Een historische vlucht met een historische kist

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 22 dec 2007.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik ken iemand die heefd dit model
    met 2 oude seider 7 70 motoren
    Echt een schiterende kist maar hij vliegt er haast nooit mee
    Hij heeft een speciale aanhanger om hem te vervoeren
     
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Ramses,

    de foto's van de eerste 5 bladzijden zijn verloren gegaan door een andere programmaturing van het modelbouwforum!
    Meerdere leden hebben daar last van gehad en konden dit niet meer weergeven.

    Jeroen,
    het model waarover we het hebben is een Fokker F VIIb.
    Deze heeft 3 motoren en geen 2 motoren!!

    Wat de bouw betreft gaat het nog een tijdje duren voordat dat van start gaat!
    Eerst moet er nog een hoop reken en tekenwerk verricht worden voordat ik eraan begin!
    Dit kan nog zeker een half jaar duren!

    Ook over het vergaren van de nodige info over de echte gaat veel tijd in zitten!
    Het moet tenslotte toch een echt schaalkist worden met alles erop en eraan(ook het interieur).

    Ook de materiaalkeuze moet uitgewerkt worden omdat ik deze kist toch eigenlijk onder de 17kg wil hebben!


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2011
  3. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hallo hans

    bedoel je deze ?

    [​IMG]


    groet jacques
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Jacques,
    nee dat is dacht ik de Fokker F XII.

    Ik zal wel even in de loop van de dag een foto'tje plaatsen van het origineel!

    Mvgr Hans
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Hier het plaatje van de Fokker F VIIb/3m

    [​IMG]


    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ja deeze 2 was een typefout
    3 seidels
    maar ik zie nu ook het verschil
    Dees heeft naca ringen
    eigenaar yke rusticus



     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    hahaha,dat vindt ik wel een goeie Frank.
    Heb dat filmpje al een paar keer zitten bekijken wat betreft de vleugel opbouw e.d!
    Er staan nog meer filmpjes van dit type kist waar ik denk ik wel al een hoop info van kan vergaren.
    Ga in september maar eens naar het Aviodome en ga ook eens in contact proberen te komen met Vroege Vogels zoals jij destijds hebt gedaan voor de Fokker F II.

    Mvgr Hans
     
  9. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi hans ,

    dit is wel een fokker FVIIB 3m
    dit is de 1/5 van yke rusticus (phblue)
    voorzien van 3 x st770

    groet jacques
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Jacques,
    als ik de foto goed bekijk dan zie ik de naam PELIKAAN op deze mooie kist staan.
    Ik heb het nog even nagekeken en het is een Fokker F XVIII!
    BeKijk even goed het compartiment waar de gezagsvoerders zitten van deze kist!
    Deze zitten voor de vleugel tewijl de gezagsvoerders van de F VIIb/3m onder de neuslijst van de vleugel zitten!

    De ramen waar de gezagsvoerders naar buiten kijken van de F VIIb/3m zitten gelijk onderaan de vleugel vast terwijl bij de F XVIII er eerst een dakje vanaf de vleugel naar voren loopt en dan pas de raampjes!

    Hier een foto van het origineel

    [​IMG]

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ach ja, Sjakie is dan inmiddels zo'n beetje beroepsmodelbouwer,
    maar hij wordt ook wat ouder nietwaar, :rolling: Yke heeft inderdaad 'de Pelikaan' gebouwd een F-XVIII,

    Trouwens in 1:5 heel indrukwekkend om te zien!

    gr

    Frank
     
  12. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    zo zo die gaat goed , ik had storing op de harde schijf ,raakt ´n beetje vol :rolleyes:
    maar heb toch een beetje gelijk , is een fokker met 3 motoren:yes:zien er toch ongeveer het zelfde uit , ´n blinde ziet het verschil toch niet


    groeten uit , tja waar ook weer vandaan :confused:
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag heb ik Aviodrome bezocht en er was heel wat te zien!
    Ik heb vol bewondering naar de Conny staan te kijken met z'n drie staarten.
    Ook ben ik in dit vliegtuig geweest en ik moet zeggen dat het kwa ruimte toch wel even een beetje tegeviel dan als je er buiten staat.
    Ook de cockpit heb ik is even staan te bekijken en die is echt klein!
    Je moet je in je stoeltje proppen om erin te komen(Jeetje wat is dat klein zeg).

    Ook heb ik de Fokker FVIIa staan te bewonderen en dat is toch wel machtig om dit kistje in het echt te kunnen beleven!

    Ook ben ik naar het documentatie centrum gegaan om gegevens van de Fokker F VIIb te verzamelen waar dit draadje eigenlijk over gaat!
    Nou ik kan je zeggen dat er toch eigenlijk erg weinig van over is van deze toch wel erg belangrijke kist uit die periode!
    Heb aardig wat op diskette staan maar eigenlijk nog niet volledig!
    Heb ook een beetje massel gehad wat de prijs betreft die je daarvoor moet neertellen want 1 technische tekening kost eigenlijk 15,00 eurie!
    Ik moet er ook even bij vertellen dat het absoluut het geld waard is want van o.a dit soort dingen
    draait het Aviodrome op dus is het geld goed besteed(ook wat kennis van zaken voor mij betreft).

    Hier een paar technische tekeningen van de in totaal 30 stuks die ik heb kunnen verkrijgen(gelukkig het ik niet de hoofdprijs hoeven te betalen).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu wordt het tijd om deze tekeningen te gaan bestuderen om zo een goed beeld te kunnen krijgen hoe dit kistje in elkaar zit!

    Ik weet nog niet of ik een aantal van deze tekeningen ga laten uitvergroten bij een copiër bedrijf of dat ik zelf maar in het potloot ga duiken.

