Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.800
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat wist ik niet.

    Ik weet hoe nauwkeurig en ook qua stabiliteit een Taranis zijn signaal uitzend en aan de ontvanger kant het er uit spuwt en ook en welke resolutie het servo stuur signaal is opgedeeld.
    En dat weet ik van mijn zenders ook. (meten is weten).

    Als ik dan de tolerantie tussen gasschuif positie en aansturing elektronische klep kan verkleinen, dan heeft dat alleen maar voordelen.

    En Hobby heeft naast de modelvliegsport hobby ook nog een andere hobby dus ja ik ga dit gewoon in elkaar knutselen.
    Heeft het echt geen meerwaarde dan heb ik in ieder geval weer wat programmeer ervaring opgedaan en dat moet ik ook af en toe bijhouden.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van wat ik van jou begrepen heb qua signaalstabiliteit, en ik vergelijk dat met de onvermijdelijke hysteresis in de mechanische aansturing (servotandwielen, speling in de inhangpunten, wrijving in het stuurstangetje, etc etc) dan zal dat voordeel érg klein zijn. Ik schat dat in op basis van de "minder dan ideale" mechanische gasaansturing in mijn Charter, die het desondanks uitstekend doet. En die heeft een simpele 5 punts curve (en ook nog eens geen "vloeiende"), en maar een oplossend vermogen van 100 stappen per punt.
    Jouw gasaansturing is vrij waarschijnlijk beter dan wat er in mijn Charter zit, en dat zou jouw eventuele hysteresis probleem alleen maar minder ernstig moeten maken.

    :D volgens mij had ik al gezegd, dat DÁT een goede en geldige reden is :D
    En dat ook natuurlijk...

    Maar, waar ik een beetje "angst" voor heb, is dat je té vlug naar alternatieve manieren omkijkt, nogmaals, het heeft bij mijn eerste toepassing meerdere middagjes vliegen geduurd, voor ik de settings stabiel had. Vanaf dat moment, heb ik nergens meer aan hoeven zitten, van 30+ buitentemperaturen, tot 11 graden, van kurkdroog tot motregen.
    De eerste vlucht is op 26 April geweest, en in de eerste twee, drie weken heb ik uit mijn hoofd nog drie deadsticks gehad. Daarna heb ik er niet meer aan hoeven verstellen, tot op de dag van vandaag niet.
    Er zitten ondertussen al gauw 10 tot 15 draaiuren op dát ene systeempje, en de twee andere setjes die ik in gebruik heb, hebben ook al weer allebei zo'n 5 storingsvrije (en deadstickloze) draaiuren.
    M.a.w: de set-up zoals jij die van mij gekocht hebt, werkt absoluut, werkt betrouwbaar en stabiel, en is met 100% zekerheid afstelbaar over een hele grote "range" van cylinderinhouden. Ik had het spul niet verkocht als ik niet minimaal van dat feit overtuigd was, en ik had die dure FW190 er ook niet de lucht mee ingestuurd als ik dat vertrouwen niet had...
    Één middagje "proberen" is voor een eerste kennismaking gewoon te kort om al te zeggen dat het anders moet.

    Zet de punten 2, 3, en 4 maar eens ongeveer 5~10% (Let wel: 5~10% van de waarde, niet van het verstelbereik) vetter, en probeer het opnieuw. Want de problemen zitten met vrij grote zekerheid in een te arm middengebied.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag het laatste vliegmiddagje van dit jaar (voor mij dan toch) gedaan, met alleen de kleine Charter, en ondanks de kou (begin van de middag nog 9 a 10 graden, eind van de middag 5 a 6) bleef ook nu de motor makkelijk starten met de hand, en bleef hij vlekkeloos doorlopen.

    Als er al iets was, dan was het dat ik het stationair toerental een haartje hoger moest zetten, maar meer ook niet.
     
  4. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.800
    Locatie:
    Noord Brabant
    Te vlug? Je hebt waarschijnlijk geen idee hoelang het duurt om een stukje puike software in elkaar te meubelen.
    Ik zal nog heel wat vlieg uurtjes, uitgesmeerd over enkele weken met de zender curve het klepje aansturen.
    En ik heb ook al wat meer met een Taranis zitten spelen, maar dat was meer van het uitproberen van een indoor kistje.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D "te vlug" slaat niet op de tijd die het duurt om te meubelen, maar op de tijd die het duurde om de beslissing om te gaan meubelen te nemen....:p
    Genoeg draaiuren om die curve goed te krijgen dus.... ;)

    Eerlijk is eerlijk, ik heb geen enkele twijfel dat jij met een stukje puike software op de proppen komt.
    Maar ik denk gewoon niet dat je betere resultaten haalt: Even afgezien van het interface of de methode van instellen, het principe verandert niet dus die curve die gaat hetzelfde worden, of hij nu in je vliegtuig of in je zender zit, en hij zal dus qua motorloop dezelfde of zéér vergelijkbare resultaten opleveren. Want dat hangt van je "afstelvaardigheid" af, niet van je programmeervaardigheid.
    Tsja... even afgezien van of je een Taranis een fijn ding vind of niet, hij heeft wel een ogenschijnlijk ongelimiteerd aantal punten per curve, en een ogenschijnlijk ongelimiteerd aantal curves, wat je ogenschijnlijk ongelimiteerd overal aan vast kunt knopen. Dus hoewel je het jezelf ongeloofelijk moeilijk kunt maken met zo'n ding, kun je er met wat moed, beleid en trouw ook fantastische resultaten mee behalen. Hoewel het met de 5 punts curve in de FC-18 ook gelukt is, is het met een 9 punts curve in een Taranis stukken makkelijker werken.
     
