Electronische mengselregeling

Ondertussen een volgende tweetakt aan mijn "EFI-vloot" toegevoegd, de aloude Graupner Delta X1200, voorzien van een OS 40 SF met zuigerveer.
De ombouw redelijk beschreven in het "methanolmotoren op benzine" draadje, maar het afstellen, en de gebruikservaringen tijdens het vliegen gaan hier verder beschreven worden.
 
Goed... Zojuist kwamen de linksdraaiende props binnen, en.... Vol verwachting klopt ons hart.

Dat viel even tegen...

Ik had met één dingetje geen rekening gehouden, namelijk dat die motor in duwopstelling op de grond geen of heel weinig koeling krijgt.
Da's niet zo erg, maar dat betekent dat tijdens de grond-test de motor tamelijk warm wordt, en als je hem dan afzet, wordt de carburateur OOK warm...
En dan kun je het verder vergeten, dan krijg je hem niet meer aan de gang, totdat hij helemaal afgekoeld is...
Zolang hij vliegt zal het vermoedelijk wel gaan, maar dat gaat nog best een spannend iets worden...
In trek-opstelling blijft de carburateur koel genoeg, maar nu dus even niet... Maar eens even kijken of ik daar een isolator bus tussen kan fröbelen, maar dat is voor morgen, daar gaan we vandaag niet meer mee aan de gang.
 
Daarom ook afstellen met een trekprop. Eenmaal vliegend zal de motor door de vliegwind gekoeld worden. Heb ik toendertijd ook gedaan met een delta waar een webra speed op zat met achter inlaat.
In mijn ogen heb je nu juist alle nadelen bij elkaar in de delta van je. Slechte koeling, duwprop, extra hitte van de benzine en dan ook nog minder vermogen. Sommige situaties zijn nu eenmaal zo. Ik weet niet of er voor jouw torretje een heli cilinderkop is. Is wel extra gewicht achter de staart.
Persoonlijk als ik zo alles optel had ik deze x1200 op methanol laten lopen.
 
Oh, maar ik had de boel ook al lopend met een trekprop, alleen bij het overstappen naar duwprop kwam ik dus dit "oepsje" tegen.
Dat ik alle nadelen bij elkaar heb, weet ik, wist ik van te voren. Kwestie van kijken hoe ver je kunt gaan, en de problemen identificeren.
Geeft niks, los ik ook wel op, en methanol is geen optie (gewoon, omdat ik eigenwijs ben... :D). Gaat vanzelf goed komen, en het is leuker een probleem op te lossen, dan terug naar het oude vertrouwde, dan komen we nóóit een stap vooruit.
 
Haha inderdaad.
Als iedereen rechts af ga, ga ik links.

Ik vind dat je goed bezig ben.
Het is een enorm leuk draadje.
Je krijgt het iedere keer toch weer voor elkaar.
 
Je krijgt het iedere keer toch weer voor elkaar.
Was ik nu ook gewoon weer van plan, want "dooie ding'n bint geen boas".
Morgen maar even achter de draaibank kruipen, uit POM een isolator voor die carb maken.
 
Haha over een paar jaar kachelt Brutusje in de dikste Tesla naar 't veld met een kofferbak vol benzine voor z'n vonk vloot [emoji16][emoji16]
 
Ho ho… electro is voor everybody else… Brutusje blijft gewoon met zijn Corsaatje op peut doorpruttelen...
 
Dus Brutusje is vanmorgen na de gebruikelijke opstartproblemen (die meestal opgelost worden door veel koffie, zware shag en een riant kwartiertje op de plee :D) gezwind achter de draaibank gestapt, alwaar ik iets tegen kwam waarvan ik hoop dat het Teflon is (denk het wel: het is wit, en met een vlammetje erbij blakerde het zwart i.p.v. te smelten).
Snel een getrapt busje gedraaid, de ene helft 13,5 binnendiameter, de andere helft 13,5 buitendiameter, (met een stukje van 2 mm "onderlap"), en een centraal gat van 8,5, identiek aan de carb doorlaat.

