Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Het gas ontsteekt dus wel, dus plug edg werken goed. Wat doet de temp? Blijft die vrij laag?

Heb je de leidingen ontlucht? Kan je de kleppen testen en pomp edg?

Hmmm, temp blijft dus laag zeg je. Dan is er dus een tekort aan gas druk of flow, daar moet je het dan zoeken. (Indien je niet per abuis de gas % in ecu heb verlaagd) Gewoon alle leidingen effe nalopen, jetcat heefd geloof ik ook een filter in gas leiding? Misschien de hele handel effe met mond door proberen te blazen, inclusief gasklep als deze zou moeten openen. Het lijkt me dat je ergens een extra restrictie hebt. Je had er een andere gas bus aan gehangen zei je? Let wel op, nu het kouder wordt is je gasdruk ook veel lager, helemaal bij die kleine onboard tankjes maar die gebruikte je niet toch?

Ik hed het afgelopen wedstrijd op Deelen, nét voor het eerst autostart ingebouwd en paar keer thuis positief getest. Op de basis was het 6 graden en nu wilde hij ineens niet meer. Paar keer schudden met de (volle) bus en daar ging hij ineens..... Bekent probleempje met autogasstart.....

Succes!
:D

Allen bedankt voor de reacties,

Gasfles stond rechtop

Nieuwe gasfles gehaalt (was ook warmer) vermoedde dat de druk laag was.

Maar, het probleem is verholpen! Hij start weer!

Het probleem moest wel in de gastoevoer liggen.

- spoel gasklep doorgemeten: ok
- fuelvalve op de gasklep aansluiting
Vd ecu aangesloten: fuelvalve klikt
Dus ecu aansturing is ok
- gasklep onbekrachtigd druk op gezet met de mond -> flow! Das nie goed!
T is een normally closed ventiel dus hij mag onbekrachtigd niets doorlaten.
Na wat tikken bleek de klep mechanisch vast te zitten in de open positie!!!

Ingebouwd en tadaaa!! Starten als een malle!

MAAR.... Ik wilde hem draaien omdat ik de vorige keer met t lekkende filter maar 86k haalde.

Nu met een lekdicht fuelsysteem haalt hij nog steeds maar 86k!!

Gechecked wat herman zei: In het min/max menu staat bij zowel min als max rpm: 0... En ik kan het niet aanpassen zoals het manual aangeeft van jetcat...
Gsu zegt: values cannot be changed???

De enige spanning die ik kan aanpassen is het start pompvoltage, en dat is niet hetgene wat ik zoek, ik zoek het max pump voltage...

????????????

Laatst bewerkt:
Mmh, ik zal vanavond eens in mijn gsu duiken. Max rpm staat wel goed neem ik aan, dus het moet een ander limiet zijn. Was is je temp bij 86k?

Thanks herman, ik heb de v5 ecu by the way. Last max temp was 622, last minpump was 0,75v en last max pump was 2.00v. Last off pump was 0.9v bij 43300 rpm.

Max rpm staat goed (117k) is dit voldoende btw??

ja, maar 120k kan geen kwaad. De behotec deed ook niet super veel, 117k kan heel aardig overeen komen. Beetje over is altijd handig.

Max pump op precies 2.00 is erg verdacht.

Vandaag ook jetcat maar even gecontact:

Betreff: P80 RPM problem

Dear Herr Topfer,

i own a jetcat P80 with now a total runtime of 11 minutes (bought it with 8 minutes) and have a problem:

It only reaches an MAX RPM of 86100.

Some info:
V5.1 ECU
MAX rpm is set to 117.000
Learn RC is done correctly
transmitter setting iaw the throttle are set to 100%
All fuel lines and components installed according the manual.
Fuel used: Zibro petroleum with BP2380 Oil
Fuel is new, filters are new.
Start pump voltage is set to 0.2v

S/N 216, built app. 2005, upgraded to V5 ECU in Okt 2007 @ Jetcat germany.
Last run before this problem was performed bij Jetcat.de after upgrade

Info about the last run:

Last max temp was 622,
last min pump was 0,75v
last max pump was 2.00v @ 86100 last max rpm
Last off pump was 0.9v @ 43300 rpm.

