[eigen ontwerp] Klaar, Auster mk1 140 cm. Maidenvideo Pag.5

ik weet niet of je hier wat aan hebt.

2004218711184712483_th.jpg

Hallo Arjan,

Ik had dit onderwerp nog niet gevolgd, ik vind dat je aardig nettjes werkt.
Het ziet er goed uit, ik had gezien dat je de vleugels met knijpers had vast gehouden.
Je gebruikt toch UHUPOR? Dan is vast toch vast?.
Nu nog het schideren, ik gebruik meestal acryl verf en daarna afwerken met Glitsa meubellak
op waterbasis.

Hans

Hallo Hans,
Leuk dat je ook mee kijkt. Jouw website heeft me veel ideeën aangedaan dus nu zie je wat dat voor resultaten geeft :D
Ik heb het in de eerste post al aangegeven dus wellicht dubbel maar toch; dit is de allereerste keer dat ik iets bouw. Heb ook nooit een kit van wat dan ook in elkaar gezet. En ik knutselde ook nooit graag dus alles is nieuw. In dat licht bezien ben ik zelf ook wat verbaasd over de resultaten tot nu toe....
Moet er wel bij zeggen dat ik een technische achtergrond heb en ook over vliegtuigdynamica en constructietechnieken het één en ander weet.

Over de UHU Por; ja, als je het na 10 minuten op elkaar drukt trek je het niet mee zó los en verschuift het zeker niet. De verbinding is echter niet direct stabiel, als je zacht blijft trekken gaat het na een paar minuten wel degelijk los. En de vleugelbekleding stond wat onder spanning, vandaar de knijpers.

Als je dat plaatje in het Luchtmachtmuseum bedoeld; nee, er staat een DH2 Beaver naast. Ze hebben er trouwens wel een S-11.
Als je er nooit geweest bent moet je echt eens gaan. Het is bijna iedere dag open, gratis en zeeeer de moeite waard. Vlak bij jouw woonplaats ook nog.
http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/

En ze staat op de (ex-Robbe Cardinal) wieltjes

Auster071114.jpg

Auster071114002.jpg

Auster071114001.jpg

En met een snel malletje als voorruit, om even een idee te krijgen

Auster071114003.jpg

tjee dat ziet er erg mooi uit!
voor een eerste vliegtuig ;)

volg e'm al een tijdje en ben erg benieuwd naar zijn kleuren straks..

ga je ze spuiten of met de kwast aanbrengen?

Staartwieltje, ook zoiets. Gewoon een sleetje maken of iets dat wat weg heeft van het origineel...ik weet het nog niet.

De kleuren worden gewoon met de kwast gedaan op de manier die Hans (TITA) al noemde. Dat werkt blijkbaar dus dat ga ik ook maar zo doen. Het schema zal enigzins fictief worden; bruin/groene camouflage, waarschijnlijk met Engelse registratie en een oranje driehoekje op de neus zoals de Nederlandse vliegers tijdens de oorlog in Engelse Squadrons hadden.

Gewicht inmiddels 553 gram zonder raampjes/staartwiel/stuurkabeltjes naar achter en dekseltje tusen de vleugels/accu.

Oh en sorry Pip, sorry Tip....... :oops:

Het dak.....
De echte heeft een glazen dak tussen de vleugels. Prachtig uitzicht schijnt....

topmk12.jpg

Ik wil dat afneembaar hebben, anders kan ik de vleugels niet losschroeven en kan ik niet meer bij de servo's in de romp.
De voor- en zijruitjes komen vast aan de romp.
Al het "glas" maak ik van die stevige plastic voorbladen die je bij de boekhandel kunt krijgen voor je werkstukken en zo.

Frame voor het dak, gemaakt van 2mm vliegtuigtriplex en verlijmd met half-dikke CA.

Auster071116002.jpg

Het valt met uitsparingen in de dwarsliggers tussen de vleugels.

