Een 400/450 size CP heli temmen voor een beginner

Ik geef je een tip;

METEN!!!! niet zo maar instellen maar meten en na meten met de pitch meter!!!

En houd je pitch curve linear na midstick dus 50-75-100. Ook in normal mode.

Ik lig er nu niet zozeer wakker van of de min/max invalshoek in idle up nu exact +/- 10°, +/- 9° of zelfs +/- 8° is... hij moet gewoon ietsje naar beneden voor de eerste vluchtjes in idle up omdat ie nu naar mijn gevoel te heftig reageert... heb in het verleden al wel ns omgeschakeld tijdens het hoveren, het verschil was onmiddellijk merkbaar :p

Ik probeer in eerste instantie die swash mix pitch value op 80% om te kijken of ie dan een ietsje tammer is... van zodra ik eraan gewend ben gaat ie in 2 stapjes terug naar 85%...

Het is wel zo dat ik meestal 's avonds na het werk een acuutje of 2 leeghover in onze tuin (die is ong. 10m x 10m), heel veel plaats voor rare bokkesprongen is er dus niet ;)

Ik lig er nu niet zozeer wakker van of de min/max invalshoek in idle up nu exact +/- 10°, +/- 9° of zelfs +/- 8° is... hij moet gewoon ietsje naar beneden voor de eerste vluchtjes in idle up omdat ie nu naar mijn gevoel te heftig reageert... heb in het verleden al wel ns omgeschakeld tijdens het hoveren, het verschil was onmiddellijk merkbaar :p

Ik probeer in eerste instantie die swash mix pitch value op 80% om te kijken of ie dan een ietsje tammer is... van zodra ik eraan gewend ben gaat ie in 2 stapjes terug naar 85%...

Het is wel zo dat ik meestal 's avonds na het werk een acuutje of 2 leeghover in onze tuin (die is ong. 10m x 10m), heel veel plaats voor rare bokkesprongen is er dus niet ;)

wat wil je eigelijk tammer krijgen?
reageerd de heli te fel op stick input?
zoja indien mogelijk expo instellen niet meer dan 30%

het omhoog / omlaag schieten
kan je met je pitch regelen maar ligt ook aan hoeveel gas dat je geeft tis een kwestie van wennen / durven denk ik ;)

*door de pitch curve van norm en idle na mid stick hetzelfde te houden 50-75-100 krijg je ook geen gekke bewegingen(opeens omhoog / omlaag schieten) bij het omschakelen van nor na idle

*zorg er ook voor dat de trothle curve na mid stick niet veel verschild tussen NOR en IDLE max 10-15% om strippen van je maingear te verkomen bij het omschakelen van nor na idle

welke zender heb je?

gr Nick

Alles goede adviezen,
Meten is het ook !!
.
maar met de swash mix
stel je eerst in: max. pitch (plus en min),
dat doe je 1 keer, dat is gedacht voor die lengde van jou servoarmen,
dan stel je die pitchkurve in, zo mogelijk wat @gevaho: schreef lineair.
.
dus swash mix instellen, da gaat die van 12 tot -12
dan jou pitchkurve instellen, desnoods ga je naar boven bv. tot 90 pitch (=10 graden) enz.

ergens eerder, misschien ook in een ander draadje schreef @Student:
.
''je moet niet veel omheen schroeven dat de heli vliegt,
de heli vliegt ook zo,
dus jij moet het vliegen leren, dan moet je niet schroeven''
.
het is inderdaad niet boos bedoeld, mar je probeert iets in te stellen, wat niet gaat,
stel je pitchkurve van 0 naar 7 graden in, gaat jou heli neetjes zacht omhoog en omlaag, maar eens is iets wind of je gaat te snel naar beneden, dan is hij op niveau -1 !!
.
suc.6 met de SIM
Uwe

wat wil je eigelijk tammer krijgen?
reageerd de heli te fel op stick input?
zoja indien mogelijk expo instellen niet meer dan 30%

het omhoog / omlaag schieten
kan je met je pitch regelen maar ligt ook aan hoeveel gas dat je geeft tis een kwestie van wennen / durven denk ik ;)

*door de pitch curve van norm en idle na mid stick hetzelfde te houden 50-75-100 krijg je ook geen gekke bewegingen(opeens omhoog / omlaag schieten) bij het omschakelen van nor na idle

