Eerste lattenbouw grand vey soclaine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 14 apr 2021.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Nu maak je er een uitdaging van haha.

    Ik zal het vannacht eens laten doorsudderen haha.

    Ik denk inderdaad dat het model dan wel wat minder word.

    Ik zit met het eerste latje weer te etteren haha
    Als ik de 2 spanten met overgang naar de kiel volg dan krijg ik een knik in de latten in de breedte van de lat.

    Dus dan moet ik de 2e lat gewoon naar de kont laten gaan en dan de ruimte ertussen vullen met kortere latjes?

    Klinkt dat als een bedoelde manier?

    Ik vind het een beetje lastig dat er geen duidelijke foto is van hoe die eerste latjes horen te lopen.(ik heb ze in ieder geval niet gevonden)

    Mn franse vriend heeft die eerst lat zoals ik het zag gewoon zn gang laten gaan en er een bult plamuur tegenaan gekwakt haha.

    Trouwens de klantenservice van soclaine geeft ook geen reactie.
     
  2. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh tijdens het typen weer wat erbij verschenen.

    Dus die eerste lat tegen de kiel komt plat tegen de kiel aan.

    Dan de volgende moet de kromming naar het vlak gaan maken.

    Dan moet ik morgen misschien eens kijken om een spantje toe te voegen waar ik de latjes op vast kan lijmen.

    Anders krijg ik die kromming n8et volgens mij.

    Want het spant achter de schroef is gelijk weer recht.

    Bedankt voor de hulp trouwens ik zit er maar mee te tobben
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    u vraagt wij zoeken,
    IMG_20171103_073621890.jpg IMG_20171102_222236865.jpg
     
  4. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Ooooh dus dan moet ik kortere latjes tegen de kiel aan maken en dan gaat het 2e lange latje gewoon plat naar de kont.

    Het zou weleens kunnen dat ik het wel helemaal uit kan vogelen morgen.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik vermoed dat je de eerste plank moet laten beginnen helemaal achteraan op het laatste spant tegen de kiel, op de foto tussen de 2 rode pijlen tegen de kiel drukken en dan de plank zelf laten kiezen hoe ze loopt. tracht daar eens een foto van te maken hopelijk zie ik dan beter hoe het moet lopen.
    Image.jpg
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Foto 1 heb ik mn best gedaan maar dan is het wel al erg lastig om het latje achter tegen de kiel aan te drukken.

    Foto 2 is wat losser dat ie ook goed tegen het spantje wil met de zelfde overtuiging als de latjes in de zij en de kop die ik gedaan heb.

    Ik denk de eerste lat tegen de kiel en dan de 2e zoals foto 2 en dan het gat opvullen? 20210520_233705.jpeg 20210520_233812.jpeg
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Dag Bronsmotor,
    Zonder reclame voor mijn eigen bouwverslagen te maken zou ik ja aanraden eens enkele bouwverslagen van doorgewinterde bouwers bij de historische zeilschepen door te nemen, in het bijzonder de tips & tricks van Pietsan.
    Succes met de beplanking.
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Die ga ik bekijken bedankt
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik krijg toch het gevoel dat je foto 1 moet volgen maar dan het latje overal tegen de kiel aangedrukt.
    Je krijgt dan een torsie tijdens de eerste 2 planken tussen het 2de en 3de laatste spant, maar dat moet lukken volgens mij.
    op foto 1 zie ik dezelfde torsie bij de laatste plank achteraan aan de overkant.
     
  10. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik ga het vanavond proberen.

    Heb in ieder geval ook m2 boutjes.

    En de rest haal altijd meer dan bedoeld hahaha
     
    Marc w vindt dit leuk.
  11. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Heb het geprobeerd maar dit is volgens mij niet de bedoeling haha 20210521_222621.jpeg 20210521_222545.jpeg
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Nog wat ruzie gemaakt met de latjes en de handleiding
    vanaf de andere kant gekeken hoe het ongeveer uitkomt als de latjes recht naar de kiel gaat.

    Dan zou dit ongeveer het moeten zijn volgens handleiding maar dan snap ik niet waar ik dan de insteeklatjes tegenaan zou moeten lijmen of hoe er een fatsoenlijke vorm ontstaat.

    En ik bedacht me ook dat ik een rund ben 2e plaatje is uit de handleiding ik ben stomweg vergeten om dat plaatje te delen met de mensen die me kunnen helpen haha 20210521_225017.jpeg Screenshot_20210521-230758_Samsung%20Notes.jpeg
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    De latjes moet je ook over de ganse lengte tegen elkaar lijmen. Een insteker, na perfect op maat geschuurd te zijn, lijm je gewoon tussen de 2 latjes, blijft perfect zitten, hoeft geen bijkomende steun naar binnen toe, hooguit een klemmetje zodat de insteker mooi tussen de 2 latjes blijft tijdens het drogen. Bij twijfel kan je er altijd eens spietje resthout achter steken tot de lijm droog is, als er geen plaats zou zijn voor een klem.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het is je vergeven :) maar zoiets zal het toch moeten worden.
    Nu de boeg nog ,want daar zal het ook zoiets gelijkaardigs zijn vermoed ik.
    Ach en wees gerust, ook de meer ervaren bouwers zitten daar zo bij een nieuwe romp, het is telkens anders en even uitzoeken hoe het best kan.
    En straks heb jij een prachtige romp zonder al te veel plamuur en in de correcte vorm.
     
  15. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Bedankt voor de hulp dan ga ik vandaag bezig.

    Bij de bieg heb ik het eerste latje vrijwel plat tegen de kiel kunnen krijjgen.

    De 2e heeft dan nog geen ondersteuning dus dan zal die ook wel aardig plat moeten zitten lijkt me.

    We hebben wel mooi weer om binnen te blijven haha.
     
  16. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik denk dat dit zo wel redelijk zoals bedoeld is vanavond de boel goed op zn plek werken.

    Als het nodig is dan doe ik er wel een klodder plamuur bij om het mooier te laten lijken haha.

    Nogmaals bedankt voor alle hulp

    20210522_134856.jpeg 20210522_134821.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
    k-k en flugelplace vinden dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je de scherpe hoekjes er straks afschuurd ga je weining plamuur nodig hebben.
    Proficiat, de volhouder wint zeer dikwijls zonder toegevingen te moeten toegeven op bouw kwaliteit.
     
  18. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Oooh gellukig ik zit dw hele tijd te twijfelen of het niet een concavere vorm moet hebben haha.

    Dank u wel dan ga ik vanavond spelen met heet water en het echt vast lijmen.
     
  19. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Is toch aardig gelukt

    Heeft wel even geduurd pasen op maat maken klemmen en losmaken latje voor latje lijmen en klemmen.

    Maar ik ben nu weer op weg naar een latje per avond kunnen lijmen haha.

    Ik doe nu ook klemmetjes op de latjes zelf zodat ze zo glad mogelijk worden.

    Bij de kop is dat echt noodzaak.

    Dat stukje zonder ondersteuning kan ik net aan zo in model lijmen.


    Zou het wat zijn om aan de binnenkant die stukjes te vullen met houtlijm dat het toch een beetje verband heeft met de kiel? 20210523_205843.jpeg 20210523_205837.jpeg 20210523_205832.jpeg 20210523_211941.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Ga je er mee varen? Dan ga je toch er een glasweefseltje met epoxy over zetten om het geheel waterdicht te maken, en dan dient al je mooie werk eigenlijk als plug, of je die nu laat zitten of verwijdert. De sterkte zal dan komen van het glasweefsel, dus verstevigingen er in lijmen heeft niet veel zin.
     

Deel Deze Pagina