"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 15 feb 2012.

  1. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Het beste resultaat tot nu toe. Even uitgeknipt voor de overzichtelijkheid.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ik heb het schuine kantje er deze keer onder gedaan en dat helpt. Deze keer kreeg ik de mal al bijna niet uit de Lexan.

    [​IMG]

    Met de schuifmaat eens gemeten hoe dik de zijkant is. 0.2mm. Dat is te weinig. Het voelt aan als verpakking van goedkoop speelgoed.

    Daarmee is voor mij wel bevestigt dat deze mal te groot is voor deze vacuüm tafel. Het zal in de hoogte van de kap zitten. Alleen de motorkap en de kofferbak hebben de benodigde dikte.

    Dat wordt dus opnieuw bouwen en ergens zo'n bredere bbq op de kop zien te tikken. Op naar de kringloop.

    Op deze kan ik altijd nog wing's en spoilers maken voor de verschillende soorten dragsters.

    Laat ik deze week eens kijken of ik een mal voor een vleugel kan fabriceren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Kan je geen 2 BBQ naast elkaar hangen?
     
  3. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ja dat kan natuurlijk maar dan zul je net zien dat de 1 harder gaat dan de andere. Ook kan er maximaal zo'n 3500 watt op 1 groep. Dus beter 1 grote dan twee kleine.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is waar ja, niet aan gedacht.
     
  5. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Even een kleine update van het vacuüm feest.

    Afgelopen week kreeg ik de mal van @wvr binnen. Daar wachtte ik al een ik al even op omdat ik zeker wilde weten of mijn bevindingen met het trekken van Lexan bodies klopte.

    Ik was tot de conclusie gekomen dat ik een te kleine vacuümtafel had gebouwd.

    De mal die ik ontving is een stuk kleiner dan die ik zelf heb gemaakt dus deze zou moeten lukken op mijn tafel en zou ook netjes dik moeten blijven.

    En zie hier:

    [​IMG]

    Een keurige undertray voor een t4.

    Nu kan ik dus met een gerust hart een grotere tafel bouwen.

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit!
    Dus het ligt er toch aan dat uw tafel te klein is, of je auto te groot:)
     
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Even een kleine teaser:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog geen nieuw warmte element gevonden. Wel alvast een volgende mal begonnen. Deze keer in hard hout.

    Nog veel te vijlen en te schuren;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie Volvo :)
    Wel altijd rot om aan te werken vind ik, hardhout..
    Ziet er weer goed uit! :thumbsup:
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat duurder, maar op het werk gebruik ik enkel nog PUR voor mallen. Je zou je er mee amuseren, ipv hout. Redelijke hoge densiteit, prachtig materiaal.
    Of gewoon gips, bewerkt heel mooi, en kun je blijven plamuren en schuren.
     
  10. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Het gaat mij vooral om de combinatie duurzaamheid, stootvast en niet opnieuw hoeven beginnen als je een keer uitschiet.

    Daarnaast vind ik het makkelijker om deel voor deel te maken. Dan weet ik zeker dat e.e.a. evenwijdig is.

    Zelfs dan gaat het soms nog mis. Ik stond net op het punt om het dak te gaan monteren toen ik er achter kwam dat de linker raampartij net een mm anders zit dan de rechter. Die gaan er dus nog even weer af. Gelukkig was ik wel zo slim geweest om slechts een aantal punten te verlijmen.:rolleyes: (ken u zelf)

    Waarschijnlijk volgende week wel klaar of bezig de details toe te voegen.

    Is er iemand die een goede manier weet om lijnen secuur aan te brengen. Ze moeten ongeveer 1mm breed en diep worden. Voor de deuren bijvoorbeeld. Bij de hot rod kon ik dat doen met een mini rattenstaart vijltje maar dat waren vooral rechte lijnen.

    De ramen heb ik anders gedaan. Die kan ik er zo uit pakken.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien afplakken, en dan met een klein freesje ( ik weet alleen niet of die er zo klein zijn )
    En anders afplakken en met een Dremel?
    Alleen is dan de diepte weer een probleem...
     
  12. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ja die zijn er wel en heb ik ook. Maar dat gaat al bijna te hard. Misschien is het beter te doen op hardhout dan op mdf.

    Nog meer suggesties? Iemand?
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    eerst met een cuttermes een sneetje maken als start. Zit je er wat naast, kun je eerst ook nog uitschuren.
    Eens goed, er een aantal keer door gaan met je mes.
    En dan met de punt van een vijltje.
    Heb ik al vaker zo gedaan. Assortiment vijlen en sleutelvijlen helpen hierbij .
    Maar vooral: niet in hout... De vezels doen je gaan waar je meestal niet wilt.
     
  14. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ja lekker zeg;) ik heb alleen maar hout.

    Maar het idee is niet gek. Tot op heden heb ik het eerste lijntje met een balpoint gedaan omdat er dan een geultje ontstaat. Dat geultje dieper maken met een mesje klinkt niet zo gek. Vijltjes heb ik in allerlei soorten dus dit ga ik proberen.

    Ps. Het mmtje verschil is er inmiddels al weer uit.
     
  15. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Zo veel mogelijk tips opgevolgd. Hardhout i.p.v. mdf. Lijntjes gaan in hardhout prima met een minirattenstaart langs een metalen liniaal.

    Nu nog achterhalen wat men op mallen spuit om ze perfect glad te krijgen.

    De meeste (semi) professionele houten mallen lijken voorzien van een glad grijs laagje.

    Iemand een idee?

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    waarschijnlijk spuitplamuur oid. je mal moet natuurlijk superglad zijn. :)
     
  17. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Tinus,..

    Spuitplamuur heb ik voor mijn vorige mal gebruikt. Die is echter niet hittebestendig.

    Ik vraag me vooral af of er nog iets beters is.

    Als het niet anders is gebruik ik dat nog eens.
     
  18. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Zo,... dat heeft even geduurd.

    De mal voor de Volvo is klaar. Deze keer heb ik alles in de epoxy gezet. Het enige dat nog moet gebeuren is even met een schuurpapiertje er over en de blower op de motorkap plaatsen.

    Zie hier het resultaat tot nu toe:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de laatste foto heb ik de eerste mal naast de tweede gezet. De achterwielen staan exact in lijn en ze zijn allebei bedoeld voor een wielbasis van 11 inch (28cm)

    Inmiddels heb ik ook een gloeielement met temperatuur regeling gevonden met de juiste (grotere) afmeting.

    Valt alles mooi op tijd in elkaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi gemaakt joh! Ik ben benieuwd naar de kap :)
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    2componenten spuitplamuur, of makkelijker als particulier: strijkpolyesterplamuur. Min of meer als de motip auto plamuur, maar veel vloeibaarder. Nog niet gigantisch hittebestendig maar beter.
    Nog beter: epoxy, al dan niet met vulmiddel (bv talkpoeder). Papje van maken, verven met een kwast. Maar alles dan weer gladschuren.
    Voor wat jij nu doet, is je manie dik ok hoor zou ik zeggen.
    Aleternatief voor hout (al je er nog maakt): koop een blok high density PUR. Duurder, maar je gaat nooit meer wat anders willen :)
    Hout is natuurlijk veel goedkoper.
    Doe maar gewoon verder.
    looking good.
     

Deel Deze Pagina