*zorg er ook voor dat de trothle curve na mid stick niet veel verschild tussen NOR en IDLE max 10-15% om strippen van je maingear te verkomen bij het omschakelen van nor na idle

welke zender heb je?

gr Nick

Misschien belangrijk om nog eens te herhalen: het gaat hier om een Blade 450 3D RTF die ik vlieg out of the box. Op zich ben ik over dit toestel niet ontevreden, zelfs integendeel. Voldoet voor mij perfect aan wat ik ervan verwacht had: vliegen zonder bouwen (ik spreek me niet uit of dat de beste manier is, of over de kwaliteit, ...) Ik wou zonder al te grote investeringen proberen of CP helivliegen wat voor me is: ik vind het tot nu toe leuk en uitdagend, maar ik hoef nooit Belgisch kapioen 3D vliegen te worden, mijn eisen liggen dus ook lager.

Er is in de manual een lijst van parameters (per type zender) opgegeven voor 2 verschillende 'profielen'.

http://www.horizonhobby.com/pdf/Blade450-Manual_EN.pdf (pagina 9 van 15, paginanr. 38 )

Je hebt de intermediate settings (voor de 'minder geroutineerde piloten') en de advanced settings (voor de 'geroutineerde piloot'). Ik reken mezelf tot de eerste soort dus daarom heb ik er voor gekozen om de intermdiate settings te programmeren.

Ik heb een DX6i (de parameters voor een DX7 en DX8 zijn ook opgegeven).

Toen ik de vorige keren overschakelde van normal naar idle up reageerde de heli veel aggresiever op de throttlestickinput die ik - tot dan toe - gewend was bij het vliegen in normal. De eerste keer dat ik overschakelde was het alle hens aan dek om hem onder controle te krijgen... dat is wel gelukt maar het was ff schrikken :p.

Het is wel zo dat met deze intermediate settings de overschakeling zelf rond throttle mid stick vrij smooth is (in ieder geval controleerbaar, hij danst wat op een neer, 50 cm schat ik, maar dat is allicht de ervaring/anticipatie die me nog ontbreekt... denk dat ik nu toe een 30 tal accuutjes heb leegevlogen... 180 minuten vliegtijd dus)

Ik heb in dit draadje al eens een discussie gehad met mod Student in verband met het opgeven van de parameters door de fabrikant. Ik ga er nog steeds van uit dat de fabrikant 'werkbare' richtwaarden heeft opgegeven, en die ook kan opgeven, aangezien het een RTF toestel is waarbij alle componenten bij de bouw bekend zijn. Dat die parameters nadien nog wat kunnen/moeten bijgesteld worden om het max. uit het toestel te halen is vanzelfsprekend, maar voor mij in deze faze van het leren heli vliegen niet eens van groot belang.

Het gaat hem dus vooral over het verschil in reactie op stickinput tussen normal en idle up. Die aggresiviteit zou ik in de beginfaze bij overschakelen een beetje willen afvlakken...

Misschien belangrijk om nog eens te herhalen: het gaat hier om een Blade 450 3D RTF die ik vlieg out of the box. Op zich ben ik over dit toestel niet ontevreden, zelfs integendeel. Voldoet voor mij perfect aan wat ik ervan verwacht had: vliegen zonder bouwen (ik spreek me niet uit of dat de beste manier is, of over de kwaliteit, ...) Ik wou zonder al te grote investeringen proberen of CP helivliegen wat voor me is: ik vind het tot nu toe leuk en uitdagend, maar ik hoef nooit Belgisch kapioen 3D vliegen te worden, mijn eisen liggen dus ook lager.

Er is in de manual een lijst van parameters (per type zender) opgegeven voor 2 verschillende 'profielen'.

http://www.horizonhobby.com/pdf/Blade450-Manual_EN.pdf (pagina 9 van 15, paginanr. 38 )

Je hebt de intermediate settings (voor de 'minder geroutineerde piloten') en de advanced settings (voor de 'geroutineerde piloot'). Ik reken mezelf tot de eerste soort dus daarom heb ik er voor gekozen om de intermdiate settings te programmeren.

Ik heb een DX6i (de parameters voor een DX7 en DX8 zijn ook opgegeven).

