Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Ah je bedoelt mijn uberhandige balsa restjes pot!! ;-) altijd iets geschikts in te vinden, vaak onderin....:-(

Brandblusser is aanwezig, 5 kg CO2!

Toch wel handig he zo`n achterbuurman ;-)

Ziet er toppie uit zo hoor, ik hoor hem wel brullen als ik in de tuin zit :D

Laatst bewerkt:
Ik had de motor ook met de starter over de vleugelbuis. De motorsteun zat voor met ringetjes iets omhoog.

De kist heb ik opgehaald uit sittard dacht ik, dus hij is weer thuis :)

Zij ook al tegen Melvin dat de motor iets gekanteld moet worden als ik de pijp zo zie.
De pijp hangt naar beneden maar de motorsteun zit volgens mij wel recht.

Maar daar zou Melvin op gaan letten en wie weet kan de motor dan iets naar voren weer.

Is die Behotec van jouw ook niet iets korter dan een P80?
Zo lijkt het wel op de foto`s van jouw opstelling.

Eerst maar een op het bokkie laten draaien :-)

Ik heb ook een P120 erin gehad en dat kwam zo goed als gelijk uit. De behotec is zelfs iets langer :) De behotec is een stukje dikker, en dat vertekend nogal.

Thanks mannen! T zal nog even duren voor hij wordt ingebouwd.
Eerst maar even draaien op t bokje.
Daarna weer verder met de uitdaging van het monteren.

Inmiddels een laadkabel gemaakt voor de ecu accu en deze geladen.

Het eerste menu waar ik even snel in wilde kijken was deze en ik werd blij verrast;

9527cdee.jpg

Hierna kreeg ik het learn rc gebeuren maar niet voor mekaar, wat bleek? Spcm ontvanger gebruikt en dan de zender op ppm laten staan...:banana:

Maargoed het learn rc is gelukt.
Vervolgens wilde ik de pomp in manual mode laten draaien om de fuel leidingen van lucht te ontdoen.

Geheel volgens de handleiding gewerkt maar er gebeurt helemaal niets wanneer ik de manual knop op de gsu in druk (of t knopje op t i/o board), je zou dan een blinking gele led moeten hebben op je i/o board en dan staat de ecu in manual mode, met de throttle kun je dan je pomp laten lopen.

Iemand een idee??

Moet daar wel bij melden dat de gsu soms niet reageerd of heel traag, je hoort vanuit de turbine ook niet altijd het piepje bij indrukken van een toets.
Andere keer weer wel maar dan gebeurt er niets....
Dan slaat het ongeduld toe en druk je na enige tijd nogmaals op een toets en dan verspringt de gsu ineens twee punten....
Verder wil hij niet meer in learn rc komen, menu's haperen, kan wel vooruit door de menu's heen als ik er eenmaal in zit maar niet meer terug ( met + en -)
Balen!!!! Maar t zal wel goed komen!

Verder nog druk geweest met de startbox, het comressor gedeelte werkt inmiddels, ben nu bezig met de fuel pump aan te sluiten op de 3 standen schakelaar en de fuel leidingen passend te maken op de pomp, die hebben een iets grotere aansluiting dan 4 mm...

Komende week op leeuwarden voor de open dagen van de klu, helaas geen tijd voor de jet....:-(

Als iemand tips heeft, graag!!! Heb een forum app op de telefoon dus ik lees mee!

Laatst bewerkt:
Wat betreft je gsu wil die telefoonkabel nog wel es slecht contact maken. Ik had ook dat mijn menu's bevroren, knopjes soms niet reageerden etc. Voor enkele euro's een nieuwe kabel gehaald bij de elektronicaboer en gsu doet het weer als vanouds.

Thanks, had inderdaad al wat aan de stekkers zitten jutteren maar geen resultaat. Zal eens wat kabels omwisselen of t i/o board er tussenuit, kijken wat ie doet..
Misschien n beetje contact spray?t ligt tenslotte al bijna vier jaar in de doos...

Melvin.
Klopt, ik heb in het begin met de andere jets ook dat probleem gehad, idd, een andere telefoonkabel en het is opgelost.
Mocht dat niet lukken, dan proberen we eerst een GSU die ik op dit moment voor de MB gebruik, van die weet ik dat hij in orde is.
Het zal ongetwijfeld een contact probleem zijn.

Thanks, had inderdaad al wat aan de stekkers zitten jutteren maar geen resultaat. Zal eens wat kabels omwisselen of t i/o board er tussenuit, kijken wat ie doet..
Misschien n beetje contact spray?t ligt tenslotte al bijna vier jaar in de doos...

