Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen een volgende tweetakt aan mijn "EFI-vloot" toegevoegd, de aloude Graupner Delta X1200, voorzien van een OS 40 SF met zuigerveer.
    De ombouw redelijk beschreven in het "methanolmotoren op benzine" draadje, maar het afstellen, en de gebruikservaringen tijdens het vliegen gaan hier verder beschreven worden.
     
    sarco en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed... Zojuist kwamen de linksdraaiende props binnen, en.... Vol verwachting klopt ons hart.

    Dat viel even tegen...

    Ik had met één dingetje geen rekening gehouden, namelijk dat die motor in duwopstelling op de grond geen of heel weinig koeling krijgt.
    Da's niet zo erg, maar dat betekent dat tijdens de grond-test de motor tamelijk warm wordt, en als je hem dan afzet, wordt de carburateur OOK warm...
    En dan kun je het verder vergeten, dan krijg je hem niet meer aan de gang, totdat hij helemaal afgekoeld is...
    Zolang hij vliegt zal het vermoedelijk wel gaan, maar dat gaat nog best een spannend iets worden...
    In trek-opstelling blijft de carburateur koel genoeg, maar nu dus even niet... Maar eens even kijken of ik daar een isolator bus tussen kan fröbelen, maar dat is voor morgen, daar gaan we vandaag niet meer mee aan de gang.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.003
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Daarom ook afstellen met een trekprop. Eenmaal vliegend zal de motor door de vliegwind gekoeld worden. Heb ik toendertijd ook gedaan met een delta waar een webra speed op zat met achter inlaat.
    In mijn ogen heb je nu juist alle nadelen bij elkaar in de delta van je. Slechte koeling, duwprop, extra hitte van de benzine en dan ook nog minder vermogen. Sommige situaties zijn nu eenmaal zo. Ik weet niet of er voor jouw torretje een heli cilinderkop is. Is wel extra gewicht achter de staart.
    Persoonlijk als ik zo alles optel had ik deze x1200 op methanol laten lopen.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar ik had de boel ook al lopend met een trekprop, alleen bij het overstappen naar duwprop kwam ik dus dit "oepsje" tegen.
    Dat ik alle nadelen bij elkaar heb, weet ik, wist ik van te voren. Kwestie van kijken hoe ver je kunt gaan, en de problemen identificeren.
    Geeft niks, los ik ook wel op, en methanol is geen optie (gewoon, omdat ik eigenwijs ben... :D). Gaat vanzelf goed komen, en het is leuker een probleem op te lossen, dan terug naar het oude vertrouwde, dan komen we nóóit een stap vooruit.
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Electro heeft toch de toekomst?
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe eerder iedereen in een Tesla rijdt, des te meer benzine blijft er voor kleine Brutusje over om lekker op te vliegen :D :D :D
     
  7. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.423
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha inderdaad.
    Als iedereen rechts af ga, ga ik links.

    Ik vind dat je goed bezig ben.
    Het is een enorm leuk draadje.
    Je krijgt het iedere keer toch weer voor elkaar.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was ik nu ook gewoon weer van plan, want "dooie ding'n bint geen boas".
    Morgen maar even achter de draaibank kruipen, uit POM een isolator voor die carb maken.
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Haha over een paar jaar kachelt Brutusje in de dikste Tesla naar 't veld met een kofferbak vol benzine voor z'n vonk vloot
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ho ho… electro is voor everybody else… Brutusje blijft gewoon met zijn Corsaatje op peut doorpruttelen...
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus Brutusje is vanmorgen na de gebruikelijke opstartproblemen (die meestal opgelost worden door veel koffie, zware shag en een riant kwartiertje op de plee :D) gezwind achter de draaibank gestapt, alwaar ik iets tegen kwam waarvan ik hoop dat het Teflon is (denk het wel: het is wit, en met een vlammetje erbij blakerde het zwart i.p.v. te smelten).
    Snel een getrapt busje gedraaid, de ene helft 13,5 binnendiameter, de andere helft 13,5 buitendiameter, (met een stukje van 2 mm "onderlap"), en een centraal gat van 8,5, identiek aan de carb doorlaat.

