En nog een Charter

Dat oracover niet 100% dekt, klopt.

Het om de hoek heentrekken etc heb ik ook nooit prettig vinden werken.

Wat wel goed werkt, is je folie op een maat knippen zodanig dat je ruimte overhebt aan de zijkanten. Dan op een lage temperatuur aanbrengen, zodat de folie wel al lijmt maar nog niet krimpt. Als je daarmee klaarbent, op hoge temperatuur nastrijken, eerst de binnenkant, niet de buitenrandjes.. en als dat afgekoeld is, dan de randjes op hoge temperatuur nastrijken, zodat het krimpt en zichzelf strak rond bochtjes etc vormt.

Nou ja, het is lastig te omschrijven, maar als je het truukje eenmaal door hebt, gaat het snel.

Hoe dan ook, het ziet er ERG netjes uit hoor, dus niets mis met je foliekunsten! :)

Bedankt voor de positieve reacties! Dat geeft de burger moed ;)

Wat wel goed werkt, is je folie op een maat knippen zodanig dat je ruimte overhebt aan de zijkanten. Dan op een lage temperatuur aanbrengen, zodat de folie wel al lijmt maar nog niet krimpt. Als je daarmee klaarbent, op hoge temperatuur nastrijken, eerst de binnenkant, niet de buitenrandjes.. en als dat afgekoeld is, dan de randjes op hoge temperatuur nastrijken, zodat het krimpt en zichzelf strak rond bochtjes etc vormt.

Echt helder is het me idd nog niet. Als ik folie om een ronde hoek (3D rond om het zo maar te zeggen) aanbreng op lage temp heb ik aan alle kanten teveel folie over, die gaat dan dubbelvouwen. Aan de randen moet de folie dus krimpen. En in het midden moet het uitzetten denk ik. Bedoel je eerst in het midden vastzetten op lage temperatuur en daarna verwarmen (hoog) en de folie eromheen trekken, een beetje oprekken? En daarna de randen eromheen hoog verwarmen om die weer te laten krimpen?

Groeten,
Freek

Voor de lastige bochten, vormen, draaiingen gebruik ik vaak de verstripper (niet te dicht bij maar dat merk je vanzelf wel ;-) ).

Als je dan een flinke overlap hou dan heb je genoeg om daar aan te trekken, op de moeilijke plaats de verfstripper richten en aan de overlap blijven trekken totdat je tevreden bent.
Dit werkt op diverse plaatsen zeer goed.

Maar zoals ik de foto`s ziet ziet het er toppie uit dus dat komt helemaal goed met jouw :yes:

Voor de lastige bochten, vormen, draaiingen gebruik ik vaak de verstripper (niet te dicht bij maar dat merk je vanzelf wel ;-) ).

Als je dan een flinke overlap hou dan heb je genoeg om daar aan te trekken, op de moeilijke plaats de verfstripper richten en aan de overlap blijven trekken totdat je tevreden bent.
Dit werkt op diverse plaatsen zeer goed.

Maar zoals ik de foto`s ziet ziet het er toppie uit dus dat komt helemaal goed met jouw :yes:

@ Berto: Je bedoelt een verfbrander, die heb ik nog wel liggen, goeie tip! Bedankt verder, ik probeer er wel wat moois van te maken. Niet te mooi, want dan komt ie nooit af ;).

Weer een kleine update. De romp zit helemaal in de folie. Heb er nog een streep aan toegevoegd. Het lossnijden van randjes folie is intussen geen probleem meer, gewoon de folie goed op de randen vast strijken. Dat ontbrak er nog wel eens aan. Het rond bochten werken heb ik nog niet helemaal onder de knie, met een workaround lukt het ook wel. Ik overweeg nog de overgang tussen het hout van de motorruimte en de folie aan te tippen met G4 om intrekken van brandstof en loslaten van de folie daar te voorkomen. Goed idee?

full

Ook begonnen aan de vleugel. Eerst de ruimte tussen de vleugel en de rolroeren in de folie gezet. Daarna een paar druppels PU in de sleuf en de scharnieren erin gedrukt. Tip van de club was de scharnieren met olie (alleen bij het scharnier ;)) te bewerken om vastlijmen te voorkomen. De rolroeren heb ik erin vastgeklemd om zeker te zijn van de positie van de scharnieren. De ruimte tussen rolroeren en vleugel is vrij klein, misschien lastig te zien op de foto.

full

Het gaat niet snel maar we komen er wel.