    Ook moet er nog heel wat beeld materiaal verzameld worden wat foto's betreft!
    Dus als iemand beeldmaterieel heeft van de Fokker F VIIb en met name de SPECHT(deze gaat mijn schaalmodel worden) dan is dat van harte welkom

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Even off topic!
    Hier nog even een foto'tje van de Conny!
    Ik vondt het zo'n inposante kist(dus vandaar)

    En stinken dat dat ding nog doet
    Dat wordt veroorzaakt door de sproeimiddelen die zij in haar laatste jaren heeft vervoerd omdat zij toen als sproeivliegtuig heeft gefungeerd
    [​IMG]

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    En weer een heeeeeeeeeeel klein beetje dichterbij voordat er met de bouw begonnen kan worden!
    Na een hele middag gespit te hebben op het internet heb ik 2 foto'tjes te pakken gekregen van de PH-AFS Specht!
    Gelukkig is het een rechter en een linker aanzicht!

    [​IMG]
    Op deze tweede foto zit er op de vleugeltip een kleine installatie die ik niet kan verklaren!
    Heeft iemand enige kennis van zaken wat dit zou kunnen zijn!
    [​IMG]

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    In ieder geval niet iets wat je moet nabouwen. Er werd wel eens meetapparatuur op vleugels gezet, maar ik zou niet weten waarvoor die van de Specht zijn.

    Hier een foto van de FK26 die tijdelijk een doos met meetapparatuur op z'n vleugel heeft:

    [​IMG]
     
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.205
    Locatie:
    rotterdam
    Dat zou ik met je eens kunnen zijn maar stel dat jij een jurylid zou zijn bij de F4c en je ziet dit niet zitten op de vleugel!
    Wat is jouw reactie dan?

    Als ik nog andere foto's bij elkaar kan verzamelen waar dit niet op staat dan graag maar op dit moment heb ik in ieder geval geen keuze!

    Mvgr Hans
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Dat ben ik! :D

    Ja, je moet wel even doorzoeken naar foto's. Persoonlijk ben ik er wel zeker van dat het iets tijdelijks is, die dingen. Maar ja, hierbij ga je natuurlijk te maken krijgen met persoonlijke mening/interpretatie/kennis. Als je nog een foto vind, dan kan je deze foto ook wel gebruiken, maar met een aantekening erbij, toch?
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Nog wat info over de Specht:

    [​IMG]

    12) KLM PH-AGR “Reiger”pictured at night at Schiphol – Amsterdam airfield.

    PH-AGR “Reiger” flew almost 7 years with KLM until it was officially sold to Crilly Airways on the 12th of August 1936.
    According to Gerald Howson the true story was a little different but far more spectacular (Source and copyright: Air Enthousiast nr 13 – August-November 1980):
    The accredited Spanish air attache in Paris and London had been one Commandante Carmelo de las Morenas Alcala, who, sympathetic to the Nationalist cause, had resigned his post on 23 July, after having endeavoured to persuade Spanish embassy officials to join the rebellion. He had then negotiated the purchase of a number of aircraft from Poland on behalf of the Nationalists and, on 1 August, had gone to Amsterdam to buy two F VIIb-3ms (PH-AFS Specht and PH-AGR Reiger).
    The Dutch government had, however, already declared for a policy of non-intervention and forbade the sale. Hearing that four ex-British Airways Fokker F XIIs were back at Gatwick after an abortive attempt to reach the Nationalists in Burgos, he returned to the UK on 3 August to see if he could arrange for the purchase of these larger trimotors via his "Polish Connection" and thus attempt once more to get them to Spain. He was still optimistic that, by some means or other, he would be able to acquire the two KLM F VIIb-3ms as well, as was demonstrated by his engagement of the celebrated racing pilot, Capt T Neville Stack, to fly one of them to Spain!

    [​IMG]

    13) Nice profile Juan Millan put on this forum some time ago. Source: la Enciclopedia de la Aviacion Militar Española de Quiron.

    As pilot for the other F VIIb-3m, Stack suggested to de las Morenas that he employ Donald Salisbury Green, who was both familiar with the Fokker trimotor and with the northern Spanish terrain. Salisbury Green was invited to meet Spanish representatives at the Savoy Hotel, London, on 10 August, where he was introduced to de las Morenas, Juan de la Cierva and another Spaniard (believed to have been the Duke of Alba). It was proposed that he and Stack be given bank drafts of up to Fl 40,000, fly to Schiphol and there buy the F VIIb-3ms privately, subsequently flying them to Burgos.
    Early in the morning of 11 August, the two British pilots arrived at Schiphol, but KLM refused their offer while indicating that they would be willing to sell the Fokkers to Crilly Airways (with whom they had dealt with before) for Fl 37,000 (£5,000) provided they be flown to the UK by KLM pilots.

    [​IMG]

    14) PH-AGR coded 20-4 at Extremadura (ook hier de opbouw op de vleugeltip!)

    The necessary arrangements were speedily made and two KLM pilots, Fraenkel and Scholte, flew the Fokkers to Croydon where they arrived on the evening of the same day. Five gallon (22,71) fuel drums were strapped to the passenger seats at Croydon, the intention being to transfer their contents to the wing centre section tanks by means of a hand pump and rubber tube inserted in the feed pipe between the passenger salon and flight deck. This endowed the F VIIb-3m with sufficient range to reach Burgos non-stop but dictated inclusion of a second crew member. Stack already had a very competent mechanic, but Salisbury Green, having insufficient time to engage a mechanic that he could trust, enlisted the services of an old friend who, in the event, proved to be an alcoholic who found flying nerve-wracking! However, there was no time to find a replacement.

    Meer info op deze site

    Groeten, Ramses
     

Deel Deze Pagina