Sander had op de 7.5 meet beloofd om een SPW antennebouw recept te maken.
Onlangs is dit door hem geplaatst en dat heeft het zeker een stuk duidelijker en makkelijker gemaakt.
Ik heb vernomen dat er behoorlijk veel mensen in blije afwachting van dit recept zijn geweest, dus deze zullen intussen wel hard aan het bouwen zijn.....
Op deze meet 7.5, had ik al een test-setje meegenomen (gemaakt van 0.8 rvs draad) en deze bleken het goed te doen. (ikke blij)
Sander had ze even op zijn apparatuur geplaatst en er was in ieder geval goed mee te vliegen (mijn eigen Airwave 5.8 ontvanger was/is defect, dus ik kon het zelf niet testen)
Daar de info nu perfect is, probeer ik nu ook zo optimaal mogelijke antennetjes te maken. Ik heb (en weet) geen toegang tot tuning/meet apparatuur, dus kan ik alleen maar zo nauwkeurig mogelijk de afmetingen volgen. Getracht dit op .01mm nauwkeurigheid te houden.
Vandaar dat ik 3 setjes gemaakt heb ... Voor kanaal 1 (5740), kanaal 4 (5800) en voor kanaal 7 (5860). Een setje bestaat uit een CL en een SPW.
Ooit heb ik 2mtr zend en ontvangers gebouwd (Veron) en hiervoor gebruikte ik verzilverd koperdraad voor de spoeltjes (skineffect als ik me goed herinner HF gaat liefst in buitenmantel van spoeldraad zitten).
Volgens Sander heeft dit inzake antennes niet zo veel zin. Maar ja... van RVS weet ik intussen dat het goed werkt, dus proberen we ook wat anders.
Ben dus op jacht gegaan naar dit soort zilverdraad en dit is ruim voorhanden in de hobbyzaak (diverse diameters en dus ook 0,8 mm) voor schilderen borduren en sierraden maken. Een paar meter van dat spul kost nog geen 2 Euries.
By
jacquesfpv at 2011-08-19
Het heeft een koperen kern (taai soort getrokken koper) met zilveren laagje.
Gezien het formaat/afmetingen van de 5.8 antenne is dit in mijn optiek sterk en stevig genoeg voor een toepassing op de modellen en ontvanger.
Tevens zijn de hoeken en het ARCdeel netjes te modelleren en tijdens het buigen voel je het materiaal harder worden (is ook een eigenschap van koper).
By
jacquesfpv at 2011-08-19
Het solderen gaat ook perfect en laat het toe om niet teveel soldeer te gebruiken.
By
jacquesfpv at 2011-08-19
De 3 en 4 blads zijn eigenlijk even eenvoudig te maken.
By
jacquesfpv at 2011-08-19
Het is best wel leuk om zo nauwkeurig mogelijk deze antennetjes te bouwen en ze straks in de praktijk te kunnen testen. (ze zullen in ieder geval niet roesten..)
By
jacquesfpv at 2011-08-19
Zoals gezegd, mijn (Airwave) 5.8 ontvanger is DOA ( ik heb hem nadien open gemaakt om te checken en weerstandje verwijderd " de modificatie voor SPW tjes") Derhalve kan ik hem niet onder garantie laten herstellen/omruilen. Dom he..
Ben nu in blije afwachting voor de nog uit te komen Immersion UNO. Maar als intussen nog iemand een 5.8 fatshark compatibel ontvanger heeft liggen, (om de tijd te overbruggen totdat de UNO leverbaar is ) hou ik mij aanbevolen.
In ieder geval... Sander, many thanks voor je recept.!!
Ik hoop later te rapporteren hoe ze het doen.
groet,
Jacques