Aangezien het weer hier volkomen pet is (dus vandaag geen filmke schieten), dan maar wat detailfoto's met ruwe maten gemaakt voor diegenen die het ook willen proberen.
Het frame bestaat uit twee op elkaar geplakte platen meubelplaat (maar ieder geschikt materiaal kan, het mooiste zou één enkele plaat 5 mm watervast vliegtuigmultiplex zijn) van in totaal ongeveer 8 mm dik (2 x 4). Zolang het maar niet te zwaar is.
Op elkaar lijmen heb ik met witte houtlijm gedaan.
Totale hoogte plm 25 cm, totale lengte nét over de 30 cm. Probeer zo weinig mogelijk gewicht achter het zwaartepunt te houden.
De motor-as komt op 5.5~6 cm onder de top, de uitsparing onder de motor moet je pas maken naar gelang de guardring. Vóór de guardring moet je proberen voldoende "vlees" rondom de tank te houden, om te voorkomen dat de opening voor de tank een mogelijke breukplek wordt...
Het zwaartepunt komt midden tussen de A en B risers, ongeveer 3 cm vóór de propeller.
De tank komt ongeveer in het zwaartepunt, maak simpelweg een strak passende opening waar je brandstoftank klemmend doorheen past.
Tankinhoud ongeveer 120 cc, is goed voor 15~20 minuten vliegen, afhankelijk van je motor en je vlieggewicht.
De guardring bestaat uit twee strips 2 mm multiplex van 30 mm breed en ongeveer 37 cm lang (2 x ongeveer 3 cm overlap), maar in principe kan een plastic afwerkstrip uit de bouwmarkt ook. In geval van hout: span de strips eerst met heel veel elastieken om een rond voorwerp van plm 20 cm diameter en week het geheel een tijdje in heet water, zodat er wat makkelijker een ring van te maken is). Ik heb een klein pannetje gebruikt, en dat weer in een grote pan met heet water een half uurtje op laag vuur gezet.
De propeller is 8 x 4, ofwel 20 cm in diameter.
De horizontale bovenplaat komt op 6 cm boven de motor-as, en is ongeveer 25 cm "spanwijdte". qua vorm haakt hij om de guardring heen.
De achterste (B) risers (de witte kunststof stengels) komen door 7 mm gaten die nét voor de guardring zitten, op een onderlinge afstand van 23 cm.
De bovenplaat is koud op de bovenkant van het frame gelijmd, met aan weerszijden twee (2) driehoeks-versterkingen.
De vorm van de bovenplaat is hier goed te zien.
De uitsparing voor de guardring moet ongeveer 18 cm breed zijn, maar dit moet je pas maken samen met de ring. Maak eerst de ring op ongeveer 22 cm diameter, en pas dan de opening in de bovenplaat, en de cut-out in het frame zodanig aan dat de ring ongeveer gecentreerd zit op de prop.
De ring wordt niet vastgelijmd, maar met elastieken vastgezet, om meerdere redenen:
-als de ring vastgelijmd wordt, is schade veel lastiger te repareren
-De ring is een opoffer-stuk: bij een vervelende landing geeft de ring mee, en stopt de prop af, waardoor de prop heel blijft en het apparaat niet uit elkaar gerukt wordt. Hierbij kan de ring dus kapot gaan....
Monteren is simpel: zonder prop plooi je de ring vanaf de zijkant in het frame, eens op zijn plek zet je de prop weer terug.
De twee "tabs" die de ring opsluiten, zijn ongeveer twee cm breed (is niet kritisch) en komen 0.5 cm naar binnen (de afstand tussen de twee tabs is dus ongeveer 17 cm).
De twee "ijshockey-keeper sticks" zijn gemaakt uit 3 mm multiplex, zijn overal 2 cm breed. ze worden aan de passend afgeschuinde tabs van de bovenplaat gelijmd, en aan de onderkant aan het frame, 1 a 2 cm vanaf de bovenkant van het frame (hier de sticks afschuinen).
Boven komen twee versterkingsdriehoekjes, onder wordt de boel versterkt door de servo-houder
Het "blad van de stick" is 6 cm lang en loopt 2 cm schuin.
De metalen ringetjes waar de A risers (de gevlochten metaaldraadjes) doorheen gaan zitten 16~17 cm uit elkaar, 2 cm lager dan de gaten voor de B-risers, en 6 cm vóór de B-risers.
De servo zit met zijn uitgaande as 13,5 cm onder de top plaat, en de gebruikte servo arm is 2 x 25 mm, wat toch wel het minimum is.
Ik gebruik een Hitec HS 81, en die is ruim voldoende. Als je eentje met metal gear hebt, raad ik die wel aan overigens.
De servoplaat valt om het frame, en zit strak passend tegen de "hockeysticks". Zorg hier voor een goede verlijming: het volle gewicht van de gondel hangt aan de servo, en dus aan de servoplaat.
De A risers (gevlochten metaaldraadjes hier op de foto) moeten 14~14,5 cm lang zijn (max 17 cm, min 14 cm, waarbij hoe langer, hoe minder wind je kunt verdragen, hoe korter, hoe hoger de vliegsnelheid De max lengte van 17 cm is alleen bruikbaar bij een gewicht onder de 400 gram), en moet je zelf maken. De witte B-risers zitten bij de chute als je hem koopt, de A risers niet.
De verbinding met de servo, gebruik daarvoor trekveren van rond de 5 cm lang, met een voorspanning van ongeveer een halve kilo (dat betekent dat de veer pas begint met rekken als er meer dan 0.5 kilo op staat). Ik heb uitlaatveren voor een autootje gebruikt. Doe een stuk krimpkous om ongeveer de halve veer, tot net boven de bevestigingsogen van de risers, anders krijg je last dat de veer en de risers de prop kunnen raken.
Plaats een slang aan de uitlaat, die de uitlaatgassen ruim onder de propwash afvoert: tijdens het vliegen is het geen probleem, maar tijdens het starten en de launch voorbereiding blaast anders de olie over de matras, en die is érg lastig schoon te maken. Met die slang komt er nagenoeg niets op de matras terecht.
Afwerking naar behoefte. Ik heb zelf de gasservo met dubbelzijdig tape en een tie-rap als borging zo ver mogelijk naar voren geplaatst en de LiPo en ontvanger met wat schuimrubber en een elastiekje er naast gebonden i.v.m. het zwaartepunt.
Een heel licht achterlijk zwaartepunt houd de neus wat omhoog, en dat maakt het landen stukken makkelijker.
Wielen naar keuze (je hebt ze absoluut niet nodig overigens).
Probeer hem onder de 550 gram te houden want ik denk wel dat dat de limiet is.
Groet, Bert