Toen ik de vorige keren overschakelde van normal naar idle up reageerde de heli veel aggresiever op de throttlestickinput die ik - tot dan toe - gewend was bij het vliegen in normal. De eerste keer dat ik overschakelde was het alle hens aan dek om hem onder controle te krijgen... dat is wel gelukt maar het was ff schrikken :p.

Het is wel zo dat met deze intermediate settings de overschakeling zelf rond throttle mid stick vrij smooth is (in ieder geval controleerbaar, hij danst wat op een neer, 50 cm schat ik, maar dat is allicht de ervaring/anticipatie die me nog ontbreekt... denk dat ik nu toe een 30 tal accuutjes heb leegevlogen... 180 minuten vliegtijd dus)

Ik heb in dit draadje al eens een discussie gehad met mod Student in verband met het opgeven van de parameters door de fabrikant. Ik ga er nog steeds van uit dat de fabrikant 'werkbare' richtwaarden heeft opgegeven, en die ook kan opgeven, aangezien het een RTF toestel is waarbij alle componenten bij de bouw bekend zijn. Dat die parameters nadien nog wat kunnen/moeten bijgesteld worden om het max. uit het toestel te halen is vanzelfsprekend, maar voor mij in deze faze van het leren heli vliegen niet eens van groot belang.

Het gaat hem dus vooral over het verschil in reactie op stickinput tussen normal en idle up. Die aggresiviteit zou ik in de beginfaze bij overschakelen een beetje willen afvlakken...

ten eerste zeker geen slechte heli of ie nu rtf is of niet.
zender is ook prima
de felheid komt ook mede door de toeren hoe meer toeren hoe feller de heli reageerd, je kunt ook gewoon bijv instellen

throtle curve
norm 0-40-75-75-75
idle 75-75-75-75-75

blijven de toeren gelijk alleen kun je dan beter omlaag vliegen (neg pitch) zonder toeren te verminderen.
heli reageerd dan net zo fel in idle als in nor.
ik schrok ook toen ik de eerste keer in idle vloog maar nu wil ik echt niet anders is gewoon wennen probeer het en je zal het zien.

over fabrieks instellingen :
bij align worden ook richtwaardes gegeven ,dit zijn dus maar richtwaardes. Instellen na je eigen keuze, zoals jij vind dat de heli fijn vliegt.
Ook weer een kwestie van proberen ,zo leer je je heli ook steeds beter kennen en af te stellen :p
het afstellen doe je altijd met je pitch curve linair van 0-25-75-100 , en zorg ervoor dat je boven en onder gelijk hebt +10 -10 en op mid stick altijd 0.
als dit is kun je wat met je pitch curve gaan spelen/proberen

throtle curve zou ikzelf na mid stick zo vlak mogelijk laten
kan zijn
0-40-65-65-65
maar ook
0-40-100-100-100

dit ook aanpassen naar eigen smaak

gr Nick

Zit best wel wat in om de throttle curve wat naar beneden te schuiven ipv pitch te gaan veranderen, het lijkt me ook veel eenvoudiger om nu (tijdelijk) te bereiken wat ik wil... hij gaat toch zo snel mogelijk weer omhoog.

Aangezien de throttle curve nu in idle up al 72.5 (vlak) is, zal het allicht iets worden rond 67.5 (vlak) en niet 75 (vlak) zoals je bij wijze van voorbeeld hebt aangegeven (hij zou er dan nog iets aggressiever van worden).

Throttle curve in normal laat ik voorlopig voor wat hij is.
Ik vermoed zelfs dat ie zelfs nog iets rustiger zal overgaan rond midstick. Verschil bij midstick throttle in normal en idle up is dan 5%

Nick, bedankt voor de bruikbare tips!

Zit best wel wat in om de throttle curve wat naar beneden te schuiven ipv pitch te gaan veranderen, het lijkt me ook veel eenvoudiger om nu (tijdelijk) te bereiken wat ik wil... hij gaat toch zo snel mogelijk weer omhoog.

Aangezien de throttle curve nu in idle up al 72.5 (vlak) is, zal het allicht iets worden rond 67.5 (vlak) en niet 75 (vlak) zoals je bij wijze van voorbeeld hebt aangegeven (hij zou er dan nog iets aggressiever van worden).

