Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Iets om rekening mee te houden met een lua script die een (live) aanpassingen doet. Dat de kans bestaat dat het lua script vast kan lopen. Wat ik weet bij een horrus dat de zender kan vast lopen. En in het uiterste geval tot een crash/ on bestuur baar model tot gevolg. Hoe dit bij een taranis zender is weet ik niet. Verder is het een super gaaf idee wat jullie doen .
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... OK? daar had ik nog niet van gehoord, en om heel eerlijk te zijn vind ik dat een dood-eng idee.
    Wat bedoel je met een "live aanpassing"?

    Hans, als je meeleest... Tsja...
     
  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Een lua schript die een servo kanaal bediend. Als dan het lua script vast loopt is die kans er dat dat kanaal niet meer werkt zoals het moet. Als er mensen zijn die er meer van weten laat het graag weten ik zelf kan geen lua script schrijven enzo. Heb dit van iemand waar zijn zender horus x12s in vlucht een emergency code melding kreeg en zijn zender vast liep. Tot als gevolg een schuim toestel die tussen de spouw muur past. Na wat zoeken op het internet kan dit gebeuren als je een een lua script open hebt staan op een scherm als je vliegt of op de achter grond om een model te besturen via dat script.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... dat is duidelijk, en best wel eng...

    Om eerlijk te zijn ga ik daar liever niet een model aan riskeren.
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb uit de OpenTX LUA reference guide begrepen, dat het besturingssysteem van de zender, wel zo is gebouwd dat vastlopende LUA scripts na 30 milliseconden worden gestopt.
    Ik schrijf het er bij op mijn to-do list om uit te zoeken of scripts een hele zender kunnen laten vastlopen of dat dat een ander probleem is.
    Daarna ga ik eens een script maken wat ik vast kan laten lopen (door nul delen ga ik eens proberen).

    Het is me wel een keer gelukt oom een Taranis zichzelf vast te laten lopen, door er een GPS sensor aan te hangen, die de klok van de zender terug wil zetten naar het verleden. Daar kon hij toen niet tegen, maar dan gaat hij meteen in de "noodloop" procedure door de "watchdog" die in de OpenTX firmware zit. De Taranis herstart dan zelf en je merkt dat doordat de SD kaart dan niet benaderbaar is. Je voice commands werken bijvoorbeeld niet meer. maar je model blijft wel bestuurbaar.

    Verder ben ik niet van plan om dit script iets te laten doen met de kanalen waarmee je je model bestuurt. Het ernstigste wat kan gebeuren is dat je motor afslaat. De gemiddelde brandstofvlieger is meestal wel bekend met het maken van deadstick landingen, dus die schrikt daar niet van :)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als bij vastlopen de correctiefactor terugvalt naar min of meer "1", dan zal dat in de meeste gevallen leiden tot een enigszins rijke noodloop (eigenlijk alleen niet bij koud weer en hoge luchtdruk), maar ik verwacht niet dat de motor daar onmiddelijk van afslaat.

    Ben benieuwd of je deze situatie doelbewust kunt uitlokken overigens.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yessss!
    Zojuist de druk/temperatuur module uit de brievenbus gevist.
    Rap de Spacewalker van de hobbykamer halen en de boel gaan installeren.
    Ziet er uit als een half uurtje werk, maar mijn rug stribbelt hevig tegen...
    Moet sowiso nog eerst die Spacewalker ontladen/laden (doe ik altijd als een kist ruim 2 maanden still gestaan heeft) dus er gaat nog wel een paar uurtjes overheen voordat de eerste resultaten er zijn.

    EDIT: heb al rond gebeld naar de technische hogescholen en dergelijke, maar helaas zijn er in NL geen faciliteiten voor "klimaat-tests"...

    Dus als er iemand nog een ongebruikte koelruimte weet....
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2021
    sarco, verfbrander en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Mobiele airco unit?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeps... begreep je even verkeerd...

    Mobiele airco gaat lang niet koud genoeg... Ik wil toch minstens kunnen testen van 0 tot 30 graden...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Een koel/vrieshuis in de buurt.
    Of iemand met een koel/vries trailer die toch al koud is?

    Groeten,

    Arie
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets... Maar koel/vrieshuizen hebben meestal een certificaat voor voedingsmiddelen, die gaan niet zomaar even iemand met een brandstofmotor in hun koelruimtes toelaten...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er valt nog niks zinnigs te zien op de video, maar het is de eerste run van een van mijn ombouwsels met de door Hans ontwikkelde druk/temperatuur correctie.
    Dat had nog wat voeten in aarde voordat het werkte, want ik heb een erg oude OpenTX versie, dus moest de LUA die Hans geschreven had, héél lichtjes aangepast worden, maar na een half uurtje aan de telefoon met Hans, is het deze totale digibeet gelukt die aanpassing er zelf in te fröbelen.

     
    Cnn, sarco, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat pakt goed op.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat deed ie eigenlijk altijd wel... Als ie goed afgesteld stond. Maar dat laatste varieerde wat met het weer.

