Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Hij springt na de rest direct naar run menu? Ontvanger losgekoppeld? EGT calibratie zou even moeten duren, zover ik me kan herinneren. Is al weer even geleden....

Disregard!

@Martin:

Al t spul is nieuw, heeft alleen 4 jaar stil gelegen en de laatste run voor ik m kocht was bij Jetcat na upgrade V5 ECU.
Maar inderdaad, pomp blijkt goed! Toch weer even gechecked! Thanks!

@Tadango: Dank voor de tip!

En dan bedoel ik de ECU reset uitvoeren zonder ontvanger er aan! T is nu dus gelukt.
Even het manual ingedoken hoe je dat ook al weer deed, had het toen ik m net had wel eens gelezen.
Daarna EGT Calibration en Learn RC opnieuw uitgevoerd en daar gaan we weer!
Vrijdag nogeens proefdraaien (Heb t niet vaak, maar baal nu dat ik morgen vrij ben, kan ik niet draaien ;-))

Hopelijk is het probleem dan verholpen, Maar aan de andere kant, ik leer zo wel flink veel over hoe de ECU in elkaar zit software matig en zo!

"Er zit altijd een positieve kant aan" :mrgreen:

Vandaag onverwachts toch nog even kunnen draaien, hij haalt nu 110k.
Maar de ecu wil om de een of andere vage reden niet meer dan 3v naar de pomp sturen...

Weer een mail naar jetcat, hier staat t hele verhaal in, suggesties zijn welkom!

Hello Udo,

I got some help of two long-time jetcat owners with my last run.

As advised by you, performed the ECU reset and started the turbine.
It actually started to pass the 86000 rpm and reached about 95000.
difference with before the ecu reset was that the max rpm now was set to 120000.

Our theory was that there is a relation between the Max RPM and the actual.

So we set the max rpm to 90000 to see if it now will reach 90000.
it did and this time the GSU shortly displayed: stored parameters. (Didnt do that before)
also the engine picked up much faster.
We then incremently advanced the max RPM with very small steps of about 3-5000 rpm per step.
We managed to reach 110000 rpm.
After every step the GSU displayed stored parameters.

We then set the max rpm to 115000 but the engine will not reach 115000 and stays on 110000 max.
So with the max rpm set to 115000 it now reaches 110000.

We think, in some way, the ECU will not deliver more then 3.00V to the pump...
We also think its clearly an ECU (Software) problem

We also tried to press the manual button with the throttle in max power but still nothing happens.

I also heard about this procedure, but slightly different:
Start engine and while in idle RPM; press the manual button while slowly advancing the throttle to maximum power.
Procedure can take up to 30 seconds.
Can you confirm this?

Here is the data:

Last max temp: 630
Last min temp: 405
Last start temp: 542
Last max rpm:110400
Last min rpm: 34400
Last max pump: 3.00
Last min pump: 0,75

Hope you have any tips, i got the feeling that im running out of possibilities....

Thank you in advance,

Regards,

Melvin Damen.

Vandaag ook gevlogen en zonet eens even in de ecu gedoken naar de waarden van mijn motor. Max pump 3.35 dus hij mag de 3 volt voorbij. Min pump staat op 0.70, wijkt ook niet veel af. Jouw pomp lijkt net iets zwaarde te lopen dan de mijne, maar die heeft ook al ruim 66 liter kero gezien en zal dus iets soepeler lopen.

Pomp enzo lijkt dus goed, moet dan echt in de ecu zitten. Reset heeft dus iets geholpen maar niet 100%. Gek dat je max rpm met de hand steeds omhoog moest zetten.

Herman, bedankt voor je inzet!

Zeker raar, je zou verwachten dat de ecu probeerd het gevraagde rpm te halen en dus het pompvoltage verhogen, maar je ziet het toerental met 200/300 rpm fluctueren dus het lijkt erop dat hij in zn control loop het toerental houdt op 110k. Ook een zwaar lopende pomp zou de ecu neem
Ik aan gaan compenseren door meer voltage te gaan leveren aan de pomp.

