Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Precies! Omdat je die timers nooooit vergeet, zet ik m Denk ik gekoppeld met een andere functie.
Flaps is natuurlijk een optie maar misschien komt er wel een moment waarop je een mooie headwind hebt en geen flaps nodig hebt bij take-off.

Misschien toch maar op full throttle laten starten of zo!

Zou hem niet op de flaps zetten, zonder flaps starten en landen moet ook wel eens getest worden.

Ik gebruik een aparte timer daar bij een mis start de timer al is gaan lopen terwijl er amper verbruikt is, zonde van de vliegtijd ;-)

Gewoon motor starten, alles afkoppelen, cockpit erop klaar, schakelaar om en gaan.
Heb de timer op 5 min staan, heb dan nog zeker 2 minuten extra, daarna wordt het heel krap.

Met mijn Formost en P80 en 2 liter peut kon ik wel 10 minuten rustig vliegen (de eerste paar vluchten), daarna ging het een stuk harder :lol:

Mooi man al die checklijsten!!! Herken je de luchtvaart lui meteen aan ha ha ha! ;) Pas wel op dat je de checklist voor starten zo klein mogelijk houd, ervaring wijst uit (ook in de grote luchtvaart) dat lange lijstjes nogal eens té snel of helemaal niet meer gedaan worden in due time....

Ieder z'n ding, ik heb mijn timer op gas kanaal, 1% boven idle en hij begint te tellen, daaronder en hij stopt weer. Niet helemaal representatief voor daadwerkijk gevlogen tijd, die kan ik altijd terug lezen van de ecu maar het komt altijd goed uit, tis een relatieve waarde. Ik hou rekening met 4min idle op de grond en als ik de timer haal (vaak land ik zelfs voordat hij afgaat) dan heb ik nog ruimte voor 3 circuitjes. Die "gas " timer kan ik nóóit vergeten. ;)

Groetjes,
Gerald

Ik heb de mazzel dat ik 2 tanks van 350 elk achter het LG kwijt kan. Deze gebruik ik voor het taxien en zodra ik klaar voor take off ben start ik de timer, deze is ook gekoppelt aan het gas kanaal en start ook een paar % boven idle.
Kist wat staart lastig en komt ook sneller los. In de lucht geen probleem want de extra tanks zijn rap leeg :mrgreen:.

Grt,
Peter

Ja, extra brandstof is altijd lekker. Mijn eerste jet kisten hadden altijd krap brandstof voor een wedstrijd vlucht. Altijd stressen voor de vlucht, starten alles snel aan de kant smijten en zo snel mogelijk de lucht in....drama!

Je moet er wel ruimte voor hebben maar nu hebben al mijn kisten óf een extra taxi tank aan boord óf gewoon meer capaciteit. De grote F16 heefd 6 liter waarvan ik 5,5 tank tegen overlopen en ik gebruik er maar 3,5-4 van..... de rest is rustig starten, rustig taxien, ontstressen ha ha ha :cool:, vluchtje doen en dan nog zat over als reserve.... Dat maakt je vlucht lekker ontspannen.

Wat je zegt, relaxed op schaal rondcruisen bespaard veel brandstof. Ik heb me ook al vaker verbaasd dat je als dan op de grond staat met de tank maar half leeg.
Zo kun je meerdere vluchten maken op een middag :D.

Vergelijk de Fuel Flow met een 747: in de start (full rated) staan de indicatoren "tegen het dak". (Dat komt door de verticale indicatoren) de bovenwaarde is 10.000 kg PER motor...
Kort na de start gaat er klimvermogen op en dan zakken ze al aanmerkelijk, en op hoogte is het nog "maar" een 3,5 T per motor, om later, als het gewicht afgenomen is en de vlieghoogte weer is gestegen, terugloopt naar rond de 2,5-3T/motor, als ik het me goed herinner.

Mooi he die checklistjes, zonder papier ben je als vlieger of techneut ook niks eigenlijk he!

Maar die pragmatische aanpak bevalt me juist wel, t is gewoon een dingetje wat ik heb, alles netjes volgens t boekje of checklist afwerken!

Maar we zijn weer wat wijzer! Waar ik mn timer zet is dus een ding om nog even over na te denken.

Gezien het feit dat ik nu stik van de drie standen schakelaars en twee timers heb kan ik ze ook beide op een switch kwijt, 1e timer zetten bij starten en de tweede bij take off!

Over die taxi tank: zat gister deel twee vd dvd van ali te kijken en daar had hij het er over dat een taxitank aangesloten wordt op de tankontluchting. Voeden die dingen dan zo goed door de onderdruk in de maintanks?

Yep, het werkt prima, meestal laat je de tank "meerijden" op de vleugel, dan staat-ie al wat hoger.
Het hele principe van de fuel aanvoer over meerdere tanks is juist het principe van de onderdruk!
Mijn F16 kreeg zijn fuel uit de hopper (UAT), die kreeg fuel uit twee maintanks, in serie geschakeld, en die kregen het weer vanuit twee tanks achterin, parallel geschakeld. Daar zat de ontluchting op en ook daar werkte een "taxi tank" prima mee.

