Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Zo ik ben ook weer thuis van een weekje Duitsland..
    Ik heb de heli nog niet aangeraakt, kan ook een beetje slecht bij de Gymzaal komen... zit een week of twee zonder auto.
    Deze staat 50Km ten zuiden van Koblenz met een kapotte waterpomp... balen.
    Dus heb ik momenteel ook niet echt vervoer voor de heli. En ik had zo graag mijn laatste modificatie uit willen proberen. Verlengde LIPO compartiment zodat de heli wat beter in balans is.
    By the way ik oefen alleen nog maar op throtle ipv idle

    Een aanrader..... http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html buiten het feit dat het leerzaam is ook nog eens leuk om te lezen... :D
    Hij spreekt ook van een perfecte balans van de heli, voor die tijd heeft het als beginnend vlieger geen zin om te vliegen...

    PS.
    hoe gaat het met Guido.... al weer vliegend?
     
  2. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Mmmmmmmm ik had je nog zo gewezen op het tandwiel probleem... neem er wel een met niet te veel tanden standaard zijn dat er 9 en de kleinste voor de BL is 10T even kijken (uitrekenen) hoe je met je toerental uitkomt.
    Hoge rotor speed is aardig maar je hebt een stuk minder power... en je LIPO zal sneller leeg zijn!
    Verder ben ik het met je eens dat een trim alleen maar nadelig uitpakt... het gaat allemaal prima totdat je de staart even kwijt raakt.. op dat moment heb je alleen maar nadeel van een trim. Voor een doorgewinterde vlieger geen probleem schat ik maar voor de beginner bijna niet te doen.
    Daarom heb ik gekozen voor echt een 100% balans, lees by the way op het forum regelmatig dat onze heli's gewoon goed in balans dienen te zijn. Vandaar mijn LIPO bakje aanpassing. Kan het daar net mee redden. LIPO steekt nu 3/4 uit het bakje. Ook de swashplate stond bij mij niet echt mooi haaks op de mainrotor as, dat heb ik nu ook aan gepast.
    Ik heb met die aanpassing gemerkt dat de heli al een stuk beter in de hand te houden is... nu nog testen met de LIPO aanpassing. :wink:
     
  3. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Bij Remco.... 4rc.nl ???? :?:

    5 weken levertijd... wow dat is lang... Jammer.
    Ik woon in Warnsveld tentijden van mijn aanschaf had Remco de King II ook nog niet op de plank... de mijne via internet besteld..
    Verder prima kerel die remco... altijd bereid om advies of id te geven.
    Suc6 met het wachten.... we kunnen straks misschien een keer samen klooien. Twee weten vaak meer als een.

    Groeten...
     
  4. kadushi6

    kadushi6

    Lid geworden:
    30 mei 2007
    Berichten:
    8
    Nooit doen! Had mijn #36 goed onder controle in alle standen behalve nose-in. Om dit te oefenen toch weer mijn E-sky honeybee FP gepakt. Oefenen, crash, rotorbladen goedzetten en weer gaan. 20 min vliegen op een lipo. Binnen een week stabiel nose-in en dat doe je daarna moeiteloos met een CP heli waarbij elke crash toch schade betekent!
     
  5. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Ja klopt daarom wachten we gewoon even , dat samen "vliegen"lijkt me een goed plan dat moeten we een keer uitvoeren.
     
  6. Heli fan

    Heli fan Guest

    Zo, ik heb eindelijk weer eens een beetje tijd om te vliegen, en m'n contacten te onderhouden op dit forum :wink: .
    Inmiddels heb ik de brushless set ontvangen (3100kV + 10T) en gemonteerd op de King II.

    De motor loopt als een zonnetje en wordt (zelf na een minuut of 5) hoogstens lauw.