Groeten,
Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
mischien een stomme vraag: kun jij nog bij de bouten van je motor steun? kan zijn dat het vertekent op de foto maar lijkt me erg krap om dat met een schroevendraaier te doen.

Bedankt voor de reacties. Het wordt wel een beetje peuteren idd. Ik gebruik allemaal inbusboutjes, zowel voor de motorsteun zelf als de bevestiging van de motor op de motorsteun. Als ik eerst de motorsteun bevestig en daarna de motor daarop zet moet het lukken. Ik heb niet echt veel ruimte nodig, de inbussleutel maakt voor de onderste boutjes van de motorsteun wel hele korte slagen, die benader ik van de onderkant. Dus dat is ff geduld hebben, maar het lukt prima.

Freek

Laatst bewerkt:
Voor de lastige bochten, vormen, draaiingen gebruik ik vaak de verstripper (niet te dicht bij maar dat merk je vanzelf wel ;-) ) ...
Ik heb daarvoor een Steinel HL 1910E Heteluchtpistool ca. € 62,-- los en ca. € 94,-- als kit in een koffer met een hoop hulpstukken en in "carbon-look" ... traploos regelbaar van 50-688 graden en drie luchthoeveelheidsstanden ...

@ Dirk, bedankt voor de tip. Lukt het niet met de verfbrander dan is dat een optie.

Kleine update, we hebben een vleugel.

full

Ik vond de vleugel weer een slagje lastiger dan de romp. Ging op zich wel prima, wel hier en daar een ribbel die ik er niet uit krijg. Als perfectionist is dat toch een ribbel in het oog ;). Ik neem de boel weer eens mee naar de club, mogen ze eens oordelen. Ik denk dat het wel goed genoeg is zo.

De vleugeltips ga ik nog apart doen. Verder komt er mogelijk nog een streep op om hem wat blitser te maken, ik kijk wel even. In navolging van anderen heb ik de onderkant van de vleugel ook maar wat herkenbaarder gemaakt.

full

Was em weer,

Groeten,
Freek

Wat zijn sheer webs? ik heb geprobeerd te googelen, maar kon het niet vinden.
Zo gek vind ik dat niet.
Als je had gezocht onder 'shear webs' was het in een keer duidelijk geworden.

sheer = doorzichtig dun, zuiver/onverdund, helemaal .....
to shear = afschuiven

Als een vleugel naar boven buigt, wordt de onderkant langer dan de bovenkant -die in elkaar wordt gedrukt- zodat, boven een bepaalde buiging, de verbinding tussen de liggers - de ribben- het zal begeven.
Shear webs voegen daar -mede door hun nerfrichting- extra sterkte toe.

Intussen zijn de vleugeltips wit gefolied, het blijft een beetje klooien met de folie rond de hoeken:confused:. Wel een verfbrander onder het stof vandaan kunnen halen, ook een Steiner, een HL 1500 S. Geen mercedes .....

Verder besloten de vleugel verder zo te laten en geen verdere striping toe te voegen. Tis wel goed zo. De rolroeren zijn ook in de folie gezet en met de 2 druppels PU aan de vleugel gelijmd.

full

Alle scharnieren zijn aan beide kanten geborgd met sateprikkers. Aan de kant van de vleugel heb ik de sateprikkers met 30 min epoxy vast gezet. In de rolroeren heb ik dat niet gedaan omdat ze vanzelf goed klem zitten en ik er slecht bij kon met de lijm. Ga bij het hoogte- en richtingroer wel weer alle sateprikkers met epoxy vastzetten. Toch een beter gevoel...

Tegen 2 probleempjes aangelopen:
- Allereerst viel de (wat te zware) boor bij het boren van de gaatjes voor de sateprikkers richting vleugel. Resultaat was een scheurtje van 3 cm in het folie aan de onderkant. Ik heb er een stuk folie overheen gezet, je ziet er niets meer van.

- Verder bleek de uitslag van een van de rolroeren naar beneden wat te weinig. Voortaan wat meer marge nemen denk ik. Omdat de rolroeren al waren vastgelijmd heb ik met een mesje aan de binnenkant van het rolroer wat folie en hout weggehaald. Beetje jammer. Van de bovenkant zie je er niets van. Denk dat ik er nog een heel dun laagje G4 op zet.

De servo's zijn intussen gemonteerd en aan de rolroeren bevestigd.

full

Bij het vastschroeven van de hevels (zeg ik het zo goed) aan de rolroeren merkte ik dat ik niet te hard moet doordraaien, ik draai de schroefjes zo door. Denk dat ik ze er maar weer even uit haal en met 30 min epoxy er weer in schroef. Dan zit het muurvast.