I hope you have a suggestion for my problem?
Might a ECU reset to defaults help?

Thank you in advance,

Kind regards, Melvin Damen

En dit is zijn antwoord:

Dear Melvin Damen,

please try to do following procedure:

Start the turbine and set the throttle stick to full and press the button “Maual” on GSU as long as the RPM reach 117000.

If this don’t work let me know the temperature and pump voltage what is shown in the display of GSU.

Best regards
Udo Töpfer

Morgen maar eens proberen! Blijkbaar ga je dan de ecu inleren!

Max power en dan de manual knop indrukken tot de motor doortrekt naar 117k....

Ik ben benieuwd!!!

Aha, dan gaat de ecu nog wat beter inleren en de limieten bijstellen dus. Handig om te weten. Ben benieuwd of dat het oplost :)

@Martin 2.0v bij 86100rpm

@herman! Idd ben erg nieuwsgierig wat dit gaat doen! Morgen de turbine maar weer mee naar t werk! Ik hou jullie op de hoogte!

Zucht!!

Nou, dat haalde niets uit, met het RPM gebeurt helemaal niks!!!!!

Nu maar weer gemaild naar Jetcat, De gevraagde temperatuur en pompvoltage door gegeven.

2.1v pompvoltage en 620 graden bij een rpm van 85400.....

In de GSU zie je tijdens het draaien rechts onderin het Set RPM staan, dat staat netjes op 117, oftewel 117000
Direct hierboven staat het actuele toerental, welke dus 854 aangeeft, oftewel 85400 rpm.
Set RPM is het RPM wat je "vraagt" dmv je throttlestick.
117K geeft ook aan dat de learn rc dus goed is uitgevoerd...
Het max rpm is nl ook ingesteld op 117k.

Wordt er wel een beetje verdrietig van, zolang hij niet goed loopt kan ik hem ook niet inbouwen, wil alles eerst in orde hebben.

:sad: :sad: :sad:

Wellicht is je pomp of ECU niet helemaal lekker meer. Kun je met de pomp test functie wel je pompspanning naar een 3 V krijgen?

Het klinkt inderdaad alsof de pomp aansturing van de ecu niet deugt. Heb ik eerder gezien....... Even die van de achter buurman lenen? :)

@ martin net even gechecked, in test komt de pomp prima naar 3v!

@herman
Ik zou het echt niet weten, nu beveelt jetcat ook een ecu reset aan zoals jij al eerder zei.

Hieronder mijn mail aan jetcat met daaronder het antwoord:

Hello Udo,

Just performed a test run and nothing happend when i pressed the manual button when the engine was running full throttle....

Can you tell me for approximatly how long i have to keep the manual button pressed? I only have a 1 liter tank on my test bench so i performed an engine run of 4 minutes.
Maybe that is to short?

Last max temp was 620 deg
Last max pump voltage was 2.10

In de gsu while turbine is running, the display shows the set rpm:117 (11700)
The actual rpm shows 854 (85400)

Thanks in advance for the help!

Regards, Melvin

Hello Melvin,

this procedure takes only a few seconds , maybe 6-10.

Next what we can do is Reset of ECU

For reset the ECU press and hold the „Select Menue“ key on the GSU.
Switch on the receiver.
The first in the Display appears: “release key to learn RC” – hold the key
second appears: “ release key to Calibrate Temp”- hold the key
last point appears: release key to Reset System” now release and the ECU run it’s reset.
After it finished up you have to learn in the RC again.

Best Regards
Udo

Ecu reset gepoogd uit te voeren met deze mail en het manual erbij.
In beide staat de procedure zo omschreven, dus dat moet goed komen.

Na learn rc springt hij in een flits naar cali rating egt probe en vervolgens naar het hoofdmenu oftewel het "run" scherm......

Werkt dus ook niet... We gaan weer mailen!!! Zucht....

Back