Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door pa5ca, 19 mei 2007.

  1. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Je hebt helemaal gelijk. Normaal gesproken vlieg ik in een weiland. In dit geval vroeg iemand of ik een filmpje kon maken en dus heb ik snel voor de straat gekozen. Daarnaast heb ik redelijk overzicht omdat het precies in de bocht is.

    Ow en de flybar aanpassen voel ik weinig voor. Voor voorlopig maak ik zelf uit hoe hij lekker vliegt en ik kan er voor mijn gevoel alles mee. Ik mis niets en ja hij is wat zenuwachtig maar daar heb ik zelf voor gekozen :p

    Nog een edit. Als je die gewichtjes los draait dan trek je de flybar los. Deze hangt doormiddel van deze schroefjes vast in het kunstof. Met deze *gewichtjes* meer naar je padles om een zogenoemd meer stabiele heli te krijgen haal je crashes op je nek die nergens voor nodig zijn, je flybar ligt namelijk los in je rotor.
    Wil degene die dit al geprobeerd hebben even goed opletten ! ! ! !
     
  2. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Zie vorige opmerking, ik zeg niet dat hij het niet gaat kunnen maar dat het een hoop geld scheelt als je alle pootjes-onder acties (Waaronder achteruit vliegen, een leuke ;)) kan dromen. Afhankelijk van wat voor FP hij vliegt, is elke micro-CP schijnbaar stabieler tot je in snelle voorwaartse vlucht komt. Maar goed, dat merkt ie nog wel hoor ik net ;)

    Owjah, en mijn leeftijd staat naast m'n icon geloof ik...
     
  3. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Ow ja je leeftijd staat daar inderdaad, niet op gelet. Wel leuk dat je veel ouder bent als mij :p Yeah ik ben gewoon nog maar 32 :p
     
  4. Uhm Ton, ik hoef niet meer te leren vliegen omdat ik dat al kan.
    Hier het bewijs: http://video.google.nl/videoplay?docid=-4071351951053272448

    Laat jij dan maar eens een filmpje zien van jouw vliegkunsten... :lol:
     
  5. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Bij tweakers zouden ze in jou post verhaal vragen of je de edit knop niet kan gebruiken ! !
     
  6. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Vandaag heb ik bij Remco een nieuw 9T tandwiel opgehaald, 2,3 MM van Trex. Aangezien ik de vorige van de brushed motor gesloopt heb en het gat opgeruimd had naar 2,3 MM was dit tandwiel alles behalve recht.
    Het nieuwe tandwiel loopt vanzelfsprekend netjes in lijn ten opzichte van het handwerk en het scheelt echt bakken met het geluid.
    Ik zal morgen eens een filmpje monteren waar je het geluids verschil kan horen :) Je zou bijna zeggen dat de rotor minder toeren maakt en het klinkt erg aanlokkelijk om de 10T te monteren maar dat zal ik maar niet doen. Vanmiddag hebben we nog een toerental meting gedaan en ik kom op 2100 RPM uit... beetje veel van het goeie voor de King.
     
  7. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Joris, ik loop je niet te dissen, integendeel. Respect dat je op zo'n klein oppervlak je heli niet prakt. Maar dan nog, ik zie je alleen rechtsom vliegen en niet echt op snelheid ;) Dat van dat je je heli in alle orientaties en vliegrichtingen onder controle moet hebben voor je inverted gaat beginnen heb ik zelf niet verzonnen, dat kun je iedereen vragen die inverted vliegt...

    Ow, enne
    Niet nodig, ik vlieg voor mij en niet voor Youtube ;) Mensen die met me vliegen weten wat ik waard ben (Niet veel ;)) en das genoeg. Ik hoef mezelf niet te bewijzen...

    Enfin, [ontopic]

    Ja, vooropgesteld dat de curve identiek is aan de positieve kant van de stick en je niet te ruig doet met de cyclics. Veel micropiloten gaan nat op het teveel sturen c.q. pitchen inverted waardoor de heli inkakt... En met een los aangedreven staart is dat niet zo'n probleem maar met een belt of torque staart is het dan direct einde oefening.

    Cheers,

    Ton.
     
  8. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Ton, die opmerking van je trekt mijn aandacht. Niet dat ik in de aankomende tijd verwacht 3D te kunnen vliegen maar meer omdat ik het niet snap "Yeah donker blond" :p
    In welke zin kan een belt staart problemen veroorzaken bij teveel pitchen/sturen in inverted flight ??
     
  9. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    doordat je je motor dan inkakt kan je een te laag toerental krijgen waardoor of je gyro zijn werking niet meer goed kan doen of je niet meer lekker kunt sturen op tail. daarbij komt nog als je toerental te ver inkakt de heli kan gaan ''wankelen'' waardoor je hele heli onbestuurbaar word (wel eens gehad met de t-rex dan valt er niet veel meer aan te redden helaas :( alleen was toen gewoon de lipocut niet goed ingesteld )

    volgens klopt dit zo wel aardig? maar kan er natuurlijk ook naast zitten.

