Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Die straalbuis zit niet dusdanig vast dat ie nevernooit meer loskan.
Hij zit gewoon met twee schroefjes vast, als het succesvol is dan kan ik hem altijd nog verlijmen.
Of juist niet, dat rooster maakt hem dan wel zo dat een eventuele schroefwissel of onderhoud haast onuitvoerbaar wordt.
Lees gewoon niet....
Dus of hij moet demontabel zijn of die rooster moet er voor weggehaald worden.
Maar eerst gewoon zo proberen.
Voor wat de voorstuwing betreft als alles zover is, we zullen zien.

De deksteunen zijn ondertussen allemaal geplaatst.
Behalve degene die de voor en achterdek moeten gaan ondersteunen.
Denk gezien het tijdstip dat de buren er niet zo blij mee zijn als ik nu nog ga zagen.
Snachts de buurman in onderbroek aan mijn voordeur is wel het laatste wat ik op mijn netvlies wil zien en zal geheid een jarenlange therapeutische behandeling vergen eer ik dat beeld kwijt zal zijn.
Dus dat moet maar even wachten.
Ach dan kan de verf en de lijm iig goed drogen.


De zaaggaten in de binnenbak heb ik toch maar voorzien van een dot plamuur anders ga ik mij er toch aan storen.

Dat gekke ding onder het vooronder is geen fluxcondensator of iets dergelijks maar een doodgewone verassingsei met mijn handtekening ofwel een klein papieren briefke voor degene die het arme ding zijn laatste groet mag brengen.
Een hebbelijkheidje van mij.
Leentje heeft ook zo'n ei, maar die fungeert tevens als reddingsvlot.
Eigenlijk het gaat nergens om [emoji23]


IMG_20200517_001424.jpeg
 
Zagen zagen wiede wiede wagen.....
Beetje voorwerken op het dek, dan heb ik die alvast klaarliggen.
Onderkant van het dek wordt nog voorzien van klossen hout om de bolders wat meer houvast te geven.

IMG_20200517_135704.jpeg
IMG_20200517_145534.jpeg
 
Nog een allerlaatste negatieve lektest.
Heb dit keer alleen water in de tussenruimte gegoten en een weer een halfuurtje of zo met rust gelaten.
De romp is dicht en kurkdroog.
Alleen sijpelde er nog wel wat water naar de binnenbak ofwel het laadruim.
Is dat erg?
Nee, want mocht daar in de toekomst ooit water doorkomen dan is er iets heel erg misgegaan.
Maar zette mij wel aan het denken.
Hoe moet ik er ooit achterkomen of toch stiekem water is binnengeslopen.
Ik heb eigenlijk nog nooit echt op zulke dingen gelet maar lijkt me vrij logisch dat dergelijke drijvende bakken zoiets hebben als een inspectie luik of op zijn minst een mangat.
Immers als zo'n ding in het eggie zou gaan lekken, dan moet er toch iemand van binnenuit zijn vinger in dat gat kunnen steken of repareren.
Nou, daar had ik mijn antwoord al.

Dat wordt gaatjes zagen....

De twee voorste uitsparingen zijn voor de knieën van de boot.
IMG_20200517_190009.jpeg
IMG_20200517_175040.jpeg
IMG_20200517_175637.jpeg
 
Er zijn schepen die hebben een ronde koker op dek met een dekseltje van pak em beet 20 cm waardoor je dan naar binnen kan koekeloeren.

Bij ons aan boord hebben we een pijp naar de dubbele bodem waar je dan een touwtje of iets dergelijks in kan laten zakken om te peilen of er water binnen gekomen is.

Maar een paar extra mangaten bouwen geeft wel meer wow! factor haha nette bak wordt het
 
Wel een beetje off topic, maar die besloten ruimten zijn bloedje link om te betreden. Doordat de ruimte geheel afgesloten is wordt door corrosie alle zuurstof verbruikt. Wil je erin voor inspectie en/of onderhoud dan eerst geforceerd ventileren en zuurstofgehalte meten. Ook tijdens werkzaamheden blijven ventileren. Die kleine openingen zijn inderdaad om water te peilen. Door lekkage zijn er diverse zandschepen gekapseisd. Door het V-vormige laadruim ligt geladen het zwartepunt vrij hoog. Als er dan water in de dubbele bodem komt gaat het schip op één oor en is niet meer te houden. Helemaal niet als er geen middenschot in de dubele bodem zit. Gr. Klaas.
 
Hoppa, het dek is geplaatst en de binnenboel is inmiddels voorzien van een kleurtje.
Mocht het gedoemd zijn te mislukken dan heb ik in ieder geval een hele woeste plantenbak.
Vanmiddag nog even knoeien met wat plamuur en dan is het tijd om stof te produceren.
Zit toch al aardig wat schuurwerk aan te komen.
Heb al een aardig beeld voor wat de inspectieluiken betreft en voor de gangboorden heeft Bronsmotor mij op een leuk idee gebracht.
 
De luiken ook alvast maar even gedaan.
Heb de scharnierzijde gedrengt in de ca-lijm dan kan dat de hele nacht uitharden.
Omdat dit gedeelte rond moet worden afgeschuurd en er ook nog in geboord moet worden ( voor de scharnierpennen ) bestaat de kans dat het triplex wil gaan splijten, behandel je dat goed voor met secondenlijm dan is de kans op splijten stukken minder.
Proefondervindelijk ben ik daar achter gekomen.

Gangboord wil ik gaan doen zoals Bronsmotor dat aangaf, met pijpen.
Iedere sectie één pijp, dus drie per kant.
IMG_20200519_000901.jpeg
IMG_20200519_000928.jpeg
 
Dat worden kleine pijpjes hoor haha.

De pijpjes die wij hebben voor onder de vloer peilen die zijn misschien 4 cm breed.

We hebben toevallig naast het schip gelegen waar die pijpjes opstonden van 20 cm maar die heeft ie veranderd zijn nu gewoon deksels die op dek zitten.

Maar leuk dat ik iemand op ideen kan brengen haha

En dat ontwerp van uw luikjes ga ik onthouden haha
 
Sjieke inspectieluiken Fokko! Nu alles zien droog te houden en anders kun je nog altijd met een slangetje aan een injectiespuit je personeel aan het werk zetten. Gr. Klaas.
 
Kan geen kwaad iig, op de kop zoveel mogelijk er uit en dan met de luiken open laten drogen.
Moet overigens raar gaan wil hij water maken [emoji23]

Voor wat de deksels betreft, heb nog de wereld aan kleine moertjes kunnen er zo opgezet worden.
Maar moet eerst nog met de verschansing bezig.
 
Klopt Bert. Die ronde luiken hadden meestal een soort sluiting als bij een jampot en dan aan de buitenkant een paar "oren" waartegen je met een hamer de boel vast of los sloeg. Op de foto van die baggerbak zitten er een soort strippen over voor hetzelfde doel. Gr. Klaas.
 
Back
Top