Throttle curve in normal laat ik voorlopig voor wat hij is.
Ik vermoed zelfs dat ie zelfs nog iets rustiger zal overgaan rond midstick. Verschil bij midstick throttle in normal en idle up is dan 5%

Nick, bedankt voor de bruikbare tips!
.

graag gedaan Hans.
ps als je wat expo insteld reageerd de heli ook minder snel op stick input(ail & elev) zo krijg je een wat rustigere heli bij hoover maar je kunt er dan nog even goed 3D mee vliegen bij wijze van spreken.
ikzelf heb rnd de 25% expo op ail en elev

dit kan je instellen bij de dr/ expo menu in je dx6i
let wel op positief instellen rustiger
negatief instellen nog feller

.

graag gedaan Hans.
ps als je wat expo insteld reageerd de heli ook minder snel op stick input(ail & elev) zo krijg je een wat rustigere heli bij hoover maar je kunt er dan nog even goed 3D mee vliegen bij wijze van spreken.
ikzelf heb rnd de 25% expo op ail en elev

dit kan je instellen bij de dr/ expo menu in je dx6i
let wel op positief instellen rustiger
negatief instellen nog feller

AIL en ELEV zijn niet zozeer het probleem...

Ik vlieg ook oa. indoor fixed wing... waarschijnlijk doe ik zelfs dit jaar voor de eerste maal mee aan de F3P indoor wedstrijden in België. DR/EXP instellingen zijn me dus zeker bekend ;)

Toch bedankt!

En nu maar weer wat experimenteren en de boel proberen heel te houden :p

Groeten Hans

Hier ook..begonnen met een CP en veel geduld! :)

Gewoon zeer rustig beginnen met een mild afgestelde (Mini Titan in mijn geval) heli.
Niet onderschatten en alles op zijn tijd.
Onderschat je t vliegen en probeer je iets waar je eigenlijk niet aan toe bent, dan wordt je direct
Afgestraft.

Tot nu toe heb ik erg weinig schade gevlogen en alles qua vliegen alleen gedaan.
Wel had ik een erg behulpzame winkelier die mijn bird perfect afstelde. Super!

Groeten, Gertjan

Hier ook..begonnen met een CP en veel geduld! :)

Gewoon zeer rustig beginnen met een mild afgestelde (Mini Titan in mijn geval) heli.
Niet onderschatten en alles op zijn tijd.
Onderschat je t vliegen en probeer je iets waar je eigenlijk niet aan toe bent, dan wordt je direct
Afgestraft.

Tot nu toe heb ik erg weinig schade gevlogen en alles qua vliegen alleen gedaan.
Wel had ik een erg behulpzame winkelier die mijn bird perfect afstelde. Super!

Groeten, Gertjan

Veel succes in ieder geval!

Ze hadden misschien in de manual beter nog een derde profiel 'beginner' gedefinieerd met nog mildere instellingen, want zo'n Blade reageert heel heftig op de minste knuppel bewegingen. Bij 3D fixed wing vliegen willen die knuppels nog wel eens in alle mogelijke hoeken zitten... als je dat doet als beginner met zo'n heli, dan ligt ie na nog geen 10 seconden in de vuilbak :p

Maar dan vergeet ik natuurlijk even dat je de eerste stappen bij fixed wing vliegen ook niet met 3D toestel maakt... wie moest er nou ook onmiddellijk leren vliegen met een heli met 3D instellingen :p

Het komt wel goed. We blijven proberen.

Veel succes in ieder geval!

Ze hadden misschien in de manual beter nog een derde profiel 'beginner' gedefinieerd met nog mildere instellingen, want zo'n Blade reageert heel heftig op de minste knuppel bewegingen. Bij 3D fixed wing vliegen willen die knuppels nog wel eens in alle mogelijke hoeken zitten... als je dat doet als beginner met zo'n heli, dan ligt ie na nog geen 10 seconden in de vuilbak :p

Maar dan vergeet ik natuurlijk even dat je de eerste stappen bij fixed wing vliegen ook niet met 3D toestel maakt... wie moest er nou ook onmiddellijk leren vliegen met een heli met 3D instellingen :p

Het komt wel goed. We blijven proberen.

