Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Of ik echt aan taxiën toekom moet ik nog bekijken maar zal er niet ver vanaf zitten.
We hebben een lekker druk dagje dus zal me sowieso niet vervelen.

Maiden zal ook afhangen van de datum van de keuring, als dat pas op de clubavond is kunnen we zondag samen maidenen :cool:

Maar jij bent ook lekker bezig buurman :thumbsup:

Nou.... Samen maidenen eind van de maand??? Ben bang van niet!

Al heeft de vrouw wel weer veel avonddienst deze week!
Bouwen maar!!! [emoji16]

Ff staartje erop! Bakbeest:

Vanavond bij Berto mn hoezen van Pull-Over opgehaald, dat trap op/trap af en de auto in/uit is altijd funest en zo is t boeltje mooi beschermd!

Tevens wat Festo spul en servosnoer gehaald, kunnen we morgenavond weer los!!!

Hoe veel ruimte heb je achter de turbine, van het spant naar de motor. Heb nu een P80Se ingebouwd en de motor 4mm hoger moeten leggen om niet het spant te raken.

Die wingbags zijn perfect gebruik ze zelf ook.

Kijk, dat zijn leuke hoezen! die zoek ik er ook ngo een aantal haha.

En, ik stond er ook van te kijken hoe groot die stiekem nog is als je hem eens op bouwt haha.

Hey Ed, ik zal morgen eens voor je meten/kijken.
Heb er nog niet zo op gelet.

Wat ik al wel heb gezien is dat hij inderdaad omhoog moet omdat hij anders de twee spanten raakt onder de turbine.

Overigens heb ik wel een oud type P-80, die heeft een andere uitlaat wat misschien scheelt. Kan ook mn P-80SE van de L-39 er eens in leggen.

En inderdaad wat Michael al zegt, de steun zit uit t midden.

@Michael; zie het webadres in de foto, daar heb ik die mooie hoezen vandaan. [emoji2]

hey Edsheli, dat kan inderdaad kloppen. dit komt omdat de beugels van jetcat uit het center zijn, heel appart maar het is niet anders haha.

Dit is helemaal niet apart. De beugels van JetCat zijn (waren) off center zodat het een drop-in replacement was voor een bepaald type DF motor toen Turbines er net waren.

Let wel op de RX serie motoren heeft een nieuwe centrische beugel :-)

Wat betreft het inbouwen van de P80 (oud of nieuw maakt niet uit) gewoon een plaatje van 4 of 6 MM op de motorsteun lijmen. Pas wel op dat je niet boven de rand van de kap uit komt want dan kan die gaan haken. Als je denkt dat de spant nog steeds te dicht bij de motor zit dan gewoon de spant verder uithollen.

Daar de thrust line al ver boven de vleugel zit EN je de blast weg wilt hebben van de onderkant van de stabilo, moet je gewoon een mooi evenwicht vinden tussen spacers en uithollen.

Verder vergeet niet dat je Motor domping moet regelen door de voorkant van de motor 1,5 to 2 mm omhoog te brengen anders gaat de kist stijgen bij volgas. (en extra bonus is jet blast weg van elevator.

Andere tip is de onderkant van de elevator met Aluminium tape te beplakken want die kan heet worden zeker bij een ietwat hot start ....

M.v.g. Mick

Laatst bewerkt:
Thx Mick, goeie tips en uitleg!

@Ed; ik twijfel nu, bedoel jij de ruimte tussen je turbine en het spant eronder?
Of bedoel je echt achter de turbine, tussen uitlaat en het laatste spant?

Laat maar even weten dan meet ik even.

Vandaag lagen de jettronics valve's op de deurmat dus die vanavond maar een plek gegeven.
Ook de gasklep en ECU hebben hun plaatsje gevonden.

Ook nog de twee kabelbomen gemaakt. Wire braiding moet nog een beetje ingekort worden en dan worden de beide kabelbomen samen gebundeld in een vanaf het punt waarop ze uit de vleugel komen.

