Klopt... dat is ook niet goed. Hoewel benzine lang niet zo'n negatief effect heeft op de smering als Methanol (benzine smeert van zichzelf ook, waardoor bijvoorbeeld een bosmaaier op schone benzine niet onmiddelijk in elkaar loopt, methanol smeert helemaal NIET), verdun je de olie, en door het te rijke mengsel voeg je roet toe. Roet is carbon, carbon is heel erg hard en in feite is roet dus een soort van schuurmiddel.
Het is WEL zo, dat een benzinemotor die nog niet ingelopen is, van zichzelf wel een wat rijker mengsel "vraagt" omdat de afdichting van de bewegende onderdelen nu eenmaal nog niet 100% is. je merkt vanzelf dat hij na verloop van tijd wat te rijk blijkt te staan, waar hij bij de eerste start min of meer goed leek.
Het helpt ook niet, want de timing blijft verder hetzelfde en dat is nu net een van de dingetjes waarvoor je een methanolmotor rijker zou zetten: om die timing wat later te krijgen en daarmee het bigend wat te ontlasten.
ABC motoren moeten "aan de rijke kant" staan, schraal genoeg om wel goed in tweetaktloop te komen, inderdaad om die voering op temperatuur te krijgen, zoals Mugen al zegt, maar dus niet zo vet dat hij gaat viertakten.
Zuigerveer motoren kun je eigenlijk gerust met het "optimale" mengsel in laten lopen, zolang je dan maar het gas dicht houdt, want daar gaat het gewoon om temperaturen en zuigersnelheden. Maar vol gas en lekker vet werkt ook prima, het oliepercentage is namelijk al berekend op een forse verdunning met methanol.
.
Wederom erg interessant! Het ontstekingstijdstip. Daar had ik nog niet aan gedacht
En het drijfstang/big end verhaal vind ik ook weer interessant.
Wederom komt dit door ervaringen uit de autowereld. Dus misschien welk niet helemaal van toepassing op onze motoren maar toch.
Ik heb namelijk altijd het gevoel dat lang stationair draaien niet zo best is voor een motor.
Ik zal uitleggen waarom ik dat idee heb
.
Wij hadden in de jaren negentig 2 taxi's rondrijden.
Bij een daarvan gingen de drijfstang lagers stuk na 30.000 km.
Kan gebeuren. krukas slijpen en ondermaat lagers er in en ja hoor, na 30.000 km weer defect. De ander taxi had nergens last van.
Dus beter onderzoeken. De lagers waren niet versleten maar meer uit elkaar gevallen. Kraters waar materiaal weg was.
Een Specialist van Shell er bijgehaald en die had dit eerder mee gemaakt en wel bij van Gend en Loos die toen een Commer gebruikte.
Oorzaak was het veelvuldig stationair draaien van de motoren door de gebruiksomstandigheden in combinatie met een laag stationaire toerental en/of een oliepomp met een lage opbrengst. Taxi die met airco op de standplaats stationair staat te draaien en bezorging. Hierdoor veel oneenparigheid en wordt de drijfstang zeer zwaar belast. Die krijgt dan bij elke verbranding een flinke kracht te verwerken. Bij Commer werd dit opgelost door het stationaire toerental aan te passen.
Aangezien de ander taxi wel heel bleef met hetzelfde stationaire toerental en gebruiksomstandigheden deze keer de krukas en de oliepomp vervangen en dit is daarna nooit meer stuk gegaan.
Waarschijnlijk was er niets aan de hand geweest als deze auto niet als taxi gebruikt was.
Een ander voorbeeld van oneenparigheid in een motor is problemen met de distributie ketting.
Eind jaren negen hadden we voor dezelfde motor een CVT (continu variabele transmissie) of een handbak beschikbaar. Ondanks dat de CVT in die tijd veel minder verkocht werd ging de distributie ketting vele malen meer defect bij de motor met CVT waardoor weer motorschade.
Waarom ging de ketting juist bij de motoren met CVT stuk. Bij de CVT draaide de motor een veel lager toerental. Net alsof je 50 in zijn 5 rijdt.
En hierdoor dus weer veel oneenparigheid in de motor (dus veel vertragingen en versnellingen in de distributie) en daar kon deze niet tegen.
Vandaar mijn twijfel over lang stationair draaien.
Maar zoals al eerder gezegd is dit voor onze toepassing misschien minder of niet van belang maar ik laat mijn motoren in elk geval niet onnodig lang stationaire draaien. Liever dan in elk geval een verhoogt stationaire toerental.
Misschien overbodig maar kwaad kan het ook niet
Jan