Ha, dat ga ik dan toch eens proberen! Gewoon voor de leuk!

Al zit mijn tank ontluchting onderin de romp, moet de peut wel weer omhoog naar de tanks.

Maarja, hopelijk snel de pijp af! Moet nog beginnen... Weinig tijd dit weekend!

in mijn elan met p80 en 2,5 liter vloog ik 10 minuten
in mijn xl met 4 liter haalde ik maar 6 minuten ,zat ietsje meer power in

remke

Aha, een 90'er zal wat meer slurpen als een 80'er denk maar blijf dus ook liever de eerste vluchten aan de safe side.

Liever landen met een halfvolle tank en dan stapsgewijs een minuutje erbij!

Al zit mijn tank ontluchting onderin de romp, moet de peut wel weer omhoog naar de tanks.
Maakt niets uit, mijn kleine rafale heefd dat ook. M'n enige kist waar ik krap aan brandstof zit, maar 1,5 liter, goed voor 6min fun ha ha ha. Ik plug de 1 liter taxi tank gewoon onder de romp in de overloop. Rustig opstarten, naar startbaan taxien met de tank op de vleugel óf in het handje bij een hobbelig veld en indien er meerdere in de lucht zijn, effe wachten, lospluggen en gááán met dat ding :D. Net zoals Richard al zei, heel simpel en makkelijk.

Laatst bewerkt:
Aha, een 90'er zal wat meer slurpen als een 80'er denk maar blijf dus ook liever de eerste vluchten aan de safe side.

Liever landen met een halfvolle tank en dan stapsgewijs een minuutje erbij!

Valt mee jetcat verbruikt 275 pm. de IQ Hammer 285 pm. En als ik de straalpijp straks goed voor elkaar heb kan ik in toeren naar beneden. Dus zuiniger

Maar veilig is zo i zo beter. Uiteindelijk kom ik ook op ongeveer 6 minuten vliegtijd.

gj

Vanavond een start gemaakt met de montage van de nieuwe pijp.

Ik had beloofd dat ik nog zou uitleggen wat ik ging doen:

De binnenpijp heeft de juiste diameter om door het bewuste spant te gaan, het idee is dus dat ik de buitenpijp doorslijp zodat hij 1 1/2 cm voor het spant stopt.
De binnenpijp slijp ik achteraan door net voor de support vd buitenpijp.
Deze schuif ik dan later weer over de binnenpijp en hou hem ook weer 1 1/2 cm van het spant af.

Vervolgens maak ik voor de beide delen buitenpijp weer een nieuwe ondersteuning met messing afstand busjes en boutjes.

(dank aan berto en gerald voor de tips)

Was even goed meten want de pijp was in zn geheel te lang, maar om de exacte lengte te weten moest hij er eerst doorheen! En daarvoor moest de buitenpijp er wel eerst af....
Eerst maar wat aan de safe side geslepen, korter maken kan nog, langer maken niet...

Hier is ie nog heel:

38b36782.jpg

Buitenpijp afgeslepen:

a8ccffd9.jpg

Binnenpijp doorgeslepen net voor de support:

14c32612.jpg

Stukje binnenpijp van de support afgesloopt, deze gebruik ik nog straks (ja, klauwen kapot, zit onder de pleisters nu):

2326f07e.jpg

Nu past hij er mooi doorheen, op de juiste lengte maken komt als laatste:

30ff0f6f.jpg

En dan zit alles zon beetje op zn plek..... Nou ja, ik kom dus weer niet aan de stomme 2 cm tussen de uitlaat en de rand vd pijp... :hammer:

Ik blijf hier maar over twijfelen of t zo goed is, de binnendiameter van de pijp is wel 1 cm groter als de vorige.

Op de foto zie je dat ik niet verder met mn pijp naar achter kan, en mn motor zit nou net gemonteerd...
Verder naar voren en dan zit ik wel erg ver met mn startmotor over de vleugelbuis + mn motormounts worden een gatenkaas... Wie t weet mag t zeggen... Wat vinden jullie hier van? Ik zie t ff zwaar in...

78362c41.jpg

Laatst bewerkt:
Heee Melvin,

lekker bezig zo.

En leuk he, je valt van het ene probleem in het andere, waar ken ik dat nou van ?!?!?

Tja, de afstand, Jet Cat technische gezien zit hij te ver in de pijp.
Maar je hebt weer een bredere pijp waardoor er wel weer voldoende omlooplucht mee zal komen.

Want te ver uit de pijp is ook weer niet goed daar de lucht.

Mhhh, lastig, maar kan je pijp niet verder naar achteren? ene halev centimeter nog?
Dit lijkt mij namelijk iets te krap, maar omdat je een grotere pijp hebt lijkt mij de aangegeven 2cm weer wat teveel.

Als je nog een halve centimeter kan winnen dan zou ik dat doen.

Grt,
Berto.

Back