In de linker kabelboom zit rol,rudder en hoogte servo bekabeling in, de rechter heeft rol,rudder en flapservo.
Die laatste flap kabel verlaat de braiding wat eerder omdat deze naar het midden van de vleugel moet.

Morgen weer verder!

Daar kan ik kort over zijn dan: 0 mm! [emoji16]

Zoals eerder al besproken, je zal hem ongeveer 4 mm omhoog moeten brengen met een plaatje onder de steun.

Vanavond twee beugeltjes gemaakt om het lucht tankje mee vast te zetten.
Netjes schuim eronder en op de beugeltjes en t schuift niet, zit als een huis;

Plan gemaakt voor de twee LiFe accu's.
Deze moeten in de neuswielbak komen maar ik wil ze er perse uit kunnen halen voor het laden.

Heb dus een plankje gemaakt met een rand, deze komt straks naar onder te zitten. Hier steunt de accu op. De bovenkant wordt opgesloten doordat hij tegen de binnenkant van de wielbak wordt geplakt helemaal bovenin. Links/rechts bewegen wordt opgevangen door klittenband wat door sleufjes in het plaatje heen komt.

Aan de achterkant weer twee plaatjes hout erop om te zorgen dat het geheel straks mooi vlak verlijmt kan worden;

Lijkt mij voldoende zo.

Als iemand suggesties/voorbeelden heeft voor de accu montage hoor ik het graag.
Ik ben nog niet overtuigd of t zo naar mn zin is nl.

Melvin,

Die van mij zitten gewoon met klitteband vast, thats it. Zelfplakkend alleen aan balsa wand vastgezet met sec lijm.

Geen enkel probleem gedurende 6 jaar.

Ik denk dat je het een beetje over-engineerd .......

Beroeps deformatie

m.a.w. het gaat uitstekend blijven zitten met jouw methode.

M.v.g. Mick

Yep, hier idem, LiFe pack van mijn turbine zit/zat ook vast met zelfklevende klitteband in m`n L-39, nooit los geraakt.
In de Rebel komt de gear LiPo ook met een klittebandje vast te zitten, heb daar alle vertrouwen.

Dus inbouwen en gaan................ ;-)

Thanks mannen! Dan maak ik er nog zo een en dan plak ik ze dr in wanneer ik straks zover ben.

Ik wacht denk ik even tot ik alles zover op zn plek heb zitten en ga uitwegen.

Heb weer een flinke slag gemaakt, servo bekabeling ligt erin en vast, ook alle luchtleidingen zijn verbonden, alleen de vulnippel en de drukmeter moet ik nog een plaatsje voor vinden.
Hiervoor wil ik nog een extra plaatje maken waar ook het I/O board van de turbine en de startgas aansluiting op komt.

Veel zitten puzzelen over hoe t nu uiteindelijk zou moeten passen op de radioplaat en waar de bekabeling eronder vandaan komt. Er zit altijd wel iets in de weg en er is altijd wel een snoertje te kort!

Uiteindelijk is dit t geworden en ik ben niet ontevreden!

Ff erin, middenin komt de kabelboom eruit:

Netjes buurman,

Je zou de QSM 4-6 er nog tussen uit kunnen halen en direct 4mm vanaf de UAT naar de pomp kunnen maken.

Toch weer een koppeling minder (al heb ik dit ook niet altijd :lol: ).

Maar lekker op weg, nog 1,5 week :cool:

Klopt. Ik had het zo in de Vision zitten maar las later in het Jetcat manual dat het meer voor zwaardere (18-20kg stuw) turbine's geld.

6mm naar de pomp is altijd fijn om cavitatie tegen te gaan. Ik zet de 6mm een stukje over de 4mm op de pomp aansluiting en dat werkt prima. In de zuigkant geen festo want festo is bedoeld voor druk systemen en niet voor onderdruk. kan gaan lekken al heb ik dat nog nooit gezien. Ziet er verder super uit :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back