Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Good job.

Overigens die staatsloterij kan je op je buik schrijven want die wil ik pakken.

Goed uiteinde 2014 en start van 2015.

Thx!

Vanavond de wielkuipjes pas gemaakt en dr in geschroefd.

Ook het neuswiel gecentreerd, afgesteld en 100x in en uit laten gaan om te testen of hij netjes vrij blijft van de stuurkabels. Dik in orde!
Verder een flink tijdje bezig geweest met het programmeren. De neuswielservo heb ik op een apart kanaal zitten en dit kanaal met een mixer gekoppeld aan de rudders. Zo kan ik de rudders trimmen zonder dat mn neuswiel mee trimt.
Ook heb ik nu de servo van de neuswielbesturing ontkoppeld wanneer mn gear in is. Dit voorkomt dat de servo mee blijft sturen in de vlucht.
Het neuswiel beweegt evengoed niet want de kabels hangen slap bij gear up, maar t lijkt me beter als hij niet meestuurt.

Was best effe een werkje want zo diep ben ik nog niet in mn zender gedoken!
Weer een hoop mogelijkheden ontdekt!

Hihi, ze leest zeker mee buurman ;-)

Van te voren wist ik al dat ik niks zou winnen omdatik niks gekocht heb, heel Nederland doet mee met oud & nieuw dus veel minder kans.

Iedereen die nu niks gewonnen heeft heeft er zo de pest over in dat ze voor de komende 10e geen lot kopen.
En dan sla ik mijn slag :cool:

Lekker zo bezig buurman, dat gaat dus goed komen dit seizoen :yes:
Ook m`n jet examinator aantekening binnen dus dat is ook geen belemmering :-)

Greetz.

Was toch geen belemmering heren. Ook niets bij de Staats.... dus gewoon maar weer eens gestart met de Pampa en dat gaat hard.

Ik zag het Ray! Mooie bak, komend seizoen lekker vliegen dr mee!

Vanavond lekker door kunnen gaan.
Was de radioplaat helemaal beu, moest en zou erin vanavond en wilde mn gear nu wel eens functionerend hebben.
Dus veel kabeltjes gesoldeerd, opgebonden, ohnee toch weer anders...
Ontvanger geplaatst, ECU aangesloten, tank ontluchting in de romp gemaakt.
Afijn, je kent t wel, hoop gedaan waar je amper iets van ziet! [emoji16]

Maaaaar, hij zit en t gear werkt! Gaaf!
Lijkt er wel op dat het linker pootje nog wat smering nodig heeft want die lijkt wat zwaarder te lopen.
Voor de rest werkt t prima en staat de boel nu op druk om te kijken of alles dicht is.

Filmpje!

http://youtu.be/mbs0p4g-xQ4

Laatst bewerkt:
Ze knallen wel ERG hard naar binnen/buiten! Had ik met de XL ook, gewoon een FESTO flow restrictor ervoor en nu gaat het mooi rustig. Nog beter is twee valves nemen en die ná de regelaar plaatsen, dan kun je UP en DOWN apart regelen.
Zo duur zijn die valves niet, ik meen 17-18 euri

Of een restrictie maken met een klein geknepen buisje in een stuk slang.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn beide F16's zitten vol omgekatte kroonsteentjes :mrgreen:. De meeste schuif je zó over de 3mm festo leiding en voorzichtig aandraaien tot hij dicht zit dan klein stukje openen. Altijd afstelbaar, echter niet té vaak doen want dan bestaat het gevaar dat de leiding beschadigd. Voor één industriele reducer heb je een hele zak vol kroonsteentjes! ;)

Grt,

Gerald was me net voor:) Een flow restrictor werkt alleen goed bij een konstante voordruk.

maar voortbordurend op hetgeen Herman zegt kun je heel goedkoop werken met onderstaand onderdeel en niet te vergeten de kroonsteentjes van Gerald:yes:heeft elke modelbouwer wel ergens
in de bak liggen.

full

.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of zo'n wielas tonnetje om se slang en met de imbus de slang knijpen.
Is goed af te regelen, had dat toenertijd ook zo in mijn F-15 op gear, speedbrake en cockpit.

Melvin, wat is de maat van de boom pen. Als ik deze heb maak ik even snel glasbuisjes voor je. Breedte boom waar het buisje moet komen?

neuswiel besturings trim

Hoi Melv,

Alweer een beetje bijgekomen? :)

Iets anders, een paar postings terug had je het over je neuswiel op een apart kanaal zetten.

Heel vroeger deed ik dat ook op hetzelfde kanaal, maar idd, hij blijft dan bewegen, ook als hij retracted is.
Dus heb ik de neuswiel besturing ook al tijden op een apart kanaal zitten, zodat je het middels je gear schakelaar de functie kunt mixen met rudder.

Vandaag zag ik dat de Tuono een beetje naar rechts trok met taxiën, kan dat niet wegtrimmen want dat zou dan via de rudder trim moeten.
Dus moet ik dat thuis bijstellen in de Weatronic software, en de volgende keer trekt hij weer naar links.
Nu kreeg ik ineens een lampje branden, ik kan mijn software van de FX30 de neuswiel besturing ook alléén een trim toewijzen! Er zitten namelijk twee extra trimwielen op deze zender die normaal gesproken niet gebruikt worden.

Fluitje van een cent, geactiveerd, gecontroleerd en bingo, het werkt aks een beer, dus de volgende keer stukkie rechtuit rijden (zonder zijwind en helling van de baan), trimmen en gaan met die :banana:

De FESTO Flow regelaar is van het type GR-QS-4 bestel nr 193967

Kijk! Das leuk thuis komen na een gezellige vliegdag:
Een draadje vol goede adviezen!
Iedereen bedankt en ik heb er wat mee gedaan;

Ben dus wat aan t prutsen geweest met een tonnetje.

