Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Hey man, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, gelijk een goeie tor, mooi spul!

-Turbine gedemonteerd en gereinigd Grappig na 2 runs ha ha ha!
-Temperatuursensor vervangen Nieuwer type
-Diode vervangen (waarvan??? iemand een idee??) Waarschijnlijk kortsluit diode voor de electrische starter motor rem
-Startmotor vervangen Idem
-Oliedosering vervangen (zal wel inwendig zijn??) Ja,andere naald voor meer/minder smering
-Kogellagers vervangen Ook grappig na 2 runs, vorige eigenaar lekker laten betalen....
-Behuizing vervangen ??? Vorige eigenaar laten vallen? :confused:
-Inspuitring (ik neem aan van de fuel, de sticks genaamd??) Nee, dit is de brandstof ring waarvan ze meerdere types hebben gehad.
-Olie/Hulpgasleiding vervangen Andere plaats tbv hotspot bij starten denk ik.
-Verbrandingskamer vervangen Oudere types hadden nog RVS, later allemaal inconel.
-Lagervoorspanning gecontroleerd ja ja.... :D
-verdichtermutter vervangen (google vertaling geeft: inheemse compressor, is dit dan een nieuw compressorwiel?) Ginne duitster nie ha ha ha, ja verdichter = compressor, mutter = moer.
-Leitsysteem (google vertaling geeft: Controlesysteem???) = nozzle guide vanes voor jou, nieuwe turbine stator, misschien ook ander materiaal
-ECU vervangen voor ECU v5.

Al met al heefd de vorige eigenaal redelijk diep in de buidel moeten tasten voor een paar upgrades en nutteloze checks...., maar dat maakt jou motortje een blits nieuw machientje waar je wel effe mee vooruit kan.

Grtz,

@ Tadango: Thanks, t is zeker een nieuwe motor, hij ligt alleen nu al een jaar of vier stil...;-)

@gerald:

Thanks! Voor de felicitaties en de tips :-)

-Turbine gedemonteerd en gereinigd Grappig na 2 runs ha ha ha!

Maak er maar 1 run van, want de 2e was na de upgrade hahaha!

-Behuizing vervangen ??? Vorige eigenaar laten vallen?

Nee, die schijnt anders te zijn voor een v5 ecu als het voorgaande type....

51f6791b.jpg

Vandaag op het werk de motor eens goed bekeken en t ziet er allemal super netjes uit.

Ook heb ik via de glowplug poort de binnenkant van de motor bekeken met een 4 mm boroscoop. Helaas paste onze nieuwe HD kleuren boroscoop niet door t gat, dus nu een
filmpje in zwart wit, gefilmd met mn iphone.
Zelf heb ik gewoon zelf door de boroscoop gekeken en dan heb je echt prima beeld! je ziet echt heel mooi hoe alles in elkaar zit! Leuk!
Niet super maar misschien wel leuk om te zien:

De turbine wordt nog niet ingebouwd, ik wil hem eerst eens starten op een teststand.
Mn fijne collega danny heeft zon ding en daar schroef ik m eerst op.
Alles zal wel in orde zijn maar hij zal de eerste start ff moeilijk doen en gaan vlammen, dag vliegtuigje!

Eerst maar even op een bokkie draaien dus!

Ja, en nu ga ik lekker naar boven, passen en meten hoe ik t spul ga inbouwen!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeeel erg mooi Mel,
Het is niet mijn ding(jets) maar de techniek zeer zeker. Super zoals je jezelf inleeft in het project. Hier zal je menig een mee aansteken, vooral jou enthousiasme en kennisdeling terwijl je bezig bent.

Top hoor ik blijf het met interesse volgen.

@gerald: geinig he!

@Wil:

Ja, t is super, merk dat ik weer meer plezier in de hobby krijg, nieuwe techniek, nieuwe dingen om je in te verdiepen, veel kijken, praten en luisteren met/naar mensen die er al langer mee omgaan.
Dat is helemaal super, je wordt weer uitgedaagd!
Ik kan hier mooi "pietje precies" uithangen, iets wat ik in mn vak ook moet maar wat ik ook juist het leuke vindt eraan! Je moet ook wel, je stuurt immers een kist met een leuk prijskaartje omhoog...

Vanavond even lekker de turbine en accessoires gepast, ik heb inmiddels al een idee van wat waar gaat komen en hoe ik alle bekabeling ga routen.

Verder wilde ik nog alle slangkoppelingen borgen met borgdraad.

Zo ziet dat er dan uit:

5f1c7891.jpg

Ook de tanks en clunc inwendig even nagekeken en de leidingen afgeborgt.

Na verwijderen van de tanks zag ik dat de bekabeling die onder een triplex plaatje tussen de tanks door loopt bloot lagen tegen het FOD screen wat best scherp is aan de randen. De wrapping liep niet genoeg door en dit zou dan de bekabeling door kunnen schuren van mn flaps, rol of hoogteroer servo's
Deze dan ook gelijk maar even voorzien van wat teflon wrapping.

VOOR:

bbfe5590.jpg

NA:

30598d67.jpg

Verder heb ik nog een vraag:

1 van de twee ventielen die bij de motor zat is niet origineel, dit is er een van jettronic.
Verschil met het andere, originele ventiel is dat het jettronic ventiel alleen plus en min heeft, de "stuur" kabel mist. Maakt dit iets uit????

Melvin,

Je gaat lekker hard, fijn dat je gelukkig bent met "mijn" turbi.
Nee, die signaaldraad maakt niks uit, zit in die Jetcat Valve ook niet verbonden. Het is gewoon een ventiel wat bekrachtigd open gaat, er valt niks te sturen.

Haha! Nou richard, ongeveer de hele "jetset" heeft me al laten weten dat die turbine van jou een goeie is haha!

K heb er ook alle vertrouwen in!

De timing was perfect, en ook lekker van een bekende uit de jetwereld, lekker in de buurt dus gewoon afhalen en geen gedoe met opsturen en een hele goeie prijs!

Richard nog bedankt voor de heads up over t ventiel, ik had al zon vermoeden, normally closed ventiel die bekrachtigd wordt om te openen dus.

Laatst bewerkt:
Ja, nou ikke nog die F16 en de Hotspot kwijt, kan ik ook weer met centjes naar de JetPower de Tuono ophalen....

Ik verheug me al weer op de JP, zondagochtend om 0400u in de wei eieren bakken? (ach ja, weten alleen insiders...):banana:

Ach, de P80 heeft me idd veel geld gekost (ook de vorige eigenaar) dus je hebt een "gouden" P80 in handen.
Ik hoop dattie eindelijk eens gaat vliegen en zo te zien met jouw professionele insteek gaat dat goed komen.

Ah, die 2 kissies ben je toch zo kwijt Richard.

Zal zelf eens op JP gaan kijken op de vrijdag, eens kijken wat ik daar wijs van wordt.

En dat vliegen met die P80 gaat zeker goed komen bij Melvin :yes:

T is dat ik er nog niet aan toe ben mmmmm??? Nee hoor eerst even deze klaar maken! Zal voor volgend jaar jetpower vast in de agenda zetten, ben toch wel nieuwsgierig naar die eieren van richard :banana:

Ja dat vliegen komt vast goed hoor!
Zag dat de gereedschapskoffers in de aanbieding zijn bij de praxis, even kijken of er wat moois bij zit voor een start box!

Inderdaad peter, ik moet werken op leeuwarden.... Er staat ook: volgend jaar!!! ;-)
En ik denk dat ik meer sta te OH'en bij jullie in de shelter dan dat ik werk! ;-)

Zo, weer een kleine update:

Vandaag waren de gereedschapskoffers in de aanbieding en heb er dus een gekocht.

2d3e4968.jpg

Er moet immers ook een startkist gemaakt worden.
Ik heb besloten om hier alles in te maken. Dus de compressor, 12v accu maar ook de brandstofpomp.
Ik weet hoe ik ben en als ik die aan de jerrycan maak ligt ie er geheit een keer af met alle lekkage van dien.

VBNO: accu met rechts bovenin de hoek de aansluiting van de compressor, hier heb ik een verloop voor gemaakt naar 4 mm festo.

87705da3.jpg

Dan volgt de compressor en tussen de accu en compressor in komt de gasstart bus te zitten (t witte is schuim, wordt ingesneden) de gasbus ligt nog bij mn pa die heeft een hardsoldeerbrander omgebouwd naar 4 mm festo aansluiting.

Helemaal onder zit de ruitensproeierpomp, gemonteerd in een bakje, zodat als hij lekt niet mn hele kist zeiknat is (schuim is overigens kero bestendig)

7aaadf7a.jpg

In de twee klepjes bovenin zal links de 4 mm festo leiding uitkomen van de compressor en rechts de peut leidingen.

In de dop van de jerrycan maak ik straks een doorvoer met een clunk en filter die in de tank hangen.
In t rechtse klepje komen dus twee slangen te zitten.
Op t veld dus peutslang aansluiten op de tank, en de andere slang op de kist en tanken maar!!

