Ehawk 1500 van TT revisited

Tja dat is idd een hele klus maar als het resultaat goed is en vooral je kan nu 100% zeker zijn van je vleugel . En idd de temperaturen gaan stilletjes aan de goede kant uit . Ik heb dit weekend een lang weekend dus misschien komt de maiden er aan ? :)

Ja... er gaat weer leven komen in de TT eHawk... :-)
Vanavond de aileron servo voorziening uitzagen en plakken.
Tekeningetje is uitgeprint... uitwerken in hout...

Vandaag super mooi weer dus spullen in de auto en naar het vliegplein . Met deze ook de maiden van de Ehawk gedaan . Ging vlot de lucht in ,evenwicht ok , zweeft zalig , beter dan de eerste die ik had . Heeft dus iets meer V stelling en minder zwaar dan de eerste plus ook lipo zover mogelijk naar achter en zwaartepunt op 60 ipv 53 origineel , veel beter . Maar toen riep plots een man naast mij , Guy ! geen gas meer geven , motor hangt er uit . Ik had het zelf nog niet door . Ik zat gelukkig hoog genoeg en merkwaardig maar de Ehawk zeer mooi kunnen landen , bijna aan de voet zelfs , op trage snelheid en kapte niet weg. Nieuwe motorspant maken nu ,
P4070010.JPG

Daarna mijn schaalheli maar eens uit zijn winterslaap halen . Te rap willen optoeren , instellingen beetje vergeten :hammer: :jan: :rolleyes: en plots een trilling van jewelste met als resultaat de voorruit er uit en de piloot flauw gevallen :confused: Al met al nog meevallen . Zo het seizoen is weer ingezet . :yes:
P4070009.JPG

Nou Guy! Das Balen.... en dan ook nog de piloot flauw gevallen... is helemaal niks.
Maar idd, zolang de motor er nog braaf aan hangt... is je CG in orde...

Hmmm ik zou toch ook 4 koelgaten in het spant maken. Turbospinner, kan de motor beter koelen.
De originele TT motor kon ook aardig warm worden... en een gaatje in het kapje openen.
Heb je het spant een beetje versterkt met een ringetje glasmat om de krachten een beetje te verdelen?

Niet meer aan vliegen toegekomen... wat activiteiten met de oude auto...
Reed nog voorbij het veld met den oude schicht (gezwinde spoed), een afgeladen kermis, kolonie wilde Calmato's leek neergestreken... dus snel maar effe ontvangeraccu laden, kom ik daar half uur later... hele veld leeg! o_O

Mooiste weer van de wereld!!!... iedereen naar huis... duhhhhh.
Knorrig maar weer terug naar het basis honk.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: J.B
Dat ringetje glasmat zou ik nog kunnen doen , verder is het geen originele TT motor meer dus niet zo heet en ik heb een gaatje in de kap . Is tenslotte toch maar op hoogte trekken en zweven . Vandaag was ook nog snipperdag voor mij dus in feite was het repair weekend . De ehawk is ondertussen weer vliegklaar en mijn heli ook bijna . De piloot is bij zijn positieven terug en er weer klaar voor . :banana:

vandaag super vluchtje gemaakt , zeker half uur in bel gehangen . Top . Dus grote of kleine zwever , maakt niet uit , misschien wat meer werk met kleine ? Maar super slechte landing , :confused: Misschien te lang omhoog gekeken , :hammer:Bij landing zag ik 1 vleugel rechtop staan na een buiteling dus ik vreesde het ergste maar k 'heb geluk gehad , de verbindingsbuisjes waren gekraakt en de vleugelhelften intact . Nieuwe buisjes maken nu maar geen holle meer , volle , wel alu .
P4140002.JPG

P4140001.JPG

Bijlagen

• P4140003.JPG
    P4140003.JPG
    260 KB · Weergaven: 229
Waarom gebruik je aluminium voor de vleugelverbinder?

Aluminium is niet erg sterk als het wordt belast op buiging. Staal is vele malen sterker en als je vang bent dat het te zwaar wordt zou je carbon kunnen toepassen.

De duitsers hebben het altijd over een sollbruchstelle, een zwakke plek waar de constructie moet breken in geval van te grote krachten.

Wat heb je liever: gekraakte verbindingsbuisjes of een gekraakte vleugel? Ik kies voor het eerste

Ja maar wat als je bijvoorbeeld na de stijgvlucht met de motor aan bevoordeeld even overtrokken raakt op grote hoogte. Je duikt en trekt dan snel up. Als de kracht die dan ontstaat te groot wordt kan het zijn dat je alu buis of pen afscheurt. Aluminium kan maar minimaal buigen en breekt dan gewoon af. Staal daarentegen zal verbuigen maar niet zo snel afbreken. Je hebt dan misschien veel te veel v stelling maar je vliegt nog.

Dat helpt niet veel... kleefstof meukt snel uit in de zon.
Wat je wel zou kunnen doen is een wikkeltje glasdoek rondom de aansluiting, dat geeft nog wel extra sterkte.

Stalen pen buig je in een bankschroef, soms met wat overtuiging met een zware hamer.
En het gaat ook goed (veel beter) met een wire bender... maar die moet je ook in een bankschroef klemmen...

Laatst bewerkt:
Nee, niet echt. Ik had diverse storingen in mijn basiskist.
Zender met een half doorgefikte 2.4Ghz eindtrap. Modulle gewisseld voor een nieuwe, zenderkast daarop aangepast en verbeterd.
In de zender een kapote tiptoets voor de trim. Nieuwe op moederbord gesoldeerd.
Toen weer storing. Bleken er twee te zijn. Een brandstofklunk in wokkelstand... en veel verontrustender.
Een Turnigy Nanocel voedingsaccu met onderbroken voedingskabel.
Nieuw pakket. Gaf onvoorspelbare onderbrekingen. Lader afslag, soms wel soms niet.
Had twee nieuwe pakketten gekocht. HK is garantie tot aan de voordeur.
Ander nieuw pakket uit de doos, oktober 2017 gekocht, winterstop, te koud om te vliegen, zelfde euvel.
Dus 1 pakket nieuwe voeding er aan gesoldeerd en weer verpakt met krimphoes.
Nu geen problemen meer.

Zender heeft weer Jeti zendvermogen. Gaat om een Multiplex EVO-9 met Jeti hack TMe modulle (telemetrie)
Gister gevlogen, zit je hem toch te knijpen. Maar het is nu weer safe.
Gaat toch heel veel tijd in zitten om alles secuur op te lossen en af te vinken.

Hawk heeft al wel aileron servoplaatjes in de vleugel voorbereid.
En zit ik even de hoogte servo te plannen. Een Dymond D60 is best hoog.
Wil ik de stuurstang hoogte vervangen door een lichtere carbon.
Bij een neuslanding heb ik door de stalen rods de staartservo's tanden doen poetsen.
Gaven dus veel G-krachten af. :cool:

Ik heb er dit weekend ook niet mee gevlogen , andere prioriteiten . Na deze week weer een weekje ardennen en daar MOET er gefilmd worden :mad: T'is dat of een scheiding ! LOL k zal maar niet te hard roepen zeker o_O Bon in ieder geval tijd zat dan . Hopelijk goed weer .

Back