    Toch loopt de heli niet naar m'n zin, ik krijg hem niet stabiel. Dit zal een gevolg zijn van de butsen die de rotorbladen inmiddels hebben opgelopen.
    De reparatie met tape (incl. balancing) lijken niet afdoende.
    Toch maar geprobeerd te hooveren :oops: , heeft me dus een landingsgestel en een kromme mainblade as gekost.
    Die internet helicopteronderdelenjongens zien me graag komen :evil:

    Intussen heb ik besloten meer aandacht te besteden aan de basisvaardigheden.
    De site die Frans noemde (http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html) is inderdaad waarschijnlijk dé weg om e.e.a. onder de knie te krijgen. Discipline, that's the trick :idea:

    Ik had me voorgenomen regelmatig achter de sim te gaan zitten, maar dat vind ik niets..alsof je een computerspelletje zit te spelen. :roll:
    Dus heb ik mezelf getracteerd op een E-sky Lama V3.
    Fantastisch apparaatje, na 4 of 5 batterijladingen gaat het me inmiddels aardig af om het toestel te laten doen wat ík wil. :p
    Weliswaar zijn de rotorbladen slap spul en snel kapot, maar de reparaties zijn veel goedkoper dan van de King II.

    Ik neem aan dit opstapje me behoorlijk zal helpen om toch snel controle te krijgen over de King II.
    Misschien van het weekend maar eens proberen met nieuwe blades.

    Zijn er trouwens al filmpjes van de eerste ervaringen?
     
  7. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi Guido,
    Mooi 10T gekozen.. heb je nog gerekend wat nu uiteindelijk de rotor RPM is?
    Zou je mijn volgende vragen kunnen beantwoorden.
    - Type motor part no:.
    - Type ESC part no:.
    - Tandwiel part no:.

    Was de motor makkelijk te monteren.. steek van de montage schroefjes e.d okay?

    Is een aardig hulp middel en het geeft al aan dat je niet in 5 min. een heli onder controle hebt.

    Ik weet niet Guido, het lijkt inderdaad op een computer spel, maar ik vind wel dat je een gevoel krijgt over de gevoeligheid van de sticks.
    Welke FS vlieg jij, ik zit nu met Aerofly pro de luxe te sporten... is een stuk beter dan FSM.
    De Lama V3, is een leuk speeltje niets meer en niets minder maar of dat ding je helpt bij het leren vliegen met een CP machine... :?: :?: :wink: Ik heb zo mijn twijfels.
    Je hebt nu wel wat vliegend... ha :wink:

    Als alles goed gaat heb ik de auto volgende week weer beschikbaar en kan ik weer gaan vliegen met de King II, inmiddels al wel een setje nieuwe rotor bladen liggen. Probeer het eerst even met de cellotape gerepareerde bladen..

    Frans
     
  8. heej frans!:)

    heb jij al een model voor de aerofly die lijkt op je eige heli??

    groeten bas
     
  9. Heli fan

    Heli fan Guest

    Hoi Frans,

    - compleet setje BL motor en ESC: EK5-0080 (Esky) (Aerotronic);
    - tanwiel 10T, 2,3 mm: CO 2002 (SJM) (RC-Vliegshop). Ik kon geen Esky tandwiel vinden en ben via zoeken op internet op dit tandwiel uitgekomen. Ik heb er nog het nodige met de dremel aan moeten slijpen omdat het gat voorzien was van een platte zijde, terwijl de motor een volledig ronde as heeft. Uiteindelijk heb ik het gat zoveel geruimd, dat ik het tandwiel met enige kracht erop kon persen.

    Ik heb niet echt gerekend aan deze motor, daar ik van de oorspronkelijke motor geen nadere gegevens heb.
    Voor de nieuwe motor zou volgens mij de rotor RPM bedragen:
    3100 x 11,1 x 80% x 10 / 140 = 1966.

    In ieder geval is ie feller, ik denk een gevolg van de principieel andere wijze van bekrachtiging (stappenmotor).

    Maar zoals gezegd, ik heb er niet echt mee gevlogen, daar mijn heli t.g.v. de slechte staat waarin de rotorbladen zich bevonden niet echt stabiel was.
    Toen vervolgens een van de bladen tegen de staart kwam was het asje tussen beide rotorbladen zo krom als een banaan.
    Ik heb de zaak gedemonteerd en zo goed en kwaad als het ging weer gericht. Voor de zekerheid toch maar een reserve asje aangeschaft (en zo blijf je arm) :( .

    Ik beschik alleen over FSM, ziet er wel leuk uit, maar het blijft twee dimensionaal hè.