een heli vliegen is toch heel wat anders dan een vliegtuig of iets dergelijks.
een heli corigeer je met zeer kleine stick bewegingen :mrgreen:
als je bijvoorbeeld gewend bent een rc auto te besturen en je zou dan een heli gaan vliegen zul je het verschil gelijk merken :schrik:

mijn alle eerste heli kreeg ik nog niet eens fatsoenlijk van de grond (fp heli) en eenmaal in de lucht binnen 2 a 3sec al 1ste crash :oops: dacht toen dat dit aan de heli lag , ben er na een tijdje mee gestopt (alleen maar repareren)
1 jaar later weer begonnen met een coax , daarna een FP , en daarna pas een CP heli.
weet nu dat het een kwestie van geduld en vlieguren is , en niet gelijk willen rond vliegen :mrgreen:

En geloof me: na een paar jaar vliegen, en je zou dezelfde instellingen terug zetten zou je verbaasd zijn..

Ik heb zo een tijd terug mijn piccolo v2 eens van stal gehaald, toendertijd vond ik hem best pittig om te vliegen.
ook vond ik hem best aggressief aan de knuppels hangen, heel gevoelig.

ik crashte hem bijna meteen omdat ik veeeel grotere uitslagen moest maken dan ik nu gewend ben.

Een cp heeft ook nog zoiets als een minimale instelling, zoals bij de uitslagen. onder een bepaald punt ga je kans lopen dat je een windvlaag niet meer kunt corrigeren, omdat simpelweg de uitslag niet voorhanden is.
en liever wat te gevoelig dan te ongevoelig tijdens het leren vliegen.
terugschakelen gaat heel snel, maar van ongevoelig naar gevoelig...
binnen marges natuurlijk...

@Student....ik geloof je direct!

Persoonlijk ben, ook ik, zover nog niet. Hoveren behalve nose in,gaat perfect. Ben bezig met 8jes vliegen en dat gaat ook goed....maar de heli wat "scherper" afstellen durf ik nog niet :-).

Binnenkort eens een cirkel vliegen en dan weer verder. Ik doe t rustig aan....dan blijven de kosten beheersbaar ;-).

Waar vlieg je trouwens zelf mee, Student?
En hoe ben jij begonnen....ook zelf met vallen en opstaan of met hulp ofzo?

Groeten,Gertjan

Gisteren, na een paar wintermaanden niet meer te hebben 'gevlogen', weer ns 2 accuutjes leeggemaakt. Nog niks verleerd: side in hoveren ging goed en wat rustig rondgevlogen.

Dit jaar wil ik graag het nose-in hoveren en rondvliegen onder de knie krijgen!

Hoi @HansL:

ja, die vliegsaison begint gauw weer,

voor het gevoel
ben ik thuis met mijn mCPX de hele tijd aan het oefenen
van nose-in-hoveren,
ook starten en landen in nose-in,

zeker niet te vergelijken met bouten,
maar je krijgt het gevoel,
en bij het oefenen niet vergeten,
dat je ook wisselt en tail in vliegt,
anders reageert je in een geval van nood maar eens verkeert,
dus 50 / 50 nose - in en tail-in,

suc6 verder

groetjes van Heli-Uwe

We zijn ong. een jaar later sinds de eerste pogingen... en ja, m'n eerste crash is een feit :(

Een half uurtje geleden, bij het rondvliegen ging het opeens verkeerd en ik was de controle volledig kwijt. Te laag (+/- 1,5 m) voor de throttle cut, maar gelukkig oefen ik nu boven vrij hoog gras (cm'tje of 30). Voor zover ik het op het eerste zicht kan inschatten valt de schade mee...

Eerste zichtbare schade:
- Tips van de 2 houten mainblades zijn beschadigd
- Flybar is compleet verbogen
- Feathering shaft is gebogen
- Tailhouder is gebarsten en tailfil zit daardoor los

full

full

Deze week één en ander demonteren en kijken welke reserveonderdelen ik zal moeten bestellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iig bladen.. Spot nooit met beschadigde bladen...
Zitten stukken lood in, die kunnen loskomen tijdens een vlucht.
Dat gaat hard, en wil je niet tegenkomen

Succes met de reparatie..
Nog een speciale oorzaak? Of was het "gewoon" dumb thumb?

Back