    Kreeg het busje na proefpassen niet meer uit de motor, zo goed past het, dus ik heb geen foto van het losse busje.
    IMG_20200607_103612.jpg

    IMG_20200607_103336.jpg

    Moeten nog even boutgaatjes in, en dan zit alles weer goed vast.
    Zo eerst eens even testen, zodra alle buren ook wakker zijn, maar ik denk wel dat dit het meest urgente probleem (heet worden van de carb) oplost.
     
    Peter Houweling, MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Om 12 uur, dan vind ik dat de buren hun kater weggesnurkt moeten hebben, en hun koffie achter de kiezen, dus here goes:



    Gisteren lukte het me niet om de motor lang genoeg aan de praat te houden om een filmpje te schieten (kon letterlijk niet lang genoeg bij het gashendel weg om de camera aan te zetten), maar nu gaat dat toch vrij aardig.
    Prop is een MasterAirscrew 9 x 7 x 3, en daarmee zie ik statisch 11500 ongeveer, wat (ik moet het een beetje schatten omdat Pé Reivers nooit 3 blads props echt duidelijk getest heeft) ik denk dat ongeveer 0,55 pk zou zijn, en ongeveer 2 kilo statische thrust.
    Die PK's kan ik niet beoordelen, maar de thrust lijkt redelijk te kloppen. Durf er wel mee te vliegen in elk geval.

    De prop snerpt wel, denk dat dat behoorlijk "funjet-achtig" gaat klinken in de lucht.
    Met het onderdrukte toerental, valt het met de hitte redelijk mee, ik heb ongeveer 118 graden gezien, enstationair zakte hij redelijk vlot terug in temperatuur, dus hier durf ik toch wel wat mee te taxiën en er zal denk ik voldoende warmtebuffer zijn voor een veilige take-off run.

    Opvallend is, dat het klepje zelfs bij de voorlopige en haastige afstelling, onmiddellijk zijn heilzame werk doet: was op de testbank (geen solenoid) het uitlaatresidue nog vies en zwart, nu nevelde er een doorzichtig bruine olie over de linkervleugel.
    Als de pusherpipe binnen is, ben ik dáár ook vanaf trouwens.
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.003
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Hoort zich goed aan.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.051
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je heb de motor goed onder de duim.
    Ja, klinkt echt niet verkeerd.
    Model ziet er patent uit.

    Alleen die uitlaten altijd. Autodempertje er op... met 2 van die pijpjes opzij staand...

    Indrukwekkend Bert!
    Groet Bas
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er komt een heel mooi WestonUK pusher pijpje aan, speciaal voor mij gemaakt... Die blaast zijn prut recht naar achteren de propdisc in.
    Als dat werkt zoals ik hoop, is het enige wat ik bij deze kist ooit schoon hoef te maken de prop, en mischien de wieltjes als het veld nat is....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dan is hij er nog lang niet, want ik heb nog nauwelijks tijd aan de afstelling besteed. Al bij al, inclusief het onwillige van gisteren, heeft het ding nog maar 20 minuten gedraaid sinds hij op het motorschot geschroefd is.

    Alle vertrouwen in dat ik dit goed werkend ga krijgen, al zal ik er gerust her en der nog wel een kleine modificatie aan moeten doen. Moest ik met de meeste kisten per slot van rekening. Maakt niet uit, daar leer ik juist van. Daarom JUIST een snelle delta met pusher. Een van de volgende kisten wordt een 3D kist, die moet kunnen hooveren met een prop met weinig spoed, wat ook een uitdaging gaat worden qua koeling.

    Lang nadat de laatste gloeiplug uit de fabriek gerold is, lang nadat de laatste liter methanol met wonderolie gemengd is, zal ik nog steeds met kleine brandstofmotoren vliegen :D :D :D
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.787
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou Verdomme... Hij begon te rollen na de handstart, en ik had niet snel genoeg voldoende snelheid om te kunnen sturen...
    Dus dat was een hele korte rit en brandhout.

    Hij gaat weer overnieuw gebouwd worden, dat is het probleem niet, maar ik heb er nu even geen zin in...
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Eh... Waarom heb je in godsnaam dat ding uit de hand gelanceerd? Mooi k**** in ieder geval
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.051
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach verdulleme... wat een pech... daar wordt je knorrig van zeg!
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Almere
    Jammer...is echt een goede vlieger.
    Repareren en dan beter een grondstart....
    Succes met de reparatie.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina