Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb na wat rondpuzzelen een paar nieuwe servos besteld, evenals een nieuwe accu. De gok blijft of het goede servos zijn maar voor het geld wil ik het gokje wel wagen :)
    HXT900 9g / 1.6kg / .12sec [​IMG]
    Vervang bij deze dus alle 4 de servos, de staart servo begint nu ookal nukken te geven en daar zit ik helemaal niet op te wachten.
     
  2. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Na tientallen van die dingen afgesteld en ingevolgen te hebben moest het er ook maar van komen, eentje voor me zelf.

    Ik heb een barebone gepakt, en deze meteen borstelloos gemaakt.

    Reden was dat ik de Eksy motor er regelaar wilde testen en eigenlijk vind ik het ding wel erg leuk. Wel heb ik meteen tegen Maureen gezegt dat ze moest voorkomen dat er weer gebeurde wat als eens eerder met een esky is gebeurd ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18421 :oops: ) en ik straks weer een veel te dure micro heb vliegen.

    Mijn setup

    4 * Hitec HS55, deze zijn kwa maatvoering precies het zelfde als de originele eksy servo's
    1 * Align RCE500X gyro
    1 * Esky BL motor
    1 * Esky BL regelaar
    1 * Eksy 6 kanaals PPM ontvanger
    1 * 9T tandwiel Align (as 2,3 mm)
    1 * Thunder power 2100 15 C 3S accu (eigenlijk van me Trex 450 SE)

    Bestuur de boel met een FF9

    Pitch curve gewoon 0 naar 100% (met 60 % op de Pitch afr)
    Gas curve 0 25 60 60 en 60 voor normal en 75% op Idle 1.
    Aileron en Elevator AFR op 50%

    Ik moet zeggen dat ding vliegt echt leuk en als je zelf de gaten in de servo armpjes boort rederlijk spelling werkt (1,5 mm boren).
    Ik heb er vanmorgen en vanavond even mee gevolgen en het ding is goed bestuurbaar. Oke het is geen Trex maar toch voor dat geld.

    Ik moet nog even en ruimer veldje zoeken want ik heb nu alleen nog maar onder de bomen, hier achter in het park een beetje gehooverd en kleine 8tjes gevolgen maar dat doet hij leuk.

    Auto roteren kan je volgens mij vergeten, throttle hold en hij valt als een baksteen, en afvangen is er niet bij. Vol pitch en hij valt gewoon door.

    Nu hopen dat ik niet het zelfde probleem met het ding krijg als met mij vorige eksy :oops:

    gr Remco
     
  3. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Hehe kicke, de Trex fanaat vliegt nu met een King, doet me goed :p Ben beniewd wat je verdere ervaring is van de Eksy regelaar en motor... welke heb je genomen ? neem aan de 3100 KV ??

    Ik heb sinds het vliegen gisteren een wobbel in mijn staart. De wobbel doet zich voor nadat de staart iets heeft moeten doen, hetzij door zelf sturen hetzij door corrigeren van bijvoorbeeld de wind.
    Wobbel-len (onov.ww.)
    1 Heen en weer wippen van de staart van een RC heli => schudden, gyrorommelen
    2 (van wobbellen, vlucht) zo aanvoelen bij het vliegen als genoemd wordt

    Heb voor het gemak het woord wobbel erbij gezocht in het NL woordenboek.
    Vandaag heb ik de gehele heli uit elkaar gehaald, alles ontvet en bekeken of ik ergens verstopte slijtage kan zien (vlieg toch wel veel met het ding) maar kon niks vinden. Alles weer in elkaar gezet en dus een paar uurtjes schroeven achter de rug. Resultaat mag er wezen, de wobbel is er nog steeds :(
    Ik heb zojuist alle scharnier puntjes weer even losgeschroeft en ingevet met van dat zeer dunne silicone based goedje van Remco en dan vanavond met iets minder wind weer een poging wagen. Ik ga er voorals nog niet vanuit dat vet de oplossing is want vet was alles al :p
     
  4. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem

    Toch gekozen voor de originele BL motor en regelaar van ESky ?, ik ben benieuwd.
     
  5. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    hoe doen jullie het met balance van jullie heli met dat zware accus van 2200?
     
  6. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    De balance is juist prima met deze accu, de orginele accu is eigenlijk niet zwaar genoeg.
     
  7. groenst

    groenst Guest

    Ik kan er leuk mee in de tuin fladderen, maakt ook veel minder geluid dan mijn HDX 450, wel zo aardig voor mijn buren. Morgen maar weer eens op een groter veld vliegen, laatste keer kon ik me slecht beheersen veel kapot!!! Loeihard van je afvliegen en weer terug, prachtig. Inmiddels 4 van die vette lipo's van 2200, dus ik kan effe!!! Leuke hobbyjavascript:emoticon(':D')
    Very Happy
     
  8. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Stefan ! !
    Waar ga je morgen vliegen ?? Ik heb een prachtig plekkie hier in Doetinchem, kunnen we samen effe knallen als je zin hebt :)
    Moeten we overigens wel doen als de zon een beetje onder gaat dan heb je de zon mooi in de rug.

