"Elektro dragracen,. wat heb je nodig"

Dit moet je eigenlijk hebben.
powercroco - 36N30P130-40
2 stuks, dan ga je effe naar de Kwikfit om er een bandje omheen te laten leggen.
We hebben hem in het echt gezien, ja, dat is aardig brokje motor.

Als je uit zou gaan van een 12 inch wieltje om die motor zou je ongeveer 1000 rpm op het wiel moeten hebben om 60 km/u te gaan.
Voor een leuke snelheid zou je motor dus 4000 toeren moeten draaien, dan ga je 200+.
Bij 10S zou je ongeveer op een 100KV motor zitten met een direct drive.

Hmm, ik sla een beetje door denk ik, ik ga maar naar bed.

GJ
 
@ Het ziet er ook, op de ene of andere manier, te licht uit. Tevens vraag ik me af of het gewicht niet boven de wielophanging moet zitten

Dit testmodel was zoals het woord het al zegt een auto om een aandrijving te testen. De aandrijving werkte, en op de weg voor het huis was er redelijk grip. Op de glade betonvloer in het MECC te Maastricht was er totaal geen grip.
Voor het gewicht had de stuurservo kleiner gekund en de accu verder naar achteren en zo waren nog meer gewichtsveranderingen mogelijk. Zoals je ziet was/is het gehele chassis van 3 mm waaibomen triplex. Dit testmodel is inmiddels al een jaar of 5 oud................ en ligt nu uit elkaar..........
De test is/was geslaagd voor mij.
 
@TC01,..

Dat gebeurt toch ook bij stermotoren in oude vliegtuigen. De motor (cilinders) laten draaien en de as staat stil.

Het idee om electromotoren direct op de wielen te zetten heb ik 1:1 ook al eens gezien. Het was een werkende concept car met 6 wielen van een Aziatische ontwerper. Hier waren 6 elektromotoren gebruikt van ongeveer 15cm doorsnede waarop normale autowielen waren gemonteerd. Dat werkte heel goed. Die auto kon gewoon in het dagelijkse verkeer mee.
 
Elektro | dragracen | wat heb je nodig

De ideeën beginnen langzaam vorm te krijgen.

Nu ik er langer over heb nagedacht lijkt het me leuk om een topic te wijden aan het bouwen van een dragracer met grotendeels stock bouwdelen. Een beetje zoals je een Cobra kunt bouwen met Rover, Ford Sierra en andere onderdelen.

Zoals ik al heb aangegeven staat of valt het allemaal een beetje met de as en de manier van monteren en de wijze waarop je een tandwiel aan die as bevestigd. Dit in verband met de breedte van het te maken chassis.


Vraag 1:

  • Bodemplaat: Zelf carbonplaat maken middels de "tussen glas" methode. circa 2mm dik. (check)
  • Plaat aluminium van 3 tot 5 mm, uitgangspunt een rechthoekige plaat die in elke gewenste vorm kan worden gezaagd. Bevestigingspunten kunnen geboord, getapt, verzonken worden met huis tuin en keukengereedschap van enige kwaliteit (Check)

Vraag 2:

As

Zijn er modellen die een starre as hebben waar een stevige spur op gemonteerd kan worden. Dit kan ook een compakte diff. zijn met metalen tandwielen die evt. ge-lockt wordt. Dit gaat ook bepalen of de motor in dwars of langspositie komt.

Inmiddels is gekozen voor de gehele achteras met motormount en spur van een Team Associated 10r5 Check De gedachte is om Traxxas tandwielen te gaan gebruiken omdat deze een grotere pitch hebben (0,6?) waardoor de tandwielen wellicht meer zouden kunnen hebben. De traxxas tanwielen lijken 1:1 te passen zonder aanpassing.

Vraag 3:

Wielophanging achter


  • Indien starre as. Bevestiging van lagers en wielmeenemers
  • Indien diff. huis. Hoe de aandrijfasjes op hun plek te houden zonder de geijkte shocktower methode met draagarmen
Ook hier is gekozen voor een de wielophanging van een Team Associated 10R5 (Check)


Wielophanging voor


  • Zeer licht, weinig stuurmogelijkheid nodig. (check)
  • Starre as?
  • met c-mount?
  • Het is een voorwielophanging geworden van een Team Associated (de donor auto) maar het had iedere "Pan car"kunnen zijn. Het voordeel is dat de ophangingen, voor en achter, gewoon rechtstreeks op een vlakke plaat carbon geschroefd kunnen worden. In het geval van de RC12R5.1 betreft het een constructie die dichter bij elkaar gezet kan worden zodat het erg smal gemaakt kan worden. Daarnaast hebben de wielasjes een Amerikaanse maat zodat de fietswieltjes voor een dragracer er zo op lijken te kunnen.
Inmiddels is gekozen voor een voorwiel ophanging met stuurinrichting van een Associated 10R5. (check)

Vraag 4:

Motormount, bij voorkeur aluminium met mogelijkheid om de motor op verschillende afstanden te kunnen monteren vanwege verschillende spur en pinion mogelijkheden. (Check)

Vraag 5:

Motor


  • Hoge kv motor met redelijk vermogen
  • Lage kv motor met groot vermogen
  • Altijd ventilator gekoeld (Check)

Vraag 6:

Esc


  • Zo groot mogelijk vermogen
  • Altijd ventilator gekoeld (check)
  • Wellicht een vliegtuig esc. zonder remmogelijkheid
  • Wellicht een zg. no limit regelaar?

Vraag 7

Rem capaciteit


  • Via de esc
  • Mechanisch (zie benzine modellen) / of schijfremmetje van een rc crossmotor of benzine auto
  • Via een parachute op het derde kanaal
Banden


Achter



  • Zo breed mogelijk (check)
  • belted
  • foam (Check) Minimaal 2inch van doorsnede met 3 of 4 pins bevestiging (geen moertje)


Voorzijde



  • Zo smal mogelijk
  • Zo licht mogelijk
Body



Zender



  • Altijd 2.4ghz
  • minimaal 2 kanalen, liever 3 of 4


Wie het antwoord op 1 van bovenstaande vragen heeft mag het hier onder zetten. Als de vraag beantwoord is volgt een (Check) met een link naar het betreffende stock onderdeel.
 
Laatst bewerkt:
... hoe verplaats je een topic van elektro naar bijvoorbeeld "Elektro dragracen,. wat heb je nodig" ...
Je kunt gedurende vier weken na plaatsen van een (openings)bericht zelf de titel nog wijzigen door het openingsbericht te wijzigen -> meer opties.
Wil je dat na vier weken doen dan moet je dat de moderatoren vragen de titel te wijzigen d.m.v. klik op het waarschuwingsbordje
report.gif
naast het betreffende bericht. Zo kun je ook vragen om een discussie naar een ander subforum te verplaatsen. Verplaatsen kan altijd alleen maar via moderatoren.

Eerste technische gedachte: is een differentieel wel nodig? Dragster moet goed rechtuit rijden, bochten hoeven geen schoonheidsprijs te krijgen. Differentieel is gewicht, slijtage, breuk. Mocht een differentieel toch nodig zijn dan moet het tegen de krachten bestand zijn.
 
@ron van sommeren

Een diff. is inderdaad niet echt nodig voor de technische kant van het verhaal. Het is meer dat met een stock diff. het probleem voor het creëren van een haakse overbrenging op de as direct is opgelost. Zie rear pod.
Dit lijkt me een soort geblokkeerd differentieel maar een hele dure oplossing.

Een andere oplossing is zoals op deze tekening:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je wilt maximale acceleratie bij heel veel vermogen. Overwel: je aandrijflijn moet zo licht mogelijk en maximaal sterk zijn. Ik zou voor een starre as gaan. Eventueel een hybride as (holle koosltof buis met een stalen pen erin gelijmd) of een holle stalen as.

Even terugkomend op de electronica. In het brushed tijdperk werden geen regelaars gebruikt. Deze 3 tot 5 turns motoren werden gewoon keihard geschakelt eventueel in een 1 of 2 traps snelheid afgetakt van een lager aantal cellen van de accu.
 
Ik heb zelf een hele oude SG Futura VCS liggen uit begin jaren 80. Lekkere brede zachte foam banden, starre achteras, 0,5mm grondspeling.

futura11.jpg


Rechtdoor als een malloot maar de bocht om is een uitdaging. De banden gaan ongeveer twee tot drie tankjes mee dan zit ik op de velg.
 
@Luppie,..

Dat is inderdaad een eenvoudige opzet. Motor, koppeling, pinion, spur, as, wiel.

Bij elektro kan de koppeling er nog tussenuit dus. Zijn deze of dit soort assen en as/lagerblokken nog ergens te krijgen?

Het zou een mooi begin zijn. Hoe zit de spur op de as? zit hier eenvoudig een 2mm asje door de grote as zoals bij hex wielmeenemers of is er iets om de as gemonteerd?
 
Donor auto voor dragracer gekozen

De keus voor een donor auto, en zodoende stock part`s is gevallen op een Team Associated 10R5 of 12. De gehele achteras met ophanging, overbrenging en motormount kunnen worden gebruikt. Eventueel smaller maken van de achteras lijkt geen probleem.

Voor de voorzijde geldt hetzelfde. De gehele ophanging kan behoorlijk wat smaller gemaakt worden zonder af te wijken van stock part`s.

Op zoek naar een donor dus.

Prima idee dus @Luppie
 
... Ik wilde verwijzen naar de site van www.fightercatracing.com voor flinke regelaars maar die site is nog klant-onvriendelijker geworden. Het was al moeilijk om iets te vinden, en nu moet je zelfs een account aanmaken om producten te zien. ...
Was een foutje van hem, inmiddels is alles weer te zien, en de bootregelaars kunnen ook met luchtgekoeling geleverd worden, zie GertJan's regelaar hier
17 en 23s HV regelaars
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het idee om electromotoren direct op de wielen te zetten heb ik 1:1 ook al eens gezien. Het was een werkende concept car met 6 wielen van een Aziatische ontwerper. Hier waren 6 elektromotoren gebruikt van ongeveer 15cm doorsnede waarop normale autowielen waren gemonteerd. Dat werkte heel goed. Die auto kon gewoon in het dagelijkse verkeer mee.