2740fcc5.jpg

Dit geheel is straks afgedekt door een gereedschaps bak waar ik wat gereedschap en de gsu zal insnijden.

De theorie is dus dat ik straks mijn koffer op t veld zet, gereedschapsbak eruit, jerrycan ernaast en aansluiten op de koffer en dan is straks alles te bedienen vanuit de twee klepjes bovenop de koffer.

Wel heb ik nog een vraag over het pompje aansluiten, ik heb gezien dat jullie dit doen met twee schakelaars om de pomp om te polen zodat hij kan tanken maar ook leegzuigen.

Heeft iemand hier een schema van?
Ik ben heftig aan t denken geweest maar kom er niet uit hoe dit moet worden. Misschien kan het ook met een 3 standen schakelaar??die ook kruislinks schakelt?

Je kan ook gewoon de slangen omwisselen als je hem eens leeg wilt tanken, zo doe ik het ook als het moet, maar tank de kist bijna nooit leeg, dan vlieg ik hem wel leeg.
En heb zelf als voordeel dat mijn tanks er zo uit kunnen, da`s denk ook een reden.

Als je het met een schakelaar wilt doen dan heb je een 2 standen schakelaar met middenstand nodig met 6 polen.
Kan je maandag wel laten zien hoe je dat zou moeten aansluiten.

Je kan ook gewoon de slangen omwisselen als je hem eens leeg wilt tanken.

Das ook een idee berto, Maar jij kan inderdaad je tanks eruit halen, bij mij betekend dat heel wat sloopwerk. Op de hopper na wil ik de tanks leeg hebben als t apparaat straks op zolder staat.
Krijg nu al wat stankoverlast klachten als ik de kap van de kist af heb ;-)

Ik heb t inmiddels uitgevonden hoe t nou zit met die schakelaar:

Het moet dus een DPDT schakelaar zijn, Double Pole,Double Throw, Oftewel Dubbelpolig die twee schakelingen maakt.

Gelijk dus voor een paar eurie zo'n schakelaar gekocht bij conrad.
Hieronder een schema hoe t aangesloten moet worden:

dcmotorompoolschakelaarzr1.jpg

Berto bedoeld op de tank pomp. Kero ruik je niet. Overloop is afgesloten. Hopper mag ook niet leeg, dan gaat het membraam stuk. Je moet dan ook alles ontluchten, kost heel veel tijd om het goed te doen.

Mmm, ja die lucht ik ruik t toch echt, wellicht in de afgelopen dertien jaar als vliegtuigmonteur een panische angst voor peutlucht ontwikkeld! ;-)

Ik ga denk ik toch maar op zibro vliegen, t blijft geen fijn spul maar als mn kist op zolder staat dan stinkt t niet zo.

Gisteren was berto zo vriendelijk om even te helpen met wat zaken te bekijken wat ik nog evt nodig heb.
Was weer gezellig!!!

Ook hebben we de turbine even gepast, dat gaat allemaal maar net! De kelk aan de pijp is vrij groot en volgens jetcat moet de rand van de pijp 2 cm van een bepaald punt van de exhaust komen.
Als ik dat aanhoudt dan steekt mn startmotor zover uit dat hij precies voor het gat zit waar de vleugelbuis door de romp heen moet! Dan dus maar wat dieper de pijp in, 2 cm gemeten vanaf halverwege de kelk.

Vandaag vroeg ik het nog eens aan een modelvliegende collega hoe hij t zou oplossen en hij heeft even een clubgenoot gebeld... Blijkt dus de eerste eigenaar geweest te zijn van mijn kist! En hij had de pijp hetzelfde zitten als ik van plan ben!!

Vandaag kwam er een pakketje binnen door een speciale koerier ;-)!
Vanmiddag besteld, vanavond in huis! :yes:
e.e.a. Festo spul, filters, leidingen en een fodscreen!

Gelijk begonnen met opbouw van de turbine op een bokkie ( danny, thanks voor t lenen!)
T plan is om de motor eerst maar eens zo te starten na vier jaar niet gedraaid te hebben.
Zo kan ik ook mooi wat egt temp noteren bij verschillende throttle standen, dan heb ik een basis waarde om mee te vergelijken als hij in de kist zit!

Dan alleen nog thrust meten om te kijken of hij niet te veel verliest!

Morgen de laatste zaken en alles nogmaals controleren:

33ebb8c3.jpg

Ook nog wat geprutst aan de startkist maar dat doe ik bij een volgende update...

.....als ik jarig ben deel ik meestal snoepjes uit...., maar in die snoeppot zit wat anders....

Zorg iig dat je een brandblusser hebt hé! ;)

Grtz,

Back