Het is bijna 1 3/4 jaar geleden dat ik nog wat aandacht schonk aan de Fokker F VIIb maar ben zo'n kleine week geleden er weer mee verder gegaan.
Ten eerste heb ik de tekeningen die ik van Jeroen heb doorgemailt gekregen van de Fokker F VIIa(yke rustikus) uitgeprint(en dat was een hele klus voor de printer).
Ten tweede heb ik alle A4'tjes aan elkaar geplakt die ik nodig had om er complete tekeningenpakket van te maken.
Ten derde heb ik de tekeningen aangepast naar de afmetingen van de Fokker F VIIb zoals de romp aanpassen(De F VIIb heeft een langer neusje en het gedeelte achter de vleugel is korter),het hoogte en richtingsroer zijn iets groter en niet te vergeten de vleugel groter gemaakt(de F VIIa heeft een spanwijdte van een kleine 20mtr en de F VIIb heeft een spanwijdte van 21,7 mtr).
Ik was van plan deze kist 1:6 te gaan maken maar na wat berekeningen wat de afmetingen betreft ben ik voor de 1:5,5 gegaan.
M.a.w de lengte van de romp wordt 2,69mtr en de spanwijdte wordt 3,94mtr!
De romp gaat achter het instapdeurtje voor de passagiers een deling krijgen zodat het vervoer in de auto kan geschieden i.p.v op het dak van de auto en het is ook wat prettiger om op deze manier de F VIIb thuis te huisvesten!
Het streefgewicht wat ik voor ogen heb is om onder de 15kg te blijven dus dat is met heel veel gewichtbesparende bouwmaterialen deze kist bouwen.
Populieren multiplex(ook wel lightply genoemd), jong grenenhout en lichtgewicht balsahout zijn de hoofdbestandsdelen.
Bepaalde gegevens zijn al bekend zoals de 3 motoren met een gezamenlijk gewicht van 4,2kg(ik hou het op 4,5kg voor het gemak),de wielen die denk ik bij elkaar zo'n 1kg(natte vinger werk) wegen, de brandstoftanks(750gr),ijzer/staal/messing/aluminiumwerk van ik denk zo'n 3 kg.
Dit opgeteld zit ik al op 9,25kg dus heb ik nog maar 5,75 kg over voor het houtwerk!
Dit wordt dus een hele spannende wedstrijd om dat te winnen kwa gewicht
Ik hoop dat ik het mee mag maken.
Vandaag(was eigenlijk niet de bedoeling) al een beginnetje gemaakt met de bouw n.m.l de triplex zijkanten waar het vakwerkframe van latten op de buitenkant gelijmt gaan worden(triplex komt aan de binnenkant en is dus gelijk een deel van het interieur).
Wanneer de volgende update is weet ik niet maar er wordt aan gewerkt!
Mvgr Hans