Heb ik ook allemaal geprobeerd :-) Contactspray hielp voor enkele weken, maar daarna komt het probleem nog veel harder terug.
Gewoon 't kabeltje meenemen naar een telefoonwinkel, elektronicawinkel ofzo en dezelfde vragen. Ze knijpen die ter plaatse voor je in elkaar en je bent 2-3 euro kwijt ofzo. Kan je echt niet voor sukkelen.

Super mannen! Zal volgende week eens gaan shoppen voor telefoonkabel! Kan ik ze ook gelijk laten aanpassen op de lengte zoals t spul in de kist moet komen. Laten we nou een mooie communicatie afdeling hebben op t werk! :yes: Nu de auto in richting t hoge noorden!

Laatst bewerkt:
Yes!!! Kabels zijn goed!!! Tenminste, vanavond werkte t naadloos!
Denk dat ik voor de zekerheid ff een setje nieuwe laat maken maar hij kan in ieder geval ff proefdraaien!

Nog blijer ben ik met t uitvogelen van de manual mode van de fuel pump!

Ik kreeg m maar niet erin, alles stond goed maar t wilde maar niet lukken!

Vanavond kwam ik ineens een test menu tegen in de gsu die niet in het manual stond! En tataa! Wat staat er in? Purge fuel system!!! Yihaa!!! Das dus ook gebeurt, peutleiding uit de turbine getrokken en aangesloten op de tank ontluchting en even lekker laten rondpompen!

Manual en ecu versie kwamen dus niet overeen en via de v5 ecu quick reference chart kwam ik erachter!

Dus kabels zijn goed, fuel system gepurged dus hij kan draaien!!! Hopelijk dit weekend of misschien deze week!

Ff sfeerplaatje op de club nog van mn 2e kind:

fd6d2e97.jpg

Melvin,
Ja, de Duitsers zijn zoooo goed dat ze geen fatsoenlijke manuals hoeven te schrijven.... Tikkie Teutonische arrogantie zullen we maar zeggen

JetCat, Weatronic, om er maar een paar te noemen....

Yep, ben wel meer zaken tegen gekomen, vindt het manual voor een dergelijk duur stukje speelgoed erg beknopt!

Bijvoorbeeld hoe je zaken activeert:

Ik kom een testmenu tegen: purge fuelpump.
Ok, leuk, waarde erbij van 0.500?? 0.500 wat? Kg, volt, mm??? Zal wel!

Volgende punt: welke knop moet je dan indrukken om hem te purgen???

Ok, je probeert eens wat en de meest logische knop is dan "change value/item"

Maargoed, we komen er wel! Als t allemaal is voorgekauwd is t ook weer zo makkelijk ;-)

verder heb ik ook de starter, plug, fuel en gasvalve even getest, alles werkt, t beestje is er klaar voor!

Kan niet wachten!

@ berto & danny:

Thanks! Ben r blij mee! Nu even een rustig moment vinden om m te starten, wil ik alle tijd voor hebben!

UPDATE:

Vanavond t startkistje verder afgemaakt:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Mel,

Leuk filmpie van je startbox, mocht je van plan zijn om deze in serie te gaan bouwen hou ik me aanbevolen ;)
Ziet er keurig uit!

Groeten Danny.

UPDATE:

Vandaag moest het er dan eindelijk van komen, geen gedoe, starten dat ding!

De turbine meegenomen naar het werk en dan is er maar 1 plek waar je je turbine moet starten: De F16 testhal! :mrgreen:

Handig was ook dat DannyP47 er was, mooi wat ervaren ogen en handen erbij! (die achterste meneer in het coniferenpak op de video)

Alles verliep goed, motor start mooi, gelijk ook geleerd dat je de trim wel max moet zetten, anders geeft de ecu de throttle niet vrij...:-)

Helaas bleek na start-up dat het jetcat brandstof filter lekte, richard had mij hiervoor al gewaarschuwd en voor in de kist heb ik dan ook al festo filters liggen.
na shutdown bleek dat de motor zijn max toeren niet had gehaald:

Enkele gegevens:

Max temp 664
Min temp 442
Start temp 580 (hoog??)
Max rpm 79700 (te laag, moet 120.000 halen)
Min rpm 33400
Max pump voltage 1.90v

Het lijkt mij dat de lekkage bij het filter toch voor het lage rpm heeft gezorgt, het filter zit immers na de pomp en daarna komt alleen nog de klep (zoals in het manual staat omschreven)

Gas geven is volgens mij niet meer dan dat de ecu de pomp van wat meer spanning voorziet om meer peut in de motor te pompen.

Graag jullie gedachten hierover???

Even de reacties afwachten en dan maar nogeens starten met het festo filter. (zender is overigens goed ingeregeld volgens de procedure)

Hier dan het filpje:

@dannyp47: thanx for the help en voor jou bouw ik nog wel ff zon kissie hoor :-)

@gerald: thanks :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back