EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

Nou motoretje is binnen. (foto's komen later) heb hem al laten lopen en loopt prima. Moet nog een beetje leren omgaan met de choke (iemand tips?) maar verder een brut geweld! sjonge, wel even wennen.

Had ik nog een vraagje. Ik ben een beetje aan het denken gegaan hoe ik de motor het beste erop kan krijgen. De motorplaat is behoorlijk klein en daarmee niet al te veel ruimte voor grote complexe kracht en tril verdelings systemen. Ik heb het een en ander geprobeerd met bij conrad te verkrijgen rubbers (medium en hard) en daarbij een constructie waarbij een aantal de rotatie krachten opvangen (net zoals bij bertus) door een aantal rubbers haaks op de vliegrichting te plaatsen. Deze zouden dan het geheel moeten dempen. Was ik niet tevreden mee. Behoorlijke resonantie van de trillingen. niet aardig. Dus nu heb ik hem eigenlijk zonder demping opgehangen en dat is een stuk minder qua grote trillingen. Echter, kleine trillingen in overvloed, en die zijn ook niet aardig. Oplossing: hydromount. Maar das duur en gaat niet passen in de kap wat betekend dat de kap gemold moet worden. vink niet mooi.

de vragen: is het echt perse nodig om een 35cc op rubbers en dempers te plaatsen? of kan het zonder ook nog wel? Didier, hoe heb jij bv je motor opgehangen? hoe worden de OS160-ers onder u gemonteerd?

Bedank!

Op mijn X-tra's heb ik de 160'ers wel op rubbers gezet, echt nodig is het alleen niet. Zeker met een resopijp is het geluid best stil, ook zonder rubbers. Wat betreft het starten van benzinemotoren; choke erop en de gasschuif vol open, dan net zo lang slaan tot de motor even opleeft. Hierna de choke er af en de gasknuppel op stationair, en dan met gemiddeld een tik of 2/3 slaat hij aan. Op deze manier kun je hem ook niet verzuipen en start hij altijd.

Grt.

:) had ik ook al zitten rondstuinen...maar kon het niet vinden. Dank! Zijn dat denk je ongeveer dezelfde rubbers als die conrad dingen? want das idd een prima idee, hoe bevalt dat qua trillen?

Ha Christiaan,
Ik weet niet precies welke Conrad dingen je in gedachten hebt. Conrad heeft van die rubbers met een stukje draadeind er aan, maar ook zogenaamde D-locks.
Deze rubbers zijn wat anders denk ik. In de Aluminium motorplaat is een gat van een mm of 10 geboord waarin een soort H-vormig rubber valt. Het dwarspootje van de H is hol. Door het gat in het rubber gaat een pijpje. Aan beide kanten een ring. Een bout gaat door het pijpje om het geheel te bevestigen.
Motor zit nu relatief stijf bevestigd en verwerkt meer de kleine trillingen bij hoge toerentallen.

Ik heb de 160FX op een Dubro mount gezet (je weet wel die met rubbers). Niet echt goedkoop en een vrij stugge bevestiging. Het is een experiment en ik moet er nog meer ervaring mee op doen maar op dit moment lijkt het goed te werken.

Nou, mijn ervaring met die dubro steunen is dat ze veel te duur zijn, geen/nauwelijks bijdrage leveren aan geluidsreductie, en erg zwaar zijn. Mijn advies; niet doen...... :wink:

Grt.

Hier de beloofde foto's en de oplossing die ik heb voor de drager.

Eerst het ontvangen pakketje:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2088.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2089.jpg

Hij is huge! en ook met het lopen, wat een bruut geweld. Met een houten 18*10 7600 toeren. Moet meer kunnen volgens mij maar goed, das nog experimenteren met de resopijp. Verder is het dus wennen met de choke. Begint al te komen, maar ik heb nog wel aardig wat spierpijn in mn arm van het slaan... soms duurt het wel ff, soms gaat ie zoals de omschrijving zegt, in 2 klappen.... dus nog ff oefenen zeg maar. Verder is het gas respons echt bijster goed, wat een vermogen en direct op toeren! De binnenkant bekeken ziet er robust uit. Als iemand geinteresseerd is wil ik daar wel foto's van maken, maar de drijfstang en de krukas zijn groots uitgevoerd. De hoofdlager is nog groter, wat een ding. De drijfstang is netjes met tonlagers uitgevoerd (helaas geen elipse of hoe ze ook heten, die richten zichzelf...) de zuiger is bolvormig vanboven met 1 zuigerveer. Verder is ie echt super netjes afgewerkt. Complimenten voor MVVS. Een nette motor tegen een goede prijs!

Verder zat ik dus een beetje te tobben met de drager. Verschillende dingen geprobeerd waaronder de boel op rubbers en de demping ook met rubbers. Hier de test opstelling.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2090.jpg

Was niet naar mn zin, veeeel resonantie. dus maar eens star op de bok gezet. Ook veel trillingen. Toen kwam het idee aan de hand van de big lift van Hans Meij, de rubbers in de plaat te brengen inplaats van erachter. Eigenlijk is dat krek het zelfde als de dubro steunen. Hierbij heb ik de d-lock rubbers gebruikt: draadeinden afgezaagd en gat ingeboord. ringen drop en huppa. Werkt fantastisch. De hoogfrequente trillingen zijn aanvaardbaar geworden en bij laag toerental is het ook veel liever.
De drager ziet er nu zo uit:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2091.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2092.jpg

De drager is van 6mm epoxy met keplar glasvezel (iemand nodig? heb ik in overvloed) en weegt nu met de rubbers en bouten 140 gram...acceptabel wel...

Het probleem waar ik dus mee zat is, zoals je kunt zien dat het motorschot klein moet zijn. Tussen het schot en de motorkap aan de bovenzijde zit maar 8 mm (volgens tekening). Dus das niet veel ruimte om uit te breiden zodat die rubbers zover mogelijk uit elkaar staan. Maar goed, zo is het acceptabel en past het mooi op de dome die emhw had bedacht. Dus die moet ik nu in elkaar zetten.

Goed dat was het. groet en bedankt voor alle hulp in het nadenken...

Weet iemand toevallig een goede site waar de werking van de carborateur wordt uitgelegd? Ben wel benieuwd hoe dat nu eigenlijk werkt.

thanx

Hee Christiaan, ben net terug van vakantie, vandaar mijn late reaktie.

Ziet er allemaal perfect uit zeg, toppie :thumbsup:
Heb je het probleem al opgelost met de motrkap en boven zijde romp?
Wat ik er van kon herinneren, had ik er geen problemen mee.
Inderdaad heb ik ook redelijk zitten puzzelen met de "flying wires" achterop de staart.
Ik heb het opgelost met ballinks, werkt goed.
Moet ik nog foto's maken van mijn motorbevestiging, zowel benzine als methanol?
Hier een linkje over de werking van de Walbro carbs.

http://www.downonthedeck.com/WBManual.pdf

Hoe zet je nu weer foto's op het forum?
Blijft de grootste uitdaging...... :hammer:

http://www.modelbouwupload.tk/

Een account zul je wel hebben, dan ff uploaden. Voor de link klik ik altijd op de foto's die ik heb ge-upload en die link ff kopieren en op die IMG knop drukken. Een makkelijkere manier heb ik nog niet gevonden. Vroegah was alles beter :roll:

Grt.

Back