3 volt : 12 = 0,25 volt per 1000rpm.

Lijkt mij dat dan een pompvoltage wat jij hebt van 3.35v bij 120k klopt.

Ook van een andere p80 eigenaar met dezelfde versie ecu (5.1) begreep ik dat zn voltage rond de 3.3 ligt....

Max rpm verzetten zorgde ervoor dat ie nu in ieder geval zn parameters opsloeg en zo iedere keer een stapje verder kwamen.

Afwachten wat jetcat zegt....

:cry:

Laatst bewerkt:
Dat hij eerst niet hoger wou dan 90k en later met stapjes naar de 110 wil snap ik ook niet. Hij had de eerste keer direct naar de 110 toe moeten gaan, als de pomp begrensd zou zijn oid. Dat is dan een software fout of hij meet toch ergens iets wat niet helemaal klopt. Gek genoeg zou je een melding verwachten ergens. Ik zou alleen niet weten wat het anders kan zijn. Sensor kabel schoonmaken / vervangen?

Idd, je zou wel zeggen dat hij dat meteen moet doen ja...

Meldingen hierover zijn er niet volgens t manual(tje)...

Maar sensorkabel, Je bedoelt daarmee de "telefoonkabel"???? Tussen ECU - I/O board - GSU??

Laatst bewerkt:
Misschien eens een keer wat kabels overzetten om te testen, of misschien zelfs een ECU?

Ik ga inderdaad maar eens op zoek naar wat kabels bij de lokale telefoonwinkel... En iemand met een ecu 5.1 die ik even mag lenen :mrgreen:

Telefoonkabel...

Hey,

Uit ervaring (15 jaar in Telecom) weet ik dat je die kabel niet zo 1,2,3 in een telefoonwinkel gaat vinden. 4aderig is standaard in telefonie, maar de 6 aderige kabel van de jetcat (en de bijhorende 6P6C connector) is minder gebruikt. de connectoren en tang heb ik wel, maar kabel heb ik ook niet direct liggen....

Wim

Kabels gaan vandaag mee naar het werk en zal daar eens vragen bij de telecom afdeling. Moet lukken want als je ziet wat er bij ons (luchtmacht) allemaal aan soorten telecom is.... Pfffff!

Wim, bedankt iig, mocht het niet lukken dan ga ik het nog eens lief aan jou vragen!

Hey melvin,

Balen dat je de tor nog niet in orde hebt, zou mooi zijn als je um in zou kunnen bouwen.
Maar jouw kennende gaat dat wel goedkomen!

Heb gister trouwens mn jetbrevet gehaald, het begint nu echt verslavend te worden :-)
Nu maar hopen op nog een paar mooie weekenden voor dat het echt winter word.

Gr Danny

Hoi berto,
Bedankt.

Klinkt idd raar maar ik vlieg al 18 jaar en dan is het wel raar om weer met een instructeur aan je zijde te moeten oefenen voor je brevet :) en voor mijn gevoel is het vliegen met een jet toch een andere tak van het modelvliegen. Ook omdat het een lang gekoesterde wens van me was die nu eindelijk in vervulling is gegaan. En dan nu gewoon officieel zelfstandig zo een apparaat door de lucht te sturen geeft echt een kick :-) kan er nu ook echt van genieten!

gr Danny

Hey Danny!

Van harte met je brevet! Superrr!

Tja, mn torretje, t is wel balen...
Maar, zolang als ik die pratt en whitney an de gang krijg mot t met zon opgewaardeerde duitse turbo ook wel lukken niet? :lol:

Als t niet lukt plak ik er maar een postzegel op en gaat hij naar jetcat, al is dat nou effe niet hetgeen waar ik op uit hoop te komen... €€€ :-(

Voordat het zover komt kunnen we altijd nog even een kabelsetje en ECU wissel proberen om even te testen.
Als het dan wel werkt weten we in ieder geval waar je het in moet zoeken.

Yep! Helaas vandaag te druk om langs de communicatie mannen te gaan maar zal morgen eens een poging doen!

Daarna maar eens op zoek naar een leen ecu...

Back