Ekranoplan raketa 2

ja, ik wacht alleen nog op een nieuwe lader, ik had ooit een Robbe PowerPeak lader gekocht, maar er piept vanalles alleen laadt tie niet. Nu maar een ladertje uit het verre oosten laten komen.

Lader is binnen, en deze werkt wel! Kosteloos verzonden voor het enorme bedrag van 15€, na 13 dagen in Nederland aangekomen.
IMG20160325214344.jpg

Laatst bewerkt:

Hierbij een filmpje in mijn tuin gemaakt. Dit is met een 2S batterij. Ik wil binnenkort ook testen met 3S. Ik ben ook bezig om het roer te vergroten en maak het deze keer van triplex i.p.v. depron. Verder ga ik voor ook 7 inch schroeven eropzetten, ik denk dat ik net genoeg ruimte heb.De PAR motoren kan ik met een servo van instelhoek laten veranderen.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook wel benieuwd! Als ik zie hoe hij nu op 2s gaat, dan wordt 3s nog leuker! Ik heb hem ook al op straat gehad, maar ik heb dan te weinig ruimte om te draaien en ben bang dat een auto hem over het hoofd ziet, dan ben ik 2 jaar voor niks bezig geweest:).

Ik wil binnenkort het water opgaan, maar eerst wil ik het roer sterker maken, zoals ik het nu gemaakt heb gaat het in het water niet goed denk ik. Ik heb het roer inmiddels al uitgezaagd.

Mijn complimenten, wat een leuk project, ik blijf dit volgen. Ben zeer benieuwd hoe de gedragingen op het water zullen zijn, waarschijnlijk met fluwelen handje gas geven :-)

Denk dat het meest kritische pad het landen is, maar dat is gebruikelijk met vliegen. Maar een plekje uitzoeken met weinig publiek. Succes ermee! Gr. Klaas.

Ja, maar vliegen is niet de bedoeling, dit valt meer onder de categorie hovercraft. De Raketa 2 was bedoeld als WIG op de grote rivieren in Rusland. Maar de maiden wordt zeker zonder publiek. Ik zal hier het resultaat posten :). (Met of zonder video;))

Lekker veel expo in-mixen op je besturing van die voorste as en dan kan je prima gedoseerd druk zetten op het voorschip zonder dat je kopje onder drukt of de lucht in gaat.

Goed om te zien dat het in ieder geval werkt zoals het hoort :)

Ik heb maar een simpele 6 kanaals zender( ooit gekocht voor mijn sleepboot), daar valt niet zoveel mee te mixen, dat is jammer. Ik heb er gisteren voorop 7x4 props op gezet. Draaien veel stiller, alleen heb ik heel weinig ruimte, een paar millimeter en de cockpit wordt aan stukken gezaagd:). Verder stijgt hij voor bijna op als ik gas geeft.Ik zet de 5 inch schroeven weer terug, vind ik op gras i.i.g beter.

Zo, tijd weer voor een update,het roer heb ik versterkt en vergroot. Ik heb de Raketa getest op een trapveldje bij ons in de buurt met de 7 inch schroeven, wat resulteerden in een backflip en een gebroken staart. De staart heb ik weer gerepareerd en verstevigd. Gisteren heb ik hem even op het water geprobeerd, maar ik heb iets niet goed gedaan, ik gaf denk ik per ongeluk full trottle wat resulteerde direct in een backflip, ik ben snel in het water gesprongen om te redden wat er te redden viel :oops:. Daarna draaide 1 motor nog. Weer een nieuwe les geleerd, ik zal de binnenkant wat meer waterproof moeten maken. Misschien met hotglue de ESC's dichtmaken? Voor de ontvanger heb nog geen idee, misschien hebben jullie tips? Na een poosje draaide alle motoren weer en heb ik hem op een grasveld getest, de accu had ik helemaal voorin gelegd. Het was alleen een erg ongelijk grasveld. Toen heb ik een paar rondjes kunnen maken. Wat een enorme snelheid zit er in dat ding! Als er een beetje snelheid in zit gaat hij overal over heen. Alleen is de canard afgebroken.
Ik heb helaas geen film of foto's kunnen maken, maar ik beloof dat ik binnnenkort weer wat foto's en of flim zal plaatsen.

Verbeterpunten;

Sterker canard maken met aluminium versteviging.
Binnenkant beetje meer waterproof maken.
Ik heb 6x4 drieblads schroeven besteld i.p.v. de 7x4
Ik ga proberen om de voorste schroeven meer verticaal te zetten.
Misschien wat ijzer in de neus stoppen
Er moeten nog steps onder komen.

Conclusie; nog genoeg werk voor de komende tijd! Maar wel een geweldige machine!

Groeten, Cees

Gefeliciteerd met de "maiden"!
Je zal er nog wel vaak brokken mee maken voordat hij echt lekker vliegt hoor, ik heb ooit ook een poging gewaagd maar WIG-toestellen zijn achterlijk gevoelig voor de trim. Maar wel érg gaaf!

Succes!

IMG20160512213424XoODx.jpg

Tijd voor een update, ik heb het roer achter vernieuwd, het is groter en van triplex i.p.v. depron. Ben nu een het zwaartepunt aan het bepalen. De lipo ligt nu helemaal voorin de neus. Verder heb ik er alluminium ski's onder gelijmd. Ik hoop dat hij nu beter op het water stuurd, hij kan nu ook op ijs. Nadeel is dat hij bij lage snelheid wat stroever over het gras lijkt te gaan. Steps ben ik nog mee bezig. Canard komt voorlopig niet terug.

Wat ook nog wel eens een ding kan zijn is de draairichting van de voorste motoren. Om wat meer downforce te krijgen op de neus en het torsie-effect tegen te gaan moeten ze naar de cockpit toe draaien.
Vanaf de neus gezien draait dan de linker propeller met de klok mee en de rechter tegen de klok in.
Als je dat al hebt, prima natuurlijk :)

Hotglue voor waterproofing lijkt me een beetje behelpen, wat gebeurt er met de hotglue als de ESC heet wordt?
Mijn racequads (drones in de volksmond) maak ik waterdicht met Rubber Seal van Bison. Het blijft een beetje plakkerig maar het is 100% waterdicht. Er heeft vorig jaar al een quad zo rond de 5 minuten in een sloot gelegen en dat ding vliegt nog steeds zonder problemen.
Ik haal wel alle behuizing af van electronica en smeer de PCB's onder de rubber. Bespaard niet alleen gewicht maar dan weet ik zeker dat er geen vocht bij kan.

Als je het kan vinden is Plastidip ook een goede optie. Dit is een soort spuitplastic wat er makkelijk op gaat en er ook makkelijk weer af te pielen is. Ik heb laatst bij de bouwmarkt zo'n bus gevonden (niet van het merk plastidip maar een eigen merk van de Hornbach) dus het sijpelt langzamerhand Nederland in.

IMG20160604134410pYf5D.jpg

Vanmiddag eindelijk weer gevaren...nog niet OGE! En weer veel geleerd. Dit keer geen backflip, ik heb de 5 inch schroeven er voor de zekerheid weer opgezet. Ik kon deze keer mooie bochten maken, maar zodra de 3e schroef erbij komt dan duwt hij de neus in het water en veroorzaakt veel weerstand, dit heb ik niet kunnen filmen omdat ik alleen was.Er zal voor toch weer een canard op moeten. Twee accu's leeggevaren, toen ontdekte ik dat 1 moter aan de voorkant losgelopen was. Ik had voor de zekerheid de ontvanger en de ESC's in plastic verpakt.

Laatst bewerkt:
Back