    De zender bij de Lama (weliswaar 4 kanaals) is kwa "stick gevoel" zeer gelijkend.
    Met name de oefening van oog - hand coördinatie (vooral nose -in) c.q. in geval van paniek (te dicht bij muur, tafelpoot noem maar op) gaat met sprongen vooruit.
    Ach, laat het wat rotorbladen kosten... dat zijn in vergelijking met die van de King II de kosten niet.
    En wat het belangrijkste is: Ik ben bevangen door het helivliegvirus en vliegen doe ik nu :wink:!!

    Ik kreeg hem niet stabiel, ondanks balanceren, ik denk dat de luchtstroming in draaiende toestand, niet gelijkmatig was bij beide rotorbladen..
    Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

    Groeten,
    Guido
     
  10. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi Bas,
    Nog niet echt maar gebruik de T-Rex 450 als model... erg zeneuwachtig ding trouwens, heb nog niet de kans gehad om te zoeken naar nog iets vergelijkbaars.
    Wel dat het gedrag redelijk overeenkomt met wat ik ervaren heb in de gymzaal. Ik heb de simulatie factor van 100% tijdelijk verlaagd naar 75%.
    Nu lijkt de respondse wat meer op de King II... Heb getracht met de editor wat aanpassingen aan het T-rex model aan te brengen maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Maar nu op 75% simulatie gaat het okay. Crash nog wel erg vaak... al hoe wel het steeds iets beter gaat.

    Bedankt voor de PB info..
    :wink:
     
  11. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Nu mijn bevinding kan ik nog niet publiseren... zit zoals eerder geschreven zit ik zonder vervoer... de Volvo 850 heeft een defecte waterpomp en staat in Koblenz.

    Buiten vliegen durf ik gewoon niet... zeker niet na al jou bevindingen. :D

    Wat betreft de BL motor, balen dat je zoveel werk er mee hebt gehad, loopt het tandwieltje wel mooi rond... geen geslinger? Volgens mij moeten er ook passende ronsel tandwieltjes zijn :!: En klopt de tand modul !!??? :|
    Ik wil zelf ook upgraden naar BL.
    Verder moet ik nog uitvinden wat de schade bij mijn heli allemaal terweeg brengt... one way to find out ik weet het.. :evil:

    Balance... ik zal een paar kiekjes maken van mijn modificatie... en hoe ze nu hangt..

    groeten...
     
  12. Heli fan

    Heli fan Guest

    Het tandwieltje is lekker lang, zodat de slag in het hoofdtandwiel mooi wordt opgevangen. De tanden grijpen goed in elkaar... loopt als een tierelier.

    De BL motor is voorzien van 4 bevestigingsgaten, waarvan er 2 exact overeekomen met het gatenpatroon in het chassis.

    Groeten,
    Guido
     
  13. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    Vandaag weer begonnen met vliegen... en wat denkje, m'n accubak aanpassing is een verademing.
    Tot op heden nog niet zo goed kunnen vliegen.
    Ik zit nu dicht tegen hooveren aan en dat is voor mij een reuze sprong vooruit.
    Ben toch maar buiten gaan vliegen, vanavond was het hier nagenoeg windstil.

    Ik heb nu ook ontdekt dat de besturing van de tail-rotor ook wat te wensen overlaat, heb de hele meuk maar eens opnieuw af gesteld. :evil:
    De servo kan 180 graden draaien, en ze was zo afgesteld dat de tail rotor bij 140 graden al mechanisch aan het einde van zijn slag was. Mmmm lijkt me niet jofel voor het motortje. De zaak is nu zo afgesteld dat de servo vrijuit zijn 180 rotatie kan maken zonder dat de mechanica van de tailrotor vastloopt.
    Wat hiervan de uitkomst zal zijn weet ik natuurlijk nog niet... one way to find out. Morgen dus. :D
     
  14. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    @ pa5ca ff :offtopic: was jij donderdag avond bij remco in de winkel ? :eek:ntopic: maar weer.
     
  15. pa5ca

    pa5ca

    Lid geworden:
    13 mei 2007
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Warnsveld
    :offtopic:
    Nee was ik niet, ik heb vrijdag pas de auto gekregen.