Het tonnetje zit op de press leiding tussen de tank en valve zoals mij vandaag werd geadviseerd. Dit omdat ik spring-air retracts heb en het belangrijk is dat de lucht snel kan ontsnappen uit het systeem bij het down selecteren.
Anders krijg je daar weer problemen mee.

Het lijkt wel iets rustiger te gaan maar naar mijn idee niet veel.

Volgend weekend neem ik m maar eens mee naar Deelen dan kunnen er wat mensen naar kijken die vaker met dit bijltje hebben gehakt. (Richard ben je er dan?) Op de video klinkt het misschien ook harder als dat het in werkelijkheid is.
Ik heb geen idee.

Vanavond wel weer lekker opgeschoten;

Startgas aansluiting gemaakt (links) en powerbox aangesloten op de ontvanger.
In het midden het tonnetje op de blauwe leiding:

Het I/OBoard op zn plek:

De data kabel van de turbine moest nog naar achteren en dan gelijk maar de turbine eens passen en kijken of de kabels goed uitkomen.

Overzichtje: COOL!!

Gelijk even geprobeerd met wat spacers eronder: wat denken jullie van de uitlijning?
Moet ie nog meer omhoog in zn geheel?

@Ray: Oh dank je! Zou super zijn!
Pennen zijn 7,7mm dik, gemeten op meerdere plaatsen en op alle pennen.
De dikte van de boom is 32mm.

@Richard: Ja ben wel weer bijgekomen hoor ;-) dank voor t bestelnummer! Van het weekend even kijken wat jullie er van zeggen en dan evt bestellen!
Goeie trouwens van die extra trim, zal er eens induiken want ik heb er ook twee extra op zitten!

goed bezig kerel
kleine opmerking heb jij ook een klein strookje hard material onder je madenschroef van de ring gelegd die jij nu als reduceer hebt?ik heb dit wel gedaan met success want je hebt dan een kleiner drukpunt van je madenschroef op je slang
suc6 gr.Pieter

Waar zit hier toch die vind ik leuk knop ? haha ziet er goed uit man!

Als het goed is moet je je turbine 4mm ophogen, weet niet hoeveel je dat nu hebt gedaan ?

Afgelopen dagen wat kleine dingen gedaan, weinig tijd deze week maar toch zo af en toe aan de sprint werken!

Powerbox servokabels aangesloten, zitten prutsen met programmering, wat kabeltjes hier en daar nog opgebonden en de turbine definitief gemonteerd.
@Michael; hij ligt nu 4,5mm omhoog in zn geheel, plus de voorzijde ligt nog eens een ring onder van 1 mm. (Tip van Mick aka Viperone tegen t stijgen bij vol gas, zie een aantal posts terug)
Kijken hoe t zo gaat met vliegen.
Alle turbine functies (starter,kleppen,glowplug & pomp) getest.
In principe is de romp qua bouwen 99% klaar.
Alleen de tank nog op zn plek en aansluiten plus de twee LiFe accu's voor de besturing op hun plek plakken.
Ook de ECU accu moet ik nog een bakje in de neus voor maken.
Ik wacht nog even met de accu's tot ik hem ga uitwegen en ze zo gunstig mogelijk plaatsen. Ook heb ik twee ECU accu's waar ik uit kan kiezen van 125 of 210 gram.
Kijken wat het beste uitkomt.

Het gear heeft nog wat aandacht nodig, het neuspootje lockt soms niet omdat de stuurkabels niet goed op hun plek terugvallen bij het uitgaan van de poot.
Dus nog even hiernaar kijken en de linker mainpoot wat soepeler zien te krijgen.

Verder moet ik de vleugels nog doen, ailerons en servo plaatsen, het is nu wachten op de nieuwe hevels uit Australië en dan als allerlaatste de bestickering!

We komen dr wel!!!

@ Michael: Thx :zon: zou wel een goed idee zijn zon knop btw!

@Pieter: dank je wel voor de tip! Ik ga dr mee aan de slag.

Laatst bewerkt:
De romp is klaar!!! :cool:

Gisteravond de tank geplaatst en aangesloten.
Ik heb diverse dingen geprobeerd (klittenband stroken, tie-raps) maar deze manier gaat tocht mooist.
Ik zag dit bij een clubgenoot in zn sprint en vondt dit de beste.

Simpelweg wat oude .32 inch borgdraad van de baas voorzien van tygon slang:

Na het aftwisten netjes de slang erover:

Klaar is klara:

Tank aangesloten:

Tank aansluiting gemaakt, mooi aan/afkoppelen buiten de romp:

Ben erg tevreden hoe het allemaal erin zit!

De romp met staartbomen, elevator, vleugelbuis en pennen weegt 8,2 kg met een volle hopper.

De vleugels wegen incl servo's 420 gram per stuk.

Komt het geheel samen op een drooggewicht van 9,04 Kg.

Dat gaat wel vliegen met 9 KG stuwdruk! :cool:

Ook de balans is al een heel eind goed, het CG ligt aan de achterzijde van de vleugelbuis.

Wanneer ik hem nu op de vleugelbuis leg ligt hij vlak! (accu's er even los in gelegd)
Het werkelijke CG ligt dus nog iets (1cm) verder naar achter.

De vleugelservo's zitten achter het CG dus hij zal nog iets staartlastig zijn als hij helemaal klaar is maar ik verwacht dat er niet veel lood in de neus hoeft!

Vanmiddag gaat hij mee naar de club om er wat ervaren ogen over heen te laten kijken.

Laatst bewerkt:
Back