    @Ronny Kruissen

    ook ik ben donkerblond dus er is nog hoop :wink:

    groet,

    Roy
     
  10. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Ah kijk nu vat ik hem. Ik heb het gelijke probleem nu als ik teveel uppitch, dan breekt mijn staart uit. Dit komt voor mijn gevoel omdat mijn King nu uitgevoerd is met een te zware motor, de 3800KV was niet de beste keuze. Ik ga ervan uit dat mijn servo de aan te komen krachten niet uit kan zetten naar de staart, hierdoor breek ik bij volledig pitch up zeker een kwartslag uit. Ik heb het gevoel dat ik het eventueel op kan lossen door een snellere servo te plaaten en een betere gyro.
    Zoals ik het lees zal ik dus geen last hebben van een te laag toeren maar meer een staart probleem. Ik ga na de vakantie kijken of dit op te lossen valt door een andere gyro en servo te plaatsen.
     
  11. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    @Ronny Kruissen

    ik denk dat de standaard gyro wel toerijkend is waar je wel op moet letten is dat je een mooie curve hebt (mischien een beetje lastig met de bijgeleverde zender) een liniaire curve is als ik het goed heb altijd een mooie basis vanuit daar kun je naar je eigen smaak gaan ''finetunen'' waar je ietsje meer pitch en/of gas wilt.

    zelf heb ik bij de t-rex de gascurve in de 3D stand op 100-100-100-100-100 staan en pas ik eventueel mijn pitch curve alleen aan. hierdoor heb je een mooi constand toerental waardoor het stuurgedrag van de kop ook min of meer hetzelfde blijft onder het vliegen.

    in idle-up 1 heb ik mijn gas wel gewoon me gemixt met pitch maar komt gas niet onderde 50 en in idle is volledig pitch- ook gewoon gas helemaal dicht.

    ook heb ik in idle, idle-up1 en idle-up2 een throttle-cut (ook voor de veiligheid).

    als je echt serieus bezig gaat/wilt gaan is een computerzender mischien nog niet eens zo'n slechte investering ook voor een microheli niet. je zult zien dat je doordat je bepaalde dingen beter/fijner kunt afstellen je er een heel andere heli door krijgt. ik kan natuurlijk niet in je portomonai kijken maar zo'n zender hoeft helemaal niet de hele wereld te kosten, volgens mij is er vanaf een 150 euro al best wat leuks te krijgen :wink:

    groet,

    Roy
     
  12. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    ok... nu ik je bericht nog eens lees zie ik wat je bedoeld :oops: kun je de gyro niet nog wat ''strakker'' zetten?
    een andere gyro is wel leuk maar dan kom je al gouw op een GY401 met 9650 en ik zou me dan toch wle gaan af vragen of de king V2 dat wel waard is. het is (lijkt me) een leuke heli maar ik weet niet of ik er wel voor zoveel geld aan zou verspijkeren, kun je dan niet beter naar een t-rex-se kijken? mischien is het wel eens leuk om naar een andere (snellere) tail servo te kijken.

    groet,

    Roy
     
  13. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Is er iemand die de instellingen heeft voor de king II in combinatie met de Futuba FF9 zender??. De king II heeft gewoon de org. ontvanger en spullen.

    Uiteraard zal het wel niet exact 1 op 1 passen (hoewel ze allemaal geljk zijn) maar dan heb ik alvast een richting.
     
  14. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Je pitchcurve zou ik lekker lineair laten. Van vol pos naar vol neg je gewenste pitch instellen (+10/-10 is een mooi begin) met je linkjes, en dan hopen dat je mid stick 0 graden hebt. Heb je dat, dan lekker niks aan doen. Reden daarvoor is dat je waar je je stick ook zet je pitch in ieder geval lineair is. Daarna ga je met je gascurve knutselen. Ikzelf doe meestal de stick mid, en dan met het middelste punt het toerental regelen tot je op het toerental zit wat je wilt. Daarna een beetje gokken waar de overige punten komen en testvliegen maar... Het is even een uurtje werk, maar dan heb je ook wat.
    De reden om de pitchcurve lineair te houden is dat je rotorkoppel niet te veel schommelt. Je rotorkoppel is hoofdverantwoordelijk voor het uitbreken van je staart, en als deze teveel schommelt zal je staart ook schommelen. Het mooist is een governor gebruiken, zodat je headspeed constant blijft ongeacht de pitch. Ik gebruik in de EP100 100-88-70-88-100 als curve en op de Rap 85-65-43-65-85 (Zonder governor).

    De reden dat je staart uitbreekt met een belt of torquetube bij een te laag rotortoerental is trouwens eigenlijk iets anders; Je tail heeft door de diameter en vorm van de blaadjes een veel lagere efficientie op lage toerentallen dan op hoge, vandaar dat hij ook ongever 4 x zo hard draait als je hoofdrotor. Zakt nu de hoofdrotor in toeren dan verliest de tail 4 x zoveel toeren, tot de blaadjes in de uiterste stuurstand overtrekken en dus niet meer kunnen sturen...

    Groetjes,

    Ton.
     