  6. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.800
    Locatie:
    Noord Brabant
    De beslissing is nog niet zo lang geleden genomen, ik was gewoon opzoek naar een projectje en dat heb ik gevonden.:)
    Op dit moment ben ik nog wat componenten bij elkaar aan het harken/zoeken.
    Vooral het zoeken, met de wetenschap dat ik het ergens heb liggen, maar waar oh waar ligt dat dan.
    Ik wacht dan ook altijd 3 dagen voordat er iets besteld wordt, omdat een bestelling meestal binnen 2 werkdagen binnen is.
    En ik meestal de dag na binnenkomst van de bestelling, de zoekgeraakte componenten weer ergens tegen kom.:D

    Ik heb vroegha met veel plezier gebruik gemaakt van een MPX MC4000, wat je nu in een Taranis aan welhaast onbeperkte mogelijkheden hebt qua stuur dingen overal en nergens aan vast te knopen en te mixen en te curven.
    Heb ik al ruim zo'n 20 jaar achter de stickjes zitten.
    Hoewel het huidige spul wat ze op de markt zetten wat minder bedeeld is qua flexibiliteit en onzinnige oneindige functionaliteit.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat heb ik ook, en dat doe ik ook (dat "even wachten, wie weet vind ik het nog") maar het debiele is dat die zoekgeraakte dingetjes niet zoekgeraakt zijn, maar zich actief verstoppen, en langs telepathische weg weten wanneer de kust veilig is om te voorschijn te komen: of ik nu 1 dag wacht of 5 weken, of het pakketje met twee dagen in huis ligt of met twee weken, of ik het onderdeel na ontvangst een week of een maand op de plank laat liggen alvorens het te gebruiken, het maakt allemaal niet uit: Een of twee dagen later komt het zoekgeraakte dingetje uit zijn schuilplaats....
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.910
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heeeeel herkenbaar.......
    of, iets wat je jaaaaren bewaard, onder het motto, "misschien kan ik het nog wel eens gebruiken"
    Dan neem je uiteindelijk de beslissing om het toch maar weg te gooien, je doet er immers toch niets mee.
    Binnen twee weken denk je "dat had ik toch nog?????? "
    ( mijn ruimte om iets te bewaren is helaas niet ongelimiteerd)
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... de telepathische vermogens van dergelijke voorwerpjes zijn werkelijk ongekend: ze kunnen zelfs in de toekomst kijken...

    De plot van "Minority Report" was gebaseerd op die bewaarde voorwerpen, maar dat was zo moeilijk te verfilmen....
     
  10. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    75
    Locatie:
    noord limburg nl
    Gelukkig ben ik niet de enige die veel bewaard en lang moet zoeken. En hoe meer je bewaard enz.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  11. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.700
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... sluit ik me bij aan... gut waar lag toch ook weer die reductiekast... op de meest logische plek... alleen de logoca moest weer even gevolgd worden...

    Bij de planeten’af...
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Vanmiddag heerlijk gevlogen met de biflift (saito fa130-T)met daar in het mensgel klepje. Na installatie en afstellen tot op heden nog niet hoeven bij stellen of andere rare dingen ontdekt. Start nog net zo makkelijk als voor dat het klepje er nog niet in zat. Leuke bijzaak de motor loopt aanmerkelijk zuiniger 30 min vliegen en nog geen 100ml verbruikt. Dat is terug te zien aan de viezigheid op de kist. bijna zonde om met een poets doekje hem schoon te maken er zit zo weinig troep uit de uitlaten op de romp. [​IMG][​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    H.B.Busking en brutus vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te horen is jouw Saito dan zelfs nog zuiniger dan mijn ASP, ik haalde maar 25 minuten op 100 ml na installeren van het klepje.:thumbsup::wave
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :banana::banana::banana:

    "Brutificatie B.V." is veranderd in "Brutification International Inc." met twee verkochte units naar Trumpistan….

    :banana::banana::banana:
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.910
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    als der Trump dit in de gaten krijg, krijg je nog een importheffing aan je broek...
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... nu je het zegt: ik had op RC Groups alle informatie om ze zelf te maken geplaatst, maar kreeg onmiddellijk het volgende terug: die solenoid klepjes, die kosten in de US dus iets van 43 dollar, omdat ze (blijkbaar?) in China gemaakt worden. Hier kosten ze omgerekend ongeveer 29~30 dollar en de verzendkosten kunnen uit...

    Maar goed... Ik was niet van plan om er serieuze handel van te maken, want een hoop gedoe en een hoop investering van mijn kant (Om je een indruk te geven: een productierun van 50 stuks zou me aan inkoop een kleine 3000 Euro euro kosten). Zo nu en dan eens iemand een plezier doen, dat kan wel.
     
    H.B.Busking en verfbrander vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ik ben weer thuis, en uiteraard is de printercartridge leeg... Dus kan ik geen "gebruiksaanwijzingen" printen. Heb ik weer.
    De twee kitjes die ik compleet heb zijn al gereserveerd, en de twee eerstvolgende zijn bestemd voor de USA.
    Maar Maandag of Dinsdag heb ik weer printer-inkt, en dan heb ik dus 3 kitjes beschikbaar voor de liefhebbers.
    Midden Februari (ongeveer) komen er weer een stuk of acht, als alles meezit.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm… Nog twee stuks beschikbaar...
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  19. Marco-A

    Marco-A

    Lid geworden:
    7 jun 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Drenthe
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.198
    Locatie:
    Oldeberkoop
    zes tientjes, en voor jou kan ik hem in de clubkeet leggen, dat scheelt weer 7,25 verzendkosten.

    Moet ik er een voor je achteruit leggen?
     

Deel Deze Pagina