Heb je daar een link van? tot nu toe heb ik nog nergens een electroauto gezien waarbij het wiel zelf de motor is, of waarbij de velg op een buitenloper gemonteerd is zoals in mijn testmodel. Ook bij heftrucks en hoogwerkers wordt dit niet gebruikt.
 
Volgens mij zitten in hoogwerkers en heftrucks hydraulische motoren.
In een electrische fiets zit een naafmotor, buitenloper van centimeter of 20.
Je zou die denk ik ook wel op een kinderfietsje kunnen zetten, of een step, en daar een bandje omheen frutselen.

GJ
 
Net even op die site gekeken. Dat blijft een waardeloze site. Is wel een beest van een regelaar.

Inmiddels heb ik de Amerikaanse regels voor elektro rc dragracen (IMDRA), categorie "Electric Top Fuel Dragster" (dragracerstyle cars) er eens op na gelezen.

De regels zijn als volgt:

Electric Top Fuel Dragster
Any 1/10 scale dragster body allowed. Body must be scaled in appearance.
10 inch maximum wing height measured from the highest point on the wing, including side dams
31inch maximum chassis length
15 inch minimum chassis length
30 inch maximum wheelbase
15 inch minimum wheelbase
10 inch maximum vehicle width
.375 inch (3/8”) minimum front wheels/tires
2 inch inch minimum rear wheels/tires
40 oz . minimum weight

Motor

Any mass produced and commonly available (through an hobby distributor) 540 cobalt or rare earth magnet based motor allowed (brushless and brushed allowed).Maximum motor can dimensions are 2.5 inches in diameter and 3.5 inches in length (measured from end bell to end bell)
Motor must be equipped with a quick disconnecting motor power device that is clearly marked and accessible from outside the body.
10 cell battery maximum NiCad or NiMh Sub C cells
Any 3c Lithium battery 12.64 maximum voltage. Maximum temperature 110 degrees
Fahrenheit with connectors (no hard soldering) Soft shell batteries allowed.


Regelaars die dus tot een mega hoeveelheid volt`s kunnen regelen heeft niet zo veel zin. Het zelfde geldt voor de Neu motor die ik via pb aangeboden kreeg. Geweldig ding hoor maar TOT 58volt? toe ff dan.

Inmiddels ben ik aan het inslaan geslagen. Als e.e.a. wat vorm gaat krijgen zal ik het hier in het draadje laten zien.
 
Nog een tipje.
Neem eens contact op met de mannen van Corally in Dordrecht.
Ik ben er jaren geleden een paar keer geweest en het zijn zeer behulpzame hobbyisten die goede ideeën hebben.
En ook alle onderdelen van de auto's los kunnen leveren
Corally

GJ
 
Heb je daar een link van? tot nu toe heb ik nog nergens een electroauto gezien waarbij het wiel zelf de motor is, of waarbij de velg op een buitenloper gemonteerd is zoals in mijn testmodel. Ook bij heftrucks en hoogwerkers wordt dit niet gebruikt.

Sorry voor de late reactie,..

Een wiel is iets anders dan een band. De motoren zaten op de plek van de aandrijfassen. Een flens op de as van de motor werd gebruikt om een wiel op te monteren. De motoren zaten volgens mij net boven de vering.

Het was op televisie dus geen linkje
 
Ik heb in een (niet zo ver) verleden mogen meewerken aan de umicar zonnewagen en daar waren de motoren ook de wielen.
Umicore-Solar-Team-In-


http://www.solarteam.be/2011/wp-content/uploads/2011/06/Umicore-Solar-Team-In-

"One of the vital parts of a solar car is of course the motor. In order to keep the efficiency as high as possible we use an in-wheel motor. This motor is connected directly to the axle of the rear wheel. As a result, there is no need for any transmission such as in a normal car.

A transmission always causes a large energy loss. By directing the incoming power directly to the axle we avoid these transmission losses.
The motor housing is very important. It makes sure all motor parts stay where they’re supposed to be, keeps dirt outside and fulfils the function of a wheel. Here it’s very important to find the right balance between low weight and necessary strength.
Because of all these factors, the design of a motor is everything but evident."
 
Volg dit al een tijdje, zijn er al vorderingen? Vind het wel vet namelijk, en wil wel zien wat het wordt! :D
In dit filmpje zitten veel electro drag racers, wel een baan inderdaad maar zitten veel verschillende auto's tussen, dun en langwerpig en wat breder en kort:
[media=youtube]ci7PJx6Pu2g[/media]

Vind het wel een vet filmpje! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rutger,..

Op dit moment druk met het scoren van onderdelen in America. zie post gezocht rc10r5.

Gaat niet zo snel als ik had gehoopt.

Ze denken allemaal dat het een fortuin kost om te verzenden.
Vanmorgen wel een pb gehad vanuit de vs met een aanbieding.

Is dus zeker geen dood draadje
 
Back
Top