    En als het goed is, is dát nu verleden tijd, maar dat moet de toekomst nog uitwijzen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteren heb ik getest bij 22 graden en 1021 mb, en de motor liep prima, zoals op de video te zien. Ik zag een automatisch gegenereerde correctie op de brandstofcurve van ongeveer 0,94 Piektoerental was 8650 (wat vrij goed statisch is voor deze motor en prop). Vanmorgen, bij de vroege zonsopgang, was het 14 graden en nog steeds 1021 mb. Correctiefactor bleek daardoor veranderd naar ca. 0,97 (licht verhoogde brandstoftoevoer met ca. 3%). Motor piekte weer bij 8650 en de motor liep identiek aan hoe hij gisteren liep. Stupid me had alleen geen camera bij zich, natuurlijk... :mad:
    Gewoon goed met dezelfde scherpe gasrespons. Uit ervaring weet ik dat 3% extra brandstof onder ongewijzigde omstandigheden een merkbare verandering in rijgedrag en piektoerental veroorzaakt. Het feit dat de motor ondanks gewijzigde brandstoftoevoer toch identiek aan gisteren liep, lijkt erop te wijzen dat de automatische verandering in brandstoftoevoer inderdaad overeenkomt met de gewijzigde omstandigheden. Plan om dit de komende week zoveel mogelijk te herhalen: een testrun op het koudste moment van de dag en het warmste, om te kijken of de motor zo blijft draaien en of ik wel of niet aan de sproeiers moet zitten. Een verandering in de luchtdruk zou mooi zijn, maar daar kan ik geen invloed op uitoefenen...

    Maar ik denk wel dat dit gaat werken...
     
    Cnn, wim eon, verfbrander en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vanmiddag heb ik toch wel wat warmte gezien, maar de boel heeft de hele middag geen klap verkeerd gegeven...
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vanmiddag toch alles bij elkaar een 30 minuten looptijd bij elkaar gevlogen, en het loopt gewoon goed. Blijkbaar kan ik meer gas geven als de motor goed loopt (temperatuur...) want die 30 minuten waren een volle tank, en normaal houd ik dan nog wel een bodempje over, maar nu zag ik reeds de luchtbelletjes in de brandstofleiding...

    Tot 230 meter geklommen en niks aan de motor te merken, en ik heb temperaturen van 20 tot 27 graden voorbij zien komen, maar niks aan de motor te merken,
    Dat en het feit dat hij vanmorgen vroeg bij 14 graden precies even goed liep, maakt dat ik denk dat dit printje héél aardig doet wat het moet doen...
     
    Cnn, Roy.nl, AHoogendijk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag er zo'n beetje 350 ml doorheen gevlogen (wat denk ik al gauw 45 minuten vliegtijd is), en het systeempje was prima!
    Het was weer eens zo'n dag dat het vlak boven de grond beduidend warmer was dan op een meter hoogte, en normaal zou ik dan de motor een haartje rijk moeten hebben, anders is het gegarandeerd een deadstick, maar nu kon ik gewoon de motor op piektoerental zetten, en gaan vliegen, en geen klap verkeerd.
     
    Q Brand, HansH, sarco en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, verdomme :mad:

    Vanmorgen in alle vroegte (half zeven of zo) de motor nog weer getest bij een temperatuur van (volgens de telemetrie 11~12 graden... Liep prachtig en startte vlot met de hand (was mijn starter vergeten).

    Vanmorgen al om 10:00 op het veld, toen zal het 18 graden geweest zijn, en de motor startte alle vluchten vlot met de hand, en bleef prachtig lopen, tot en met ongeveer 23 graden (volgens telemetrie), niks aan de hand. En vanuit het niets, de allerlaatste vlucht, met stabiele temperatuur en luchtdruk, moet de motor van de ene vlucht op de andere 3 klikken armer gezet worden, en drie klikken is behoorlijk veel voor mijn contrapties, die normaliter als het heel erg gek gaat, eens een keer 1~2 klikjes armer of rijker moesten.

    Ik kan eigenlijk geen andere conclusie trekken dan dat er ergens een vuiltje losgekomen is, maar het verontrust me wel een beetje...
     
    sarco vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteren eindelijk eens bij een wat lagere luchtdruk kunnen testen, nog steeds zo rond de 22~23 graden luchttemperatuur, maar ongeveer 1006 mb.
    Dat bracht de correctiefactor naar ongeveer 0,93 en daarmee toch een van de laagste waardes die ik gezien heb, maar beide motoren liepen prima.

    Dit keer er eens aan gedacht het programmeerscherm open te laten staan, zodat ik mee kon kijken met de correctiefactor tijdens de vlucht, en het is wel aardig om te zien dat de boel zomaar een volle procentpunt armer gecorrigeerd wordt als je van groundlevel naar plm 100 meter klimt.
     
    Cnn, Q Brand, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina