Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Godskolere wat loopt dat mooi zeg.
Over filmpjes gesproken. Hier een van de saito.
Zoals je ziet mooi gelijkmatig stationair, pakt goed op en goed op volgas. Toerenbereik zit op 1500-7800 op een 20x10 (falcon). Temperatuur wordt nu op de achterkant van de cilinders gemeten ter hoogte van de ontbrandingskamer met de voelers op de cilinderwand. In vlucht en op de grond wordt het niet warmer dan 125 graden met 10 graden als de motor is afgekoeld. In de log valt op dat er wel wat verschil zit tussen de cilinders: de linker cilinder wordt warmer, ongeveer 15-20 graden. Het verschil is vrij constant en bij afgekoelde motor is het verschil 1 graad. Zou dit te verbeteren zijn door het mengsel via de curve van het klepje aan te passen; armer, rijker?
Tijdens de vlucht pakt alles goed uit; voelt betrouwbaar. En dus bij de vierde vlucht maar wat meer spelen; wat agressiever vliegen. Eenvoudige acrobatiek ging al heel goed, looping, rol, inverted, barrel rol, stall turn, verticaal omhoog en naar beneden; allemaal prima, motor geeft geen krimp. Maar eens een voorzichtige snap rol proberen. En dat vond ie wat minder leuk, de motor, sloeg een paar slagen over om daarna weer goed op te pakken. Nog een paar snaps proberen; in de upline, horizontaal, met halfgas; even slaat een paar klappen over en pakt daarna weer goed op. Wel consequent. Zou dit ook met het mengsel te maken kunnen hebben? Onder het genot van de bekende frikandel nog even doorfilosoferen: kan ook aan de clunk liggen, maar dan zou ik verwachten dat de hik iets later optreed, de leiding zit tenslotte nog vol voordat het eventuele belletje bij de carburateur komt. Misschien het klepje, zou die moeite met de g krachten hebben? Het waren niet heel agressieve snaps. Of toch de afstelling/ mengsel. Iets armer proberen?
In ieder geval was de conclusie weer: top dag; leuk project en super die ombouw naar benzine!
Gisteren eindelijk een mooie dag om met de Piper te vliegen.Ik heb het klepje afgelopen zaterdag kort kunnen testen voor de deur.
Het mengsel was goed te regelen met het klepje
De midrange was erg rijk en door het klepje af te regelen merk je gelijk een groot verschil.
Maar was te kort voor nauwkeurig af te stellen maar dat gaat zeker goed komen.
En dan natuurlijk afwachten of het op methanol blijft werken.
Ik vind het klepje overigens erg mooi van formaat, technisch gezien super om het mengsel hiermee aan te passen en geniaal gevonden om dit in de modelbouw toe te passen
Overigens ook opgemerkt dat ik zonder uitlaat druk werk.
Op OS FS-90 zit alleen het originele uitlaatpijpje.
Hopelijk snel een mooi dag (en geen andere verplichtingen...) dan kan ik verder afstellen en vliegen.
Vliegen deed de Piper overigens al met vonkjes maar de midrange was echt heel rijk waardoor het meer een on/of switch was.
Volgens mijn mede vliegers geen probleem omdat ik volgens hun alleen vol gas vlieg maar voor de Piper is dat niet de bedoeling
Wordt vervolgt!
Jan
Dat zijn verhalen die ik HEEL graag hoor. Geweldig!En dat ging echt super. Door het klepje heb ik een heel andere motor en daardoor weer een ander vliegtuig.
De mid range is nu ook prima waardoor het vermogens verloop ten opzichte van de gasknuppel normaal is.
Je kan dus nu het vermogen normaal regelen dus het is geen on/off switch meer
Super![]()
Daar ben ik ook supernieuwsgierig naar!Hoe lang het goed blijft werken op methanol zien we vanzelf wel.
Maar DAT is hoe dan ook het allerbelangrijkste.Ik ben in elk geval blij!!
Achteruitgelegd met jouw naam er op.ik wil er alvast eentje reserveren![]()
heb je bij de ombouw gebruikt gemaakt van de standaard carburateur waar in geslepen is en een solenoid klepje of heb je er een walbro aan geknutseld ?Vandaag weer buiten mogen spelen. Met de christen eagle en de vrienden van Gooi en Eemland. Was mooi weer. Tikkeltje koud en harde wind, maar gezellig. En de saito 300 op benzine deed het puik. De .46 van Ruud ook; liep prima op toeren en betrouwbaar. Klein beetje armer in de 2e vlucht verhielp het licht variëren in optoeren. Erg onder de indruk! Filmpje komt eraan.
Over filmpjes gesproken. Hier een van de saito.
Zoals je ziet mooi gelijkmatig stationair, pakt goed op en goed op volgas. Toerenbereik zit op 1500-7800 op een 20x10 (falcon). Temperatuur wordt nu op de achterkant van de cilinders gemeten ter hoogte van de ontbrandingskamer met de voelers op de cilinderwand. In vlucht en op de grond wordt het niet warmer dan 125 graden met 10 graden als de motor is afgekoeld. In de log valt op dat er wel wat verschil zit tussen de cilinders: de linker cilinder wordt warmer, ongeveer 15-20 graden. Het verschil is vrij constant en bij afgekoelde motor is het verschil 1 graad. Zou dit te verbeteren zijn door het mengsel via de curve van het klepje aan te passen; armer, rijker?
Tijdens de vlucht pakt alles goed uit; voelt betrouwbaar. En dus bij de vierde vlucht maar wat meer spelen; wat agressiever vliegen. Eenvoudige acrobatiek ging al heel goed, looping, rol, inverted, barrel rol, stall turn, verticaal omhoog en naar beneden; allemaal prima, motor geeft geen krimp. Maar eens een voorzichtige snap rol proberen. En dat vond ie wat minder leuk, de motor, sloeg een paar slagen over om daarna weer goed op te pakken. Nog een paar snaps proberen; in de upline, horizontaal, met halfgas; even slaat een paar klappen over en pakt daarna weer goed op. Wel consequent. Zou dit ook met het mengsel te maken kunnen hebben? Onder het genot van de bekende frikandel nog even doorfilosoferen: kan ook aan de clunk liggen, maar dan zou ik verwachten dat de hik iets later optreed, de leiding zit tenslotte nog vol voordat het eventuele belletje bij de carburateur komt. Misschien het klepje, zou die moeite met de g krachten hebben? Het waren niet heel agressieve snaps. Of toch de afstelling/ mengsel. Iets armer proberen?
In ieder geval was de conclusie weer: top dag; leuk project en super die ombouw naar benzine!
Pin me hier niet op vast, maar voor zover ik weet is Christiaan zijn carburateur geheel standaard en ongemodificeerd (mischien een beter O-ringetje...)
EN het klepje...