Was em weer, groeten,
Freek

Wel een verfbrander onder het stof vandaan kunnen halen, ook een Steiner, een HL 1500 S. Geen mercedes .....
Een golf rijd ook.:mrgreen:

Verder besloten de vleugel verder zo te laten en geen verdere striping toe te voegen. Tis wel goed zo.
Je hebt ook nog de decals

Ga bij het hoogte- en richtingroer wel weer alle sateprikkers met epoxy vastzetten. Toch een beter gevoel...
Ik lijm die met PU

Tegen 2 probleempjes aangelopen:
- Allereerst viel de (wat te zware) boor bij het boren van de gaatjes voor de sateprikkers richting vleugel. Resultaat was een scheurtje van 3 cm in het folie aan de onderkant. Ik heb er een stuk folie overheen gezet, je ziet er niets meer van.
Kleine boortje in een carbon buisje van 30 cm lengte lijmen met een drupje CA en dan als handboor gebruiken

- Verder bleek de uitslag van een van de rolroeren naar beneden wat te weinig. Voortaan wat meer marge nemen denk ik.
Uitslag is meestal wel genoeg bij een trainer , iedereen maakt de hoeken vaak veelste groot.;)

Bij het vastschroeven van de hevels (zeg ik het zo goed) aan de rolroeren merkte ik dat ik niet te hard moet doordraaien, ik draai de schroefjes zo door. Denk dat ik ze er maar weer even uit haal en met 30 min epoxy er weer in schroef. Dan zit het muurvast.

Of een drupje PU

Mvg Johan

Een golf rijd ook.:mrgreen:

Uitstekend zelfs ;)

Je hebt ook nog de decals

Nou ja, eentje dan. De "Charter" sticker zat er wel bij, "Robbe" niet.

Kleine boortje in een carbon buisje van 30 cm lengte lijmen met een drupje CA en dan als handboor gebruiken

Grappige is dat ik al een 1 mm boortje in een rond stuk hout heb bevestigd om als handboor te gebruiken bij het voorboren van gaatjes voor servo's :rolleyes:. Ga ik hier ook maar doen.

Uitslag is meestal wel genoeg bij een trainer , iedereen maakt de hoeken vaak veelste groot.;)

Uitslag naar boven moet 15 mm zijn, naar beneden 10. Ik zat aan de 8-9 mm naar beneden aan een kant terwijl ik dacht tegen de 15 te zitten.

Groeten,
Freek

ziet er goed uit Freekt.
Als je de roeruitslagen aanhoud die in de bouwbeschrijving aangegeven staan dan vliegt de charter prima.

@ stephan1986: nou, het einde komt idd zo'n beetje in zicht. Ff nadenken. Ik moet grofweg het volgende nog doen:

- hoogteroer en richtingroer in vorm schuren (heb ik voor me uit geschoven)
- stabilo, kielvlak en beide roeren folien en vastlijmen
- tank inbouwen
- servo's, ontvanger en ontvangeraccu inbouwen
- ramen erin lijmen
- leren solderen
- solderen van servodraad aan stekkertjes, kwiklinks aan draad en onderstel
- geluidsdemper maken

Een ervaren bouwer is denk ik in een weekendje klaar, ik doe er als ik mijn best doe zeker 2 weken over, zal wel meer worden.

@ Gerard VLC: Thx, ik ga me idd aan de voorgeschreven roeruitslagen houden. Wil zo min mogelijk verassingen.

Groeten,
Freek

Tijd voor weer een kleine update. Het hoogte- en richtingroer zijn in vorm geschuurd. Ik zag daar een beetje tegenop. Is toch aardig gelukt. Het richtingsroer werd aan de rand wel vrij dun. Verder zijn hoogte- en richtingroer, stabilo en kielvlak in de folie gezet. Eerst weer alle scharnieren erin en borgen met sateprikkers. Ik ben nu hier gebleven:

full

Ik heb maar afgezien van de pogingen de oracover met behulp van de verfbrander rond een rand te trekken. Dat is op een of andere manier niet aan mij besteed. De verfbrander gaat weer in de kast. Ik zou wel eens iemand dit live willen zien voordoen. Mijn workaround (bij de rand de overlappende folie in kleine reepjes knippen die elkaar overlappen bij het strijken) werk ook goed genoeg voor een charter vind ik. Ben benieuwd naar de reactie op de club.

Volgende stap is de boel aan elkaar zetten en vervolgens aan de romp lijmen. To be continued.

Groeten,
Freek

Back