Auster071116001.jpg

Plastic ruim uitgesneden, het valt straks net over de vleugels heen. De randen ga ik beplakken met papier zodat het in kleur geverfd kan worden en je de onderliggende delen niet meer ziet. Verlijmen met Bison hobbylijm.

Auster071116003.jpg

robert14 zei:
is = jaloers :lol:

Je ziet nu dat het niet héél ingewikkeld is als je een beetje de tijd neemt.... 8)

Dakje is af. Kiertjes langs de vleugelaansluitingen gedicht met strookjes depron en gladgeschuurd. Na het verven zou dat redelijk strak moeten zijn.

Auster071116004.jpg

Tevens de stijltjes voor de voorruit gezet. Nu verder met het snijden/knippen van de ruiten.

Auster071116005.jpg

Dan de aansturing voor hoogte en richting in orde maken, staartwieltje en dan...zou hij klaar moeten zijn om te gaan schilderen :D :D :D

hoe doen jullie toch allemaal zo netjes??

ik heb veel pognigen gedaan om iets te maken/(prutsen) van depron, maar mijn maximale vliegtijd is tot nu toe 6 seconden,

heb weleens iets gemaakt wat het langer deed, maar die deed toen midden in de lucht KRAK.

verder heb ik wel een shocky gebouwd, maar dat is meer valsspelen, want met een goede motor kan je zelfs een deur laten vliegen.

ben benieuwd hoe het gaat vliegen

Grt Ron

Gewoon veel geduld (vooral bij het buigen van depron) en netjes werken.

Voor de rest. Toppie Arjan!

Tsja...netjes werken vind ik ook lastig. Maar inderdaad, rustig werken doet wonderen. 3x kijken, 2x meten, 1x zagen. Of snijden :D
Verder is het met depron wat makkelijker om alles wat niet naar wens is gewoon opnieuw te maken. Het is niet duur en meestal ook niet veel werk. Kaarsrechte snedes maken is makkelijker dan met hout, als je een metalen lineaal en een vlijmscherp breekmesje gebruikt.

Vandaag lekker opgeschoten. De aansturing van richtings- en hoogteroer zit er in.

Ik ben begonnen met een servo-tray van 2mm vliegtuigtriplex, opgehangen aan deen rompspant. Daarin twee 9-grams Towerpro servo's.

Auster071117002.jpg

Auster071117006.jpg

Ik heb lang getwijfeld over pull-pull met visdraad of een stijve push-pull constructie.
Na het bestuderen van een aantal shockflyers gekozen voor het laatste. Gezien de zeer lage vleugelbelasting en te verwachten vliegsnelheid verwacht ik relatief lichte krachten op de roervlakken. Dus heb ik gekozen voor massieve 2mm koolstofstaafjes (2 euro per meter in de vliegerwinkel dus daar hoef ik het niet voor te laten :lol: ). Licht, stijf en mekkelijk te bevestigen. Aan de servokant zitten nylon quicklinks op een stukje 2mm draadeind. Dat is met epoxy en krimpkous op de staafjes vastgezet. En dan kruislings naar achter om ze in een rechte lijn met zo klein mogelijke openingen in de romp bij de roerheveltjes uit te laten komen.

Auster071117004.jpg

Auster071117005.jpg

De roerheveltjes zitten in de stuurvlakken ge-epoxied. Aan deze kant zit glad 1,5mm draad met een haakse knik en parkflyer nylon borgclipjes. Die kun je makkelijk losmaken en vervolgens de stuurstang op lengte draaien. Het zwaarste deel (2mm draad met quicklink) zit nu op het zwaartepunt en niet achter in de staart.

Auster071117003.jpg

Alles werkt heel soepel en met precies de juiste uitslagen zonder de travel van de servo's in de zender te gebruiken. Kortom; volgens mij zit het heel behoorlijk.
Nu enkel nog de ruitjes inlijmen en een staartwiel en ze zou de lucht in kunnen.......

Dus het gaat binnenkort waarschijnlijk gebeuren :D

Auster071117007.jpg

Auster071117008.jpg

Back