(Electro)-Supra-(XL)

Vandaag het lood voor de neus gegoten.
de methode was wel leuk om te doen:
Ik heb gips in een plastic boterhamzakje gegoten en dit in de neus laten zakken.
Even schudden zodat het echt goed uitgezakt is.
Na het uitharden die boterhamzak met gipspunt uit de neus getroken en in een bekertje met nieuw gips laten zakken.
Ook dit weer laten uitharden en de boterhamzak eruit getrokken.
full

Nadat ik wist hoeveel lood er ongeveer in de punt moest heb ik dit gesmolten en in de afdruk gegoten.
full

Het blokje lood past nu perfect in de neus.
135 gram lood. Best veel :shock:
En toch had ik de staartsectie niet heel veel lichter kunnen maken. Mijn stabilo en staart zijn samen 20 gram zwaarder dan de gewichten die Drela in z'n ontwerp aangeeft, 75 vs 55 gram. (En die gewichten zijn bijna niet te bereiken). In dat geval had ik 40 gram minder lood in de neus gehad...
Totaal vlieggewicht zal op zo'n 1850 gram uitkomen voor de zwever.
Ik ben er tevreden mee:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je denkt 135 gram nodig te hebben, hooguit!!!! 90 gram verlijmen anders krijg je het er nauwelijks uit als je later het ZW-punt toch naar achteren wilt leggen ...
Hoe ik hierbij kom ... :rolleyes:

Voorlopig plak ik helemaal niets vast!
Eerst maar eens testvliegen en inderdaad kijken hoeveel van de 135 gram er nog uit kan.

Nog een filmpje van de werking van de flaps RDS:
http://youtu.be/HwHy5r1GUZc

Dat werkt erg mooi! (ruim voldoende uitslag naar beneden overigens!)

Welke hoeken heb je aangehouden voor de yoke, en de as versus de scharnierlijn?
Heb je nog uitslag naar boven over?

Nog een vraag:

Heb je rondom de flap neutraalstand, voldoende torque beschikbaar om tegen wat belasting in de flaps naar beneden uit te laten slaan? (daar heb ik een probleem mee bij mijn allereerste RDS die ik bouwde.)

Welke hoeken heb je aangehouden voor de yoke, en de as versus de scharnierlijn?
Heb je nog uitslag naar boven over?

Nog een vraag:

Heb je rondom de flap neutraalstand, voldoende torque beschikbaar om tegen wat belasting in de flaps naar beneden uit te laten slaan? (daar heb ik een probleem mee bij mijn allereerste RDS die ik bouwde.)

Ik heb de tekening van Drela aangehouden, met de 60 graden hoeken.
De yoke heeft een hoek van 60 graden en de as staat onder 60 graden tov de scharnierlijn.
Het stukje dat de flap in gaat staat dus ook.
Ik begrijp waar jij op doelt, namelijk dat als deze hoek kleiner wordt er steeds minder kracht beschikbaar is in het eerste stuk van de beweging.
Ik denk niet dat dit probleem zal zijn tijdens het vliegen. Er lijkt voldoende kracht te zijn, en deze wordt, en dat is het mooie van RDS, alleen maar groter naarmate de flap verder uitslaat en de yoke meer 'haaks'(van bovenaf gezien dan) op de scharnierlijn komt.

Nee dat is niet zo. Kan wel als de uitslag niet zo groot hoeft te zijn, zoals bij de ailerons.

Dit zijn twee tekeningen van Mark Drela:
http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsf2.pdf
http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsf.pdf
Ik heb de eerste, met de 60 graden hoeken gebruikt omdat ik zo veel mogelijk uitslag op de flaps wilde hebben.

Met de yoke bedoel ik de gehele as. Deze as heeft een hoek tpv de scharnierlijn.
Je kunt je voorstellen dat als de as 90 graden draait, het stuk in de flap van van -30 (tov de lijn haaks op de scharnierlijn) verdraaid naar +30 graden, en dan dus in lijn met de rest van de as ligt. (van boven af gezien). De flap heeft dan z'n maximale uitslag.
Tis een beetje lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Hier is nog wat meer info te lezen:
http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Gen_2_RDS.pdf

Spinner

Even een vraag over de spinner die ik van Reisenauer heb ontvangen.
Ik vond het witte plastic spinnertje al wat matig. Ik moest er bovendien 2 gaatjes in boren om bij de fixatie-inbusjes te kunen...
Maargoed, eerst maar eens vliegen. Een mooiere spinner, liefst zo een met geforceerde koeling, kan altijd nog.
Een beetje gewicht in de punt zou trouwens alleen maar mooi uitkomen.

De prop komt op een peggypepper 2221/10 met een 6mm uitgaande as.
De prop zou alleen gefixeerd moeten worden met 2 M3 inbusjes.
full

Gaat dit goed? :shock:
Bij mn eerste proef volgas vloog de prop eraf. Ok, ik had hem niet met heel veel kracht aangedraaid. De tweede keer bleef ie wel zitten.
Maar ik vertrouw de fixatie met enkel die M3 boutjes niet helemaal.
Wat is jullie ervaring?

Klaar!!!

full

full

Nu wachten op een dag met weinig wind en veel moed....:)

Heel gaaf!!!! You must be proud ;)

Goed aandraaien en dat blijft goed zitten op je as (sommige assen heb ook een mooi plat uitgefreesd stukje maar denk dat dat bij jou niet het geval is)

Zelf nog nooit ervaren dat hij er afschiet, mits strak aangedraaid

Ik zou er absoluut een plat stukje aan de as slijpen op de plaats van het imbusboutje!

Veel succes met de maiden!

Als je hem in Hillegom invliegt kan ik evt wel foto's maken en/of filmen (als ik vrij ben....).

Back