  15. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Precies, in de brandstofwereld worden vaak dikkere tailblades gemonteert. De Rap 30/50 gebruikt 82mm blaadjes, en het is gebruikelijk om als 3d-setup 92/95 mm blaadjes te monteren. Om je tail echt strak te krijgen moet je eigenlijk 110% kunnen vertrouwen dat het niet in de gyro/servo combi zit, anders kan je tail blaadjes monteren tot je een ons weegt ;)
    Bij een 401 e.d. stel je de staart strak door in rate mode de gyro gain op te schroeven tot hij gaat 'waggelen' in hoover, en hem dan 3% terug te schroeven, en dan idem in HH mode. Heb je dan nog geen authoriteit, dan een snellere servo en/of langere/bredere tailblaadjes.
     
  16. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Kijk kijk nu gaan we praten :) Vanzelfsprekend komt er een Trex en wil ik delen gaan kopen die niet voor de King bedoeld zijn of er is zelf sprake van overkill voor deze heli. Het doel hiervan is om laten alles over te monteren naar een Trex :p
    Ik zie het nu gewoon niet zitten om 800 euro neer te leggen en een Trex aan te schaffen. Vanzelfsprekend kan ik straks eens gaan kijken naar een MX12 en dan een gyro en dan ...... resultaat is dat ik straks alleen de trex nog kopen moet en dat ik vliegen kan. De King gaat dan weer terug in originele staat en daar vind ik vast wel iemand voor op Marktplaats :p
     
  17. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    ssassen, ik heb ook zitten kijken naar deze Gyro. Op zich lijkt het me wel een leuke upgrade die tevens niet te duur is voor de heli. Ik vind het een beetje overkill om een GY401 te plaatsen op de King. Met Remco van 4RC ben ik een beetje begonnen over het goedkope gyro onderwerp maar zijn standpunt was daar vrij kort over, hij doet niet aan goedkope gyro's.
    Beetje jammer op zich maar ja ik denk wel dat ik de gok ga nemen, danwel niet bij hem dus. Ik ben verderop ook de discussie in het forum gestart maar nog niet het gewenste antwoord gekregen.
    http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=59158&postdays=0&postorder=asc&&start=15

    Ik heb namelijk na wat zoekwerk de Colco CLC-GY-400 Head Lock Gyro gevonden. Deze is voorzien van eenzelfde chip als de GY401 maar zal ongetwijveld een mindere software hebben. Goed voor de gelijke prijs van de Esky kunnen we de gok nemen maar de grote vraag rest of hij in HH en terug zal schakelen met de standaard zender. Ik weet namelijk niet wat voor een puls de schakelaar op de zender geeft en of deze voldoende is voor de Colco om te schakelen naar HH.
     
  18. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Yup, thats the ticked. Dat is het probleem waar ik tegenaan loop, geen goeie praatjes over dit ding omdat hij bijvoorbeeld niet vergeleken word met een Esky gyro.
    De Esky gyro kost me 31 dollar en de Colco ook. Dus als hij in verhouding beter is dan is de keuze snel gemaakt. Voor 7 euro heb ik hem binnen een week hier en dan ben ik klaar.
    Een kanaal over is overigens standaard aanwezig op de King, hij is voorbereid op HH en dus lijkt me dat geen probleem. Remco sprak dus wel aan dat de manier van schakelen een probleem kan zijn omdat de schakel puls per gyro anders kan zijn en hij niet wist hoe de King zender schakelde. Dit laatste kan ik niet helemaal goed begrepen hebben maar dit behoud me wel van het kopen van de deze gyro.
     
  19. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    De Colco G400 is een k#tding in mijn opinie, ik heb hem dan ook asap retour gestuurt. En ik heb hem opengemaakt, en er zit niets in dat hetzelfde is als mijn 401... De 401 gebruikt een SMM gyro en de G400 een piezo-gyro.... De PG-03 van GWS is $22 en die is stukken beter, alleen geen hh en ziet er niet stoer uit ;) Als alternatief voor de 401 kan je ook naar de GY240 kijken, of naar de nieuwe JR range.
    De meeste in de handel aanwezige gyro's werken met een proportioneel kanaal en kijken naar het percentage dat je uitstuurt om te bepalen in welke mode en met hoeveel gain ze moeten gaan werken. De GY401 gaat met negatieve uitslag in rate mode, dus als je 60% negatief uitstuurt op het gyrokanaal gaat hij in rate mode met 60% gain. Het is dus de vraag of de King-zender een proportioneel signaal stuurt of een schakelkanaal, maar dat kan je snel genoeg zien door er een normale servo aan te hangen... Op een schakelkanaal doet een servo het namelijk niet.

    Succes,

    Ton.
     
  20. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Kijk dat ga ik vanavond even proberen... na het werk... Nu maar kijken wat het gaat worden. Denk dat ik zoals het er nu uit ziet eerst een MX12 ga halen alvorens een gyro te kopen. Met de MX12 kan ik namelijk alle gyro's aansturen en met de Esky zender met pech weinig.
     

Deel Deze Pagina