    :eek:ntopic:
    Heb vandaag de swashplate nog maar eens kritisch bekeken, deze stond nog een fractie naar achteren, dus nog maar eens het armpje van de servo los gehaald en de ball link een slag versteld.
    Vanavond bij windstilte nog maar eens proberen. Zoals ik al melde zit ik nu dicht tegen het hooveren aan. 'T is een kwestie van een tikje hier en haartje daar. :wink:
    Hoe is het bij jou, de heli al binnen :?: Of nog een week wachten... :evil:
     
  16. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Hoi,

    De trex vliegt mbv remco, zondag ff in toldijk wezen "vliegen"

    De king is nog niet binnen. :cry:
     
  17. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    En hoe ging die ? ik heb geen stipje gezien aan de horizon. (Warnsveld - Brummen moet kunnen)
     
  18. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Nou heren ik ga ook maar eens deel nemen aan dit onderwerp.
    Vandaag heb ik mijn King II voor de derde keer in drie weken de grond in geboort en deze keer had ik echt nieuwe delen nodig (de vorige crashes waren te richten).
    Ik ben druk aan het oefenen met nose inn vliegen en dat ging dus tot vandaag best goed. De wind pakte helaas de heli op en na een correctie deed ik een poging tot landen. Omdat ik al een tijdje met Idle up vlieg (vermogen blijft beschikbaar) heb ik deze keer de crash zelf veroorzaakt. Ik gooide het gas dicht maar dat resulteerd in dit geval in een negatieve pitch, gevolg een flinke smak tegen de grond en het hoofd frame bij de motor afgebroken.
    Omdat mijn leverancier van de heli de gewenste delen niet op zijn site en veel niet op voorraad staat heb ik helaas mijn spullen elders besteld omdat ik toch wil doorgaan.
    Ik ga nu ook voor een brushless 3800Kv motor en heb verder nog wat extra zaken besteld. Vrijdag komen me nieuwe delen binnen dus dan kan ik dit weekend gelukkig weer vliegen. Ik zal eens foto's maken van mijn setup aangezien ik nu ook een carbon tail besteld heb :)
     
  19. Grey

    Grey

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hier nog een kandidaat, die zijn ervaringen met de King 2 wilt vertellen.
    Ik vlieg nu bijna twee weken met dit toestel, maar ik kan niet anders zeggen dat het een bijzonder fijn helikoptertje is.
    Ik heb ‘m gekocht als barebone en gebruik gemaakt van componenten uit eigen voorraad.
    Zo gebruik ik als gyro de Align RCE 500X, als ontvanger de Jeti Rex 7 en voor servo’s de
    GWS 100BB, de staartservo is op het moment een Hitec HS55.
    De borstelloze motor is origineel E-sky (3100kV) net als de regelaar (25A). De motorpinion is 10 tands.
    Het model wordt bijna geheel afgebouwd geleverd, na wat correcties zoals het aanpassen van de snaarspanning, de geleiding van de snaar en de inbouw van de apparatuur is tie snel vliegklaar.
    De lipopacks, waarmee ik op het moment vlieg, zitten normaal gesproken in mijn t-rex 450.
    Ze zijn aan de zware kant, maar de King 2 kan er toch behoorlijk mee uit de voeten.
    Ikzelf ben meer schaalvlieger dan 3D vlieger, maar deze Honey Bee vliegt echt goed.
    Ik durf ‘m qua vliegeigenschappen best een mini t-rex te noemen.
    In de handen van een ervaren 3D piloot, is dit toestel, zelf zonder upgrades, in staat bijzonder capriolen uit te halen.
    Voor een beginner zou ik de King 2 afraden, echter als vervolg op bijvoorbeeld zijn kleine broertje Honeybee FP is dit model zeker de moeite waard.

    Gr.
    Peet
     
  20. Grey

    Grey

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Vlaardingen
    Van horen zeggen..........
    Dus geen eigen constatering.
    Om een beetje leuk te stunten met dit model is het niet nodig om zo'n extreem toerental te hebben. Ik zeg dat de vliegeigenschappen vergelijkbaar zijn met mijn t-rex. Ik vergelijk de onderdelen dus niet met die van een -trex, duh....
    Daarnaast wat maakt een helikopter een 3D helikopter? Veel carbon, aluminium, hoge toerentallen? Die discussie hoort niet in dit draadje.
     

Deel Deze Pagina