@Dickie:
Dank! Ik maak graag gebruik van je aanbod!
Ik heb momenteel even een tussenoplossing gevonden voor de pennen, die lees je hieronder. Als eea allemaal goed zit kan ik dus zo de diverse maten opmeten en kunnen we dan nieuwe pennen draaien. (Het vleugeldeel vd pennen moet ik nog doen nl)
@Ray:
Jij bedoelt dat je de gewenste roeruitslag krijgt bij de max servo uitslag? Dus geen uitslagen vergroten/verkleinen dmv zender programmering?
@Pieter:
Inmiddels zit er een mooi schuin kantje aan de pennen, in plaats van krimpkous (schoof telkens van zn plek bij mij) heb ik de pennen ingetaped met alutape. Werkt top! Geen speling meer!
Zoals gezegd wil ik in de toekomst wel nieuwe pennen laten draaien.
Vwb de kits, Ik ben het draadje op RC Universe eens aan t doorspitten geweest.
De drie eerder genoemde problemen zijn reeds in 2008 al vaker voorgekomen zo te lezen.
Iedereen is zo te spreken over de vliegeigenschappen zodat t toch een succesvol ontwerp blijkt en de mindere puntjes er niet toe doen.
Vanavond dus flink aan de gang geweest en de bomen spelingsvrij gekregen.
Niet alleen door de passing van de pennen te verbeteren dmv alu tape maar ook door een extra fixeerpunt.
Deuvels op de uiteindes van de boom had ik ook al eens vernomen maar dat houdt in dat ik mn boom moet open slopen om zoiets degelijk te kunnen verlijmen.
Ik heb het zo opgelost:
Plaatje verlijmen in gat van de kabel doorvoer.
Plaatje zit verlijmt aan een spant en de boven, onder en zijkant vd boom:
Randje cover verwijderd en uitgevuld met 2 mn balsa (idem als de boom beplanking)
Later dit stukje nog even coveren.
Boom op zn plaats en een gat van 3 mm geboord door t plaatje en de kopse kant van de middenvleugel.
Boom eraf en het gat in de middenvleugel opgeboord naar 4 mm.
Van binnenuit via de servokabel doorvoer een M3 trekmoer geplaatst en zo fixeer ik de boom dmv een M3 inbus.
De boom is nu op 4 punten ondersteund en gaat nu echt geen kant meer op!
Bijkomend voordeel is dat de boom nu tegen de middenvleugel word aangedrukt en je dit niet meer hoeft te doen dmv het plaatsen van de vleugel.
Dan kom je altijd ff een handje te kort. Nu niet meer!
Wel een extra handeling met opbouwen maar ach, daar komen we wel weer overheen.