    Greetz
     
  9. groenst

    groenst Guest

    Remco had het over het veld bij het Rietveld (ik ben er ook nog niet geweest), hij wilde er ook zijn met zijn king.
    ongeveer 20.00?
     
  10. groenst

    groenst Guest

    Ik heb ook nog een esky kristal liggen met het nr.35.850 weet je wat dit voor een kanaal is? Dan kan ik de MX16 daarop zetten. Anders zitten we beide op kanaal 78

    groet, Stefan
     
  11. djorkaef

    djorkaef Guest

    begrijp er niet zoveel van :? in normal mode stijg je op door de pitch stick naar beneden te doen, en in stunt door hem naar boven te bewegen? en je zegt ook dat in normal mode je pitch steeds negatief blijft? thans de curve loopt steeds boven de 50%?
     
  12. djorkaef

    djorkaef Guest

    dus als ik het goed begrijp (wordt ingewikkeld) dan is meer dan 50% pitch voor jou negatief (want in normal zit je constant boven de 50)? en is hendel naar beneden voor jou stijgen (toerental naar boven in normal en omhoog in stunt)?
     
  13. djorkaef

    djorkaef Guest

    reageer dan ff op wat ik zei, dan moet het toch zijn dat voor jou alles boven de 50% pitch negatief is? anders stijgt die toch gewoon op in normal (met je V trottle curve die volledig boven de 50 ligt). en als voor jou +50% negatief is dan wil dat toch ook zeggen (als ik je stunt curve zie) dat je opstijgt door je hendel naar beneden te halen?

    als dit klopt bedoel ik maar gewoon dat er heel wat (de meeste?) mensen zijn die zo niet vliegen, maar waarvoor opstijgen hendel naar boven betekent, en positieve pitch alles boven die 50%, en dus de curves volledig andersom staan.
     
  14. djorkaef

    djorkaef Guest

    okay sorry voor de overlast, ik begrijp :D

    waarom jem precies inverted gezet hebt ('omdat anders de pitch hendel verkeerd om blijft zitten') begrijp ik nog niet echt maar zal de vermoeidheid zijn :)

    mooie foto's, zijn er ook filmpjes van mooie vluchten?

    mvg, djorkaef
     
  15. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    weet niet of je het mooi vind maar hier heb je twee filmpjes plus nog wat aan foto's.
    Driebier heli part.
     
  16. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Allereerst Stefan, ik kan vanvond helemaal niet :( doen we dan een andere keer ! !

    Ik heb vanmorgen weer gevlogen en heb nog steeds last van mijn wobbel in de staart. Het probleem doet zich voor als ik linksom stuur en dat is dus als de staart minder belast word. Je zou juist zeggen dat hij het moet gaan doen met meer belasting als er sprake is van een versleten deel.
    Als iemand een tip voor me heeft graag. Ik kan hopelijk van een bekende wel even zijn staart deel lenen om te kijken of het daar in zit maar anders weet ik het zo niet.
    Ik zit zelf te denken dat er iets van een lager versleten is maar hoe test ik of een lager daadwerkelijk versleten is zondxer gelijk delen te vervangen ?? Wellicht dat de glijlagers bij de tandriem het onderhand wel gehad hebben ! !
     
  17. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik weet niet waarom je zo moeilijk doet, je kan toch gewoon de Throttle hold programmeren voor het testen kan je de servo's bewegen zonder dat de motor gaat lopen en natuurlijk de motor snel uitzetten mocht dat nodig zijn.

    Normal gebruiken voor normaal vliegen met een laag toerental (dus vanaf punt 2 gas op 60 %)
    IDLE voor het eventueel ligt 3d vliegen met een wat hoger toerental (gas curve recht op ca 75%)

    gr Remco
     
  18. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had eerst een binnenloper van walkera erop met 10T afkomstig van mijn walkera 22e. Het ging goed met zijn 3200KV.
    Maar ik had ook esky BL motor besteld van 3100KV en vandaag was pakketje binnen.... Oeps ze hebben een 3900 KV opgestuurd.... Maar ja even erop gezet met een 10T en ging wat testen in een kamer want met zo een weer kan ik het beter niet buiten testen...

    WOW wat een power!!!! Ik heb meteen mijn gas curve op 50% gezet op punt 2,3,4 en 5! Meer durf ik het echt niet te zetten! Ik werd echt bang boven 50%! Hij draait als een gek!

    Een ding weet ik zeker, het komt niet alleen door dat 700 meer KV maar esky buitenloper is gewoon veel sneller dan walkera binnenloper.

    Weet iemand een formule om headspeed te rekenen?

    tandwiel: 10T
    main tandwiel: 140T
    motor: 3900 KV
    3s lipo

    Welke headspeed is het beste voor hoveren?
     
  19. BasTijs

    BasTijs Guest

    3s lipo is 11,1 volt, 3900KV is 3900 toeren per volt dus 43290 RPM. 140 / 10 = 14, dus 43920 / 14 = 3137 RPM. Volgens mij zoiets, tenminste zo dacht ik :D
     
  20. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    nou dat ik dan echt te veel denk ik... Welke headspeed is het beste voor hoveren? 2000 toch?
     

Deel Deze Pagina