit filmpje illustreert wel wat ik bedoel. Kijk nog eens dat '600 Watt Easystar' filmpje en dan dit filmpje.

Hoeveel vliegen er F3A ? 0,01 % van de modelvliegers ? of nog minder ?

En dat filmpje van de 600 watt Easystar bewijzende de mogelijkheden van zo een vlieger .

Gewoon een allrounder . :D

Mvg Johan

Het gaat niet om F3A, dat werd hier slechts als voorbeeld gebruikt, om te laten zien wat ik bedoel met wat zo'n trainer kan.

F3A is een kleine niche, gelukkig maar misschien, anders werd het zo druk op wedstrijden, maar kunstvlucht in zijn algemeen (daar valt ook 3D onder) zeker niet.

En ik durf met droge ogen te zeggen dat van iedereen onder de 25 die nu start, het overgrote merendeel interesse daarin heeft. Iets waar de Easystar bij uitstek NIET voorgeschikt is. Ja, hij zal best veel kunnen, als je er aan verbouwt, en er maar lang genoeg mee oefent, maar feit is gewoon dat dan andere kistjes (zoals een trainertje uit dat filmpje van mij) domweg een betere keuze zijn en een langer doorgroeipad bieden.

Kijk.. met een schroevendraaier kun je uiteindelijk ook spijkers in de muur slaan. Maar een hamer is daar dan toch beter geschikt voor en laat de meeste jonge beginners nu eens meer interesse hebben in timmeren, dan in schroeven. Ze dan toch allemaal klakkeloos aanraden een schroevendraaier te kopen, omdat je daarmee óók wel een spijker in de muur kunt slaan, vind ik een slecht advies :)

Of de easystar nog steeds het beste is in zijn klasse is weet ik niet.

Er zijn vele soort gelijke of cloons die vaak nog makkelijker zijn ivm dat ze al rolroeren hebben en/of een borstellozemotor.

Ik zelf heb me mezelf leren vliegen met een EZ nog voordat ik naar een club ging.
Heb er toen wel meteen een brushless+ rolroeren op gemaakt.
Had er later ook nog een een 90cm lange carbon stok ingemaakt waardoor
zelfs hard in een spin naar beneden kan met een EZ.

Easystar achtigge kistjes hebben voor en nadelen.
Hoogdekkers ook.

Je kunt bij ons b.v met een EZ niet afvliegen voor je motorbrevet.
Maar zonder de EZ was ik waarschijnlijk nooit lid geworden van een club.

Iemand die echt gaat lessen bij een instructeur zou ik eerder een hoogdekker aanraden. Ook omdat ik vind dat een kist een landingsgestel moet hebben voor je motorbrevet, doorstarts maken etc.

Wie het op eigen kracht doet eerder een EZ achtig geval.

Leuke aan een Ez is b.v dan weer wel dat je hem ook makkelijk meeneemt op vakantie b.v.

Laatst bewerkt:
Deze discussie zelf zal met een aantal mensen geen kant opgaan, omdat die gewoon niet anders willen horen. Dat begrijp ik, is ook geen ramp. Máár de beginner die nu op het forum komt en op easystar zoekt, hoort ook eens wat anders. En daar ging het mij om.
Ik geef wel vaker aan dat als beginners niet bij een club wensen te gaan vliegen, dan te kiezen voor een EZ (of ander schuimpje dat "vanzelf" vliegt). Wie bij een club gaat vliegen, zal het zeker met een echte kist sneller leren. Wel op voorwaarde dat de instructeurs enige affiniteit met correct les geven hebben.

Dus....
Vraag: Ga je vliegen bij een club?
- Ja, neem een knappe trainer (om het even of het elektro of brandstof is en of het een laagdekker of hoogdekker is).
- Nee, kies voor wat van piepschuim. Plaakt lekker makkelijk en is sneller/makkelijker te recyclen na een crash.

Ervaring op het MBF heeft ook geleerd dat de vraagstelling op het forum al aangeeft of het wildvliegers of clubvliegers betreft. Er zijn genoeg topics waarin iemand de vraag stelt, verwezen wordt naar een club met het advies voor een Calmato of Charter te kiezen (standaard overigens even saai als een EZ ;)). Als diegene dan aangeeft geen interesse in een club te hebben dan is het advies flink geld opzij te leggen of voor een piepschuim model te gaan. En uiteraard simmen.

Hier.. een alternatief uit de multiplex stal.. gaat al lastig worden met een EAsystar:

StHWFg8Cv10[/media] - Multiplex Funcub

Of de minimag, als men in dezelfde prijsklasse wil blijven. óók geschikt om mee wild te vliegen. Zo ben ik zelf begonnen, wildvliegend (jaja!) met een MPX Minimag.

Goed Henri, we weten nu jou MENING, en niet iedereen is het met jou MENING eens. Is dat nu zo moeilijk te slikken? Waarom sta je de easy zo te demoniseren? Hij vliegt niet slechter dan een of andere generieke trainer, hij vliegt ANDERS. In dat easystar filmpje zie je dat hij zowel traag en sierlijk rondjes kan vliegen, als redelijk vlot door kan trekken. Je kunt er gewoon alles mee die een piloot er in de eerste 2 jaar mee KAN doen. Een beginner die na de eerste 2 maanden gaat zeiken "ja maar ik wil sneller dan die EDF jet, en net zo agressief als zijn shocky", moet eerst eens naar zijn eigen wensen kijken, dan pas naar zijn model.

Ik, en nog wat andere mensen, VINDEN de easystar een leuke allrounder die best lekker mee kan met wat de piloot wil. Mag dat dan niet, alleen omdat het model jou niet zint? Ik dacht zelf ook dat de easy een dweil was, tot ik hem zelf eens heb mogen invliegen. Ik vond het een leuk speels beestje, en ik vlieg al een jaar of 6.

Hier.. een alternatief uit de multiplex stal.. gaat al lastig worden met een EAsystar:

StHWFg8Cv10[/media] - Multiplex Funcub

Of de minimag, als men in dezelfde prijsklasse wil blijven. óók geschikt om mee wild te vliegen. Zo ben ik zelf begonnen, wildvliegend (jaja!) met een MPX Minimag.
Of de MPX Mentor (mag bij ons op de club voor het gewone motorbrevet vanwege de afmeting en het vliegklaargewicht) of de MPX EasyCub. Groter dan de MiniMag maar wel soortgelijke eigenschappen.

Back