Kreeg het busje na proefpassen niet meer uit de motor, zo goed past het, dus ik heb geen foto van het losse busje.
IMG_20200607_103612.jpg


IMG_20200607_103336.jpg


Moeten nog even boutgaatjes in, en dan zit alles weer goed vast.
Zo eerst eens even testen, zodra alle buren ook wakker zijn, maar ik denk wel dat dit het meest urgente probleem (heet worden van de carb) oplost.
 
Nou... Om 12 uur, dan vind ik dat de buren hun kater weggesnurkt moeten hebben, en hun koffie achter de kiezen, dus here goes:


Gisteren lukte het me niet om de motor lang genoeg aan de praat te houden om een filmpje te schieten (kon letterlijk niet lang genoeg bij het gashendel weg om de camera aan te zetten), maar nu gaat dat toch vrij aardig.
Prop is een MasterAirscrew 9 x 7 x 3, en daarmee zie ik statisch 11500 ongeveer, wat (ik moet het een beetje schatten omdat Pé Reivers nooit 3 blads props echt duidelijk getest heeft) ik denk dat ongeveer 0,55 pk zou zijn, en ongeveer 2 kilo statische thrust.
Die PK's kan ik niet beoordelen, maar de thrust lijkt redelijk te kloppen. Durf er wel mee te vliegen in elk geval.

De prop snerpt wel, denk dat dat behoorlijk "funjet-achtig" gaat klinken in de lucht.
Met het onderdrukte toerental, valt het met de hitte redelijk mee, ik heb ongeveer 118 graden gezien, enstationair zakte hij redelijk vlot terug in temperatuur, dus hier durf ik toch wel wat mee te taxiën en er zal denk ik voldoende warmtebuffer zijn voor een veilige take-off run.

Opvallend is, dat het klepje zelfs bij de voorlopige en haastige afstelling, onmiddellijk zijn heilzame werk doet: was op de testbank (geen solenoid) het uitlaatresidue nog vies en zwart, nu nevelde er een doorzichtig bruine olie over de linkervleugel.
Als de pusherpipe binnen is, ben ik dáár ook vanaf trouwens.
 
Je heb de motor goed onder de duim.
Ja, klinkt echt niet verkeerd.
Model ziet er patent uit.

Alleen die uitlaten altijd. Autodempertje er op... met 2 van die pijpjes opzij staand...

Indrukwekkend Bert!
Groet Bas
 
Alleen die uitlaten altijd. Autodempertje er op... met 2 van die pijpjes opzij staand...
Er komt een heel mooi WestonUK pusher pijpje aan, speciaal voor mij gemaakt... Die blaast zijn prut recht naar achteren de propdisc in.
Als dat werkt zoals ik hoop, is het enige wat ik bij deze kist ooit schoon hoef te maken de prop, en mischien de wieltjes als het veld nat is....
 
Hoort zich goed aan.
En dan is hij er nog lang niet, want ik heb nog nauwelijks tijd aan de afstelling besteed. Al bij al, inclusief het onwillige van gisteren, heeft het ding nog maar 20 minuten gedraaid sinds hij op het motorschot geschroefd is.

Alle vertrouwen in dat ik dit goed werkend ga krijgen, al zal ik er gerust her en der nog wel een kleine modificatie aan moeten doen. Moest ik met de meeste kisten per slot van rekening. Maakt niet uit, daar leer ik juist van. Daarom JUIST een snelle delta met pusher. Een van de volgende kisten wordt een 3D kist, die moet kunnen hooveren met een prop met weinig spoed, wat ook een uitdaging gaat worden qua koeling.

Lang nadat de laatste gloeiplug uit de fabriek gerold is, lang nadat de laatste liter methanol met wonderolie gemengd is, zal ik nog steeds met kleine brandstofmotoren vliegen :D :D :D
 
Nou Verdomme... Hij begon te rollen na de handstart, en ik had niet snel genoeg voldoende snelheid om te kunnen sturen...
Dus dat was een hele korte rit en brandhout.

Hij gaat weer overnieuw gebouwd worden, dat is het probleem niet, maar ik heb er nu even geen zin in...
 
Back
Top