Tsja...netjes werken vind ik ook lastig. Maar inderdaad, rustig werken doet wonderen. 3x kijken, 2x meten, 1x zagen. Of snijden
Verder is het met depron wat makkelijker om alles wat niet naar wens is gewoon opnieuw te maken. Het is niet duur en meestal ook niet veel werk. Kaarsrechte snedes maken is makkelijker dan met hout, als je een metalen lineaal en een vlijmscherp breekmesje gebruikt.
Vandaag lekker opgeschoten. De aansturing van richtings- en hoogteroer zit er in.
Ik ben begonnen met een servo-tray van 2mm vliegtuigtriplex, opgehangen aan deen rompspant. Daarin twee 9-grams Towerpro servo's.
Ik heb lang getwijfeld over pull-pull met visdraad of een stijve push-pull constructie.
Na het bestuderen van een aantal shockflyers gekozen voor het laatste. Gezien de zeer lage vleugelbelasting en te verwachten vliegsnelheid verwacht ik relatief lichte krachten op de roervlakken. Dus heb ik gekozen voor massieve 2mm koolstofstaafjes (2 euro per meter in de vliegerwinkel dus daar hoef ik het niet voor te laten :lol: ). Licht, stijf en mekkelijk te bevestigen. Aan de servokant zitten nylon quicklinks op een stukje 2mm draadeind. Dat is met epoxy en krimpkous op de staafjes vastgezet. En dan kruislings naar achter om ze in een rechte lijn met zo klein mogelijke openingen in de romp bij de roerheveltjes uit te laten komen.
De roerheveltjes zitten in de stuurvlakken ge-epoxied. Aan deze kant zit glad 1,5mm draad met een haakse knik en parkflyer nylon borgclipjes. Die kun je makkelijk losmaken en vervolgens de stuurstang op lengte draaien. Het zwaarste deel (2mm draad met quicklink) zit nu op het zwaartepunt en niet achter in de staart.
Alles werkt heel soepel en met precies de juiste uitslagen zonder de travel van de servo's in de zender te gebruiken. Kortom; volgens mij zit het heel behoorlijk.
Nu enkel nog de ruitjes inlijmen en een staartwiel en ze zou de lucht in kunnen.......
Dus het gaat binnenkort waarschijnlijk gebeuren